-
CROSSDUEL: Subaru Outback vs Volvo XC70
Na mnohých diskuzních fórech jsou probírány kvality pohonu 4×4 a s tím i srovnání, jak si která čtyřkolka vede. Přiznávám, že pro více či méně oplastované a zvýšené kombíky mám slabost. SUVéčka mě moc neoslovují. Bydlíce ve měste a s počtem dětí odpovídajímu průměrné rodině ani nevidím potřebu autobusu s klokankou na čumáku. Často ale jezdíme na hory a v našem bydlišti je sněhu hodně a klidně 4 – 5 měsíců v roce. Nejdříve několik ojetin a jak se zvyšovala čísla na výplatní pásce tak v roce 2006 první nové auto v životě, Subaru Outback 2.5i. To sloužilo k plné spokojenosti 150 tisíc km a následovala ho srdeční záležitost, Volvo XC70 D5 AWD. Oba vozy s manuální převodovkou. Když řídím, potřebuju držet klacek v ruce a jak říkají děti: Míchat benzín. Navíc, Volvo automat opravdu neumí. Chystám pro každé recenzi z pohledu uživatele, ne automechanika. Zde bych ale rád popsal srovnání a postřehy jak obě auta vnímá fotr od rodiny středního věku, který má inženýrský typ zaměstnání, ale ne že by se vyžíval v tom mít auto na zvedáku a vrtat se v něm.
Komfort:
Tady není pochyb. XC70 převyšuje Outback všude, a to i Outback 2.0D v novém provedení po roce 2010, který jsem měl možnost vyzkoušet asi 1500 km (náhradní vozidlo, když se starému rovnaly plechy na zadku po setkání s dodávkou). Sedadla ve Volvu nemaji daleko k dokonalosti. Automatické nastavení s pamětí včetně zpětných zrcátek je bonus, který se cení při střídání za volantem s manželkou, která jen o pár centimetrů přerostla tátu Šmoulu. U Outbacku je také k dispozici, jen ta zrcátka se k tomu nepřidala. Přístrojová deska, rozložení ovladačů v XC70 jsou intuitivní a tam kde mají být. Volant u obou není tlačítky přeplácaný jak se mi zdálo například u Hyundai i40. Jak měl Outback před rokem 2010 pěkný a sportovně laděný přístrojový panel, tak nový mi přijde vzhledem a barevností jako cirkusová atrakce. U Volva zase na první dojem působí zastarale digitální displeje uvnitř budíků. Jak digitálky z roku 1985. Zase jsou ale čitelné za každých podmínek, včetně přímého slunce. Kufr v XC70 je větší a systém úchytek, sítěk a sklopné mřížky praktičtější. Dvojité až trojité dno kufru (podle toho zda máte nebo nemáte rezervu) má také své výhody. Kde naopak Outback jasně boduje, tak to je prostor pro cestující vzadu a kvalita zadních sedadel. Nevím jakou firemní politikou Volvo dospělo k tomu, že vzadu jsou sedadla převážně pro uložení dětských sedaček nebo odhození tašek. Rozměrově obě auta nejsou daleko od sebe a tak v XC70 je větší kufr na úkor místa na zadních sedadlech. Ač rozměry ne daleko od sebe XC70 působí mnohem robusněji a útulněji než nový Outback. Kvalita materiálů i zpracování nemá připomínek ani u jednoho. I v Outbacku 2006 po šesti letech nebyl ani náznak po opotřebení, loupání plastů a vrzaní v kabině. Audio ve starším Oubacku a kvalita příjmu radia nestojí za moc.
Když pominu deign, který každý vnímá jinak, tak např. podsvícení displejů, přepínání a rozdíl mezi denním a nočním podsvícením, intuitivnost volvího infosystému Sensus, kvalita potkávacích i dálkových světel, kvalita audia a přehlednost ovládacích prvků a panelů, tam je asi nejvíce vidět proč je a asi jěště dlouho bude Volvo o kategorii výše než Subaru.
