-
Roomsvět
SEDUM!!! Něco přes sedm let strávených s pro některé nenáviděným autem. Něco přes sedm let strávených s pohřebně černým Roomsterem 1.4 16V 63kW v tehdy prostřední výbavě Style.
Jak ten čas letí, ani mi nepřijde tak starý jak opravdu je. Tehdy se kupoval jako horká novinka a měsíce trvalo, než lidé přestali okoukávat nevšední design auta.
Odsloužilo si porci tvrdých městských a příměstských 130.000 kilometrů a šlo do světa.
Bylo léto 2006 a vše bylo nové, čisté, funkční a relativně moderní.
Je léto 2013 a vše je jinak. Předfaceliftový design už zevšedněl, motor i technologie jsou za zenitem.
Stará atmosféra již nestačí dnešním parametrům, byť jej stále považuji za jednu z nejlepších voleb. Odvděčil se příjemným projevem, slušnou dynamikou a nízkými provozními náklady.
Dobře si sedl a stále vrní jako zamlada, přestože ho při cca 80.000km stihl malý infarkt a při nastartování se roztrhl řemen. (mimo jiné, několik dní po garanční prohlídce)
Kromě malé investice do nového se naštěstí nic nestalo.Ruku v ruce s tím jde převodovka, která řadí rychle a hladce. Od výroby trpí na neochotu zařazení zpátečky ve studeném stavu. To se za celou dobu nezlepšilo ani nezhoršilo.
I převodovka chytla pohromu. Okolo 100.000km začalo cosi z útrob bučet jak elektromotor, a pár dní na to se rozhodla, že přestane řadit vyšší kvalty.
V autorizovaném servisu odhalili vypadlá kolečka a jakýsi šroub dotýkající se přítlačného talíře spojky. Maličkost 🙂
Oprava za cca 10.000Kč není naštěstí velké drama.Podvozek je stejná skládačka jako u Rapidu. Žádná moderna ale funguje perfektně. Všechny díry a výmoly zvládl bez závad a výměn. Jízda je stále na vrcholu svého segmentu. Tvrdší ale jistá.
Horší časy si zažily zadní „bezúdržbové“ bubnové brzdy. Již jednou se měnily a ani ke konci života nejsou bez potíží. Zarezávají, nerovnoměrně brzdí a skřípou.
Do 100tkm také stihl prorezrnout výfuk pod motorem. Málo ale přece.Kastle jinak bez koroze, lak bezvadný, stěrače stírají, blikače blikají, klakson troubí. Nikde nezatéká, všechno těsní.
Přední světla už svítí, zadní pořád haprují. Obrysová Céčka se mění na eLka, když jedna z žárovek přestane žhnout. Odborným úderem do lampy se to zpravidla spraví.S četností používání dveří se také užvýkala veškerá kabeláž u řidiče a v pátých kufrových. Výsledkem byly hned dvě výměny kabelů pro nefungující centrální zamykání, resp. jeho splašené chování. Páte dveře se po stisknutí tlačítka dálkového ovládání dokázaly tak dlouho odemykat a zamykat než vytloukly baterku.
Když se před sedmi lety objevila Fabia/Roomster, tak z interiéru nikdo odvázaný nebyl. Povětšinou tvrdé plasty, strohé provedení, malá výbava. Jenže ani dnes neurazí a přes svá léta je tak nějak bytelně solidní. Stačí ho jen řádně umýt a vyčistit, což teda u bílého provedení plastů není zrovna žádná legrace.
Veškerá vnitřní elektrika funguje, díly drží na svém místě a nevyluzují nadměrné zvuky. Hrubý plastový volant se nevyleštil, stříbřenkové doplňky neoloupaly, nic není výrazně odřené nebo ošoupané. Vysvědčení by bylo téměř na výbornou nebýt pár prvků komfortní výbavy, které mají ke komfortu hodně daleko.
První je nízko položená řadicí páka na kterou si lze bez loketní opěrky zvyknout. V zásadě bych to možná ani nekritizoval, ale vadí mi nepříjemný sálavý chlad, který se v mrazech okolo středového tunelu vyskytuje. Pravděpodobně nedostatečná izolace.
Když je pro změnu horko a pustí se manuální klimatizace, tak ta má ryze nekomfortní funkci udržování teploty na principu mrznu-hořim-mrznu-hořim, nehledě na snížení výkonu motoru o zhruba 200 koní.
Poslední avšak nejhorší je základní provedení sedadel. Cokoliv, co je dál jak 2 hodiny jízdy je bohužel utrpení, přitom výhled z nich i posaz je nadstandardně dobrý. Stejně tak variabilita a prostornost interiéru. Většinu času sice zadní sedadla strávila v garáží ale případná instalace zpět je otázkou vteřin. Jedna z mála opravdu Simply Clever věcí.A celkové vysvědčení za odsloužený život?
Příjemné a jednoduché ovládání
Velmi dobré jízdní vlastnosti
Jednoduchý a úsporný motor
Odolnost a kvalita materiálů
Variabilita zadních sedadel
Velký podélný a výškový prostor
Nízké ceny případných oprav
Poměrně vysoká zůstatková hodnotaNespolehlivá elektrika
Špatná základní sedadla
Nečekaně brzká vážná mechanická závadaPřes řadu dětských i plnoletých nemocí nebyla koupě chybou. Naopak je to natolik dobré auto, že určité nedostatky lze akceptovat.
