-
Peugeot 308 po 100 000Km
Peugeot 308 1.6 VTi po 100 000Km
Typ: Peugeot 308 5P PREMIUM 1.6 VTi 120k
Rok výroby: 2009
Výkon: 88Kw/120k
Barva: Metalický lak šedá Aluminium
Čalounění: XWFX – Látka Starting 2 Černá
Panoramatická střecha
Hliníková kola 17“
Automatická dvouzónová klimatizace
Pack Viditelnost 1 (automatické stěrače, automatická světla)
Dopněno:
Tempomat (Peugeot)
Zamykání zpátečky (Defend Lock)
Střešní křídlo GTi (Peugeot)
Vnitřní světlo s „náladovou“ diodou“ (Peugeot)
Pseudokarbonové obložení (2x“lízátko“, 2xprahy, difuzor) (Peugeot)
Nový volant vzor GTi (Peugeot)
Kovové pedály (dovoz Hong Kong)
LED diody pro denní svícení (Neznámý výrobce)
Potkávací žárovky H7 Cool Blue (Osram)
Dálkové žárovky H1 Night Breaker (Osram)
Blinkrové žárovky Diadem (Osram)
Provoz: 60%Město, 20%meziměsto,20%dálnice
Spotřeba (natural 95 aditivovaný):
– Město 7,5l
– Dálnice tempomat (125Km/h) – 6,4l
– Dálnice (130Km/h) – 6,8l
– Meziměsto – 5,5l
– Zima (všechny hodnoty +1l)
– Nejmenší spotřeba (55km/h tempomat, pětka) – 3,5l
– Nejvyšší spotřeba (zima, studený motor) – 8,5l
Vážnější závady:
– (35 000Km) Přechodná závada vynechání zapalování na 3. a 4. válci. Po třech dnech stání v husté, inverzní, namrzající mlze, v pondělí ráno auto jelo, jako Škoda MB1000 s neprohřátým motorem. Po 100m jízdy vyhodilo hlášku. „Antipollution system faulty“. Vše vyřešilo prohřátí motoru (10 minut). Následná diagnostika vyhodnotila pouze chybu zapalování na 3. a 4. Válci.
– (50 000Km) Výměna sloupku řízení – záruka. Při otáčení volantem v průběhu couvání do parkovacího místa se ozývalo lehké „lupnutí“, jakoby nehtem o nehet. Jelikož auto bylo ještě v záruce, pro jistotu jsem navštívil servis, kde se s tím nepárali a rovnou vyměnili celý sloupek řízení.
– (50 500 Km) Výměna táhla zkrut. Stabilizátoru – záruka. Zřejmě po najetí do nějaké díry se od levého předního kola ozývalo lehké bouchání při najetí na nerovnost.
– (85 000Km) Výměna elektromag. ventilu sání – 1623Kč. Opět vyskočila hláška špatných emisí. Prý je to způsobeno častým provozem po městě, čidla se zanášejí atd.
– (86 000Km) Prasklá vložka olejového těsnění – 4592Kč. Vyměněno, v ceně se promítá výměna oleje a filtru (560Kč/litr)
– (86 000Km) Výměna čerpadla chladící kapaliny (čerpadlo zdarma – 2236Kč. Po předchozí výměně olejového těsnění se začalo z motoru ozývat pískání. Dle mého názoru technik „přetáhl“ klínový řemen a „dokonil“ tam něco na čerpadle. Údajně s těmi čerpadly měl Peugeot problém, tak mi ho neúčtovali a zaplatil jsem jen práci.
(95 000Km) Oprava zadních brzd + stažení kotoučů – 2200Kč + 1800Kč (destičky ATE Ceramic). Přes zimu se „zakousla“ levá zadní brzda a „vyžrala“ do kotouče drážky.