Jízda:
Porovnávat atmosférický benzín s turbodehtem moc dobře nejde a bylo by nefér 230 koní v dehtu vyvyšovat nad 165 koní v benzínu jen proto, že „ku… táhne vodspoda“. U Outbacku 2.5 jsem měl nesmírně rád okamžitou odezvu motoru na plynový pedál, ochotu jít do otáček a jemnost s jakou se jen samotným plynem dalo auto ovládat. Toho asi turbodiesel nikdy nedosáhne. Podobné to je s čitelností řízení, přesností a příjemností řazení, pocitem kotroly nad autem a kontaktu se silnicí ve volantu. Tady se XC70 ani nový Outback starému nevyrovnají. A to měl Outback 2006 jen ABS a jinak žádné elektronické vychytávky a Volvo udělalo obrovský krok vpřed počínaje řadou 70 druhé generace. Mám v okolí pár nepříjemných zatáček, které jezdím často. XC70 a nový Outback se v nich chovají stejně jako Outback 2006 v rychlostech o cca 10 – 20 km nižších. Je to cena za pár metráků navíc, jiné rozložení hmotnosti mezi benzínem a dehtem, větší rozměry a nastavení podvozku pro průměrného evropského zákazníka. Na druhou stranu mi ale celkově přijde XC70 v jízdních vlastnostech jistější než nový Outback. Méně se naklání, méně plave a i zatáčky zvládá s větší jistotou. V souhrnu se ale dá říci, že oba si příjemně plavou. Tady si myslím, že Subaru ztratilo svou tvář a s novým Outbackem zapadlo blíže do jízdního průměru a o radosti z řízení ve srovnání s Outbackem 2006 se může jen zdát. Na druhou stranu, na dálnici, či jízdě s plně naloženým autem a při pohledu na spotřebu jsou výše zmíněné připomínky ta tam a turbodehet boduje.
Dlouhodobá spotřeba podle PP: stejné trasy, asi 70 % město. Outback 2006 2.5i: 8.5 – 9.2 l, Outback 2010 2.0D (jen 1500 km): 7 – 7.5 l, XC70: 7.5 – 7.9. Dálnice (většinou 120 – 140): Outback 2006: 9 – 11 l, Outback 2.0D: nevím, XC70: 7.5 – 8.5l.
4×4
Na jedné straně skoro legendami opředené Symmetrical AWD od Subaru, na straně druhé Haldex 4 u Volva. Buď nemám ten správný cit a nebo jsem posera, ale ani při ostřejší jízdě na asfaltu, či na šotolině, lesních cestách a sněhu jsem neměl nikdy pocit, že by Haldex nestíhal, či mě nechal ve štychu tam, kde by to subaří AWD neudělalo. Rozdíly v nastavení podvozku, celkové hmotnosti a její rozložení a pneumatiky mi přijdou jako větší limit než princip pohonu všech kol samotný. Troufám si říci, že řidič, pokud není závodník a nejede závody, rozdíl nepozná a pokud ano, tak to nejspíše nebude kvůli tomu, že jedno auto má Haldex a druhé mezinápravový diferenciál. S jednou vyjímkou. Pokud se budete vyhrabávat ze závěje či ze škarpy, kam jste právě zahučeli, Outback s mezinápravovým differenciálem a visco-uzávěrkou na zadní nápravě bude mít asi o něco větší šance. Přímé porovnání z vlastní zkušenosti však nemám k dispozici.
Poruchy, spolehlivost, servis
Obě auta bez ztráty hvězdičky a není nic co vytknout. Outback 2.0D jsem měl příliš krátce na to posoudit spolehlivost.
Závěr
Kdo rád řídí a opravdu si řízení užívá asi bude mít z jízdy s Outbackem předposlední modelové řady větší potěšení než s novým Outbackem a XC70. Po přesednutí ze staršího Outbacku do modelu 2010 to bylo v jízdních vlastnostech zklamání. To platí podle mého názoru všude, kromě dálnice a cest na delší vzdálenosti, tam starší Outback prostě není doma. Na dálnici hukot jak v letadle a spotřeba jak u naložené dodávky. Kdo rád pohodlí a ticho pro přesun s hromadou harampádí na hory, přes půl republiky nebo Evropy ten spíše ocení XC70 a pak současný Outback. Se starým Outbackem jsem si čas od času zablbnul na sněhu a zajezdil dveřma napřed. U XC70 to jde, ale vlastně vás to ani nenapadne, a když už ano, tak to zase taková zábava není. Čistě pragmaticky v poměru cena/výkon mi vychází nejlépe starý Outback. Pak velká díra následovaná novým Outbackem a s nevelkým odtupem XC70. Se srovnatelnou motorizací (2.0D a D4) a výbavou byl po všech slevách co jsem u jednotlivých dealerů dostal rozdíl okolo 100 tisíc korun. Vím, že to není málo, ale také za to dostanete u Volva opravdu o dost navíc se sakra větší svobodou navolit si jakou výbavu chcete. To, že to nakonec skočilo u XC70 D5 v plné polní nemá s pragmatickou úvahou nic společného a je to splněný klukovský sen. Pro XC70 mám slabost v kategorii rodiných aut. Ježíšek to roky ne a ne vyslyšet a tak mu bylo nutné trochu pomoci.
PS: Úvahám nad designem a vzhledem se záměrně vyhýbám, neb každý má jiný vkus. Někdo rád krabice, někdo fluidní vlnky
Komentáře nejsou povoleny.