-
HISTORY©ARTICLE Jaguar (2)
Jaguar XJ12C
Rok: 1975
Motor: V12, 5343 ccm
Výkon: 285 hp
Max. rychlost: 236 km/h
Plány na výrobu coupé byly součástí vývoje téměř každého osobního modelu. XJC je ale od roku 1950 jediným takovým projektem, který došel až do sériové výroby. Zahájení prodeje bylo několikrát odloženo a nakonec k němu došlo teprve rok před představením XJ-S. Tomuto modelu bylo dvoudveřové XJ mnohem podobnější než předchozímu E-Type, takže došlo k rozmělnění zájmu zákazníků. Výroba skončila po pouhých třech letech a dosáhla stěží desetiny produkce sedanu. I proto je dnes zejména verze V12 velmi vyhledávaná.
Jaguar XJ-S
Rok: 1981
Motor: V12, 5343 ccm
Výkon: 295 hp
Max. rýchlosť: 240 km/h
Nástupca slávneho E-type (resp. XK-E) mal výstavnú premiéru v roku 1975. O rok neskôr sa ale dostal na trh hneď s dvoma hendikepmi. Prvým bol fakt, že svojim charakterom nenadväzoval na legendárneho predchodcu, a ešte vážnejším oslabením bolo predstavenie auta v čase zúriacich ropných kríz. Oba problémy ale pominuli začiatkom nového desaťročia. Verejnosť si na nové („grand touring“) coupé zvykla s príchodom vývojovej verzie Mk.II (na obr.), ktorá bola vybavená užívateľsky prijateľnejším motorom 5,3 v modernizovanej úprave High-Efficiency. V roku 1983 pribudol do ponuky nielen nový menší motor AJ6 3,6-litre, ale aj nová karosárska verzia: „targa“ XJ-SC. V druhej polovici 80. rokov pribudli aj výkonné verzie XJR-S s 5,3 a neskôr 6-litrovým motorom v úprave TWR, ako aj plnohodnotné Cabrio. Svoju kariéru ukončil model vo verzii XJS (Mk.III) v prvej polovici 90. rokov s motormi 4.0, 5.3, a 6.0.
TWR Jaguar XJ-S
Rok: 1984
Motor: V12, 5343 ccm
Výkon: cca. 400 hp
Max. rýchlosť: cca. 280 km/h
Na základe úspechov XJ-S amerického teamu Group 44 v závodoch Trans-Am začal Jaguar zvažovať začiatkom 80.rokov aj návrat na európske okruhy. Zároveň ale nechcel opakovať neúspech teamu Broadspeed Racing z predchádzajúceho desaťročia. Padlo tak rozhodnutie poveriť motoršport aktivitami špecializovanú firmu Tom Walkinshaw Racing (TWR). Závodné XJ-S (Gr.A) nasadené do European Touring Car Championship začalo zbierať úspechy hneď v prvej sezóne (1982). V ďalšom roku prišlo niekoľko víťazstiev, a v sezóne 1984 aj absolútny triumf v šampionáte v podaní Toma Walkinshawa. (Na obr. je auto posádky Winston „Win“ Percy – Armin Hahne.)
TWR Jaguar XJR-9LM
Rok: 1988
Motor: V12, 6995 ccm
Výkon: 750 hp
Max. rýchlosť: N/A
V rokoch 1985-1986 posunul team TWR Jaguar svoje aktivity na novú úroveň. Nadviazal na vývojový rad prototypov XJR-5 a XJR-7 teamu Group 44 pre závody IMSA (a Le Mans), a s modelom XJR-6 skupiny C vstúpil do seriálu World Sports Prototype Championship. Hneď v nasledujúcej sezóne získal v tradičných farbách tabakovej značky Silk Cut celkové víťazstvo v šampionáte. Rok 1988 priniesol naviac aj prvé víťazstvo XJR-9 (na obr.) v 24h Le Mans pre posádku Johnnie Dumfries / Jan Lammers / Andy Wallace. O dva roky neskôr sa to podarilo zopakovať trojici Martin Brundle / Price Cobb / John Nielsen s XJR-12. Úspechy radu XJR zavŕšila vývojová verzia 14, ktorá pomohla Jaguaru dobiť celkové víťazstvo v šampionáte sezóny 1991. Okrem závodných áut vznikol v rokoch 1990-1992 na báze XJR-9 aj „civilný“ model XJR-15 (v celkovom počte 50 ks), ktorý zároveň „otvoril dvere“ neskoršej výrobe superšportu XJ220.
