-
Mazda 2 – úplně jinde…
Jsou chvíle, kdy si připadám, že jsem se nějakým mezidimenzionálním třeskem dostal do paralelního vesmíru a všechno se najednou děje tak nějak…jinak.
A zrovna dnes jsem ten pocit dostal a tenhle text píšu, zatímco to ve mně doznívá.
Začlo to tak, že jsem se rozhodl projet novou Mazdu 2. Na trhu už je pár dní a jeden showroom mám cestou z práce po cestě. Takže jsem klasicky nakráčel dovnitř a začal okoukávat dvojku. V tu chvíli se u mě objevil prodejce, slušně pozdravil a dali jsme se do řeči. Začátek je klasika (pokud nejste u Škody, Fiatu, nebo Hyundai), ale to, co mi říkal už tak klasické nebylo. Žádné vychloubačné řeči jako u korejců, žádné povýšenecké nesmysly, ála renaulťáci, kteří se obvykle tváří, že prodávají svatý grál a že se ještě musí rozmyslet, jestli takovému looserovi vůbec něco prodat chtějí. Vysvětlil mi filosofii Mazdy, změnu orientace z obchodu na výrobek a způsob, jakým se to promítá do návrhů aut… No, být v rauši, dostal by mě. Ale i tak to bylo o něčem jiném a když jsme přešli k dvojce, ten pocit jinakosti zase posílil.
Zvenku je auto hezky tvarované, nic přehnaného, nic navíc, žádné zbytečné ozdoby, ale přesto to není ta „koncernová“ nuda, spíš bych řekl „japonská Alfa“ – kór v rudé metalíze „Red soul“. A Alfu jsem vždy chtěl.
Interiér by klidně mohl být v Audi, je precizně zpracovaný, hezky navržený, a na palubní desce nejsou ani žádné ergonomické přešlapy. Za volant a kapličku s budíky před ním, by se opravdu nemusela stydět žádná prémie. Horší to je na středovém panelu, kde je kromě páky ruční brzdy i otočný ovladač počítače a infotainmentu (hrozné slovo). Ten je někdy trochu nelogický, hlavně co se týká návratu o pozici, někdy to je doleva a někdy je nutné zmáčknou návratové tlačítko, které je trochu jinde. Ale zase vše mluví jazykem mého kmene, to potěší.
Nastavuji si volant (jen na výšku) a sedadlo (opěradlo se seřizuje hloupou páčkou a i v nejnižší poloze je na můj vkus vysoko) a stiskem tlačítka nahodím devadesátikoňovou jednapětku pod kapotou. Motor naskočí a drží překvapivě vysoký volnoběh – asi 1100 otáček. Po deseti, patnácti sekundách se však uklidní, digitální otáčkoměr si ustele hluboko pod jedničkou a motor ztichne tak, jak to od moderního auta člověk čeká. Nechávám do dlaně zapadnout hlavici řadicí páky, padne přesně – ostrý kontrast s tím heblem z nové i20 – a po japonsku mechanicky přesně nechávám zaklapnout jedničku. Pouštím spojku (takřka po půl roce jedu s manuálem) a auto se naprosto samozřejmě rozjíždí. Aby taky ne, motor je jednapětka a dvojka s ní váží těsně pod jednu tunu, moc práce tedy nemá. Po pár zahřívacích kilometrech zkouším, co dvojka dovede. A zase jsem jinde – místo aby motor v nízkých otáčkách nasliboval a ve vyšších umřel, tak tahle Skyactiv benzínová jednotka táhne hezky od podlahy, jde za plynem a s vyššími otáčkami se parádně dostává do varu. Nad třemi tisíci ožije a zvuk se zabarví příjemným barytonem, spolu s tím začne nevtíravě, ale zato intenzivně tlačit do sedadla. Po tupém projevu moderních eko-motorů, kdy benzín a diesel jako dvojčata jsou, je to skoro gurmánský zážitek – ano, pořád píšu o čtyřválcové jednapětce bez turba v malém autě. Motor zdatně