Škoda, že Škoda nepřišla s nástupcem dříve. Budu muset vyzkoušet jiný model, jiné značky z jiné země… a na to jsem opravdu zvědav 🙂
Rumíku, děkuji za dobrou spolupráci! 😉
Kosočtverec Klokan Škoda Superb Facelift?
20 Responses to Roomsvět
[1]
12. 7. 2013 v 13:26GTI
Výborné čtení. Zvedám palec tobě i Roomsterovi 😉 Bravo.
[2]
12. 7. 2013 v 13:39Emel
Už máš něco vybráno?
Roomster není špatné auto, na krátké cesty… docela by mě lákalo vyzkoušet ho s nějakým lepším motorem.
[3]
12. 7. 2013 v 15:35Ja Prvni 123
dobře napsáno.
Minimálně se to hezky čte…
jen mi přijde úsměvná ta „odolnost“ ve spojení s dvěma vážnými problémy při malém nájezdu kilometrů…
Ale jinak jo.
Roomster divně vypadá, je z něho špatně vidět… ale jako auto asi špatnej není. A tenhle motor řadím mezi ty nejlepší od koncernu.
😉
Šťastnou ruku při výběru nástupce.
Už máš kandidáty?
[4]
12. 7. 2013 v 20:07RS
[1] Díky, já mu zvedl na konci štace palec taky 😉
[2] Vybráno je, ale ještě si hodně rozmyslím, jestli je to k chlubení či prezentaci 😀 Tentokrát už zvítězila vyloženě pracovní praktičnost před autoemocemi…
S lepšími sedadly, co šlo za příplatek koupit věřím, že i na dlouhé cesty. Motor ano. Celkově těch maximálních 77kW bylo zbytečně při zemi.
[3] Odolnost je hlavně ze stran interiéru a proti jiným autům je z něj vidět naopak velmi dobře.
[5]
13. 7. 2013 v 12:20rohYpnol
Hezky napsáno, výborné počtení.
Jen si nemůžu pomoct, ale závad u auta s takto nízkým nájezdem je podle mě poněkud hodně. V podstatě to ale potvrzuje to, že koncern se po 100 000 km prostě začíná „sypat“. Tedy v tom lepším případě, že se od nich vybere to spolehlivější… Z druhé strany se dají šáde relativně levně udržovat. Faktem ale je, že vůbec nepochybuji o tom, že s kdejakým japoncem bys jen lil benzin a vodu do ostřikovačů…
P.S. Takže volba Dacia Dokker nebo Dacia Lodgy?
[6]
14. 7. 2013 v 1:10RS
[5] P.S. To zas ne 😀
[7]
14. 7. 2013 v 7:56miromen
„Faktem ale je, že vůbec nepochybuji o tom, že s kdejakým japoncem bys jen lil benzin a vodu do ostřikovačů…“
Tím bych si nebyl tak jisty. V rodině máme Yarise u kterého bylo do téměř 100tkm vše v pořádku a prakticky se nevyskytla žádná závada. Bylo potřeba vyměnit pouze brzdové obloženi. Těsně před najetými 100tkm se ale na Yarisovi začali vyskytovat poruchy a to i dost vážných a to v poměrně hojném počtu. Auto je holátko kde nejsou takové věci jako klima nebo např. el. stahovaní oken atd. takže poruchy se tykaly hlavně motoru knk 1.0VVTi a podvozku.
[8]
14. 7. 2013 v 9:46Ja Prvni 123
🙂
Já se omlouvám za škodolibost… ale já tyhle komentáře tak rád čtu…
😉
A pak mívám chuť jít ven pohladit svýho Punťu po čumáčku… vymívanýho Fiata s předpotopním motorem… kterej prostě jezdí.
Jediná výměna byl výfuk, rozlehnutej ale vlastní vahou, kdž se auto probořilo ledovou krou… inu vysočina.
A pak si čtu o autě, jehož předností je i očima majitele odolnost… a kterýmu do 120 tisíc „akorát“ odešly rozvody, vysypala se převodovka… jo a muška – nebrzdí.
Ale jinak je úplně super.
😀
Jako PR článek mi to ještě tak nepřijde… ale očima majitele?
Asi jsem divnej… začínám chápat, že i toho „svýho“ apoštola prostě špatně chápu…
😉
[9]
14. 7. 2013 v 10:47rohYpnol
[8] taky mě těch závad přijde až až. 100 000 km by mělo auto slupnout jak malinu… Ale KO rozvodů, převodovky, brzdy, ukroucené kabely, …
Ale je to názor majitele, když je spokojený s výsledkem, proč ne 😉 ? Já bych nadával jak dlaždič, co to je za krám, ale to je můj názor. Jinak řečeno – tyhle závady bych relativně dokázal omluvit, kdyby byly ve 100 tis. – 200 tis. km…
Buďme ale rádi, že se podělil o svojí zkušenost a hezky to sepsal.
