-
Pidizadokolka
Tohle auto na mně čtverácky koukalo každej den cestou z práce, až mi to jednoho dne nedalo a zastavil jsem u něj.
O pár chvil později jsem už seděl za volantem a valil se projet.
Tedy o čem je řeč: Renault Twingo 1,0 model 2014, pětidvéř, zadokolka, v kombinaci černo-červeno-bílé barvy.
Twingo bylo vždy synonymem perfektně obestavěného prostoru a i v této generaci je místa docela dost. Vpředu se sedí celkem vysoko, ale ne „jako na baru“, vysoko je totiž i podlaha a tak je posez takový zvláštní – vysoký, ale s nohama dopředu. Volant šel jen nahoru / dolů, v ose se nastavit nedal, ale tohle není ani sporťák, ani drtič dálnic, takže jsem ho nastavil spíš na pohodlné nastupování / vystupování. Sedadla se tváří celkem sportovně, jsou s integrovanými opěrkami hlavy (což je u CitiGo samozřejmě špatně, ale u Twinga to bude neotřelé, pokrokové až avantgardní řešení), ale boční vedení je slabé, až skoro žádné.
A to je možná i dobře, neboť autíčko i přes přítomnost pneu rozměru 195 R16 není žádná motokára. Jak už jsem psal, je vyšší, a v zatáčkách se citelně naklání, takže ta nevodící sedadla spíš pomáhají řidiče krotit ve sportovních choutkách. V „mém“ vozíku jim v tom zdatně sekundoval i motor, který i přes relativně slušný objem, s autíčkem sotva hýbal. Tak tuhle bychom nechtěli, pokud máte zájem o projížďku, nekažte si hned první dojem a sežeňte si verzi 0,9 TCe. Osmdesátka je cestovní rychlost, do dlouhýho táhlýho je problém ji udržet na pětku, pokud pojedete ve dvou a více, bude v kopcích problém. V podstatě mi to připadá, že ta 1,0 je tam jako odstrašující příklad, aby si zájemce raději prostě bez keců připlatil za TCe. Šaltrpáka je stejná, jako v Sanderu například, a moc se mi do jinak hravého a barevného interiéru nehodí. Řazení šlo ztuha, ale to klidně mohlo být i faktem, že prdítko mělo najeto jen necelých 180km. Každopádně se nemůžu vyhnout srovnání s koncernovým řazením – CitiGo jej mělo výrazně lepší ve všech směrech, šlo hladce, přesně, lehce, jednotlivé rychlosti přesně zapadaly, tady má Twingo co zlepšovat.
I hlukově se během jízdy potvrdilo, že osmdesát je tak akorát – při vyšší rychlosti je už v kabině docela hluk, ale je fakt, že v takto malých autech je to běžné. Motor pod podlahou kufru nedělá větší kravál, než je v kategorii obvyklé.
Když už jsem u kufru – ten se otvírá poněkud hloupě odjištěním nad poznávací značkou. Podlaha je docela vysoko, ale objem je slušný, nevím, jestli se vejde kočárek, ale pár nezbytností na cestu do práce a rychlý nákup cestou z práce pojme bez problémů. Opěradla zadních sedadel jdou sklopit a tím vznikne velká a rovná ložná plocha, to kdyby vás napadlo Twingo použít jako stěhovák. A kdybyste museli při stěhování převézt i žehlící prkno, dá se do roviny se zadním sklopit i přední sedadlo. Zadní opěradla jdou takovou nesmyslnou zarážkou zaaretovat v pozici „KT8D5 classic“, kde se sice teoreticky ještě dá sedět a být opřený, ale člověk by
raději utíkal za autem, než aby toto absolvoval dvakrát. Proto je možná ta zarážka tak nešikovná – možnost tu je, ale raději nepoužívat. Kdo by čekal, že zcela v duchu jiných aut s motorem vzadu bude další kufr vpředu, tak ten je mimo – vpředu je plastový dekl, pod kterým je baterka a nalévací hrdla chladící kapaliny a kapaliny do ostřikovačů. Jenže jak se to otvírá? Tak to jste ještě neviděli: Vedle reflektorů jsou na každé straně plastové krytky, které je třeba vyšprtnout, pod každou z nich je páčka, která odjistí „kapotu“. A aby tyto páčky neodjistil nějakej hladovej marokánec, tak má každá svůj zámek. Chcete-li tedy dolít vodu do ostřikovačů, musíte nejprve vyšprtnout ty záslepky (2x), pak každou odemknout a nakonec za ně potáhnout. Pak se dekl neotevře, ale prostě odpadne a drží asi jen na hadičkách od ostřikovačů (?). To není zrovna smart…
A tím se obloukem dostávám k interiéru.