podporuje převodovka, byť jde jen o pětikvalt, řadí rychle a přesně, nic gumového, ani nepřesného, je to ta typická přesnost japonských manuálů, jak si ji pamatuju z Imprezy, nebo Civicu Type-R (generace „knedlík“). Co já, sakra, jako řidič vlastně od auta chci? Chci mít před sebou přehledné budíky, držet perfektní volant, v pravačce svírat páku přesné a rychlé převodovky, a pravou nohou ovládat motor, který přesně a nadšeně reaguje. A tohle všechno Mazda 2 nabízí, není to žádný kompromis, žádná akce na motor, kdy se na zbytek nedostalo, prostě tohle je…hodně dobře maskovaný hot-hatch. OK, warm-hatch. A jsme u podvozku a šasi. Také těchto komponent se týká balík Skyactiv. Skelet karoserie je velmi tuhý, to umožňuje nechat tlumiče makat, jak umí nejlépe bez nutnosti zpracovávat nějaké negativní vlivy, jako je kroutivost karoserie, jež často u jiných malých aut způsobí rozkmitání na sérii nerovností. Dvojka reaguje na povely volantu rychle a přesně, dá se vést na milimetry přesnou stopou a ze zvoleného směru zásadně neuhýbá. Klidně je možné, byť omezeně, brzdit po bavorsku ještě i při nájezdu do zatáčky, na nedotáčivost si tady asi nikdo stěžovat nebude. Přitom rozhodně není tvrdá, neposkakuje, ani nenatřepává posádku, tak, jak to v zájmu „sportovních“ jízdních vlastností umí jiné vozy, klidně i o pár tříd výše. A to se v blatnících točí kola s rozměrem pouhých 185/55/R15! Řízení je jedním slovem perfektní, není v něm cítit ta typická elektro-prodleva, kdy zatlačím na volant a cítím, jak se zlomek sekundy poté aktivuje posilovač a začíná ovládat kola, tady je přenos informací rychlejší a tudíž nejsou nutné korekce. Zase jsem prostě jinde, jedu v autě, které by podle dnešních norem asi nemělo jít vyrobit a už vůbec ne nabízet na z Bruselu řízeném trhu. Spojit s tímto vozem sérii zatáček do jedné zvlněné linky není problém, je to radost a krajinu kolem svého rodného města krájím jak horký nůž máslo. A bavím se. Opravdu – těžko si vzpomenu, kdy mě jízda s podobným vozem bavila tak, jako s touhle japonskou Alfou, usmívám se a chci to ještě jednou… A to bude časem k mání i silnější verze stejného motoru, která bude mít navíc i šestikvalt, už se na ni těším…Nebo že by ne?
Na začátku jsem vzpomenul Audi a to srovnání se s Mazdou 2 bude táhnout dál. A ne vždy jen v pozitivním slova smyslu, jsem totiž zase jinde, tentokrát cenově. Ano, Mazda 2 je drahé auto. Jedu s motorem 1,5 /90k, výbavou Hazumi a za tu cenu bych měl u sousedů z Boleslavi Fabii kombi TSI/ 110k + DSG. A to nejsme u nejdražší verze Revolution TOP s motorem 1,5/85 kW, jehož cena by se neměla zveřejňovat před dvaadvacátou hodinou, bohužel.
Přes vysokou cenu, a typicky asijský systém kombinací výbav a motorů, do kterých se musíte trefit (chcete-li automatickou klimatizaci – jediná volba je Revolution TOP za skoro půl miliónu), stojí Mazda 2 za zvážení. Je vyrobena s myšlenkou a filosofií, kde výrobek je na prvním místě (chci tomu věřit), je vyrobená v Japonsku, ne někde na Balkáně, je stvořená firmou, která chápe, že teď jde o všechno a bojuje sice jinak, ale ten důraz na návrat ke kořenům – jak Mazdy, tak automobilu obecně – a výsledný produkt této filosofie je mi nesmírně sympatický.