Drobné závady:
– Vrzání madel předních dveří
– Mírná koroze či puchýřky , oba prahy, dveře spolujezdce, páté dveře
– Uvolněný šroubek držící zámek dveří
– Popraskaná manžeta ruční brzdy
– Oloupaný volant v místě úchopu levé ruky
– Mírné drnčení řadičky při 5.stupni a cca 3500 otáčkách
– Lehké praskání omezovačů zavírání dveří ve vlhku
– Vytahaný rozvodový řetěz
Údržba:
– (každých 20 000Km) Výměna oleje a filtru Total Ineo ECS 5W30
– (52 000Km) Výměna předních brzdových destiček Bosch za ATE Ceramic (1689Kč)
– (60 000Km) Výměna svíček NGK a vzduchového filtru
– (65 000Km) Výměna letních pneu Conti Sport Contact 3 za Good Year Eagle F1 Asymetric 2
– (85 000Km) Výměna zadní brzdových destiček Bosch za ATE Ceramic (1500Kč)
– Průběžně Kabinový uhlíkový filtr a ostatní drobnosti.
Úvod:
Hned na úvod pár poznámek.
Za prvé. I když to tak nevypadá a výčet závad a poškození vypadá dost hrozivě, vězte, že třistaosma první generace ve verzi 1.6 VTi je celkem spolehlivé a příjemné auto. To množství vyplývá z toho, že jsem se snažil objektivně zmapovat neduhy auta a to do nejmenších detailů. Jednotlivé závady pak jsou ještě podrobně rozepsány vždy u té, které položky a jak následně poznáte, část z nich zavinil lidský faktor a to ať už ze strany servisu, tak i samotného majitele 🙂 . Pokud se vám i přesto bude zdát, že je toho trochu moc, zkuste se objektivně podívat na své auto a co jste museli v průběhu pěti let všechno řešit a zjistíte, že na tom budete plus mínus stejně. Navíc, jsem do hodnocení nezahrnul vlastnosti jako praktičnost, prostornost, celkový vizuální dojem, jízdní vlastnosti a nebo třeba kvalitu brzd, či sedadel, ale jen a jen striktně vliv ujetých km na funkčnost/vzhled, takže tyto zmíněné vlastnosti by přidaly na celkovém hodnocení auta dost plusových bodů.
Za druhé. Každou kategorii na závěr krom detailního rozpisu oboduji na stupnici 1 -10, přičemž 1 je nejhorší a 10 nejlepší. Věřte, že z mé strany zcela objektivně.
Za třetí. Až na vyjímky nebudu popisovat auto jako takové (nové) jako v recenzi na MACZ, ale spíš vliv ujetí 100 000 Km na tu, kterou jeho část, a to jak funkční části, tak také vliv na zastarání designu.
Hodnocení:
Karoserie a exterier
V městském provozu dostala co proto, ale s tím už se tak nějak počítalo, když jsem se rozhodoval o barvě vozu mezi červenou perleťovou a stříbrnou aluminium. Jak prozřetelné bylo vybrat hliník ukázal čas, neb drobné oděrky a škrábance se množí každým rokem a na červené by značně vynikly.
Po pěti letech provozu se objevily drobné puchýřky u zámku pátých dveří (evidentně špatně nalakováno již ve výrobě), na začátku prahů v místě, kde se stýkají s předním blatníkem (hromadí se zde špína a přetrvává vlhkost) a na pravých předních dveřích a pravém prahu (daň za poškození, oba díly byly měněny po nehodě – najetí na sokl, zřejmě nebyly tak kvalitně nalakovány jako ty z výroby).
Po čase (cca 4 letech) začaly být zřejmé slabé zvuky při otevírání předních dveří v době vlhka. Za vše můžou omezovače, které je třeba promazat/vyměnit. Samozřejmě jako správný trubec jsem dal na rady „odborníka“ z Peugeot fóra a omezovač u spolujezdce prostříkl WDčkem. Takřka neznatelné zvuky přešly v práskání alá stará Škoda 105. Nepomohla ani vazelína ve spreji, takže v současné době řeším, co s tím.
Dost mě zarazilo, že podběhy nebyly z tvrdého plastu, ale z nějaké „gumokobercoviny“, především vzadu a měl jsem obavy o jejich životnost. Opak je ale pravdou. Docela dobře tlumí hluk od kol a svou funkci zvládají na výbornou i při projetí velkou louží, při vyšší rychlosti, či v zimě při namrzání rozbředlého sněhu.