Mimochodem – v rodině byl jeden Fiat Brava poslední modelové generace jako služebák a spokojené soužití to rozhodně nebylo. Nastaly problémy s JTD, s podvozkovými díly… Nyní jako služební P 307 SW a zatím spokojenost 😉
[10]
14. 7. 2013 v 10:50rohYpnol
[7] Taky jsem oznamoval závadu jednomu, co u nás má Verso, že mu nesvítí žádné zadní brzdovky… Byl z toho chudák vcelku špatnej ale já byl rád, že jsem do něj nevletěl, není to nic příjemného jet za takovým autem.
[11]
14. 7. 2013 v 11:03RS
Nechci to psát jako nějakou obhajobu, ale auto opravdu tvrdě sloužilo. Popojížďky po pár kilometrech, neustále studené starty a jiné městské boje.
(prostými počty to odhaduji na cca 50.000 startů a dvojnásobný počet otevření dveří)
Sama Škodovka přiznala, že to je bohužel normální. Spojka i převodovka se tímto použitím přílišně namáhá, kabely to samé.
Řemen a bubny omluvit nelze, ovšem do jaké míry za to může auto a do jaké servisní zásah alias. kvalita garančních prohlídek…
Jako lítačka a otloukánek do města bylo příjemné a rád na něj budu vzpomínat.
[12]
14. 7. 2013 v 11:22rohYpnol
[11] já to beru, i když se s tvým názorem neztotožňuji (v tom smyslu, že závady mi prostě přijdou dost zásadní) 😉 ale určitě máš bezpochyby pravdu v tom, že 100 tis. km popojížděním po městě a 100 tis. km po dálnici je sakra rozdíl, to bez debaty.
[13]
14. 7. 2013 v 20:37Ja Prvni 123
jsem to nemyslel spatne… verim, ze to mohlo byt docela fajn 7 let.
Nepreju nikomu nic zlyho – jen se mi proste Fiatem jezdi lip – a vadi mi ti posmevacci… co ho sami nemaji, ale slyseli zaruceny zpravy, ze se Fiat kazi…
🙂
[14]
14. 7. 2013 v 20:46Ja Prvni 123
[9]
No – ale to je presne to, o cemu mluvim: Brava je auto pred rokem 2000… a navic nebylo spatny, ale s dieselem nedavalo smysl! Napravy to proste nedavaly…
S 1.2 16V benzinem to bylo genialni auto.
🙂
[15]
14. 7. 2013 v 20:57Ja Prvni 123
no dobre – tak genialni mozna ne… ale prijemny.
🙂
Genialni byla jina z mych oblibenych Alf – 33 SW 1.8td… asi o ni naoisu pristi blog.
🙂
Predbehla dobu! Trivalec… chladic stlaceneho vzduchu… dostatecny vykon a pritom krasna spotreba – klidne i malo pres 4 litry pri prejezdu napric Evropou… mela jedinou vadu: plechova ramena predni napravy.
Pod zatizenim tezkym dieselm FAKT dlouho nevydrzela… jen o malo vic, nez v Audi A6.
😛
[16]
14. 7. 2013 v 21:10Ja Prvni 123
http://youtu.be/98OSIOjpb4o
[17]
14. 7. 2013 v 21:20šmoula nešika
Čte se to pěkně. Po vzhledové stránce to auto není moje kafe, u mě teď letí nenásilné hrany. Ale jinak souhlasím, ten nemastný, neslaný motor je jako nevýhodu brát, v dnešní době plné jinak výborných TSI, která jsou s trochou nadsázky už po prvním nastartování na pokraji exitusu, zhovadilost. Sedačky – to je vždy jak pro koho… Jó, pěkné. S tou spolehlivostí – no, Já_Prvnímu se vůbec nedivým, člověk s takovou šťastnou rukou na spolehlivé Italy… ale tohle je u novinky vcelku normální.
[18]
14. 7. 2013 v 21:24šmoula nešika
První fabie s MPI (ročník 99) nejen že moc nejely a žraly, ale k tomu ještě v zimě nestartovaly. A když se podíváme na takovou Š 110… viděl jsem výčet závad z nezávislé dlouhodobky SM… docela síla.
[19]
15. 7. 2013 v 8:32_Teddy_
Moj nazor je asi taky, ze dnes kazde auto musi odjazdit ~100 tisic km bez vaznejsej zavady (nepocitam dake tie vypalene ziarovky alebo zodrate brzdove dosticky, to je spotrebny material). Ak auto tych 100 tisic bez poruchy nespravi, tak bud mal clovek smolu na „pondelkovy kus“, alebo je dana seria naozaj poruchova, a treba sa jej vyhnut. Roztrhnuty remen a rozsypana prevodovka, to by sa teda nemalo stavat. Take auto by som okamzite daval dalej, pretoze by som k nemu nemal doveru…
[20]
15. 7. 2013 v 9:39RS
Byl to jeden z prvních kusů. Výroba začala v dubnu 2006 a objednával se ještě ten samý měsíc.
Hned první nebo druhý den se opravoval zámek pátých dveří, protože nešly zabouchnout 🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.