Plusy:
– Vzhled exteriéru i interiéru
– Jízda
– Motor, podvozek, brzdy a práce s nimi
– Jednání prodejce, tohle jinde nenajdete
– Pohledová kvalita
Mínusy:
– Sedadlo řidiče je moc vysoko i v nejnižší poloze
– Chybí loketní opěrka, není ani za příplatek
– Do kufru se nevejde dětský „golfáč“
– Cena, kombinace výbav a motorů
Hyundai i20 – co v testu nebylo BMW isněhulák
27 Responses to Mazda 2 – úplně jinde…
[1]
14/03/2015 v 09:11webpaja
Výtečnej testík. Ma2 mě nepřekvapila…naopak mě překvapuje, že styl One Mazda vycházející z potřeb evropských zákazníků (až na konfigurovatelnost) nekopírují jiní!
Pěkný Mariachi! 🙂
[2]
14/03/2015 v 11:09MariAchi
[1]
Komentář v 9:11, dík 🙂
Mě dvojka dost překvapila, je to tím, že jsem z nových Mazd vlastně jen seděl v šestce a to ještě k tomu před FL. Trojku jsem nejel a teď koukám, že jsem asi o hodně přišel.
[3]
14/03/2015 v 11:45Dinar
Jestli ti hoši z redakce fakt nedělají něco špatně. Čtu-li test libovolného auta, vždycky mám dojem, že se vlastně nedozvím to podstatné. Naopak blogy zdejších „skalních“ je radost číst, například teď jsem se projel Mazdou 2, aniž bych zvedl zadek z gauče. Moc pěkné. (palec) 😉
[4]
14/03/2015 v 12:11iudex
Ako píše Dinar, z blogu sa niekedy (často) dozviem viac, ako z redakčného testu.
A keď takéto pozitívne slová napíše zrovna mariachi známy tým, že si servítky pred ústa nedáva a nikomu nič nedaruje, tak to fakt musí byť slušné auto.
Ostatne mňa nadchla už pri predstavení ako vizuálne (z fotiek), tak popisom techniky. Už v komentároch pod článkoch o dvojke som písal, že v lepších výbavách fakt pôsobí ako Audi, ten čistý štýl je mi veľmi sympatický. A aj motory vyzerajú výborne, hmotnosť paráda. Ale… potom príde štúdium cenníkov a človeka to nedšenie pomaly prejde. Tie ceny sú neskutočné, naviac vzľadom na fixné výbavy to skokovo skáče do úrovne, v ktorej už by som chcel nižšiu strednú triedu a aj to so slušnou výbavou. Takže ak Japonci nedajú solídne zľavy v predajni (čo viem, že nedajú), tak dilemu malé auto vs. nižšia stredná za rovnakú cenu asi M2 neustojí. Žiaľ.
[5]
14/03/2015 v 14:24Tomik_1
Mariachi, to se opravdu moc pěkně čte! Těžko to říct jinak než Dinar. Mazda dlouho bojuje s větrnejma mlejnama v EU a jistý je, že je třeba si jí v tomtom ohledu dost vážit.
Mazdu jsem dlouho nejel….až dnes ;-), tak nevim. Ale obyč Imprezu bych zrovna v řazení moc nechválil. Tedy nemluvim o STI.
[6]
14/03/2015 v 15:01MariAchi
Tomiku, ja prave vzpominal STI, je fakt, ze radit slo ztezka, ale ten mechanicky pocit, ze hybes primo kolecky v prevodovce, si pamatuju dodnes. Razeni v Mazde 2 jde lehce, presne, a pritom je ti jako ridici jasne, s cim a jak vlastne hybes.
[7]
14/03/2015 v 15:54Verny_2013
Parádní test, není co dodat, nedávno jsem jel kolem Aspekty v Plzni a tam stály 3 převáděčky v červené. Teprve při pohledu zboku bylo poznat že jsou poskládané M2, M3 a M6 kombi.Všechny 3 prostě nádherná auta. Při pohledu do ceníku M2 ale člověku sklapne čelist, tam to opravdu přepískli.
[8]
14/03/2015 v 17:17rohYpnol
Paráda.
