-
Mondeo vs Mondeo
Na tento okamžik jsem se těšil už od jara, kdy se na našem trhu konečně objevil model od jedné automobilky, který nabízí za podobné peníze konvenční i nekonvenční řešení pohonu o takřka totožném výkonu i karoserii a kde jinde srovnat tyto pohony, než v tomto případě? Řeč je o Fordu a jeho modelu Mondeu MK5.
Už nebudou nutné výmluvy o váze, třídě auta, značce či rozdílném výkonu, tato auta jsou na první pohled stejná, ale rozdíl najdeme pod kapotou. A kdo jsou naši hlavní hrdinové ?
První auto přijelo z mé soukromé sbírky (garáže), zastánce tradičních hodnot střední třídy:
Ford Mondeo MK5 kombi (2015) 2.0 TDCi 132kw 4×4 AT (6 stupňový dvouspojkový powershift). Technické údaje: 0-100 km/h (dle zdroje 9-9,5s), Vmax 216 km/h a váha 1703 Kg
Jako druhé auto byl zapůjčen z Ford Kačmáček Praha Vestec (tímto děkujeme) představitel moderní doby, bojovník s emisemi:
Ford Mondeo MK5 kombi (2019) HEV 2.0 132kw FWD AT (Zde řešen variátorem). Technické údaje: 0-100 km/h 9,4s , Vmax 180 km/h a váha 1716 Kg
A jako poslední, pro test hybridů důležitou referenční hvězdu, která doplnila dvojici jako nepřímý konkurent, nejmodernější Toyotu Corollu hybrid kombi 2.0 132kw FWD AT(eCVT). Technické údaje: 0-100 km/h 8s, Vmax 180 km/h a váha 1560 Kg
Corolla zde byla nesoutěžně, takže se jí blíže věnovat nechci, protože jsem jí věnoval už jeden samostatný blog a je tu skvěle popsána v rubrice Moje.auto.cz. Corolla tu byla ze dvou důvodů i přesto, že se jedná prakticky o vůz nižší třídy (kompakt). Za prvé je Toyota největším výrobcem hybridů a má největší zkušenosti s tímto pohonem (takže ji chápeme jako nejlepšího ve třídě) , hraje zde roli i faktor ceny, kdy se všechna auta dají sehnat za podobné peníze. Nebudeme se zabývat detaily rozdílů mezi prvky výbavy jednotlivých vozů, ale cenová relace je dle konkrétní nabídky dealera kolem 900 tisíc Kč. Ceníkově pak obě Mondea převyšují 1 milion Kč.
Druhý důvod byl porovnání nového Mondea HEV s Toyotami čistě pro účely možné koupě do firmy jednoho z testerů, protože jejich flotila je tvořena hybridními Toyotami a já, jakožto fanoušek Fordu ho rád ovlivňuji. Proto jsme se k autu dostali a mohli porovnat.
Test jsem nedělal sám, protože by to bylo hodně jednostranné a možná né tak objektivní, takže pro co největší objektivitu jsme na to byli 3 řidiči. Já za naftu, Mikesus za hybrid a za svět benzinových motorů to byl Lamal. Mondeo HEV jsme minulý týden projížděli na krátké předváděcí jízdě a moc nás nepřesvědčilo, moc jsme tedy nečekali, ale denní test náš názor rapidně změnil.
MĚSTO:
Naftové Mondeo jsme brzy ráno nechali na kraji Prahy spát v garáži, protože jsme začínali jen ve dvou a jelikož ho ve městech otestováno mám až až, nebylo to tak nutné. Vydali jsme se převzít Mondeo HEV na druhý konec Prahy, takže první test, co následoval, byla cesta do práce. Mikesus odjel na pracovní popojíždění s Mondeem, aby otestoval denní chleba, který jinak absolvuje s Corollou. S tou jsem odjel já a využil výhodu parkování na modré zóně v centru Prahy. Bohužel tuto výhodu už dnes žádný nový hybrid v Praze nedostane, takže kdo nestihl registraci do začátku jara 2019, má smůlu. Užíval jsem si popojíždění čistě na elektriku, tedy do té doby, než mi došla baterka a zbytek cesty do práce jsem už moc nenabil. Nicméně spotřeba byla příkladná.
Před polednem jsme si auta vyměnili a já se zase vydal z centra Mondeem HEV. První přímé přesednutí dávalo najevo propastný rozdíl v komfortu a odhlučnění oproti Toyotě. Jednou jsem zde v diskuzi neuváženě napsal, že tam takový rozdíl není, protože Corolla je opravdu dobré auto, ale Mondeo je prostě špička třídy a nenechá vás při přímém přesednutí zapochybovat. To, jak dobře tlumí nerovnosti a odfiltruje hluk od kol a okolí v jakékoliv rychlosti je jeho velká přednost. Pak jsme začali s Mondeem HEV jezdit po Praze a já si sedl jako pasažér dozadu a užíval si tichý pohon a komfort.
Postřeh č.1 : Corolla má ve městě lepší odezvu na plyn, u Mondea HEV musíte trochu tlačit na pilu, pak jede. Mondeo TDCi pak jede už na 1/3 plynu dost svižně, holt, když turbo tlačí….a taky to tam teče viz spotřeba 😀
Postřeh č.2: Mondeo HEV má trochu měkčí podvozek, než Mondeo TDCi, první dlouhou táhlou zatáčku při nájezdu do Blanky jsem jel dynamicky a nebylo mi to nejpříjemější, auto se trochu naklánělo, na limit však dost daleko.
Spotřeby:
Mondeo HEV: s námi jezdilo cca kolem 5 litrů na 100km dle řidiče (ano, já jezdil za 5 :D), takže cca o 0,5litru v průměru více, než referenční Corolla
Mondeo TDCi: Spotřeba silně závisí od provozu a trasy, takže lehký provoz je za 7,5-8, těžký leze klidně na 10l na sto. Na obranu musím konstatovat, že tak jezdí veškeré dvoulitrové naftové motorizace v takto velkých autech bez rozdílu výrobce, které jsem zkoušel.
Corolla: jezdí po Praze dlouhodobě kolem 4,5 litru dle dynamiky
DÁLNICE:
Už jsme všichni tři, takže druhá fáze testu směřuje na dálnici ve složení já ve svém TDCI, Lamal v HEV a Mikesus ve své Corolle. Dle dohody otestujeme dynamiku 100 km/h – ? a Corolla nás bude sledovat. Jelikož jsem Corollu jel, čekal jsem, že bude rychlejší.
První pokus, řadím Sport a jedeme ! Do 150 km/h mám čumák vepředu, pak mne HEV lehce předjíždí. Převodovka podržela zbytečně otáčky a já prohrál.
Druhý pokus na Drive má přesně opačný výsledek a už se na mne tlačí Corolla, které to prostě ze stovky jede rychleji, ve 180ti to Hybridy vzdávají (omezovač) a já jsem s rychlostí 210 km/h vítěz! 😀 Né na dlouho…
Třetí pokus na Sport s manuálním odřazením opět prohrávám se stejným průběhem a tlačící se Corollou. Čtvrtý pokus do kopce na Drive jsem vítěz. Takže výsledek ? Plichta a Corolla nás smázla…. tedy jen do omezovače, TDCi se zastaví až na 230km/h (odzkoušeno v D legálně!! :D).
Postřeh č. 3: U Powershiftu nemá na dálnici smysl používat Sportovní režim.
Spotřeby:
Mondeo HEV: 9 litrů na sto, což není špatný výsledek
Mondeo TDCi: 8,6 litrů na sto, což taky není špatné, ale rozdíl je malý.