Za sebou jsem si sedl, místo je vpředu i vzadu pro čtyři standartní dospěláky na cestu do / z práce, případně pro tátu, mámu a dvě děti a to i v sedačkách. Vše je v kombinaci několika barev, tapecíra kryjí celé dveře zevnitř, moc plechu vidět není a to je fajn. V zadních dveřích jsou okna jen vyklápěcí, ale to není nic překvapivého, to má i kdejaká prémie (zdravím do Citroenu). Volant padne dobře…do ruky bohužel ne. Na volantu jsou jakési barevné dekorační plochy, které se setkávají s mými dlaněmi víc, než je pro správný úchop dobré. Vypadá to hezky, ale drží se to špatně. Před řidičem jen budík s rychloměrem a ukazatelem řazení, stavu paliva a nějakých dalších nezbytností. Na středovém panelu je držák pro mobil, který je možné spárovat pomocí BT s rádiem – to se mi líbí. Jenže rádio svítí oranžově a budík před řidičem bíle – to jako proč? To se fakt nedalo sladit? Před spolujezdcem je otevřená schránka a v ní je jakási „kabelka“ která mi nejvíce připomíná obal na ruský dalekočum.Jízda – neptejte se mně, prosím, jestli jsem zkoušel hodit zadkem, nebo driftovat, s tou 1,0 to asi nepůjde ani na sněhu se sjetými letními pneu. Auto je hezky tuhé, nekroutí se a pod karoserií pracuje podvozek, bohužel, jak už jsem psal, pracuje dost měkce a výsledkem je jízda sice pohodová, ale bez jakýchkoliv ambicí potěšit řidiče. Reakce na přidání plynu jsou pomalé a akcelerace opravdu jen stěží akceptovatelná. Řízení není přeposilované, spíše bych řekl, že by mohlo pomáhat více, ale zato je přesné, a vozík na povely volantu reaguje rychle a ochotně vykonává přání řidiče.
Stejně tak brzdy se dávkují dobře, pedál není zbytečně měkký, jako u některých Fiatů například. Nedá mi to, abych nevyzkoušel ten vychvalovaný rejd – přední kola se prý dají vytočit do úhlu 45st.
Zastavuji na parkovišti a točím volantem co to jde. A směju se jak pako – tohle se vážně povedlo, Twingo bude první auto, které vjede do garáže předkem a předkem z ní i vyjede.
Jedu zatáčkami zpět a jestli mám psát o géčkách při zatáčení, tak sorry, nejsou. Litrovka v zádi prostě jen tak-tak stíhá lesnickému Dusteru s vozíkem přede mnou a v zatáčce mně náklon varuje, že ještě o dva km/h rychleji a sesunu se ze sedadla. Neřeším to a přepínám se do režimu plážového povaleče – tak je to lepší. Umím si představit tohle auto s otevřenou střechou a „just cruisi´n“.RS verze – prý nebude, neboť se do zadku nevleze čtyřválec. No nevím, pamatuju, že když se onehdá pod kapotu Clia nevešel motor V6, tak ho prostě namontovali místo zadních sedaček, takže se nebojím, že by si s tříhrnkem v Dieppe neporadili. Základ maj na to dost dobrý, a tak se těším na jaro.
Tedy souhrnem: V základu pěkné auto, které se dá dobře individualizovat, doporučuji motor 0,9 TCe, litr je slabý. Oproti CitiGo má lépe využitelný kufr, lépe vypadající interiér, za to ale žádá trochu více peněz. Některá řešení jsou chytrá (rejd, kufr), jiná sice taky, ale raději je nepoužívat (aretace zadních sedadel) a některá mi přijdou poněkud uhozená (odjištění přední kapoty).