Jen ta realita je o dost prostší. Mazda 2 může být 100x vyrobena s myšlenkou hodnou Einsteina, nicméně když ti to na první třídě v prvních 5 km nandá 5 Rapidů 1.4 TSI s DSG, které nakonec dojedou s nižší spotřebou a které byly za cenu Mazdy 2 vč. zájezdu na jadran, tak s tím hrdým pocitem, že Moje Mazda 2 není slepena z dílů z půlky rozvojových zemí a slepená z koncernového lega, si mnoho lidí zkrátka nevystačí…
Mazda je atraktivní právě tou svojí jinakostí, jenže právě pro tu jinakost si ji sotva kdo koupí… Začarovaný kruh.
[9]
14/03/2015 v 17:28MariAchi
Rohypnol: ano, začarovaný kruh, máš recht. Uvidíme, jak si dvojka povede, já jí držím palce 🙂
[10]
16/03/2015 v 10:42wikinko
waw mariachi, toto je radost citat. dufam ze takto otestujes co najviac aut a podelis sa s nami…
[11]
16/03/2015 v 12:46iudex
(8) Jeden príklad za všetky: najsilnejšiu jedna-päťku v M2 dostanem len v najvyššej výbave Revolution Top za drsných 17190 eur. Za podobné peniaze (konkrétne 17670 eur) dostanem u Volkswagenu hotheč Polo GTI, to však je výkonovo o dve triedy ďalej (1,8TSI – 141 kW).
Takže môžem dostať za danú cenu výbavy koľko chcem, voľba 1,5 atmo – 85 kW a 148 Nm vs. 1,8 turbo – 141 kW a 320 Nm za obdobnú cenu je jednoznačná.
[12]
16/03/2015 v 13:47woody-alien
[11] A to je jen jedna stránka věci. Těch 115 koní v Revolution Top nejen že leze do ranku hodně dobře vybavených hot-hatchů typu Polo GTI a je dražší než třeba Fiesta ST, ale co hůř – za hodně podobné peníze je už Mazda 3 s 120k dvoulitrem v Attraction.
[13]
16/03/2015 v 13:59woody-alien
mariachi: Pěkný testík jako obvykle. 😉 Ta snaha udělat auto „postaru“ (nízká hmotnost, použitelná atmosféra, dobré řízení a řazení) je mi víc než sympatická, takže díky za projížďku.
[14]
16/03/2015 v 16:28Emel
mariachi: hezky napsané. Cena je největší oříšek, to se ostatně psalo už pod článkem tady. Jak to máš z designem – nepřijde ti ten čumák z některých úhlů přece jen trošku dlouhý?
http://www.themotorreport.com.au/content/image/2/0/2015_mazda2_firstdrive_15-1030-450×240.jpg
[15]
16/03/2015 v 17:35woody-alien
[14] Emel: Třeba já nejsem s Ma2 úplně „srovnanej“ (ostatně stejně jako s CX-3), vidím tam jistý nesoulad mezi předkem a zadkem a vadí mi i pár jiných drobností. Možná mám zrak zamlženej trochu i srdeční chlopní, ale tohle se mi líbí víc. Ze všech úhlů. 😉
http://www.auto.cz/suzuki-swift-sport-jizdni-dojmy-63744/foto?foto=38
Na druhou stranu uvnitř vypadá Ma2 hodně dobře. Aspoň co zatím mohu posoudit na fotkách. A jízdě to, zdá se, bude taky fajn. Přesto, SSS v pětidvířku za nějakých 380 i s metlou (ta je v ceně) – pro mě jasná volba, kdybych chtěl malé auto a nepotřeboval automat.
[16]
16/03/2015 v 19:25MariAchi
Woody a Emele:
V podstate kazde dnesni auto je tvarove trochu nevyvazene, ten predek na Ma2 mi neprijde nijak prehnany, nazivo je to opravdu kompaktni a pusobi dojmem „zvenku male, uvnitr velke“, napriklad na rozdil od toho SSS nema zadni sedadla a kufr jen na okrasu 🙂
U Ma2 mi rusive prijdou jen mala kola, standartne jsou to 15″ u nejvykonnejsi megadrahe verze to jsou „jen“ 16″.