Corolla : 8,3 litrů na sto, takže je nejrychlejší, ale i nejúspornější
Tady hraje roli aerodynamika a i váha, Corolla je lehčí o více, než 300kg a je škoda, že nemáme více času, protože kdybychom neblbli, tak Mondeo TDCi umí jet dynamicky dálku na dálnici kolem 7-7,5 litru, což je největší síla dieslu, a poměřit hybrid ve stejném režimu by bylo dost zajímavé.
OKRESKY:
Měníme auta ve složení: Já Corolla, Lamal Mondeo TDCi, Mikesus Mondeo HEV. Vyrážíme na okresky v lesích, kde je to samá zatáčka a hezčí asfalt střídá tradiční středočeskou okresku. Corolla je mrštné auto, zatáčí ochotněji, než Mondeo HEV, ale v každé zatáčce, kterou jedu ostřeji se na mne hrne Mondeo TDCi. Zastavujeme na focení , posléze na měření dynamiky a chvílemi polemizujeme nad auty:
Mondeo TDCi je tužší a v zatáčkách jistější, pomáhá mu pohon všech kol a ve sportovním režimu se dá držet ve správných otáčkách za použití pádel pod volantem. Tahle naftová stodola umí překvapit, ale v zatáčce je nutné držet plyn, aby zabírala všechny 4 kola. Spotřeba je na diesel vyšší, ale odpovídá tomu i tempo. Je to kolem 7,8 na sto.
Mondeo HEV se v zatáčkách necítí tak dobře, je měkčí, síly má dost, ale zatáčení v něm není tak zábavné a pro mne i Mikesuse příjemné jako s TDCi či Corollou. Pokud s ním v zatáčkách a kopcích pospícháte, jede i za 10 litrů na sto.
Corolla je mrštná, živá, ale střídání povrchu dává jasně najevo, že odhlučnění i podvozek jsou za Fordy někde v dáli. Abych Corolle nekřivdil, obouvala nízkoprofilové 18″ kola, takže to bude i tím. Spotřeba je dost závislá od trasy, já s ní na okreskách lítal za 6 a Lamal to zvládl za rekordních 11 na sto při jednom měřeném úseku! 😀
MĚŘENÁ DYNAMIKY
Měření probíhalo neobvykle v zátěži 3 lidí + malých zavazadel
Mondeo HEV:
0-50 km/h: 4,2s
0-100 km/h: 11s
50-100 km/h: 6s
Mondeo TDCi
0-50 km/h: 4,s
0-100 km/h: 10s ( Na mód Drive 13s, mód Sport 11s a mód Lamal 10s manuální řazení pádly)
50-100 km/h: 7 s
Corolla 2.0 hybrid
0-50 km/h: 4,s
0-100 km/h: 10,5 s
50-100 km/h: 6s
Corolla měla už vybitější baterii
MONDEO VS MONDEO
Aby toto nebylo jen o jízdních dojmech, rád bych zde napsal i něco o rozdílech. První je znatelný z fotek. Mondeo TDCi je předfacelift a Mondeo HEV facelift 2019. Rozdílů je pramálo. Z exteriéru je to lišta na 5. dvěří zasahující do světel, která jsou tím odlišná. Lehce jiná je také přední maska, laik facelift nepozná a dle mé zkušenosti ani některý prodejce Fordu 😀 . V interiéru je pak rozdíl jen u ventilátoru na středovém panelu (přibyla regulace intenzity foukání) a je změněný volič automatické převodovky (pouze u TDCi a EB, HEV má volič stejný, jako předfacelift). Jo a taky talčítka na volantu ! To je sport inženýrů Fordu ! Mění to pokaždé, s každou generací auta a to i při faceliftech… ani nevíte, jak mne to jako uživatele Fordů vytáčí!
Rozdíl TDCi vs HEV pro uživatele:
Prvním rozdílem je kufr, baterky ukrojí velký kus podlahy, navíc je v podlaze schod.
Absence digitálního přístrojového panelu. Toto je věc, kterou moc nechápu. Mondeo HEV je vybaveno jedním analogovým rychloměrem a dvěma menšími displayi. Toto řešení i u auta za cenu 1milion Kč příjde docela nešťastné, zvláště, když jiné verze Mondea mohou mít velmi dobrý digitální příštrojový štít. Naštěstí toto torchu dohání infotainment SYNC 3, který má slušnou odezvu a i rychlost. V TDCi je ještě starší verze SYNC2, která funguje dobře, ale je zatraceně pomalá ! Jo a taky pouze v AJ, což mi osobně nevadí.
ZÁVĚR
Hybridní Mondeo nás velmi mile překvapilo, i přes všechny možné obavy je to pořád Ford Mondeo se všemi jeho výhodami (podvozek, odhlučnění), výkon tam někde opravdu je a není pomalejší, než TDCi, ale musíte si pro něj sáhnout. Ve většině případech pojede za méně, než nafta, tedy až do té doby, dokud nenajedete na dálnici, nebo nezačnete pospíchat. Díky odhlučnění pak při ustálené rychlosti na dálnici nic neruší a na hybrid nečekaně tiše, bez vytočeného motoru můžete cestovat maximální povolenou rychlostí. Nevýhodou může být měkčí naladění podvozku v zatáčkách, což pokud nemáte přímé srovnání s AWD TDCi ani tak řešit nebude a dle Lamala je limit hodně daleko a auto perfektně zatáčí, já i Mikesus jsme z toho takový pocit neměli. Další překážku vidím v kufru. Velké kombi chcete proto, aby vás odvezlo se spoustou věcí, tady už tak menší kufr Mondea MK5 ještě ukrojí baterky. A tím se dostávám k té otázce. Proč kupovat hybrid, vhodný do města a příměstského provozu v autě, které je perfektní na dlouhé cesty ? Odpověď nechám na každém z vás 😉 Já si nechám naftu, ale jako pasažér bych se v HEV Mondeu nechal po Praze vozit rád 😀
Mondeo HEV:
+ spotřeba, podvozek, komfort, výkon, na hybrid dobrá hlučnost na dálnici
– kufr, analogový přístrojový štít, sedačky – bolest každého Mondea MK5
Mondeo TDCi:
+ Možnost AWD, tuhost a přesnost řízení, jistota v zatáčkách i na mokru, lepší digitální štít přístrojů, agresivní vzhled ve zpětném zrcátku 😀 (platí pro obě verze)
– Spotřeba ve městě, váha auta, sedačky
Corolla 2.0 Hybrid:
+ Dynamika ve všech režimech, když je nabitá baterka, spotřeba, sedačky
– podvozek a odhlučnění
P.s. Je nutné říct, že já se všemi auty jezdil s nejvyšší spotřebou, Mikesus mne požádal, abych toto napsal a je to pravda 😀 Já jezdím i s Oktávií 1.9 TDI za 7 😀
Jako protiváhu sem ještě postnu text Lamala, je dlouhý, ale stojí za to:
“
Mondeo AWD AT TDCI:
