-
Sto tisíc mil
Iksjednička je prodaná a už v ní lítá nový majitel, to je fajn příležitost pro lehké bilancování.
Auto jsem původně vlastně ani koupit nechtěl, šel jsem k prodejci pro jedničku bez lodiček, ale nakonec se vyskytla za dobrou cenu nová s lodičkami (zdravím pana Fokta) a nebyl důvod odolávat nabídce většího vozu, navíc s automatem a pohonem všech kol.
První dojmy byly… No ten neskutečný rachot dieselového čtyřválce mě opravdu zarazil, takový kravál jsem naposledy slyšel zvenku asi u Fiatu Regata 1,7D blahé paměti. V interiéru to bylo o něco málo lepší, ale přesto musím napsat, že soudobá Octavia za poloviční cenu byla uvnitř znatelně tišší. Navíc interiér v podstatě v základním provedení trochu evokoval Dacii Logan, a to už padlo pár korun za sportovní volant místo gumového, loketní opěrku a hezčí potahy sedadel… Ano, X1 se dala interiérově vymazlit i podstatně víc, ale když si představím, že bych do příplatků nacpal obvyklý čtvrtmilión a pak v tom koženém ráji poslouchal ten traktoroidní marš, jsem rád, že jsem odolal.
Kladné pocity na sebe ale nenechaly dlouho čekat, stačilo si zakrýt uši a rozjet se. Automat se rozjížděl doslova sametově, tak to dodnes neumí ve 100% situací žádná dvojspojka, řadil bleskově ale bez kopání, a navíc se prakticky pokaždé s řazením trefil tam, kde bych řadil sám. Motor táhl vzhledem k hmotnosti a odporům xDrivu hodně dobře a dálniční rychlosti pro něj nebyly nikdy žádná meta. A navíc hodně slušná spotřeba – celkový průměr za cca 150tkm nepřekročil 6,5 litru na 100km. A nejen spotřeba paliva – i pneumatiky vydržely hodně, možná díky dobrému rozložení hmotnosti a faktu, že nebyla poháněná jen jedna náprava. Stejně tak i nápravy a náhradní díly, brzdy a jiné, auto nevyžadovalo zdaleka tak často jako třeba produkty jednoho nejmenovaného koncernu. Z dlouhodobého pohledu se BMW X1 jevilo bezmála ideálně.
A veškeré mouchy jsem mu odpustil poté, co jsem ho poprvé protáhl sérií oblíbených zatáček. Auto při snaze o rychlejší jízdu někam záhadně odhodilo tak 250kg hmotnosti a začalo se chovat jako hothatch. Přehazování levá-pravá bylo hračkou, neustřelilo, jen se lehce zhouplo, nikdy se nesnažilo mě vytrestat za mou opovážlivost, ale naopak mi bylo vždy parádní oporou, pokud jsem chtěl, nebo potřeboval jet rychle. Poněkud tužší řízení a tvrdý pedál brzdy, stejně jako dlouhý chod plynu najednou začaly dávat smysl, a dosahování vysokých jízdních průměrů bylo naprostou samozřejmostí. Pokud bych měl odpovědět na otázku: „Koupil byste si stejné auto znovu?“ tak bych jednoznačně řekl, že ano, a to zejména kvůli tomu co pro nás – staré struktury – dělá auto autem, a to je jízda. Nezajímá mě konektivita, komfortní prvky spíše v autě trpím, než používám, rádio mám většinu času off… Ale jezdím hodně a jezdím rád a na tohle bylo BMW X1 naprosto perfektně zkonstruováno, vybaveno a naladěno.
Plusy:
+ JÍZDA a vše co s ní souvisí, podle mě nejlépe jezdící SUV, které se dá (nové už jen dalo) za normální peníze koupit a provozovat.
+ Bytelnost. Podvozek je evidentně předimenzovaný asi i vzhledem k tomu, že by měl zvládat sem tam polňačku a pokud jezdíte jen po silnicích, hned tak GO náprav dělat nebudete. To samé brzdy, zde doporučuji měnit jen a pouze za originál díly.