Celkově pro mě velmi sympatické auto na dojíždění do / z práce, pokud bude nějaká GT, nebo ještě lépe RS verze, postavím se do fronty.
Auta a něco kolem…
- Září 20181 Příspěvek
- Říjen 20171 Příspěvek
- Leden 20171 Příspěvek
- Prosinec 20162 Posts
- Prosinec 20151 Příspěvek
- Říjen 20152 Posts
- Srpen 20151 Příspěvek
- Červenec 20152 Posts
- Červen 20152 Posts
- Květen 20152 Posts
- Duben 20153 Posts
- Březen 20152 Posts
- Prosinec 20141 Příspěvek
- Listopad 20141 Příspěvek
- Říjen 20142 Posts
- Září 20141 Příspěvek
- Červen 20141 Příspěvek
- Březen 20141 Příspěvek
- Leden 20131 Příspěvek
28 Responses to Pidizadokolka
[1]
16/09/2014 v 19:39webpaja
Jsem rad, ze se to tu objevilo. Text jako scenar k Mazanymu Filipovi 2, auto co si uz kvuli koncepci zaslouzi pozornost a recenze ostra jako britva! 🙂 Nechces si v redakci obcas strihnout bokovku? 😉
Dekuju za skvely pocteni:-) !
[2]
16/09/2014 v 20:32GTI
Nikam se nestav, piš. Výborný textík, tak nějak z garážového nefalšovaného života, kořeněný výbornými fórky. Já zvedám palce. Textu, to se rozumí… 😉
[3]
16/09/2014 v 20:47šmoula nešika
Nechal jsem si pod blogem vedle ještě kousek místa k větší pochvale. A tu teď musím doplýtvat…
Text plyne jako proud vzduchu sáním Bugatti Veyron, až mi bylo líto konce, a zapadá do sebe jak s přesným meziplynem zasouvaná kolečka převodovky.
(y) (!) 🙂
[4]
16/09/2014 v 21:00MariAchi
Teda pánové, to si snad ani nezasloužím, normálně se červenám a za povzbudivá slova pokorně děkuji.
[5]
17/09/2014 v 04:55webpaja
G-body v zatáčení vynech, ale jam to auto zatáčí, jak působí řízení a jak se obecně vodí bez ohledu na „platovajíčkozní“ pérování piš kamaráde 🙂
[6]
17/09/2014 v 06:45MariAchi
[5]
Zatáčí to ochotně, ale řízení je problém. Jak jsem psal – není nijak přeposilované, ale asi díky převodu (jež je zase daný tím neskutečným rejdem) je takové necitlivé. Točíš s volantem, je to trošku těžší, než bys čekal, ale absolutně netušíš, co dělají přední kola. Jako bys hrál videohry a volant by byl moc utažený.Takže až když jedeš trochu rychleji, dávají ti přední kola trochu odezvy, když se třeba začnou sklouzávat – mimochodem je to celé naladěno nedotáčivě, což je pochopitelné. Ale pokud bys třeba jel slalom v rychlosti 30 km/h, budeš ho muset natrénovat, tam prostě zpětná vazba není. Auto poslouchá a reaguje přesně, ale necitlivě. Ono je to fajn, když jedeš rychleji po rovince – nemusíš to honit po cestě, stejně tak v zatáčkách je dobře, že volant nejde lehce jako třeba v Pandě v režimu „City“, kde je až moc posílený a to tě nutí při prudších změnách směru dělat korekce. V Twingu je to v pohodě, ale jestli se tu často píše v souvislosti s BMW, či s elektrickými posilovači o ztrátě citu v řízení a absenci zpětné vazby – tak Twingo – minimálně v té verzi, co jsem jel já – je těchto ztrát a absencí definice.
U městského vozítka to nijak nevadí, ale jestli bude sportovněji laděná verze, tohle bude největší problém na vyřešení.