Další věcí, která mně jako bývalému „škodovkáři“ vadí, je řešení spojů mezi samotnou karosérií a plastovými díly. Tam, kde Škodovka měla jednoduchý plastový dílek, nebo spojku, má Peugeot surrealistické patvary, které při spojení s vlastní karosérií nefungují na 100%. Viz plast pod čelním sklem, nebo díly pod pátými dveřmi.
Ač se to netýká výhradně karoserie, ale spíš zabudování motoru, je velice obtížné vyměnit levou přední žárovku, neboť přístup k ní ocení zřejmě jen gynekolog, trénujíc na náročnou operaci.
To nemluvím o výměně baterie, kdy rozeberete téměř polovinu auta.
Když už jsem u tématu, pár slov k osvětlení. Původní žárovky H7 byly natolik tragické, že šly po malé chvíli ven a nahradily je speciální jako například Osram Cool Blue, nebo v případě dálkových Night Breaker. Daní je sice kratší životnost, ale viditelnost se zvýšila pocitově o 100%.
Nebodovanou zajímavostí je, jak se časem se ukázalo, že tato starší karoserie Peugeotu 308 je velice vhodná pro tunery všeho druhu a dá se velice vkusně upravit na sto způsobů, beze ztráty designové kytičky.
Ve spojení s tenkou vrstvou laku považuji karoserii, byť nádherně tvarovanou, za nejslabší místo v hodnocení vozu. To neplatí pro panoramatickou střechu, která se ve své době svou velikostí a způsobem zakrývání, stala průkopnicí, kterou si braly za vzor ostatní automobilky. Po šesti zimách na ulici ani známka po sebemenším poškození, či zatékání a také mechanismus zakrývací roletky funguje bezchybně.
Dva body ponechávám za stále vyjímečný agresivní design a 100% funkční panoramatickou střechu.
Hodnocení: 2 body
Interier
I po pěti letech patří interier 308 k nejhezčím ve své třídě. Nebýt již zastaralých displejů, mohl by se do aut směle montovat i v dalších pěti letech. Však také RCZ ho používá dodnes.
Jedinou drobnou pihou na kráse, jsou vrzající madla předních dveří, respektive jejich plastové pseudokovově vyhlížející zdobení.
Jinak je vše krásně slícováno, nevrže a při správné údržbě vypadá, jako kdyby auto vyjelo přímo z továrny.
Používáním se opotřebovalo kožené potažení volantu, ale to bylo spíš mým jízdním stylem, kdy ve městě zatáčím pouze levou rukou a pravou mám položenou na řadičce. V horkých letních dnech pak začala kůže pod levou rukou krabatět, až se nakonec otrhala.
Vyřešil jsem to koupí nového (sportovněji vyhlížejícího) volantu :-).
Stejně tak manžeta ruční brzdy má na jedné straně dírky.
Co se týká sedaček, i bez potahů stále plní svoji funkci, nejsou prosezené, ani opotřebované a i jejich protiskluzový povrch se zdá velice zachovalý. Navíc, jejich tvar a tuhost a boční vedení jsou ideální jak pro razantnější jízdu, tak se v nich dá bez bolení zad procestovat několik set kilometrů. Je třeba je jednou za čas vyčistit, jinak se objevují drobné skvrny.
Veškeré plastové díly, včetně těch měkčených, pak po ujetí 100 000Km nevykazují známky poškrábání, či jiných opotřebení.
Za opotřebení kožených částí a vrzající madla pak strhávám dva body.
Hodnocení: 8 bodů
Podvozek a řídící ústrojí
Nedávno jsem viděl auto zespoda a díky bohu (spíš kvalitnímu oplastování) neutrpěl výraznějšího poškození. Krom nazrzlého výfuku (kdo ho nemá hoďte kamenem) vypadá vše v pořádku. A protože k podvozku řadím i kola dovolte mi pár slov.
Na novém autě byly nasazeny pneu 17“ Conti Sport Contact 3. Trochu jsem se bál o jejich vliv na rázy od podvozku. Tyto obavy se ukázaly plané a jelikož mám možnost jezdit i na zimních 16“, objektivně můžu prohlásit, že ten rozdíl je spíše v jistotě vedení auta, než v nějakých rázech na nerovné silnici. Spíše jsem se měl obávat o jejich životnost. Po třech letech městského provozu musely pryč z důvodu opotřebování. Nahradily je Good Year Eagle F1 Asymetric 2 jež se začaly vyrábět i ve zpevněné specifikaci jakou P308 vyžaduje u 225/45 R17 a třetí sezona ukazuje, že pohlídat si míru opotřebení u nově kupovaných pneu se vyplatí. To už ani nemluvím o zimních Michelin Alpin PA3 205/55 R16, které (ač bych to asi neměl říkat) letos v zimě pojedou sedmou sezonu a možná ne poslední.