– Budem zrovnavat hned s HY verziou, pretoze o to nam islo. Na zaciatok treba spomenut, ze lepsie brzdi, ma citlive a sebaiste brzdy. Celkovo ma tvrdsi setup podvozku, tipujem to na silentbloky konkretne. Lepsia a presnejsia je reakcia riadenia, cele auto je pevnejsie v extreme – drzi tuho v silentblokoch, nie je gumove, nežvýka sa na hrane a tym padom viac komunikuje s vodicom, je presnejsie. Pohon 4×4 zaisti pri pridavani plynu kludnu a istu dodavku vykonu a mondeo sa tak sunie neohrozene v pred aj v serpentinach. V prudkych zakrutach som necitil vyslovene stacanie do obluku od 4×4, ale na plyn sa da ist skorej a prenos vykonu v obluku nevyustil v nedotacavost. Pohon 4×4 sice nehra na efekt, ale je neutralny a efektivny s cim nemam problem. Mozno sa inak chova v tiahlych zakrutach pod plynom, to som nestihol skusit. Na druhej strane podvozok hlucnejsie tlmi nerovnosti a na ostrych nerovnostiach prenasa viac razov a otrasov oproti HY. Tvrdsi a hlucnejsi je tak o 20% odhadom. K motoru tolko, ze ide klasicky najlepsie od 2000-3500ot, dobre sa citi uz od 1500ot a za 3500ot vadne… 4000ot a viac uz nejde a huci… problem je, ze prevodovka ho nad 3500ot toci pri takmer kazdom kickdowne o 2stupne – hlavne v sporte ho vytaca a tak ma mondeo sice lepsiu reakciu na plyn, ale huci a moc nejde. V beznom D je to lepsie, ale tam ho zas pusta moc nizko a bezne jazdi hlboko pod 2tis, vacsina prudsich pridani plynu tak znamena podradenie a cim hlbsie plyn tym viac podraduje a radi. Obcas mi prislo, ze radi furt a nevie ci staci 2000ot alebo 3000ot… okrem toho niekedy to pada aj pod 1500ot napr. v meste a pak to vibruje a nituje v spojeni s obcasnym cukanim. Celkovo prevodovka chodi dobre pri plynulej jazde, pri trocha tom hektickom tempe v meste a na kruhacoch dost casto cuka… priklad – vyjazd z kruhaca do kopca prudko stlaceny plyn nech poriadne zaberie a vysledok je predlava a dost citelne cuknutie na 2ku, este aj na 3ku. Najlepsie sa mi s nim jazdilo v sporte + odradovanie vyssich stupnov manualne padlami pod volantom. Je prijemne, ze su padla po ruke a radit sa da v automatickom rezime, takze nechat v sporte podradovat automaticky a na 3500ot manualne preradit vyssie aby ho netocil zbytocne… prevodovka funguje dobre ked jej do toho kecam, to je moc fajn. Takto sa da jazdit medzi 2-3500ot, kde to ma zmysel a je dobra dynamika, reakcia na plyn aj miera hluku je bez problemov (nema taky utrapeny zvuk ako TDIcka a neduni)…skoda, ze prevodovka ho sama casto drzi v nezmyselnych otackach bud nizko pod 1500ot alebo nad 3500-4000ot. Neda sa tak v auto rezime na 100% jazdit prijemne, aby hnacie ustrojenstvo nerobilo chyby a nerusilo vodica aj posadku… aby fungovala bez tychto kixov treba sa sustredit a snazit sa jej vyhoviet. Z pohladu beznej jazdy je to unavujuce a otravne, hlavne ked automat by mal fungovat poriadne sam od seba. Vychadzami to tak, ze kto chce s autom trochu pracovat (radit sam), jazdit ako hovado s velkym kombikom a pozierat ostatne auta na ceste, tak s dieslom a AWD to pojde aj v horsich podmienkach s rukou v ruke priamejsim feelingom z vozidla.
Mondeo HY
– Hybrid ma po par km po meste presvedcil, ze je tichsi od podvozku a lepsie tlmi nerovnosti… ma makksie silentbloky a najst nerovnost kedy HY hodi hlucnejsiu ranu je pomaly umenie. Auto je stale primerane tuhe, len nebucha a tlmi velmi prijemne. Nie je prekvapive, ze jazdi ticho, jazda na EV je velmi upokojujuca, skvela a nie len to. Ked sa pripoji motor je to velmi prijemne. Zvuk motora je vyborne odladeny (Hello Corolla), jeho ton je prijemny hlbsi (ale neduni), v nizsich otackach znie ako benzinovy 6valec (nekecam) – len si tak ticho bez vibracii bručí a jeho pripojenie je neznatelne… z pozadia sa ozve uchu lahodiacim tonom, ze halo uz som tu! Stálo, no nie otravne bručí a pradie…parada! Dobre sa pocuva a po meste jazdi neskutocne hladko, jemne a prijemne, ziadne cukanie. Vzdy zaberie makko a hladko, rekuperacia ma krasne makky nabeh, takze sa s radostou plachti aj nasledne zrychluje. Mate radi maslo ?? Prechody rezimov EV, motor, rekuperacia su mechanicky nepostrehnutelne, ziadne cukanie co ma velmi prekvapilo. System pohonu vie co robi a je odladeny, to sa o diesli s automatom neda povedat bohuzial. Hybrid jazdi ako z ucebnice, ziadne hluposti nerobi, za kazdych okolnosti ide hladko, prijemne a predvidatelne… komfort tohto retazca je 100% a spolu s komfortnym podvozkom a velmi dobrym odhlucnenim je to skutocny balzam na dusu. V mondeu HY som jazdil uplne vysmiaty a spokojny… automat co dokonale ´´radi´´ … pocit zo skveleho fungovania tohto retazca v meste je na 1*. Reakcia na plyn po meste je oproti dieslu rozvaznejsia, ale linearnejsia, plyn treba stlacit viac nasledna akcia je hladka a dostatocne svizna v kazdej situacii. Diesel s AT si podla potreby casto podraduje medzi 3-2 takze vo vysledku staci stlacit plyn menej a vyraznejsie zrychluje, posobi o nieco hyperaktivnejsie, ale so vsetkymi jeho nevyhodami spomenutymi vyssie… HY je v meste vo vsetkom daleko lepsi a nenecha vodica v ziadnej situacii, takze ´´prehnana´´ reakcia na plyn nie je treba.
Spotreba v meste je skvela 4-5l nie je problem a netreba sa nijako snazit, aj v móde ECO jazdi bez pripomienok a nie je nijako otupeny a otravny. Mimo mesto sa zacnu diat trochu odlisne scenare. Plyn funguje na tretiny, takze 1/3 drahy plynu je jemne zrychlovanie, kde motor prijemne bručí v nizkych otackach, je ticho a pohoda a auto sa (fakt) pomaly sunie vpred. Plyn 2/3 motor uz ide vyssi ton cca 3500ot a trochu viac ho pocut, jeho zrychlenie je take, ze staci na beznu premavku aby nebol brzdou aj pri trochu sviznejsom tempe… a na zaver 3/3 je uz power, takze benzinak s miernou predlavou (cca cas kickdownu o 2st a reakcia diesla) naberie otacky a zaberie na plno… zacne hucat niekde na 5tis ot odhadom a pomaly otacky zvysuje co pomaha vnimaniu akustiky… ano, teraz huci a mondeo zrychluje tak ako vyplynie z porovnani. Hukot to je rovny dieslu v 4000ot kde ho pri automatickom rezime prevodovka rada posle, takze v cisto automatickom rezime oproti dieslu nie je rozdiel v hlucnosti … a predsalen ten benzin sa mne osobne lepsie pocuva ako vytoceny dieslak. Takze ano ak zrychlujes na max tak hucia obaja akurat ten druhy o nieco prijemnejsie a hutnejsie… Na co si treba zvyknut je, ze v HY nic ine ako tie tretiny nie je, (mne sa ziadne ine pomery otaciek a dynamiky nepodarilo najst). Zatial co diesel je schopny jednym-dvomi klikmi do padla ist medzi 2000-3000ot kde je tichy a ma najlepsi tah, tak hybrid zrychluje bud pomaly, alebo len pomalsie, pripadne huci a zrychluje na max… Nevie jazit na 60-80%. Dieslu vsak treba pomoct a rozmyslat za automat, lebo sama prevodovka proste nevie radit optimalne… klasicka 2spojka. Hybrid rychlo nauci vodica jazdit plynule stylom, ze pohoda a velmi nizka spotreba, potom stylom, ze nie brzda premavky no stale usporne a potom, ze ano teraz potrebujem vykon a chcem predbehnut/vozit sa a ideme na plno.
