-
Nový starý FoFo
Stejně jako minule, ani nevím kde začít. Stejně jako Fusion se mi dostal pod ruku další výběhový Ford s pekelně dobrým poměrem cena/výkon. Jak je z názvu patrné, je to Ford Focus, nyní již minulé generace.
Mám v ruce konečně trochu důstojnější vystřelovací klíček dálkového ovládání, který oproti Fusionu již nevypadá jak ožvýkané párátko, i když plast z kterého je vyroben je poněkud pochybný.
Klíček patří k stříbrnému, stále dobře vypadajícímu Fordu Focus 1.6 Duratec s rovnými 100 koňskými silami, akční výbava Trend Plus, datum výroby květen 2011, za velmi sympatickou cenu 270.000 Kč.Standardní výbava
• Elektronický stabilizační systém (ESP)
• Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce a stropní airbagy pro cestující na krajních zadních sedadlech
• Klimatizace včetně vnitřní recirkulace vzduchu
• Stereorádio s CD přehrávačem, 6 reproduktorů, dálkové ovládání na sloupku řízení, zásuvka pro připojení externího přehrávače
• Sportovní přední sedadla
• Tříramenný kožený volant (buď je to imitace kůže z hrocha, nebo nevěřím)
• Elektricky ovládaná přední okna s jednorázovým otvíráním na straně řidiče
• Vnitřní kliky s hliníkovou povrchovou úpravou
• Palubní počítač
• Elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli směru
• Funkce denního svícení
• Přední mlhová světla
• Zadní spojler
• Kotoučové brzdy na všech kolech
• 16″ ocelová kola s kryty kol se 7 paprsky
– na podlaze chybí koberce (?)Stříbrný „šíp“ stál před dveřmi a na tachometru svítilo panenských 27km. Z venku autu nechybí prakticky nic, 16 palcové plastové kryty kol dobře maskují chybějící alu.
První pohled dovnitř dojem nezkazí, přehledná palubka střídmého designu (za mě plus), vše je tam kde to čekáte. Lehké rozčarování je ze zápachu novoty, který je poněkud nevábný, připomínající směs lepidel a ftalátů.Prostoru je dostatek příčně i podélně, nejinak je tomu vzadu. Na nohy je místo akorát, což je při kompaktních rozměrech velké plus. Pochvala i za dobře dimenzovaný kufr.
Po ohmatání stejně špatného porobetonového volantu, který má však dobrý průměr i tvar si všímám příšernosti uprostřed budíků. Plastový trojúhelníkový výstřelek nezapře svůj hliník z tržnicové hifi věže. Zbytek palubní desky je už lepší, stříbrné obložení nevypadá tak lacině, je čistá, přehledná, aneb v jednoduchosti je síla. Rádio s CD na dnešní dobu nečekaně neumí MP3, nemá AUX či USB a bohužel ani extra dobře nehraje.
Na paškál ale přichází mnohem horší věci. Spodní díl palubní desky je tvrdý s nepříjemným rohem, který mě tlačil především v pozici spolujezdce. Výplň dveří je taktéž tvrdá a neoplývá kdovíjakou estetickou krásou. Pouze klika dveří a madlo působí hodnotnějším dojmem. To, že se šetřilo lze vidět na každém dílu, ale bude hůř.Přímo šokující je dílenské zpracování. Spára mezi palubní deskou a dveřmi je dole obvyklých pár milimetrů, zatímco nahoře tam lze strčit celou ruku.
Kastlík nepasuje ani z leva, ani zprava. Kryt reproduktoru ve dveřích je tam fláknutý na hulváta, takže nelícuje ani s jednou stranou.
Tapec u kraje s oknem lze lehce odsunout do takové meze, že není problém sahnou prsty dovnitř dveří. Obložení A sloupku nedrží pevně ve své poloze, a středový tunel je vzadu obložen kobercem, který asi 1cm levituje nad podkladem. To že krytka zrcátka na stínítku je zřejmě z obalu TetraPak a kroutí se jak papír, to už vem čert. Zbytek je ale na rok 2011 a nové auto dost extrémní.
Nepotěší ani několik velmi ostrých hran o které jsem se málem řízl. Především napojení středového tunelu v místě, kde se zacvakává bezpečnostní pás má nádherný břit.
Pro detailisty (pro mě), je k zaujmutí systém posunu předních sedadel. Zvuk práce s tímto mechanismem nemá daleko k pružinové matraci po úderu bouracím kladivem. Nu což, někde se ušetřit muselo.Zatím to tedy nevypadá nejlépe, ale jdeme vyrazit na cestu, tak snad to bude lepší. Duratec poněkud hůře startuje. Klíček se musí déle držet, ale pak naskočí kultivovaně a velmi dobře odhlučněn. Těžko se vyjadřovat k agilitě motoru, když má najeto pár kilometrů, takže to asi přeskočíme. Motor je zatím dole velmi tupý, až při vyšších otáčkách slušněji táhne. Zvuk je dlouho nevtíravý, při přišlápnutí se sportovním akcentem. Spotřeba se držela kolem 8, takže není co vytýkat, navíc jak jsem uvedl, vypovídací hodnota je u nezajetého auto nulová.