SSS je vestandartu na 17″, Fabka je na 17″ klidne i s trihrnkem 🙂
Nicmene za soucasne ceny je SSS jasna volba a v podstate tohle vzalo panu prodejci dost vetru z plachet…
[17]
16/03/2015 v 21:40woody-alien
mariachi: Chápu, že když ten kufr u Swiftu zájemce vidí, tak zdrhá. 😀
Až při denním používání se zjistí, že to tak strašný není, a vzhledem k určení auta (děti do školky, na kroužky, dvě igelitky z krámu) nakonec v převážné většině případů ani ten „kufříček“ nenaplníme. A když se mi nechce přehazovat auta v garáži, tak jsem do toho štonc narvat neuvěřitelný věci. 😉
[18]
16/03/2015 v 22:10Ronault.
Moc hezké, co dodat…
Mě zítra čeká převzetí i20, která mi bude společnicí do čtvrtka… tak jsi mi vnuknul myšlenku, že bych se cestou mohl stavit živě srovnat s Mazdou 2… Clio už mám slíbené na čtvrtek, ve středu bych ještě mohl přidat Fabii a máme z toho mezinárodní boj 🙂 Jen teda země pasty a malých aut jaksi nemá co postavit ke srovnání krom letitého Punta.
[19]
17/03/2015 v 07:29MariAchi
[17]
Woody – mas pravdu, jak uz jsem psal, tak do Ma2 se treba golfac nevleze, podbehy jsou oplastovane az po plato, ale do Swifta se da dat, to mam odzkousene. Takze litrazi je na tom Ma2 lepe (280 vs 211 litru), ale ja treba ted taham golfac dost casto a ten kufr by byl pro mě dalsi minus.
[18]
Rone, taky ses nahlasil? 🙂 Tak to jsem zvedav, co reknes na ten smrad uvnitr a na tu divne tvarovanou sltrpaku… A na plastovy volant, ktery mi dost klouzal v rukach… Ja uz Ma2 nemam, ale klidne se s Hjondee stav, mozna ho taky budu mit na par dni, ale rad se seznamim o neco drive 🙂
[20]
17/03/2015 v 09:51Emel
mariachi: platí nějaké zásady rovnováhy a symetrie, které pokud nejsou dodržovány tak působí rušivě. Jako třeba u Z3 Coupe. Ok, ono to rušení může nakonec být i vítaným zpestřením silnic… já zatím dvojku naživo neviděl, tak jsem zvědavý, u trojky hb je to pro mě na hraně.
http://www.classic-autoglas.com/wp-content/uploads/2011/08/bmw_z3_coupe.jpg
[21]
17/03/2015 v 12:33iudex
(15) Veru, Swift Sport je cenovo tak bezkonkurenčná ponuka, že to som tu ani nespomínal a naschvál som dal podsatne drahšie Polo GTI. Naviac tam je ten motor dramaticky silnejší, zatiaľ čo pri SSS sa dá argumentovať, že rozdiely medzi M2 s 1,5 atmo a SSS s 1,6 atmo nebudú veľké. No, každopádne to M2 napriek všeobecným sympatiám bude mať kvôli cene sakra ťažké.
(18) Rone, ešte sa divím, že Tebe nejaký díler v okolí uverí, že o auto máš seriózny záujem a nechceš sa len voziť. 😉
[22]
17/03/2015 v 16:15Ronault.
[19] No, nechci předbíhat, ale ten puch mě na první „počuch“ taky zarazil, ale proti Riu to je opravdu ještě OK 🙂 Vzhledem k tomu, že to řízení je hodně lehké, tak mi ani plastový volant neklouže v rukách. No já se za Mazdou 2 stavím přímo u prodejce, mám limit 250 km, což k tobě nestačí. Ale zase musím uznat, že v něčem je i20 opravdu excelentní a nečekaně dobrá, to jsem dneska na těch prnívh asi 15 km koukal, ale to si nechám na blog.