+ Spotřeba. Jak paliva, tak pneumatik, tak náhradních dílů – drží se nízko, místy až překvapivě. O jediném zádrhelu se zmíním dále.
Mínusy:
– Kravál od motoru je neskutečný, je to ostuda a je to nehodné jak značky a její image, tak cenovky vozu.
– Ztráta ceny, hodnoty. Jako každá prémiovka je i po slevách celkem drahé, a každý rok padá z ceny přímo neskutečně rychle. To je ale něco, s čím je třeba počítat a není to vlastnost jen tohoto konkrétního vozu.
Nějaké nepříjemnosti?
Ale jo, párkrát žárovka v předním světle, tu jsem vyměnil sám za cca 5 minut. Horší to bylo, jakmile mi po cca 120tkm a dva měsíce po skončení pětileté záruky začal hučet diferenciál. Bylo zjištěno, že jde o přední diff xDrivu, což mě dostalo, je to ten asi nejméně používaný díl z pohonného řetězce. Po nějakém tom handrkování s centrálou BMW jsem nakonec se skřípěním zubů zaplatil nový diff a něco zpět dostal na kulanci. Ať mi ale už nikdo nevykládá nic o kvalitní germánské technice…
A co teď, co dál?
Nová X1 v žádném případě ne. Je to úplně, ale absolutně jiné auto, vyznává naprosto odlišné hodnoty a než tohle, raději si koupím Tucson – nevypadá a nejezdí o nic hůř, ale je podstatně levnější.
Navíc potřebuji něco většího, rodina se rozrostla a tak koukám po MPV.
A to je vlastně námět na další blog 🙂
Auta a něco kolem…
- Září 20181 Příspěvek
- Říjen 20171 Příspěvek
- Leden 20171 Příspěvek
- Prosinec 20162 Posts
- Prosinec 20151 Příspěvek
- Říjen 20152 Posts
- Srpen 20151 Příspěvek
- Červenec 20152 Posts
- Červen 20152 Posts
- Květen 20152 Posts
- Duben 20153 Posts
- Březen 20152 Posts
- Prosinec 20141 Příspěvek
- Listopad 20141 Příspěvek
- Říjen 20142 Posts
- Září 20141 Příspěvek
- Červen 20141 Příspěvek
- Březen 20141 Příspěvek
- Leden 20131 Příspěvek
12 Responses to Sto tisíc mil
[1]
11/09/2018 v 07:25Mr.Murphy
dobré čtení 😉 ten diferák teda zamrzí…. když člověk ví že se k autu choval normálně….
MPV, hmmm…. to je vás 5 nebo více? Jinak bych určitě doporučil zkusit Alfu Stelvio…. 😉 ale ta je asi fakt jen pro 4…..
[2]
11/09/2018 v 07:31webpaja
Tohle by si zaloužilo každé auto, takové zhodnocení po prodeji. Nenazval bych to nekrologem, jen souhrnem informací.
Každopádně to, co píšeš na konci není tak úplně pravda. Znám jednoho, se kterým jsme Tucsona testovali, pamatuji dodnes jak se rozblemcal na sérii zatáček do téměř neidentifikovatelného stavu pudingu, elektronika nevěděla kdy zasahovat, už cestou se klepala kapota, paní v palubním počítači od nástupu mlela nesmysly, zadní oddíl vypadal jako vagony ČD před rekonstrukcí.
Pak už sám jsem vyzkoušel X1 20i se sametovým Aisinem, sice na předokolkové platformě, ale po podobných neduzích ani památky. Příjemné, vyrovnané auto se slušným prostorem, hezky jedoucím dvoulitrem a tichým přednesem. Jen to nechce šetřit na věcech jako je navigace, sedačky a pohrát si s barvami i koly. Pak se bavíme opět o tom, že nejen mášprémiový produkt, ale i tak vypadá. 😉
[3]
11/09/2018 v 07:35webpaja
(1) Ano, překvapilo mě jak dobře vybavené Stelvio seženeš nové za mio vč. DPH! 😉
[4]
11/09/2018 v 07:57iudex
Pekné záverečné zhrnutie, ako píše Paja, možno užitočnejšie, než recenzie na MACZ, plné úvodného nadšenia z nového auta.