Podla mna je to v aute ako mondeo ideal, drvivu vacsinu casu clovek jazdi normalne a hybrid to zvlada excelentne, o nic sa netreba starat, pocas jazdy si oddychnes a ked je treba stupis mu na krk a vozis sa poriadne, pripadne zrychlujes na max a brzdis… a vtedy ide dobre – lepsie ako diesel co dokazali merania. Mierna remiza bola na dialnici, to by som pripisal skor k odchylkam vodica na stlacenie plynu v Hybride… pri 100kmh a nasledne plyne na podlahu sa reakcie zhruba rovnali turbolagu diesla resp podradeniu AT, takze ziaden vyznamny problem na dialnici. Ta predlava je vzdy rovnaka, vodic sa rychlo nauci pocitat s tym, ze tam je na dialnici to nevadi. Mondeo potom solidne zrychluje do 180kmh… ziadne kompromisy oproti dieslu ! Dieslu s AT treba pomahat aby odstartoval v plnej sile, opat je to take rusive, clovek musi do toho kecat aby to urobil dobre…nestaci proste stlacit plyn ako na hybride co mna osobne rusi, lebo to nie je ani manual ani 100% svojpravny automat. Ako som spominal HY je makksi, okrem pohodlia si to trochu odnesie aj mierna gumovost v extreme a trochu vacsie naklony. Ma makksie silenbloky a pri vyuzivani max potencialu nie je tak isty a komunikativny ako diesel so 4×4, toto je na margo cisto setupu podvozku… tento popisovany rezim je vsak uz na samotnej hrane prilnavosti na suchu ! A aj tak je mondeo HY kludne, nezaludne, ochotne a zvlada to s prehladom… kto takto chodi s velkym kombikom ? Ked je chut stale sa to da, ani brzda v obluku neznaci nervozitu zadku, ten je pekne usadeny nedviha sa a mondeo je neutralne… oproti dieslu v 4×4 ma prekvapil tym ako rychlo a ochotne meni smer, uz v prvych dvoch zakrutach som to citil, sice je makksi v silacoch, ale zmena smeru je ochotnejsia a rychlejsia, vyhybaci manever je o poznanie mrstnejsi a mondeo v kombajne s HY tak zataca neskutocne ochotne. Tazko pochopitelne ako ide za volantom…spolu s tym makksim setupom mi zacalo vrtat hlavou, ze pri jazde posobi lahsie a cele to dava zmysel, tak som vecer zistoval udaje s vysledkom 1816 kg pre kombik 4×4 AT 2.0tdci (140kw dieslom a new 8st novym automatom) Hybrid v kombiku vazi 1716 kg a to je 110 kg rozdiel ! V teste sme mali 132kw diesel a 6st automat, ale myslim ze nebude tazsi ako novy 8st automat a 140kw diesel, takze HY je stale o vyse 100kg lahsi… Medzi mierne zavahania HY verzie v rezime choreho vymetania serpentin patria brzdy, v beznej situacii su sice o poznanie tupsie ako v diesli, ale ked treba zaberu, len treba tlacit ako v hot hatchi…zeny by si zvykali veru… problem je ich davkovanie na technickej trati pri jazde brzda plyn, niekedy proste nebzrdia tak ako ocakava vodic a treba pritlacit, co nie je 100% job… to ze treba pritlacit zistis az ked stratis prve metre brzdenia a tak brzdenie na poslednu chvilu sa moze vypomstit, na mokrej ceste este horsie moze byt. Pohon pri nahlych prudkych pridaniach po brzdeni, kde sa benzinak pripajal trochu neskor a tak casto zacal zrychlovat neskor ako som chcel. V dieslaku stacilo mat v sporte a len odradovat hore na 3500ot, pripadne si podradit na 2-3 a reakcia na plyn aj zrychlenie je potom pohotove a okamzite. S dieslom sa da pracovat a je schopnejsi v tomto rezime a k tomu AWD kt tlaci mondeo ako tank hore aj dole kopcami, to je velmi prijemne aj s vybornimi brzdami u diesla… Hybrid sa napriek tomu nestratil, podvozok mondea a vykon HY dava stale vela moznosti ho poriadne tlacit…na takuto jazdu je uplne irelevantne si ho kupit, no aj tak je toho schopny. Treba sa vsak viac zamestnavat s predlavou plneho vykonu – proste sa neda drzat v otackach. O to horsie sa riadi plynom, pri brzdeni hned rekuperuje, motoru spadnu otacky a potom ked skocis na plyn zase trva kym vyleti do otaciek a potiahne cely koráb v pred… Mozno to znie tak, ze Hybrid je v tomto rezime na nic, no pripominam, ze toto bola jazda v uzkych kopcovitych serpentinach, nieco kde take hovado ako Mondeo nie je doma a napriek tomu to zvlada vyborne. Hybrid len pripomenie, ze fajn ! ale na toto si si ma nekupil ! Dieslak AWD je sice schopnejsi v tomto rezime, no pride mi. ze na taketo jazdenie si treba kupit uplne ine auto… kolko toho vydrzi 2spojka v taktomto zahule to je otazka. Nejaky 2.0 ecoboost s manualom a 4×4 by bol solidne kladivo 😀
Spotreby pomerali chalani, z mojho kratkeho vnemu to je tak, ze v meste je HY extremne usporny a navyse navykovo prijemny, medzi mesto detto, takze bezne jazdy su okolo 5l bez toho aby vodic cokolvek riesil a da sa aj za menej ked sa snazi… dialnica neviem nepresiel som si 50km usek pri 130kmh s obsadenim, ale celkovo na HY svietila spotreba 6,2l a to je skoro o liter menej ako v diesli – ten ma AWD a jazdil dost po dialniciach. Sudim celkovo, ze HY je uspornejsi.
Corolla HY
– Tato mlada slecna bola len ucastnikom tohto suboja… je lahsia, mrstnejsia, ale aj citelne hlucnejsia od podvozku a motora vo vysokych otackach. Je to pochopitelne, je v nizsej triede, je to obyc corolla s vyspelym pohonom. Pri jazde v extreme HY pohon toyky lepsie reaguje a nema take mrtve miesta ako v mondeu… z baterii vykryje lepsie ten cas kedy sa benzin motor dostava do otaciek a tak je pohotovejsia. Vsetky zrovnania budu respektovat jej nizsiu hmotnost a rozmery, nic prekvapive… ma vsak najlepsie riadenie, take analogove s mech, feelingom, neuveritelne.
Zaver:
Ak by som sa mal rozhodnut medzi klasickym mondeom v diesli + AT s prednym pohonom, tak ani mikrosekundu nevaham a kupim si HY. Preco ? Pretoze je neskutocne prijemny, hladky, ultra komfortny. Ma velmi prijemny zvuk a akustiku ci uz v meste, pri beznej jazde na okreske, dialnici co si priznajme je vo velkom kombi majoritna zalezitost ! Dalej ma vybornu spotrebu, v meste nedostiznu a vobec nie je nudne na riadenie – urcite nie menej nez diesel s automatom. Diesel pri beznej jazde s automatom robi to iste ako HY – proste radi sam a ide, podstata automatu… toto robi hybrid oooomnoho lepsie. Prekvapivo funkcny je na dialnici aj okreskach, ked si zvyknete na to, ze bud jazdite normalne alebo jazdite rychlo (medzi tym nic moc). Inac ziaden kompromis vo vyuzivani pohonu, skor naopak same vyhody.
Oproti dieslu a 2spojke odpadaju vsetky dieslove patalie: DPF, vstrekovace, cerpadlo, turbo, dvojhmota (niektore automaty ju maju ine nie, neviem ako powershift) a dalej kvalitna nafta, postupne zahrievanie a dochladzovanie, trapenie diesla vo velmi nizkych otackach alebo naopak velmi vysokych vdaka automatu. Tiez dvojspojky ak sa doziju 200tis km, bude to prijemne dalej vsak nie je spolah.