[21] iudex: no nevěří 🙂 U Hyundaie mají přímo akci, že ti jej až na týden pučí, mám jej od úterý do čtvrtku, takže neočekávají, že si jej pučím. A v Hyundai už se mě prodejkyně ptala: „Jak se máte a co nového?“ 😀 Ptal jsem se ji, že mi neodpověděla na můj přeposlaný test na blogu a ona, že ano, že se jí i dokonce líbil, ale že měla koncem roku problém s mailem a více lidi si stěžovalo, že nedostali od ní odpověď. Smála se, když jsem říkal, že jsem měl strach, že jsem na černé listině Hyundaie 😀
V Renaultu když příjde nějaká novinka a dostane se tady do naší malé zapadlé prodejny, tak tam jsem hned a auto připravené, v drtivé většině bez prodejce, ani nekontrolují doklady atd. 🙂
Oni totiž neví, kolik doopravdy vyděláváme 😀
[23]
17/03/2015 v 19:58MariAchi
[20]
Chapu, jak to myslis, predek na Ma3 mi prijde taky trochu pres caru, no u Ma2 to tak na me nepusobi. Pokud chces neco hustokrute extremniho, tak co hento: http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2004-slr_mclaren/800×600/wallpaper_40.htm
Stojis na semaforu a predek auta je uz na dalsi krizovatce 🙂
[21]
Na SSS si brousim zuby uz dlouho, a mam obavu, ze az do nej vlezu, uz se mi nebude chtit ven, to auto ma v podstate vsechno, co chci 🙂
[24]
18/03/2015 v 08:05eskess
Mily Mariachi,
dik za test. Mel jsem podobne dojmy, mozna bych to popsal podobne. Jak pises, sedi se pomerne vysoko…a toto je vec, ktera me trochu zklamala…celkove, auto je vyssi, nez konkurence… V textu mas 2 preklepy – auto se vyrabi v mexiku, ne v japonsku a loketni operka se da objednat za priplatek.
[25]
18/03/2015 v 09:21Emel
Jo, hento je taky dílo… to Viper to dokázal opticky lépe.
[26]
18/03/2015 v 09:46MariAchi
[24]
Ahoj, dik za ty preklepy, no oboji mi bylo receno prodejcem a uprimne – jsem to nijak podrobne nezkoumal.
Respektive mi bylo receno, ze pro japonsky a evropsky trh je vyroba v Japonsku, pro americky pak v Mexiku.
Co se tyka loketky, je v konfiguratoru za cca 6500,-, coz mi u tak draheho a jinak hodne vybaveneho auta prijde dost, nicmene prodejce rikal, ze momentalne nejsou schopni ji dodat a nevi, kdy budou.
[27]
18/03/2015 v 22:30Lackey
5 rokov uzivame cela rodina s velkou laskou a radostou okrem inych aj Mazda2 1.5 GTA,76kW, 2010.
Mozno nova M2 so svojim atmo. motorom je v porovnani s ostatnymi sucasnymi Euro VI
autami jej kategorie, plna skvelych jazdnych zazitkov, ale v porovnani s vlastnym 5 rokov starým surodencom Mazda2 DE, je na tom velmi, velmi biedne.
Ked v nasej M2, ESP uz davno umravnila na suchom asfalte sa preklzujuce predne kolesa,
Skyactiv M2 1.5 sa este ani poriadna nerozbehla so svojim slabunkym prejavom motora.
Je to velmi, velmi smutne poznanie pre mna.
Pravdepodobne za to moze aj EuroVI….
Kombinacie vybav novej M2, nova cenova politika mazdy, je pre mna taka odradzajuca,
ze sme po 21 rokoch spoluzitia doma iba s mazda autami, kupili do rodiny auto inej znacky.
A to sme vyckavali s kupou noveho auta 1,5 roka, kvoli novej M2.
Mozno, keby som z vlastnej skusenosti nepoznal, ake auta bola schopna mazda vyrobit
a ake dnes vyraba, nebol by som taky kriticky.
Nova M2 je krasne auto, pohodlne, kvalitne, jazdi sa s nou skvele,
len uz to nie je ta mazda, aku poznam a milujem ja. :-((((
Uz asi nepatrim, do jej cielovej skupiny, bohuzial..
Komentáře nejsou povoleny.