[7]
17/09/2014 v 08:03webpaja
(6) super shrnutí…vidím, že pokukuješ po supersportu 🙂
[8]
17/09/2014 v 09:36Dinar
Tak nějak jsem doufal, že se dočtu o skrytém pokladu, malém zábavném autíčku se zadním náhonem. No… škoda. A nelogičnosti (různé podbarení budíků, komické otvírání kufru) to bohužel k francouzským autům patří, taková praktická nepraktičnost s charmem. 🙂
Na rozdíl od auta, text naprosto super, vtipné a výstižné! 😉 (palec)
[9]
17/09/2014 v 11:34MariAchi
[8]
Je celkem smutné, že jízdně to z koncepce v podstatě nic nevytěžilo, zábava v tomto autě není na pořadu dne. Dík za palec 🙂
[10]
17/09/2014 v 21:37woody-alien
mariachi, skvělé ! Výstižné, jako bych tam seděl sám. Možná se u Rendlíka lekli, že jim budou paničky driftovat před Lídlem a utlumili to, jak se dá. 😀 Tohle auto se tedy asi nebude prodávat kvůli jízdní zábavě a sofistikovanému otvírání přední kapoty, ale prohlédl jsem si ho staticky a věřím, že kupců se najde dost. Promarněná šance ? Možná. Anebo nás Renault překvapí nějakou lepší verzí. No nic, tak tedy zpátky do Clia. RS – pochopitelně. 😉
[11]
18/09/2014 v 08:42iudex
Pridávam sa do dlhého radu gratulantov, výbočné, poučné a vtipné čítanie.
K tomu motoru: už v diskusii pod Twingom som viackrát písal, že tá uvádzaná dynamika nie je bohviečo na tak malé a ľahké autíčko a niekde sa tie kW strácajú. Pogo a iní Renaultfans mi vysvetlili, že realita nemusí mať s údajmi o zrýchlení nič spoločné, že auto bude subjektívne živé, že dôležité je zrýchľovanie a pružnosť v mestských rýchlostiach… no a tu to mám čierne na bielom po reálnom odskúšaní: bieda a zúfalstvo, tento motor nebrať. K tomu podvozok, ktorý dáva zabudnúť na predstavy o zadokolke a núti ku komótnej jazde. Takže sny niektorých fanúšikov o malom zadokolkovom driftérovi, ktorého zadný pohon bude deklasovať konvenčnú predokolkovú konkurenciu sa rozplýva.
Škoda, pritom to vyzeralo tak sľubne. Takto má človek voľbu medzi vizuálne zaujímavým, ale jazdne neschopným Twingom a Citigom/Upom s presne opačným prístupom. Chcelo by to nejakého kríženca (ale nie v štýle: nevadí, že je krátky, hlavne že je tenký) 😉
[12]
18/09/2014 v 10:12iudex
(10) No ale keby sa im do toho Twinga podarilo vtesnať štvorvalec, RS verzia by tie predstavy o malom driftujúcom sršňovi mohla naplniť, takže palicu by som nad Twingom ako takým nelámal (len nad testovanou litrovou verziou).
[13]
18/09/2014 v 10:20MariAchi
[10]
Dík, Woody 🙂 Za sebe říkám, že potenciál tam je, ale základ s litrovkou je opravdu spíš odstrašující příklad pro lidi, kteří pochybují o koupi TCe. Každopádně promarněná šance to není, svému původnímu účelu poslouží dost dobře a s RS si v Dieppe určitě poradí. Sportovní verze prcků jsou celkem oblíbené a nemyslím, že by ji nechali plavat, kór když tohle Twingo bylo uváděno konceptem Twin´Run: http://www.caradvice.com.au/232895/renault-twinrun-concept-235kw-city-car-unveiled/photos/ Bylo by divné navnadit nás na sport verzi a pak přijít s něčím tak řidičsky neatraktivním…
[11]
Iudexi dík. Co se týká dynamiky, tak neznám čísla, přiznávám, možná proto jsem nic zvláštního nečekal, ale aby mi auto v osmdesátce začlo zpomalovat a doháněl mě do kopce autobus, to se mi už dlouho nestalo. Hned druhý den jsem jen tak na parkovišti zkusil kolegův Up! 1,0 44 kW a rozdíl je okamžitě znatelný. Ten motorek v tom konkrétním autě prostě nebrat ani na zkoušku. Deklasovat předokolkovou konkurenci možná Twingo bude, ale až si s ním pohrají u RS, dřív ne.