Co se týká podvozku samotného, řekl bych, že je stejně jistý, jako u nového vozu, žádná vůle či nepřesnost.
Ve výčtu jsou tři závady vztahující se k této části vozu a to závada ve sloupku řízení. Drobné lupání při vyjíždění z parkovacího místa vyřešila výměna řídícího sloupku v záruce, později jsem to konzultoval a bylo mi řečeno, že tam zřejmě praskla nějaká manžeta a vyschla vazelína, nic závažného, nicméně závada se počítá.
Druhou věcí byla prasklá ojnička stabilizátoru, což však nebylo způsobeno únavou, nýbrž zřejmě najetím do otevřeného kanálu při povodni na silnici. Spolu s ní to odnesl plastový díl v předním spoileru.
Poslední závada je zatuhlá levá zadní brzda, která způsobila vydření kotouče. Částečně se na tom také podílí majitelova neochota chodit na pravidelné servisní prohlídky, kde brzdy vždy promazali.
Na druhou stranu brzdy jsou stále jisté a pevné jako na začátku. Výměna destiček Bosch po opotřebení za ATE Ceramic se ukázalo správným krokem, neboť tyto nevytvářejí černé usazeniny na litých kolech a mají cca jen třetinové opotřebení.
Strhávám dva body za sloupek řízení a jeden za brzdu.
Hodnocení 7 bodů.
Motor a převodovka
Začnu závadami.
Jako první se objevila výše uvedená závada zapalování na 3. A 4. válci. Ač vše skončilo dobře a prohřátí motoru tenkrát vše napravilo, tato situace ukázala na fakt, že motory VTi a THP vyrobené ve spolupráci s BMW jsou velice citlivé na provozní podmínky, zvláště pak na nekvalitní palivo (pro ČR doporučuje PSA přidávat každých 5tis. Km speciální aditiva) a městský provoz.
Podobná závada následovala po 50 000Km, kdy už vážně šlo o znečištění způsobené městským provozem. Neznám přímo ústrojí, které se poškodilo, ale vyřešilo to vyčištění nějakého čidla co má souvislost s elektromagnetickým ventilem sání.
Třetí vážnější závadou pak byl únik oleje z motoru přes prasklé těsnění napínáku klínového řemenu. Sice to vyřešila jeho výměna, ale neodborná manipulace ve značkovém servisu při opětovném napínání způsobila poškození vodního čerpadla, kterou do celkového hodnocení nezahrnuji.
Dalším drobným nešvarem je spotřeba oleje, která se po 100 000 ujetých kilometrech ustálila na cca 1l/5000Km při městském provozu.
Také rozvodový řetěz se u studených startů začíná ozývat, takže počítám, že příští rok mě čekají rozvody (snad ne rozvod)
Celkově motor neztratil nic ze svých vlastností (také díky tankování aditivovaných paliv), které rychle shrnu:
– Tichý, při použití víceoktanového benzínu ultratichý
– Na 1.6 atmosféru z roku 2007 díky proměnnému časování ventilů dost silný a pohotový (je třeba ho dost točit až 5500 otáček), čemuž odpovídá i spotřeba
– Při zapnuté klimatizaci hlučnější a neznatelně línější
– Po studeném startu dost neochotný (komu by se chtělo vstávat do zimy) a je třeba ho do prohřátí trochu šetřit. Také jsem vypozoroval, že je lepší ho nejdříve nechat běžet aspoň 30s na volnoběh, aby se vzpamatoval a stabilizoval a nasál si co potřebuje.
– Po prohřátí velice ochotný ke zrychlování, podvědomě vytváří v řidiči dojem, že ho to baví 🙂
Jediná věc, která se trochu změnila je jeho zvukový projev po „vytočení“. Zatímco jako nový si jen tak hučel, po zajetí je při vytočení přes cca 4000 otáček dost zdravě „drzý“. Moc se mi to líbí.