V neposlednom rade je to SMRAD a dieslovy klapot, vibracie… ked som obiehal cyklistov mal som ako cyklista skvely pocit, ze káámo ziaden diesel, klidek ! Alebo deti doma na dvore. Pre vodicov co maju radi efektivnu a plynulu jazdu je jazda zabavnejsie ako s dieslom a automatom, kazde rekuperovanie dobija bateriu, ktora sa stale drzala niekde v polovici bez snazenia. Je to navykove jazdit plynule, cim si lepsi tym viac si efektivny, dobijes baterie usetris palivo aj emisie…easy stuff… a kludne aj v 100kmh mondeo pusti EV mod a ide cisto na elektriku.
Pre mna je to vyhra pohonu nad dieslom v automate, spotreba, emisie, spolahlivost, dokonala funkcnost a plynulost i akustika pri normal jazde. Pri tom vsetkom je schopne mondeo nezdravo krajat zakruty a nechat sa pohravat na limite, prehadzovat ho z jednej zakruty do druhej ako maly hatchbag.
Pokial chce niekto 4×4, alebo kombika s kt bude schopny jazdit agresivne a rychlo, tak verzia AWD s AT bude lepsia, ale pozor plati to jedine v tomto crazy rezime, inac nie. Na kolko je tento crazy rezim priorita zalezi na zakaznikovi, osobne som presvedceny, ze 80% ludi co chce fakt velkeho kombika potrebuje hybrid. Kufor je velmi schopny, ma len vyssie dno, takze je mensi v tom akceptovatelnom rozmere – po strechu na vysku je miesta stale dost… akurat sa moze stat, ze budu z neho veci vypadavat, kedze nie su za nakladacou hranou 😀 Musim este dodat, ze niekto ako OZZ co ma viac najazdene so svojim autom, mozno dosiahne lepsiu pracu prevodovky v AT rezime. Moj prispevok zahrna pohlad vodica co si sadol a isiel…
Jo a prosim vas, kto este raz napise o mondeu MK5, ze to uz nejazdi tak dobre, tak ho teraz vyvadzam z omylu, vsetky verzie musim pochvalit za to co vsetko si nechaju lubit a s akym kludom a nezaludnym chovanim to mondeo serviruje. Excelentny parťák v tomto smere !
A třetí pohled od Mikesuse hlavně o fungování hybridu:
“
Můj pohled bude především porovnání hubridu Toyoty a Fordu. Nicméně srovnání obou Mondeí nemůže jít bokem. Když se řekne hybrid, pak musí každému naskočit Toyota. Má nejvíce zkušeností s tímto pohonem a lze předpokládat, že ho má dotažený takřka k dokonalosti. Najít podobný hybrid, který si na něj jen nehraje ( rozuměj mild-hybrid 24V/48V sítě, případně jen rozšířené Start-Stop systémy ) není úplně snadné. Ano máme tu třeba plugin hybridy, ale ty nejsou z ekonomického hlediska logickou volbou. Jejich cena je neúměrná tomu, co člověk na provozu ušetří, i když nabíjí z vlastních zdrojů „zdarma“. Klasických full hybridů je stále jako šafránu a moc na výběr není. Pži nájezdu kolem 50t km ročně, především Prahu je hybrid jasnou volbou. Nejsem sobec, abych po Praze jezdil dieselem, takových bezohledných, respektive primitivních řidičů otravující vzduch v centru je stále požehnaně. Když Ford uvedl nové Mondeo v hybridu, těšil jsem se na první svezení. Papírově vypadalo skvěle, 2.0 benzín atmosféra, 138 kW, bezestupňová převodovka ( žádné cukání ), kombi. Tohle zní jako dobrá alternativa ke stávajícím Toyotám. První krátké svezení s hybridním Mondeem bylo rozporuplné. Jsem rád, že jsem mohl být celý den s tímto autem. Měl jsem přímé srovnání s Corollou poslední generace s dvoulitrovým hybridem 132kW, jemuž v Toyotě interně říkají „Mr. Hybrid“ , která mi dělá parťáka po pražských výletech. Při vyzvedávání jsem přenechal Corollu Ozzmanovi, aby v klidu mohl parkovat u práce na modré a nemuseli jsme později ztrácet čas vyzvedáváním druhého auta. Tedy jsem měl první srovnání prakticky okamžitě. Corolla 2.0 HSD vs. Mondeo 2.0 Hybrid Auta jsou různých segmentů, C vs. D, ale cenově mají k sobě blíže než svými vnějšími rozměry. Nebudu srovnávat jednotlivé prvky výbav, i když některé mi v Mondeu opravdu chyběly. První sednutí bylo pro mne trochu šok. Z auta není téměř vidět, samozřejmě s nadsázkou. Ale v porovnání s Corollou, dění okolo sebe téměř nevidíte. Jediným dobrým výhledem, bylo vzad. Další věc byla sice měkká, ale dost úzká sedačka. Je to první sednutí, to bude jen o zvyku. Pak toho vnitřního prostoru okolo sebe taky tolik není, ačkoli to auto v porovnání s Corollou je o dost větší. Další, pro mne dost prapodivné, byla ergonomie. Když má člověk ruce na volantu, musí nesmyslně natahovat prsty, aby dosáhl na ovládání tempomatu, nebo zvednout celou ruku. Nastavování klimatizace přes dotykový display…. bez komentáře. Jízda je přesně to, co znám z Toyot. Ještě aby ne, jedná se prakticky o stejný typ hybridu. 2.0 atmosféra, paralelní full hybrid, bezestupňová převodovka. Ovšem když 2 dělají totéž, není to totéž. Mondeo mnohem lépe tlumí nerovnosti a zvuky z okolí. Palubní komfort je na jiné úrovni než v Corolle, přeci jen to jsou jiné třídy. Ovšem nutno podotknout, že ani Corolla se nemá za co stydět. Motor se připojuje neslyšně ( přikládám výbornému odhlučnění ), ovšem je takový laxní, tedy rozjezdy na křižovatkách nejsou jako s hybridními Toyotami a kdejaký automat může být rychlejší. Hodně mi chováním připomíná minulou generaci Rav4 hybrid. A převodovka může být ten důvod, narozdíl od Corolly a dalších hybridů ( kromě Rav4 ) Toyoty nemá planetovou převodovku, ale klasický variátor. Výhoda je v tom, že můžete tahat přívěsy jako s normálním autem, to u planetů nejde. U Corolly nějakých 450kg, u Camry dokonce 0kg. Nevýhoda je právě jeho odezva na plyn. Tam planetovka je mnohem akčnější. Jízda po Praze byla prakticky totožná jako s Toyotou. U Fordu mi trochu chyběl ukazatel intenzity rekuperace ( nebo jsem ho jen nenašel ) a než jsem si zvykl na větší odpor brzdového pedálu, držel jsem se kolem 70% efektivity brzdění. Pak už jsem byl téměř každé zastavování na 100%. Dále byl sympatický ukazatel ujeté vzdálenosti v čistě elektrickém režimu. Toyoto, nechceš taky tohle přidat do ukazatelů? Třeba místo zbytečného otáčkoměru. Ukazatel toku energie ale Ford docela odbyl. Nepřehledné na středovém panelu, nevzhledné a nic neříkající na PP. Powermeter ve Fordu mi říká, kolik využívám kW, ale nevím, kdy jsem v eco zóně, nemám žádné doporučení, kolik mám přidávat plynu, případně kde je hranice výkonu pro přepnutí na spalovací motor. Toto stále může být jen uživatelskou neznalostí auta, ale očekával bych to tam bez jakéhokoli nastavování. Nicméně jízdu po Praze zvládlo Mondeo na jedničku. Ano, v průměru 4.9, tedy o cca půl litru více než Corolla, ale je to těžší a větší auto. Po Praze je irelevantní celkový výkon, ale výkon elektromotru. A tam se chovají obě auta stejně. Když jsme byli už 2, jeli jsme z Vinohrad na Zličín za sebou. Stejný provoz, stejná rychlost, cesta téměř stále do kopce. Ovšem zde po přesednutí do Corolly přišel druhý šok. Naprosto parádní sedačky, nebe a dudy. Na to, že Mondeo je vyšší třída, za tohle by měli ve Fordu někoho vyhodit. Ovšem hluk od kol, který už pozoruji delší dobu, že se zvětšuje ( že by sjíždějící se Fulkeny? ), byl