Jaguar XJ6 Sovereign
Rok: 1990
Motor: I6, 3980 ccm
Výkon: 235 hp
Max. rychlost: 225 km/h
Generace označovaná jako XJ40 byla obrovským skokem k modernitě. Jaguar to chtěl dát zřetelně najevo, takže vůz poprvé představený v roce 1986 měl výrazně hranaté tvary karosérie. Téměř vše bylo úplně nové – pro návrh byly použity počítače, auto využívalo řady digitálních technologií a na výběr byly nové motory. Očekávatelným důsledkem byly problémy se spolehlivostí a trochu rozpačité reakce veřejnosti. Problémy vyřešila modernizace z roku 1990, kdy byla přepracovaná technika a design se posunul blíže k původním XJ.
Jaguar XJ 220
Rok: 1992
Motor: V6, 3492 ccm
Výkon: 549 hp
Max. rýchlosť: 335km/h
Na londýnskom autosalóne v roku 1988 mal premiéru prototyp superšportu Jaguar XJ220 s pohonom všetkých štyroch kolies a dvanásťvalcom 6,3 litra. Sériové auto z roku 1992 (na obr.) už ale nebolo tak extrémne. Z legislatívnych a ekonomických dôvodov v dielňach TWR začala vznikať 350 kusová séria superšportov so zadným pohonom a preplňovaným 3.5-litrovým V6 motorom, ktorý mal pôvod v rallyeovom agregáte MG 6R4 Metro. Okrem civilnej série vzniklo aj niekoľko kusov modifikácie XJ220C, ktoré sa predovšetkým vo farbách teamu TWR objavili v závodoch triedy GT (vrátane 24h Le Mans 1993).
Jaguar S-Type
Rok: 1998
Motor: V6, 2967 ccm
Výkon: 240 hp
Max. rychlost: 226 km/h
Nebýt X-Type, jednalo by se o nejkontroverznější model značky. Koncern Ford totiž pod líbivý retro kabát ukryl platformu z Lincolnu LS a jako základní motor použil upravený Duratec. Zpočátku neměl S-Type jednoduchou situaci – Jaguar se vracel do vyšší střední třídy přesně po 30 letech a první kusy navíc trpěly různými porodními bolestmi. Dnes už se dá mluvit o úspěchu. S-Type si dokázal získat zájem zákazníků a uvedl Jaguar zpět do třídy, která je pro jeho budoucí přežití klíčová.
Jaguar XK8
Rok: 2003
Motor: V8, 4196 ccm
Výkon: 294 hp
Max. rychlost: 250 km/h
XK8 představená v roce 1996 vystřídala po dvaceti letech model XJ-S. Byl to první Jaguar vyvíjený zcela pod dohledem Fordu, což v praxi znamenalo použití platformy z Aston Martin DB7. Stejný původ měl i základ designu, který se detaily odkazoval na E-Type z 60. let. Po faceliftu z roku 2003 získala XK8 osmiválcový motor s objemem zvětšeným na 4,2 litru a šestistupňovou převodovku ZF. V této podobě se co do jízdních výkonů vyrovná současné generaci. Jde tak o důstojnou tečku za výrobou sportovních vozů v Browns Lane.