Převodovka v pohodě, začala drnčet řadička, ale pouze při pátém stupni okolo 3500 otáček. Jedná se o nějaký doraz, protože když ji prstem podržím, okamžitě přestane. Bohužel se to děje většinou při delších štrekách na dálnici, budu s tím muset něco udělat.
Řazení zůstalo jinak stejné, tj. stejně nepřesné, ale už jsem si zvykl.
Body plus za výkon, nízkou hlučnost, projev při dynamické jízdě, stálost převodového ústrojí.
Body mínus za 3x závada, spotřeba oleje, drnčení řadičky, cvrlikání řetězu
Hodnocení: 4 body.
Elektrická ústrojí a systémy s nimi spojené
Této oblasti jsem se po koupi nového auta nejvíce obával v návaznosti na reputaci předchozího modelu 307, ale zároveň mohu svědomitě prohlásit, že mě příjemně překvapila, když jsem za 100 000Km nezaznamenal ani jednu elektrozávadu.
Po pěti letech odchází baterie, což při stání venku (6 zimních období) a ranních studených startech s následným 5km pojezdem, je celkem chvályhodné. Zajímavé je, že u takto slabé baterie vydrží žárovky (H7) o 100% více než u nové. Možná by to spravily nějaké odpory. Krom předních světel jsou všechny žárovky původní.
Všechny systémy fungují naprosto spolehlivě, elektrohrůza alá Peugeot 307 se nekoná. Zvláště pak systém automatických stěračů a samočinného spouštění světel zaslouží i po letech pochvalu. Také systém vypínání spotřebičů při odstavení auta kombinovaný se systémem spořiče mi zachránil několik baterií J.
Jelikož za špatně umístěnou baterii a špatný přístup k levému světlu jsem strhnul body už v sekci karoserie, odečítám pouze 1 bod za praskající H7, i když částečně je to způsobeno modelem Cool Blue, který sice pěkně svítí, ale nevydrží tolik jako třeba Long Life žárovky.
Hodnocení: 9 bodů
Doporučení pro případné kupce Peugeotu 308 po 100 000Km krom jiných běžných kontrol se u tohoto modelu zaměřte na:
– Berte pokud možno motory HDi, z benzínových pak 1.6VTi. S 1.4 VTi je 308 dost slabá a motory THP (do r.2011) dost nespolehlivé, i když výkonově pozoruhodné. U HDi aspoň vizuelně zkontrolujte FAP filtr (občas jsou uřezané), případně jeho výměnu v servisní knížce (je dost drahý).
– Zkontrolujte si korozi na vnitřní straně všech dveří a v přechodu blatníky – prahy
– Zkontrolujte si omezovače otvírání dveří
– Zkuste si na místě nastartovat, zapnout klimatizaci, větrák, světla a točit volantem. Pokud pohasínají světla, či si motor „přidává“, bude baterie na konci životnosti. Její výměna není zrovna jednoduchá.
– Zkontrolujte v zimním období topení, občas se neotevírá klapka topení za chladičem
– Vyzkoušejte funkci klimatizace (po letech bez údržby ztrácí výkon)
– Věnujte pozornost opotřebení, funkci a vzhledu zadních brzd a kotoučů. Vzhledem k tomu, že zadní kotouče jsou spolu s ložiskem dohromady, jsou dost drahé (až 10 000Kč za oba).
Závěr:
Lehce nadrůměrné hodnocení 6 bodů z deseti je pro auto představené v roce 2007 celkem pěkné. Možná z mé strany až trochu moc přísné. Nebýt městského provozu, studených zimních startů, parkování venku, výměny odřených karosářských dílů a závad s tím spojených, vypadalo by hodnocení tak na 9 bodů. Na stranu druhou se jedná o nefalšovaný zátěžový test v horších podmínkách, než kdybych tu hodnotil nějakou garážovou leštěnku, která jezdila jen v létě dálky mezi dvěma městy.