[14]
18/09/2014 v 10:20pogo26
Asi to základní Twingo není zábavné, jak by někdo od zadokolky čekal ještě neznamená, že není víc zábavné než třeba to Citigo a spol. Stejné je to z motory. Základní motor v Twingu má větší zrychlení než základy u konkurence a na 0,9 TCe nemá Citigo, UP,… odpověď žádnou. Mariachi však není jedinej, kdo si šel s Twingem zadriftovat.
https://www.youtube.com/watch?v=gbE0JNNxX0c#t=11
[15]
18/09/2014 v 11:43MariAchi
[14]
Aktuálně zažiješ větší zábavu za volantem libovolného auta z trojice Up! / CitiGo / Mii, nebo Fiatu 500, Panda, než za volantem zadokolkového Twinga. Nevím, jak je na tom verze s TCe, kterou jsem nejel, ale obávám se, že co se týká dynamiky, bude lepší, ale co se týká ladění podvozku, bude stejná, jako 1,0.
Co se týká zrychlení základního motoru v Twingu, tak sice chápu, že miluješ Renault a nenávidíš VW, ale Twingo 1,0 udává 0-100 za 14,5, CitiGo pak 14,4, Panda 1,2 za 14,2, F500 1,2 ještě o desetinku rychleji, a třeba Kia Picanto, která je taky podstatně levnější zase 14,4 – takže tě musím zklamat, ale základy konkurence jsou v podstatě srovnatelně rychlé. Pocitově je pak CitiGo – se kterým mám možnost srovnání – znatelně rychlejší.
[16]
18/09/2014 v 12:18pogo26
To je tvůj pohled na věc a já ti ho brát nebudu. Twingo má 10,5 s, Citigo 13,2. Tady už nejde o desetinky, ale rozdíl třídy. Mimochodem Twingo 0.9 TCe má jiné řízení, když už jsi schopnej dělat na základě jednoho svezení se slabším Twingem dělat dalekosáhlé závěry. Pokud jde o tu zábavnost, tak trochu větší kapacity mají zcela jiný názor. Souhlas, ale s tím, že Twingo GT snad už nebude tolik o strachu o život zákazníka.
TOPGEAR „…..Twingo’s light weight, it’s the best-performing of the sub-minis, and the most fun you’ll have in a baby car at the price…..“
AUTOBILD „..Wer ein Faible für Fahrspaß hat, liegt beim Twingo jetzt richtig. Ganz nebenbei ist er aber auch noch ein praktischer, wendiger Kleinstwagen. ….. Im Testwagen war es der TCe 90, zum Beispiel aus dem Clio bekannt. In den knapp eine Tonne wiegenden Twingo passt der Dreizylinder–Turbo wie der Chablis zu den Austern, perfekt. Er knurrt freundlich, bei hohen Touren durchaus kernig-heiser, hängt lebhaft am Gas………“
[17]
18/09/2014 v 12:33Dinar
[16] Mariachi napsal dojmy z jízdy twingem s litrovým motorem, srovnává ho třeba s upem s litrovým motorem, popsal své dojmy, napsal názor, a jak v testu samotném, tak v diskusi jasně říká, že jeho názor se týká pouze této varianty. A ty na něj vytáhneš „tak trochu větší kapacity“, které ale testovaly jiné auto, twingo tce. Tož, kdo je tady hňup?
[18]
18/09/2014 v 12:41pogo26
Přečti si to celé a pak reaguj.
[19]
18/09/2014 v 12:44MariAchi
[16]
Pogo, nekruť vlastní text, nebo budeš za pako.
Psal jsi doslova: „Základní motor v Twingu má větší zrychlení než základy u konkurence…“
A základní motor v Twingu je 1,0 a ten má 0-100 za 14,5s. S motorem 0,9 TCe udává Renault zrychlení na 100 km/h 10,8. Nevím, kde bereš svoje čísla, já vycházím ze stránek Renaultu CZ.