razantní. Vybral jsem cestu tak, abych viděl prakticky všechny možnosti pražského provozu. Tedy na magistrálu, přes Hlávkův most nahoru na Letnou. U Sparty do tunelu a výjezd u Malovanky a opět nahoru na Bílou horu a Zličín. Nebyla špička, ale v kolonách jsme popojížděli. První srovnání hybridů bylo tu. Corolla 4.8, Mondeo 5.3. Velmi milé překvapení. Cesta opačným směrem, Corolla 2.8, Mondeo 3.9. Tohle mne překvapilo opět, ale opačně, čekal jsem lepší hodnotu právě díky větší váze a tím pádem lepší rekuperaci. Tedy na této konkrétní trase je to 3.8 vs 4.6, oboje výborné hodnoty v městském provozu. Tohle bez hybridu prostě nedá nikdo. Toyota to sice neukazuje ( nebo radši neukazuje? ) jakou vzdálenost se ujelo v EV, ale prostými počty dojdeme k zajímavému číslu. Mondeo jelo 50% na elektriku a mělo spotřebu 4.6, tedy těch 50% mělo spotřebu 9.2l. Nabíráme Lamala a jedeme vyzkoušet dálnici, nyní již ve 3 a každý jedním autem. Výkony 132, 132 a 138 kW jsou na srovnání jako dělané. Váhy už jsou trochu jinde, dle katalogů: Corolla má 1560 kg, Mondeo hybrid 1716kg + výbava a předfacelift Mondeo TDCi 4×4 AT 1703 kg + výbava, tedy minimálně 200kg rozdíl. Dálnice se jede „autobahn“, tedy zpomalení na 100 za kamionem a poté maximum dle provozu, opět zpomalení na 100 atd. Při těch rozjezdech jsme srovnávali dynamiku všech aut. Zde roli hodně hrála hmotnost a obě Mondea Corolle jen překážela. Pro příklad, rozjezd ze 100 odstup 2 vteřiny, při tachometrových 140 už v Corolle začal pípat přednárazový systém ( rozdíl rychlostí musí být minimálně 10 km/h ) kvůli blížícímu se dieslovému Mondeu, které „hulilo a nejelo“, ale stále drželo levý pruh. Ale abych úplně nekřivdil, někdy v levém bylo i to hybridní. Tímto stylem jsme dojeli, samozřejmě v rámci rychlostní limitů a odchylky měření jsme projeli cca 35km dálnice. Kupodivu Corolla byla se spotřebou níž než dieselové Mondeo. 8.3 zrovna není číslo, které u hybridu chcete vidět, ale také se jel styl jízdy, pro který si hybrid nekupujete. Bežnou cestovní rychlostí a plynulou jízdou tuto trasu jezdím do 5 litrů. Následovalo střídání řidičů a okreska. Jel jsem teď v druhém hybridu, Mondeu. Zde se ukázal rozdíl ve smýšlení řidičů. Klasický dieselový závodník, který musí každému ujet a za ním petrolhead. Držel jsem se vzadu a využíval rekuperace, plynulé jízdy a jen sledoval ty 2 vpředu, co vymýšlejí. Honili se v zatáčkách, na rovinkách a stejně nikam neujeli. Stačila jedna dodávka a byl jsem za nimi hned. Na 20 km byly v cíli o cca 10 vteřin dříve. Spotřeby, 6 Corolla, 7.8 diesel a 4.3 hybridní Mondeo jsou bohužel nic nevypovídající. Měl jsem jet první, abychom měli srovnání spotřeby, takhle jsme měli jen 2 závodníky, kteří ve výsledku dojeli úplně stejně. Poté došlo na výměnu auto znovu a pár kilometrů klikaté silnice do kopců. Já měl tentokrát diesel a opět jsem se držel vzadu. Výsledek? Hybridy se opět naháněly a já za nimi poklidnou jízdou užíval 4×4 v Mondeu. Ano i klidnou jízdu si člověk může užít a dokonce jsem si za celou dobu nevšímal převodovky. Což znamená, že tolik necukala, aby mi to vadilo. Opět jsem dorazil o cca 10 vteřin pomaleji než ostatní a měření spotřeby bylo opět v niveč. Hlavně i proto, že dieslové Mondeo neukazuje spotřebu od statu a my ji zapomněli vynulovat. Nicméně výsledek, Corolla 11, Mondeo hybrid 10.5 a já v dieslu stáhnul na cca 7 km spotřebu z 7.8 na 6.9. Zde ovšem musím podotknout, že tu samou trasu jsem jel dřív s Corollou, když předemnou jel Lamal se svým Cliem RS, statečně se ho Corolla držela. Tehdy ovšem díky ručnímu řazení byla spotřeba 16,8l. Tedy předpokládám, že ani teď Lamal neodolal a řadil si pádly pod volantem. V tomto režimu, tedy jízda 60-130 na 2.-3. virtuální stupeň, je Corolla doslova „průtokáč“. Pak jsme udělali nějaké měření dynamiky podle pochybně fungující aplikace v mobilu, ale na porovnaní mezi sebou je to dobré. Výsledek? Prakticky všichni stejně. Příště to bude chtít něco lepšího na měření. Zpátky do Prahy bylo klidným tempem a zase to byla ta Corolla, kterou znám. Výsledek? Ford udělal výbornou práci, pohonem se dostal k Toyotě, výborně sladěný, odhlučněný ( narozdíl od Toyoty ), efektivní a podávající více důležitých informací. Některé jiné informace z hybridního systému naopak Fordu chybí a rostoucí zahrádka, podle toho jak jedete, to je zbytečný úlet. Škoda zvýšeného kufru, který toto kombi hodně degraduje, ovšem je stále použitelný. Auto subjektivně není tak stabilní jako Corolla, ale to ničemu nebrání, s hybridem se jezdí klidným tempem. Reakce na plyn jsou vlažnější, což je z mého pohledu dáno variátorem. Prostě něco za něco, aspoň může tahat přívěsy. Zde by ještě stálo za porovnání s Camry, ale ta zase není kombi a její výkon 160 kW už je taky o pár procent větší. Rozhodnout tedy mezi pohodem Toyoty a Fordu není jednoduché a nejspíše bude záležet na osobních preferencích. U Fordu mi hodně chyběl HUD ( nenašel jsem ani možnost si připlatit, a to je D segment ) a v aktuální výbavě adaptivní tempomat. Ford je větší, vpředu pro řidiče moc ne, ale vzadu je to pohodička. Tam naopak Corolla hodně ztrácí, především na výšku.A ten komfort je nesrovnatelný, alespoň vzadu. Ač Corolla menší auto, má větší kufr, právě z důvodu baterky v kufru u Mondea. Do Mondea bych nedal dvojčecí kočárek pod roletku, v Corolle bez problémů, a to má ještě dvojitou podlahu. Ale u Mondea je jedno zásádní NO GO. A to sedačky. Ty přední jsou jedna velká katastrofa. Je pravda, že se zády mám dlouhodobě zdravotní obtíže, ale tohle bych od D segmentu nečekal. Po půl dni jsem byl rozlámaný ( nejsem ani valibuk, mám 65kg při 185 cm ) a s bolavými zády. Velice rád jsem se chopil volantu Corolly, kdykoli byla příležitost, abych zádům dal odpočinout. Za mne, i kdyby Mondeo bylo to nejlepší auto na světě, bral bych Corollu, protože Mondeo má hrozné sedačky, ergonomii a mělký kufr, do kterého nenaložím to, kvůli čemu jsem vybíral kombi. Pokud nepotřebuju kombi kvůli kufru, vybral bych Camry opět především kvůli sedačkám. Když dají lepší sedačky, je zde možnost o Mondeu uvažovat. Mondeo vs Mondeo? Když se oprostím od věcí, které mi na Mondeu vadí a porovnám jejich pohony. Auta byla prakticky identická, diesel byl 4×4. Pokud bych bral Mondeo a chtěl ho na dlouhé dálniční přesuny, vezmu hybrid. Pokud tyto přesuny budou v Německu, beru diesel. Pokud bych s ním jezdil především okresky s hodně zatáčkama, bral bych hybrid. I když je pro mne takový „gumovější“ při zatáčení, ale stále jistý, s hybridem se nejezdí ostře, aby to vadilo. Ovšem pokud bych si chtěl užívat zatáček, bral bych diesel 4×4. A pro město není o čem debatovat, tam diesel v kolonách nemá co dělat.“
A na závěr technické specifikace aut:
ACZ SRAZ – Letiště! Nezničitelný od roku 1968
25 Responses to Mondeo vs Mondeo
[1]
13. 9. 2019 v 13:56Mikesus
Ještě jsem zapomněl dodat.