Jaguar Super V8 Portfolio
Rok: 2005
Motor: V8, 4196 ccm
Výkon: 400 hp
Max. rýchlosť: 250 km/h
Tretia generácia veľkého sedanu XJ (X350) mala premiéru v roku 2002. Aktuálny model, využívajúci technológiu hliníkových dielcov chassis a karosérie, bude zároveň aj poslednou „reinkarnáciou“ klasického designu Jaguarov. Auto dodávané v dvoch dĺžkach rázvoru je vybavené osemvalcami 4,2-litra (v dvoch výkonových verziách), resp. novým 3,5-litrovým agregátom. K dispozícií sú aj dva šesťvalce v modeloch XJ6: „benzínový“ trojliter a „dieselový“ 2,7-litrový TDVi. Vrcholom celého radu XJ sa v roku 2005 stala limitovaná edícia 145 ks. Jaguarov Super V8 Portfolio (na obr.), nadväzujúcich na podobný concept Super Eight z predchádzajúceho roku.
Vianočný darček :-) 2007 HISTORY©ARTICLE Jaguar (1)
45 Responses to HISTORY©ARTICLE Jaguar (2)
[1]
31. 10. 2007 v 13:57XJ
Výborný přehled, čtivý, dobrý výběr vozů (opravdové milníky v historii značky), nic mi tam v zásadě nechybí, ba S-Type lehce přebývá 🙂
[2]
31. 10. 2007 v 14:23Marko
XJ: Dali sme tam s Ricardom S-type po kratuckom vahani. Auto sa predsa len nakoniec uchytilo na trhu a znovuozivilo rad mensich Jaguarov (aj ked ten uz nebude pokracovat v retroliniach S-type). A ako Ricardo spravne poznamenal, ked sme to pripravovali – patri sme trochu provokacne aj preto, ze bol prvym Jaguarom s dieselovym motorom. Spaja tak designom a motorarskou technologiou minulost a sucasnot znacky. 😉
[3]
31. 10. 2007 v 14:31da_b0mb
ach jo…tak zase zajdu asi na mobile.de a mrknu kolik chtej za nejakej zachovalej XJ-S 😀 Nejlepsi by bylo ho koupit z ostrovu primo od nejakyho lorda 😉
[4]
31. 10. 2007 v 23:24PekelnáMicinka
Díky oběma za článek! Chvíli jsem váhal u XJC, ale nakonec asi ano, z hlediska experimentu postavit kupé odvozené od sedanu bylo u Jaguaru nové. Ale XJ40? Nevím nevím, snad jestli bylo vše nové, jak zmiňujete tak by mohlo. U Jaguaru, narozdíl třeba od HISTORY©ARTICLE o Ferrari, je o něco složitější vybrat klíčové modely, protože ono jich tolik, v porovnání s malosériovou a někdy kusovou výrobou u Ferrari nebylo. A když přišel nový model, tak je zajímavý, třeba tím, že je první pod Fordem a poslední z Browns Lane. Ale protože 2003 XKR je jedno z mých „dream cars“ (ostatně jako asi dalších 80% Jaguarů :D), tak mě jeho účast těší.
[5]
31. 10. 2007 v 23:26PekelnáMicinka
*protože ono jich tolik,… – myšleno modelů celkem, ne jen těch co by se daly označit jako klíčové
[6]
1. 11. 2007 v 7:54Marko
PM: Aj ja som chvilu vahal nad XJC, ale Ricardo ma presvedcil. (A to velmi rychlo :-)) Ja som povodne nechcel, aby tam boli dve auta jedneho zakladneho typoveho radu, lenze u Jaguaru je na rozdiel od Ferrari uplne ina situacia (ako spravne hovoris). Tam museli byt principy vyberu modifikovane.