Akurát si tiež nemyslím, že bude taký dramatický rozdiel medzi X1 E84 a F48, teda že E84 bola skoro hotheč a F48 je na úrovni Hyundai. Jasné, že ako predokolka to stratilo časť svojho čara oproti predošlej s RWD, ale jednak pri vyššom SUV to podľa mňa nebude tak citeľné ako pri klasickom heči a hlavne xDrive (čo je väčšina verzií) ten rozdiel zglajchšaltuje ešte viac.
[5]
11/09/2018 v 12:23MariAchi
[2]
Mas pravdu, Pajo, s tim Tucsonem jsem dost ustrelil, nejezdi jako BMW, ani jako hodne spatne a nepovedene BMW. Sice taky tolik nestoji, ale jizdne i zpracovanim je to podprumer. Tak se tedy nove X1 omlouvam, ale stejne si ji nekoupim, mista je tam pro nas uz fakt malo 🙂
[6]
11/09/2018 v 12:25MariAchi
[1]
Stelvio je krasne a osobne bych nevahal ani minutu a sel do nej, nicmene je nas 5 a k tomu obcas jeste nekoho priberem a tak je mi proste jakekoliv ciste petimistne auto uz malo…
[7]
11/09/2018 v 12:32MariAchi
[4]
Novou X1 jsem projel celkem dukladne, mel to byt nastupce te stare… Ale jizde je to pro me zkratka nezajimave auto. A nenapravi to ani Mpaket.
Pokud bych z nejakeho duvodu chtel neco na platforme UKL, tak 2AT (pro me spise sedmimistne GT), nebo MINI Countryman ALL4 – to je v podstate ta X1, ale podstatne lepe naladena a styl z nej primo strika. Nicmene jak pisu vyse – petimistna auta jsou uz pro me a mou rodinu mala 🙂
[8]
11/09/2018 v 13:37webpaja
(7) Nejlepší MPV pro mě zůstává S-Max 😉
[9]
11/09/2018 v 13:55iudex
(7) Pokiaľ si spomínam, máte 3 potomkov, takže prečo je 5-miestne auto malé? Chápem, že ak sú všetky 3 deti v sedačkách, tak bežné auto to nedá, ale na druhej strane to neznamená nutnosť 7 miestneho MPV. Alebo som niečo prehliadol? 😉
Inak ak naozaj treba MPV, tiež by som zvažoval ten pajom spomínaný S-Max, je to trochu iná cena ako 7-miestne BMW a jazdnými vlastnosťami budeš najbližšie, ako sa mainstream môže priblížiť BMW.
[10]
11/09/2018 v 14:37wikinko
tak toto bolo fakt super zhrnutie. sam som pred rokom odovzdaval zamestnavatelovi bmw 316d (za 5 rokov vyse 300tkm) a vymenene na nom bol iba 10x olej a asi 4x brzdy. chcel som na to auto pisat recenziu na mojeauto, ale nebolo by o com pisat, tak bezproblemove auto som nikdy nemal.
[11]
12/09/2018 v 09:39Dinar
Mariachi: to se tu jako objevíš, jen když prodáš nějaké auto? :))
Jinak to vidím stejně jako webpaja, X1 bych s tusconem nesrovnával, a pokud chceš řidičsky aspoň trochu založené rodinné auto, tak nejspíš ten S-max. Možná bych ještě mrknul na nějaké výběhové velké suv po roce operáku (jsou tam zajímavé ceny), aktuálně třeba GLE určitě cenově spadne, velká suv díky klasické koncepci většinou jezdí výrazně líp než „mrštní diblíci“ typu range evoque apod. 😉
[12]
18/09/2018 v 20:424bytelnýkola
chrysler pacifica:)
Komentáře nejsou povoleny.