Venkovní zvuk je až překvapivě pěkný, u výfuku dokonce chraplající (snad tam není díra).Do pozitivní části musím dát ještě jednu negativní, a tou jsou sedadla. Jsou sice tvrdá s pěkným bočním vedením, ale značně nepohodlná, po 100km už jsem nevěděl jak si sednout. Vzadu je jen lavice, bez sklopitelné opěrky. Kvalita podprůměrného sezení identická.
Na jízdu si těžko bude někdo stěžovat. Ford umí a to se zpochybnit nedá. Do zatáček se vrhá s lehkostí, nenaklání se, krásně kopíruje terén a přitom 16ky dobře filtrují díry a nerovnosti. Komfort ukázkový. Volant klade správný odpor. V autě je navíc nevídaný klid, vrzání se naštěstí nedostavuje. Aerodynamický šum je v běžných rychlostech minimální. Nad dálničním limitem už dramaticky roste, včetně hluku od motoru. Občas jsem sice zaslechl trochu nezdravé zvuky od nápravy, jako kdyby tam něco zaklepalo, ale na to bych nebral zřetel. Nové brzdy trochu koušou, resp. na začátku se nic neděje a pak se zahryznou (opět… nový vůz, nehodnotím). Řazení jde hladce, práce se spojkou byla v mém případě trošku obtížnější, ale jde jen o zvyk.
Škoda, že uvedená motorizace má jen 5 převodových stupňů, šestka by z ekonomického hlediska bodla jako sůl.PS: Pobavil mě i výrobce, případně prodejce (Charouz), který dodává příručku k obsluze na jiné auto, konkrétně na nový model, takže o svém si moc nepřečtete.
Jak to nakonec zhodnotit. Za 270 ve výbavě, které prakticky nic nechybí, lze leccos odpustit… vlastně asi všechno. I přes značnou část negativního textu je to velmi dobré auto, pokud někoho netrápí kvalita zpracování interiéru, tak nemá zásadnější vadu.
Je to vlastně spíš k zaražení, že tak dobré auto může tak zklamat na montážní lince, v dnešní době a od renomovaného výrobce obzvlášť.Škoda … ale zas těch 270, no neber to 😉
(nebylo to původně plánováno, takže fotky jsou jen rychlovky mobilem)
Lexus IS Premium? Tak zas po dovolené II. – USA 2010
11 Responses to Nový starý FoFo
[1]
21. 5. 2011 v 20:03GTI
🙂 Čas od času se na diskusích objevují posměšky nad tím, že se u testů Volkswagenů objevují věty o špičkovém zpracování kabiny. Kdyby náhodou někdo nevěděl, co si pod tím vlastně představit, měl by se podrobně podívat na tvé drtivě ilustrativní snímky. Dodám jen – ano, právě proto se u Volkswagenů zmiňuje příkladné zpracování kabiny.
Tedy ale ta mezera mezi dveřmi a přístrojovkou, to je opravdová macocha.
Jinak samozřejmě souhlas, v jízdě, koneckonců i v designovém výrazu je to stále přitažlivé auto, a za ty peníze je to jistě dobrá koupě.
Velké bravo za parádní text.
[2]
21. 5. 2011 v 21:48Emel
Tohle je do jisté míry obehraná písnička… ale samozřejmě nejde než souhlasit, Focus II nejen že absolutně nestíhá moderní interiéry například Renaultu, ale bohužel propadá i ve srovnání s Focusem I. Ten byl dobře zpracovaný, na svou dobu moderní a navíc i dobře odolává zubu času.
PS: vyšší stupně výbavy na tom jsou lépe…
[3]
21. 5. 2011 v 22:54Perun
Velmi dobré! 😉 Jízdně je Focus skutečně nejspíš nejlepším Fordem a dost možná také nejlepším zástupcem svého segmentu. Tam, kde jiní potřebují větší kola, tam Fordu s lehkým zívnutím stačí „šestnáctky“ i méně.
Technicky tedy není co vytknout, esteticky ale, zejména při pohledu přes věnec volantu…ano. Kýčovitější přístrojové desky jsem ještě neviděl.
Focus a Ford až překvapivě často ovšem ztrácí ve zpracování a materiálech. Stačí přesednout třeba… do nové C4.. to je úplně jiný vesmír.