A XJ40 – tam ma zas presviedcal Ricardo, ze by bolo lepsie tam dat X300, lenze to som zas nechcel ustupit ja. Dovod bol tento: chcel som aby tam bol reprezentativny prierez historiou. X300 je vizualne aj technikou velmi blizka svojmu nasledovnikovy – teda sucasnemu XJ. Takze preto som tam chcel vyslovene XJ40, ako reprezentanta II. generacie (nech uz bola akakolvek). Povodne som tam chcel dat auto s okruhlimi svetlometmi, ale Ricardo navrhol ze ak hranatu II. generaciu, tak potom aj s hranatimi svetlami. Takze je tam…pretoze sa mi to hned zdalo ako dobry napad…
[7]
1. 11. 2007 v 9:43PekelnáMicinka
Ok. 🙂
[8]
1. 11. 2007 v 14:43GTI
Krásné, hoši. Beru MARK 2 z minulého článku. To je kára pro mne.
P.S. Pokud je tu snad někdo, kdo neví, co je to mít vztah k Jaguaru, ať si přečte knihu Láska je jen slovo od J.M. Simmela. Ovšem pozor… před čtením si vzít volno v práci. Má to 500 stran a jinak než na jeden zátah se to vlastně ani nedá přečíst…
[9]
1. 11. 2007 v 16:52Ricardo
Ano, XJC jsem si „vyvzdoroval“… plánovalo drophead coupé Mark VII, existuje koncept coupé XJ40, cabriolet X300 v podobě Daimleru Corsica, teď se mluví o XF cabriolet. A právě XJC je jediný dvoudveřový vůz odvozený ze sedanu co došel až do sériové výroby. Navíc dopadl tehdy tak neslavně a dnes je to prakticky nejcennější model z řady XJ.
Ad XJ40 – tady se nám podařilo přesně naplnit Markovy podmínky. XJ40 je revoluční a z pohledu značky průlomový model. I když IMO X300 je pro nezainteresované „víc Jaguar“, tak právě u XJ40 se sešlo nejvíc významných bodů. O tom proč čtyřlitr, proč Sovereign, proč zrovna rok 1990 by se toho dalo psát spousty a spousty
[10]
1. 11. 2007 v 16:57Ricardo
GTI: ano, Mark 2, nenahraditelná, neopakovatelná… je to auto co dokonale vyjadřuje dobu, účel a místo svého vzniku.
[11]
1. 11. 2007 v 17:21PekelnáMicinka
Ricardo: vpohodě, Marko už objasnil váš výběr.
A já našel chybku, heč. 🙂 a červenající se smajlík… Schválně jestli na ní přijdete, není v textu. 😉 Kdyby ne, pak jí sem napíšu.
[12]
1. 11. 2007 v 18:11element5
PM: Není ta chybka, překlep, v Markově reakci č.6? Nerad bych se mýlil, ale XJ40 je III. generace, ne?
Jinak, Ricardo a Marko, paráda.
[13]
1. 11. 2007 v 19:45element5
Nebo je ta XJ40 IV. generace? Prošel jsem spousty stránek a nějak jsem se v tom ztratil.)
[14]
1. 11. 2007 v 20:08Marko
element5: To by chybou nemalo byt. Jaguar skutocne doteraz uviedol 3 „od zakladu“ nove generacie aut radu XJ:
Prva bola predstavena v roku 1968 a obsahovala tri vyvojove serie: Series I. (68-73), Series II (73-79), a Series III (79-92)
Druha generacia prisla v roku 1986 s nastupom XJ40. Tento rad spolu s XJ81 bol vo vyrobe do roku 94. Od 1995 do 2002 potom bola na trhu jej prepracovana verzia, ktoru pozname pod oznacenim X300/305/308. Stale vsak islo o v zasade druhu generaciu…Takze nasa XJ40 je jej (povodnym) reprezentantom…
A ta tretia je vo vyrobe od roku 2003, kedy prislo sucasne „hlinikove“ auto…(X350)
[15]
1. 11. 2007 v 20:09Marko
PM: Jezismaaria, kde je chyba?!!!!