Jak je na tom ta konkurence, jsem ti tu vypsal – v podstatě stejně.
[20]
18/09/2014 v 13:00pogo26
OK, jsou na tom stejně. Ale ty jsi vyzkoušel zajetý UP na parkovišti a je ti hned jasné, že Twingo se základním motorem nemá šanci. Třeba většina redaktorů po celé Evropě naopak tento motor do Twinga doporučuje. Třeba je to tím, že si ještě na parkovišti nepůjčili UP a nemají tak s čím srovnávat.
[21]
18/09/2014 v 13:24MariAchi
[20]
Tak na to si dáme celej tebou uvedenej citát z Top Gearu:
„There’s a three-cylinder 70bhp un-turbocharged base engine that is pretty hopeless at overtaking or hill-climbing. You need the turbo engine, also a triple, that makes 90bhp and a healthy dose of torques. Thanks to the turbo, and the Twingo’s light weight, it’s the best-performing of the sub-minis, and the most fun you’ll have in a baby car at the price.“
Proti tomu Upu, nebo CitiGo se twingo JEVÍ línější, nikde jsem nepsal, že „nemá šanci“.
[22]
18/09/2014 v 13:42iudex
(20) pogo, pokračuješ v zaslepenom fanúšikovskom štýle ako pod článkom na ACZ. Tu sa ale bavíš s človekom, ktorý to auto osobne vyskúšal a Ty, ktorý si ho nešoféroval, mu ideš vysvetľovať, že sa mýli? Blamuješ sa viac, ako treba. Jedna vec je fandiť značke, druhá vec je robiť zo seba… veď vieš.
[23]
18/09/2014 v 13:44iudex
(21) Tak tá sadla…;-)
[24]
18/09/2014 v 14:10MariAchi
[23]
Ale abych tady nepindal jen já, kterej tomu prd rozumím, protože jsem se jen projel v CitiGo po parkovišti, tak necháme promluvit pogovy „trochu větší kapacity“, ne?
http://www.topgear.com/uk/volkswagen/up/verdict
😀
[25]
18/09/2014 v 14:25webpaja
(20) Takhle shodit sám sebe se jen tak někomu nepodaří. Víš co je tomhle soukromým testování nejlepší? Že si reálně osaháš a vyzkoušíš zda ti auto sedne nebo ne.
Je mi jasný, že od tebe by recenze vyzněla jinak, i kdyby to auto nedokázalo vytáhnout víc než 80kph, ale čteš privátní názor jednoho z lidí, kteří sem přispívají.
Pakliže nemáš k tématu osobně co říct, pak zasalutuj a poděkuj…nebo si Twingo půjč taky a frkni sem svý dojmy.
[26]
18/09/2014 v 19:52woody-alien
[21] Čisté, elegantní, smrtelné…… 😉 Tahle tvoje reakce mi připomněla song s názvem Killing Me Softly. 😀
[27]
18/09/2014 v 20:05woody-alien
[20] pogo – pro Renaulty mám celkem slabost, Twingo se mi líbí, ale když mi mariachi napíše, že základní motor je slaboučkej a jeví se být línějším než základ u Up!u, tak jsem na 100% přesvědčenej, že bych to cítil stejně. To o nějakých „trochu větších kapacitách“ dost dobře říct nemůžu.
Ale co vlastně. Svět se nezbořil, v téhle verzi to je prostě autíčko do města na povolenou 50-ku. Tímhle způsobem jezdí hafo lidí i se silnějšími motory. Nehledají zábavu, jen přepravu a jsou spokojeni. A pořád zůstává ta výhoda vjet do garáže popředu a popředu z ní zase vyjet. 😀
A já budu s nadějí vyhlížet dojmy z 0.9 TCe nebo ještě raději z případného GT.
[28]
19/09/2014 v 08:17MariAchi
[26]
Tož jak ti takhle někdo přihraje na smeč, co se dá dělat, že? 🙂
Komentáře nejsou povoleny.