Konečně pěkný blogový test! 😉
[4]
22. 5. 2011 v 19:22Magistr
Tak pravda, škvíra je to pěkná. Ale tak velká, alby se do ní vešel ten paklík tisícovek, ušetřených oproti nákupu jistého nejmenovaného konkuvwenta s (bezesporu) hezčí a lépe zpracovwanou palubní deskou – ne, zase TAK velká ta škvíra fakt není. To by jeden musel ty dveře Focusu otevřít dokořán 😉
[5]
22. 5. 2011 v 20:41iudex
Dívajúc sa na FoFo II dnešnými kritériami, je to približne tak, ako píšeš. Ja by som možno nebol tak kritický, zohľadniac, že ide fakticky o neaktuálnu generáciu, vyrábanú od r. 2004. Preto by sa mala pomerovať so svojimi súputnikmi, ako je Astra Classic, nie s najnovšími príspevkami v triede (že Perun?).
[6]
22. 5. 2011 v 21:25Emel
Iudex: Astra je lepší. Vlastně… asi všichni konkurenti jsou v základu lepší, pokud nepočítám třeba Dacii. A jak jsem už zmínil… Ford Focus I má lepší interiér, nemyslíš?
[7]
22. 5. 2011 v 21:54Perun
(5) Jak se to vezme, Iudexi. Tu novou C4 můžeš mít defacto za podobné peníze… Sice „jen“ s jednačtyřkou, ale zato VTi 😉
Rozdíl bude snad jen ESP a rádio, dealer rád povolí dalších cca deset tisícovek a dostáváš se teoreticky k ceně o zhruba deset tisíc výš. Rok výroby bude identický 🙂
Nevidím důvod, proč nesrovnávat, ale vzato přísně logikou „data narození“, pak i předchozí C4 byla zpracována o trochu lépe, než Focus, tedy po faceliftu, před ním to stálo za starou bačkoru. V kvalitě materiálů na tom byly oba modely podobně. Focus znatelně lépe jezdil a měl lepší sedadla. C4 měla zase lepší motory a atraktivnější design.
[8]
22. 5. 2011 v 21:57Perun
(6) Focus I byl uvnitř originální snad až příliš.. Trochu ufo, ale rozhodně dobře zpracované ufo, to je pravda.
[9]
23. 5. 2011 v 9:12iudex
(7) No keď porovnávame medzigeneračné zlepšenie, tak Focus3 sa zlepšil minimálne rovnako výrazne oproti F2, ako C4 nová proti starej. Skrátka pokrok nezastavíš.
Motoricky to porovnanie pokrivkáva, 1,6 Duratec vo Focuse je stará škola, ale stále 1,6ka, 1,4 od Citroenu, aj keď VTi, má s autom predsalen podstatne viac práce.
A cenovo boli díleri Citroenu vždy ústretoví, o tom žádná a aj z dobrých cien dokázali ešte skresať.
[10]
23. 5. 2011 v 17:10RS
[1][3] díky, od mistra testů to těší 😉 Jinak interiér sám o sobě tak špatný není, materiály jsou levnější ale pořád akceptovatelné. Zpracování však nikoliv.
[5] s tim rokem 2004 bych se moc neoháněl, takhle špatné slícování jsem neviděl ani u aut z devadesátých let. Omluvit by to šlo pouze prodejcem, jestli jim FoFo třikrát nespadnul z kamionu.
[11]
24. 5. 2011 v 21:55salam
[1]: škoda, že jsem si nevyfotil svého Tourana. V některých spárách by si mohl s tímhle Focusem podat ruku. Takže jen pár postřehů (měl jsem ho měl 2005-2009, koupeno nové, najeto asi 115 tkm. Motor 2.0 FSI, Highline+pár extras, ceníkovka tehdy byla asi 920, po slevě 800):
– Při předání (nové auto) mi šel prodejce natankovat, ať dojedu domů a na víčku nádrže bylo napsáno, ať tam neliju bionaftu, ale vždy a jenom normální naftu. To by bylo OK, kdyby to nebyl benzinový motor. Objednáno nové víčko. Mezitím jsem byl na pumpách za těžkého borce, když se mi tam vrhli ti čepači a musel jsem je přesvědčovat, že fakt tam fakt chci nalít benzín.
– Při předání jsme zjistili, že jeden klíč DO je vadný. Objednán nový.
– Druhý den po koupi jsem volal odtahovku, páč nedržel volnoběh a chcípalo to. Prý EGR ventil. Pán z odtahovky mi vyprávěl příběhy svých stálých zákazníků s novými auty VW. Třeba o jednom s Touaregem za 2m, kterého už vezl asi sedmkrát.
– Spáry karoserie dost od oka, spáry uvnitř ještě horší (víko schránky před spolujezdcem mělo asi 1 cm vůli)
– Jinak jsem s ním během 4 let ujel 115 tkm a nic dalšího závažného se nevyskytlo
– Akorát posledních 20 tkm se do něj dalo cca 80 tKč za opravy (autorizák).
Takže by se patrně zdržel přílišných generalizací.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.