[16]
1. 11. 2007 v 20:10Marko
GTI: Dakujeme za pochvalu. Aj za vcerajsiu, aj za dnesnu 🙂 😉
PS
Ja beriem prakticky hocico z toho prehladu. samozrejme najviac E-type mk.I
[17]
1. 11. 2007 v 21:04Ricardo
Micinka: co to je? Možná XJ40 nemělo být coupé ale kabrio… nebo Daimler Corsica je až X308?
[18]
1. 11. 2007 v 21:08da_b0mb
Nedelej sceny micko 😀
[19]
2. 11. 2007 v 0:28PekelnáMicinka
Scény nedělám, dostal jsem se k počítači až teď (a večeřím u toho) 🙂 Jak jsem napověděl, chyba není v textu, byť by mohla být i tam. Co se týká XJ40, tak tam se neodvážím cokoliv podotknout. Ovšem XJ220, auto, nad kterým jsem „slintal“ jako malej a později studoval snad všechny obrázky.
Řešení tedy jest, na obrázku není sériový vůz, jak je zmíněno v textu, ale prototyp. Další otázkou je, zda neexistovaly dva prototypy, případně zda se na některých fotkách/propagačních materiálech neobjevovali makety. Vícero snímků nasvědčuje tomu, že ano. Teď je to nad rámec diskuze. Na obrázku u XJ220 je každopádně prototyp, přičemž na této konkrétní fotce by se mohlo jednat o maketu.
[20]
2. 11. 2007 v 0:35Alessio
Tak když už rýpe i micka, tak já taky…Moje deutche jaguáří kartičky říkají, že XJ 220 má maximálku 320 (ne cca 341) a XJ-S 234 (ne 240). 😀
[21]
2. 11. 2007 v 1:51PekelnáMicinka
Alessio: němcíí to vždycky počítali jinak, u Moskvy se taky přepočítali ;D
Ještě jsem chtěl napsat, že existovala o něco radikálnější verze TWR S, ale to už je stejně mimo článek. Co se týká rychlosti, na okruhu se podařilo myslím dosáhnout na 217 mph. To je potvrzeno i v tomto videu. Doporučuji shlédnout – včetně krátkého pohledu do továrny atd. Je to na tři kusy, tak vám to nesmí vadit.
http://www.zshare.net/download/46078995a3a1ac/
http://www.zshare.net/download/460818873291c7/
http://www.zshare.net/download/4608260dcb1886/
[22]
2. 11. 2007 v 8:07da_b0mb
Alessio : ty karty mam taky…jsou paradni! To byly bitvy vzdycky… :-))
[23]
2. 11. 2007 v 8:34Alessio
da_b0mb: jj, mám je přes deset let, postupně se z nich stává relikvie. Jsou tam pěkné obrázky 🙂
[24]
2. 11. 2007 v 8:44da_b0mb
ja jich mel teda kupu, ale Jaguary vedly 🙂
[25]
2. 11. 2007 v 10:11Ricardo
Já se vždycky spolíhám na informace z britských zdrojů… např. současné XJR má v Anglii 400 koní a v Německu nepěkných 398, obdoná situace je s Nm.
XJ-S H.E. má oficiální údaje 217 kW (295 koní), 433 Nm, 240 km/h
[26]
2. 11. 2007 v 19:31PekelnáMicinka
A co ta XJ220? K tomu Marko, Ricardo nic? 🙂
[27]
2. 11. 2007 v 22:49Marko
PM: Dnes nestiham, ale zajtra s tou XJ220 nieco spravim. Aj mne sa zdalo, ze to je model, ale obrazok pochadza z produkcneho prospektu… :-/ 😉
[28]
2. 11. 2007 v 23:06Ricardo
Já probleatice XJ220 a závodních XJR nerozumím 🙂
[29]
2. 11. 2007 v 23:23PekelnáMicinka
Marko: Právě těch prospektů je několik a jeden odhaluje i jinou verzi konceptu, která jinde není, z čehož usuzuji, že to je maketa.