Peugeot 308 první generace je pak dle mého názoru dost slušné a spolehlivé auto. Sice trochu náročné na údržbu, ale pokud dodržíte předepsané servisní úkony a věnujete dostatečnou péči ošetření karoserie, odmění se vám tento vůz nízkou poruchovostí, kultivovaným a pohotovým motorem a velice slušnými jízdními vlastnostmi. Ve spojení s nádherným a prostorným interiérem a trochu výstředním designem, je pak dobrou volbou jak pro ryzího individualistu, tak také pro rodinu s dětmi.
Kia Picanto vs Škoda Citigo … posuďte sami
5 Responses to Peugeot 308 po 100 000Km
[1]
4. 7. 2015 v 14:13rohYpnol
Hmm výborný článek. Tak výborný, že jej najednou zkrátak nedám 😉 Tohle chce postupně probrat. Rozhodně to stojí za to!
[2]
5. 7. 2015 v 16:40martin0102
No super článok. Ja mám na svojej snehulienke 1.6 Hdi už 150 000km a zatiaľ to nebolo nič strašné. Volant sa mi tiež olúpal, ten mi vymenili v záruke. Pri 133000 mi začala preklzovať spojka, tak sme menili. Menilo sa ešte horné uloženie predných tlmičov, jeden už dosť buchotal. Od výmeny spojky mám však problém s turbom. Pre výmenu spojky musel ísť dole filter pevných častíc a turbo a odvtedy mi turbo podfukuje spaliny. Celeé turbo mávam odymené a občas pri jazde v meste zacítim spaliny. Po asi 4 opravách vyzerá, že sa im to už podarilo utesniť, ale niesom s tým veľmi spokojný. Uvidíme či to vydrží a hlavne koľko. Zaujímavé je že odvtedy ako podfukuje turbo sa mi objavilo aj občasné svojvolné šklbanie na plyne okolo 1600 otáčok na 3 a 4 pravodovom stupni pri nízkej záťaži. Dosť ma to otravuje, ale zatiaľ to nemá na nič vplyv a hlavne neviem čím to môže byť.
Ďakujeme za takto vyčerpávajúci článok a prajeme ešte veľa spokojných kilometrov. Mňa čaká už v najbližšej dobe výmena.
[3]
5. 7. 2015 v 23:26martin0102
No super článok. Ja mám na svojej snehulienke 1.6 Hdi už 150 000km a zatiaľ to nebolo nič strašné. Volant sa mi tiež olúpal, ten mi vymenili v záruke. Pri 133000 mi začala preklzovať spojka, tak sme menili. Menilo sa ešte horné uloženie predných tlmičov, jeden už dosť buchotal. Od výmeny spojky mám však problém s turbom. Pre výmenu spojky musel ísť dole filter pevných častíc a turbo a odvtedy mi turbo podfukuje spaliny. Celeé turbo mávam odymené a občas pri jazde v meste zacítim spaliny. Po asi 4 opravách vyzerá, že sa im to už podarilo utesniť, ale niesom s tým veľmi spokojný. Uvidíme či to vydrží a hlavne koľko. Zaujímavé je že odvtedy ako podfukuje turbo sa mi objavilo aj občasné svojvolné šklbanie na plyne okolo 1600 otáčok na 3 a 4 pravodovom stupni pri nízkej záťaži. Dosť ma to otravuje, ale zatiaľ to nemá na nič vplyv a hlavne neviem čím to môže byť.
Ďakujeme za takto vyčerpávajúci článok a prajeme ešte veľa spokojných kilometrov. Mňa čaká už v najbližšej dobe výmena.
[4]
8. 7. 2015 v 09:38swifter
Na Peugeota dobrý výkon, já u svého Swifta za 100000km neřešil vůbec nic, jen předepsaný servis, původní svíčky, původní sady pneu, destičky měněny v 75000km, žádné stopy rezu, podvozek bez vůlí, po 100k to mrška jela líp než nová..
[5]
9. 7. 2015 v 09:19CommonUser
Palce hore ! Priame informacie od majitela bez ruzovych briliek po 100 tkm.
To je min. na medailu od redakcie auto.cz, pretoze si tak daleko nesiahnu ani myslienkou, nie to este dlhodobym testom.
Diky.
PS Rovnaky motor, len 2010 mam v prehlade, tiez skoro 100 tkm a zatial prekvapivo bez vaznych problemov. Tankovane E10, aspon majitel tvrdi.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.