U hybridů, na rozdíl od konvenčního pohonu, musíte počítat se stavem nabití baterie. Mate prázdnou baterku? Zapomeňte na pomoc elektromotoru a pokud nedáte plný plyn, ještě Vám kus výkonu sebere nabíjení baterky.
A i při max zrychlování je poznat absence elektra, což bylo hodně znát u měření dynamiky Corolly. První test s prázdnou baterkou a druhý z již malinko nabitou. Všichni na palubě poznali okamžitý rozdíl, i když baterka byla během prvních vteřin opět prázdná.
[2]
13. 9. 2019 v 14:23Emel
Já jsem to celé pozorně přečetl a usoudil jsem, že bude-li k tomu ještě příležitost a já budu znovu vybírat nové auto, tak se na naftu vy**** 🙂 .
PS: na hybrid taky 🙂
[3]
13. 9. 2019 v 14:32lamal
Aj tak na koniec potesi ako si kazdy (viac, alebo menej) obhajuje to co ma v garazi 😀
Emel spravne rozhodnutie, tiez by som bral cisto benzin a manual… keby to ma byt automat, tak zalezi od velkosti auta, pokial nieco vacsie tak asi hybrid… tiez zalezi na aky ucel auto sluzi, ked potrebujes nejake okreskove kladivo, tak hybrid na to nie je, da sa aj s nim, obcas ti to splni bez vycitiek…
[4]
13. 9. 2019 v 14:50Emel
lamal: to mě jen tak napadl jeden citát… woody bude vědět 🙂
[5]
13. 9. 2019 v 14:56Mikesus
[3]
Nemít Mondeo sedačky, kvůli kterým následující noc nezamhouřím oko, bylo by u mne hodně velký kandidát. No dle prodejce se chystají do Mondea ergonomické sedačky, tak uvidíme jestli to vyřeší.
[6]
13. 9. 2019 v 15:07Ozzman
Pár postřehů, protože jsem nechtěl zasahovat do cizích textů 😀
Mondeo je jedno z mála aut, kde si lze regulovat většinu věcí jak na dotykové obrazovce, tak i tlačítky. Neříkám, že ergonomie je ideální, sám mám zkušenost z více Fordů a více generací a pořád to mění, ale klimošku nastavíš i klasicky na středovém panelu 😀
Sedačky jsou menší, také mi vadily, když jsem auto koupil, dnes už mi to nevadí, ale tato kritika je oprávněná, na druhou stranu na zadních sedadlech je to docela fajn 🙂
Emel: No, cením si toho, že jsi to přečetl 😀 Trochu jsme se rozvášnili, opravdu záleží jak auto používáš a jak je velké, každému voní něco jiného :D. Ford prý velké auta nadále benzinovými motorizacemi vybavovat nebude, protože to lidi nekupují a moc to žere 😀 Zmizel 2.0EB a stejný osud prý v Mondeu, Smaxu a Galaxii čeká i 1.5EB R4 bez náhrady. Jsem zvědav, jak to dále bude pokračovat s Fordem jako takovým.
[7]
13. 9. 2019 v 15:36Emel
Už jsem si mockrát říkal, jestli to mám zapotřebí… jestli by nebylo lepší koupit nějakou Corollu, sbírat kytičky a za ušetřené peníze jít do bordelu. Ale pak mi vždycky nějakej blbec na srazu půjčí pořádný auto a já jsem zpět u úvah, jestli Insi načipovat hned nebo až po záruce 😀
[8]
13. 9. 2019 v 15:39Ozzman
😀 😀 Jo, mám to podobně, naposledy mi nejakej blbec nechal svézt Cliem RS a od té doby pořád přemýšlím, jak doma vysvětlit, že potřebujeme ještě jedno Clio 😀
[9]
13. 9. 2019 v 16:04lamal
to je bezny jav… plati to so vsetkym, ehm … napr audio, pridem ku kamosovi ma nove búdky (repro) a poviem mu 3 veci co mi vadia a potom mu to neda, hloda ho to a preda ich… dovtedy mu nic nevadilo… pripadne si pozicam nejaky cdplayer a zistim, ze bez neho uz moj zivot nema zmysel a kedze je kratky tak si ho musim kupit… ved na com mam tych par CD ? 😀
Rs nechces, ved ti je to tvrde … inak ked nasporim nejake bubaky tak prva vec bude Bilstein B14 coilovery… bude novy podvozok 🙂
[10]
13. 9. 2019 v 16:26Ozzman
😀 Ale chci ! 😀 Nebo něco takového 😀 Nevýhoda RS je, že se ten výkon na tom autě pozná, ideál by bylo starší Sport, od takové popelnice to kdekdo nebude čekat 😀
Já jsem vlastně na jednu stranu skromný, většinou si vystačím, že projíždím inzerce a sním o tom 😀 Takhle jsem ale před čtyřma rokama začínal i s MK5tkou a nakonec se poštěstilo 😀
[11]
13. 9. 2019 v 16:30lamal
Na tvojom mieste by som si to isto kupil… este predtym nez pride prve bábo, pak to uz doma neprejde. Kludne aj MK2, alebo aspon 1.4-1.6 16V tomu ked spravis sanie a sport CAT tak to bude lepsie dychat a bude to raketa… viac netreba, oproti 1.2 8V to bude píla
tu mas… nech to mas lahsie 😀
https://www.youtube.com/watch?v=GtvlQq_WpNU
[12]
15. 9. 2019 v 11:36speedfred
(11) nie, nie vždy treba top takze súhlasím s Ozákom a nech ide rovno do RS!
Lamal ty máš ktorú gen RS?