Ricardo: 😀
[30]
2. 11. 2007 v 23:26PekelnáMicinka
PS. tedy ta „jiná“ verze konceptu je právě ta na tom obrázku co si sem dal.
Ad. pokud by někdo četl tuto diskuzi třeba za týden od dnešního data, je možné že už je zde správný obrázek)
[31]
3. 11. 2007 v 0:25Ricardo
PM: rád zodpovím jakoukoliv otázku týkající se XJ nabo XJ-S 😉
[32]
3. 11. 2007 v 14:35Marko
PM & Alessio: Obrazok je opraveny, uz by tam mala byt seriova verzia. 😉 U XJ 220 som opravil aj udaj max. rychlosti. Overil som si to este raz, a oficialny udaj nie je ani 341, ani 320, ale 335 km/h. Tak, neviem…mozno tam dam: dostatocna… :-)))
[33]
3. 11. 2007 v 16:49PekelnáMicinka
Marko: stáhni si to video, je zajímavé, i když možná si jej už viděl, nevím. Jsou tam záběry z Narda, tam dosáhli 217mph, což po přepočtu (*1,6) vychází 347,2 km/h. Ovšem auto mělo jiné ráfky navíc to bylo na okruhu atd. 335km/h je cca 210 mph, což by tak odpovídalo tomu, co mohla automobilka garantovat. Také se tam říká, že XJ220 projela starý Nürnburgring nejrychleji, co kdy jaké auto do té doby.
[34]
3. 11. 2007 v 16:51PekelnáMicinka
Tak jiné ráfky nemělo, to byly záběry odjinud, z pouště. Omlouvám se.
[35]
3. 11. 2007 v 16:55Marko
PM: Ano, uz som to video videl 😉 Problem s XJ 220 je ten, ze kazdy zdroj uvadza inu hodnotu… Btw. vymenil som este raz foto XJ 220. To co tam bolo nebolo v dostatocnej kvalite… To co tam je teraz zozadu je dufam tiez seriova verzia…
[36]
3. 11. 2007 v 21:22PekelnáMicinka
Ano je.
[37]
4. 11. 2007 v 13:43da_b0mb
PM: tak jsem stahnul to video…je pekny akorat je malo slyset samotnej motor…misto toho tam hraje ta pofiderni hudba. Ale aspon jsem se dozvedel o „Saturday Club“ 😉
[38]
4. 11. 2007 v 20:54Ricardo
Stáhnu to zítra, ještě to nemaž
[39]
4. 11. 2007 v 20:56PekelnáMicinka
To ani nebudu. Bude to tam dokud to lidi budou stahovat, pak se to smázne samo. 🙂
[40]
4. 11. 2007 v 21:10Ricardo
Tak to lidi do zítřka stahujte!!! 🙂
[41]
4. 11. 2007 v 21:59da_b0mb
muzu to hodit na web kdyztak…ale to nebude treba 😉 jen kdyby nahodou…
[42]
4. 11. 2007 v 22:01PekelnáMicinka
To tak nepospíchá, je to tam myslím 30 dní po posledním stáhnutí. 🙂
[43]
4. 11. 2007 v 23:55Ricardo
Kluci, vy jste tak hodí! 🙂 Až budu mít vlastní XJ-S tak vás povozím 😉
[44]
15. 11. 2007 v 18:25Arth
Zdravím – a děkuji. My, co máme v krvi Rovery a MG u podobných článků vždycky pookřejeme… 🙂
Ten S-type tam zcela jednoznačně PATŘÍ! Je vidět, že šikovný ruce a hlavy v Coventry dokážou udělat dobrý auto i z takovýho šmejdu, ajko je Lincoln… 🙂
Díky.
[45]
28. 9. 2008 v 9:36jan
Zdravim priaznivcou kociek
Vedel by mi niekto prosim pomoct s akymkolvek nalezom xj 220 prototyp,12 valec,kridlove dvere?
Nema pripadne niekto vedomost o tomto aute,kto ho vlastni?
Vdaka-plny plyn
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.