[13]
15. 9. 2019 v 11:51Ozzman
A nebo kompromis, 1.6 a Lamal mi dá ty Gordini pruhy, co si sundal z auta 😀
[14]
15. 9. 2019 v 11:51Ozzman
A nebo kompromis, 1.6 a Lamal mi dá ty Gordini pruhy, co si sundal z auta 😀
[15]
16. 9. 2019 v 11:39lamal
Speedfred ja mam 3Rs po facelifte r2011
OZZ … 1.6 podla mna, je to dokonaly sleeper, najdes to lacno a aj v priamke s tym z 0-140 nechas mondeo +- 🙂 RS170-182 nezozenies a stav by bol aj tak otazny, ta 1.6 bude mat dobru spotrebu, miesto tej 1.2 ideal… nesuhlasim, ze treba top verziu vzdy
[16]
18. 9. 2019 v 21:41Niemand
Tak som si to prebehol a potvrdzuje to čo som už hovoril. Hybrid nie je na diaľnici o koľko horší o koľko je lepší v meste.
Ale k samotnému textu mám par pripomienok.
Nie je náhodou aj diesel po facelifte mäkší? Možno to nie je len vec hybridu. Druhá možnosť je, že hybrid je na predku o cca 100kg ľahší čo by vysvetlilo aj prečo ochotnejšie zatáča. A tak si môže dovoliť mäkšie silentbloky.
Čo sa týka hlučnosti Corrolli, tak v odhlučnení podbehov asi nebude ani špička C segmentu. Ale mal som možnosť jazdiť dve auta hneď po sebe na tom istom kolečku a 17 palcové gumy boli citeľne tichšie. Tie 18tky sú proste hlučné asi vzorkom.
A ešte poznámka ku prevodovke a ťahaniu. Hybridná RAV4 s eAWD môže ťahať 1650kg a bez AWD 800kg, takže ak Camry nemôže ťahať príves tak je problém inde ako v pohone. Corolla aj so slabším hybridom môže ťahať 750 čo na väčšinu vecí stačí. Ak by som chcel pravidelne ťahať viac, tak jedine menič. Za klasický variátor by som to aj tak nezapínal. Variatory to proste občas vzdajú a to aj u značiek ako Toyota a Subaru čo s nimi už majú niečo odžite. Toyota teraz prešla na variátor kde je prvý stupeň pevný a až po rozbehu „preradí“ na variátor a aj tak je príves limitovaný na 1500kg.
[17]
19. 9. 2019 v 08:40Ozzman
Vyjádřím se pouze k Mondeům, další dotaz bude spíše na Mikesuse.
Dieslové Mondeo po Fl. jsem nikde na projetí zatím nesehnal, většina dealerství má právě testovačky HEV. Až budu mít srovnání s verzí AWD TDCi, rád poreferuji 🙂
[18]
19. 9. 2019 v 19:01lamal
Niemand, okrem tej hmotnosti v predu ma aj nizsie tazisko o nieco o to sa snazia aj lexusy s hybridmi…
OZZ preco tento test nie je na hlavnej stranke ACZ vidiet v poradi ? Stale je tam ako 1. Hilux… je to divne
[19]
20. 9. 2019 v 00:23Mikesus
[16]
Ohledně přívěsu. Omezení je dáno pohonem, konkrétně převodovkou. Minulá RAV4 měla klasický variátor narozdíl od ostatníh Toyota hybridů, kde je planetová převodovka. U Aurisu hybrid se mohlo tahat 350kg nebrzděných, 750 kg brzděných, u nové Corolly, to je 450kg, resp 750kg. U Camry je to 0kg. Hlavní důvodem je opravdu převodovka ( eCVT není CVT ) a důvod proč je 0kg a ne 450kg/750kg, to ví jen Toyota.
Na aktuální RAV4 jsem se neptal, toto zjistím.
[20]
20. 9. 2019 v 11:21Niemand
Ohľadne prívesov som uviedol čísla pre aktuálnu RAV4 a Camry má ten istý motor a prevodovku, takže pohon by 800kg mal zvládnuť. Ak nemôže ťahať, tak problém bude inde.
A aj minula RAV4 mala eCVT rovnako ju má hybridné Mondeo.
https://www.youtube.com/watch?v=-dHeRJdrnI8
Hybridné Mondeo potiahne tiež 750kg rovnako Corolla, ale zvládne to aj prípade nebrzdného prívesu.
[21]
20. 9. 2019 v 11:36Niemand
lamal
Hybridy riešené spôsobom ako ich rieši Toyota/Lexus a aj Ford. Musia z pohľadu konštrukcie posúvať ťažisko dole. Lebo motor, ktorý je vysoko je pomerne ľahký. Dole je prevodovka, ktorá obsahuje dva elektromotory. A vzadu ešte batérie. Ktoré v prípade ich umiestnenia pod sedačkou majú ťažisko nižšie ako motor. U Mondea s baterkami v kufre neviem či je ich ťažisko nižšie ako ťažisko motora, ale stále zostáva lepšie rozloženie hmotnosti, keďže protiváha motora je až za danou nápravou.
A pri 4×4 máš tiež asi 70 kg navyše, ktoré posúvajú ťažisko dole. Ale táto hmotnosť je medzi nápravami a tak rozloženiu hmotnosti medzi nápravy toľko nepomôže.
[22]
23. 9. 2019 v 13:11iudex
Zaujímavé čítanie Ozzy, palec hore za porovnávačku a snahu o objektivitu a metodický prístup.
Osobne ako majiteľ a priaznivec Mondea by som si z tej trojice vybral… Corollu 🙂 Mondeo je samé osebe dosť veľké auto, ktoré v tejto generácii ale moc dobre nehospodári s priestorom. Ak hybrid zoberie kombíku veľkú časť (už tak nie moc veľkého) kufra, trochu pre mňa stráca zmysel tak veľké kombi. Samozrejme uznávam kvality Mondea a celkovo výhody strednej triedy pred nižšou strednou (komfort, odhlučnenie, tlmenie nerovností), ale pri hybride ako prioritu vnímam tú efektívnosť a úspornosť a tam by som sa vzdal trochu pohodlia za cenu dynamickejšieho, úspornejšieho pohonu, naviac a aute, ktoré napriek menším vonkajším rozmerom ponúka rovnakú prepravnú kapacitu (resp. väčší kufor). A komfort Corolly by som vylepšil menšími diskami (18ky sú na nešportovú nižšiu strednú zbytočné).
P.S. Inak dilemu nafta vs. hybrid by som riešil presne ako Emel… benzínom. 🙂 Sr_ť na spotrebu, ešte predtým, než tu akúkoľvek radosť z jazdy zakážu, treba si užiť trochu výkonu a dynamiky z benzínu. 🙂
[23]
24. 9. 2019 v 08:27speedfred
(22) áno,áno,áno s tým tvojim P.S. nejde nesúhlasiť!
[24]
30. 9. 2019 v 15:54lamal
Niemand, hybrid mondeo je super, prekvapilo ake je to fajn auto… co ma E-classe hybrid s dieslom ten ma bateriu taku rakvu v kufri co uplne kazi praktickost… Mondeo ma kufor stale dlhy, siroky, pravidelny len o trochu plytsi v reale je stale taky ako ten v corolle alebo vacsi… jazdne vlastnosti a komfort su spickove a stoji v kombajne 700tis kč aspon podla papieri co bol vo vozidle od dealera… oproti corolle pohon moc nezaostava svojim chovanim a ani spotreba vzhladom na hmotnost a velkost…
zrovanie s corollou proste nie je zrovnanie v triede a z toho vyplyva typ pohladu na taketo porovnanie, to v com je mondeo lepsie je rozdiel tych tried
Inak co sme tu asi nespomenuli, tak sedacky v hybride mi prisli o kusok lepsie – vypln aj potah (asi zmena po FL), lepsiu oporu a sedenie ponukali, velkostou zhodne, tak ideal pre ludi do 180 cm.
[25]
31. 10. 2019 v 14:49lamal
https://www.youtube.com/watch?v=d0S05-En1Jc
kuk na to 🙂