-
Pravda o Škodovce – Český sen pro masy
Omlouvám se za trochu bulvární nadpis, ale rád bych zde věnoval pár řádek trochu kontroverznímu tématu, které je vděčným námětem mnoha diskuzí řadu let. Chtěl bych zde napsat dlouhodobou zkušenost s vozidlem Škoda Superb II. generace a protože nejsem podplacen chlebíčky ze Škodovky, dovolím si psát pravdu…svoji pravdu 😀
Superb II byl synonymem českého „vysokého postavení“ před 10. lety. Kdo ho nafasoval, byl král, jezdil s ním dokonce chvíli i prezident, ale ten ho vyměnil za Audi (chápu), v testech jsme četli samé superlativy, porazil dokonce MB Eklasse a o neprémiové konkurenci ani nemluvě. Někteří lidé s ním dokonce proháněli sportovní auta po Radlické, které se na vynikající jízdní vlastnosti jezevčíka nechytaly. Jelikož to bylo první auto (jak někteří píší) vyšší třídy od Škodovky, které bylo v kombíku, radost rozdával dvojnásobnému počtu lidí. Jak doba plynula, cena klesala k hranici 100 tisíc za ty nejvíce olítané kousky, dostává se postupně do rukou širší masy a nejen arguemnty v diskuzích a hospodách, jeho sláva žije dále také na silnicích, kdy značně olítané Supy v tuningu (především v tom nejvkusnějším, to auto je přímo dělané na to, aby mu někdo dal 19tky, černá okna a spoiler) kralují okresním silnicím a provinčním velkoměstům od želzné opony dále na východ.
Dnes je rok 2019, a mezi námi, českým plebsem, kdo má Ofci 2 ftédéí fkombíku, je pán, kdo má Superba 2 ftédéí, fmetle… je král.
Já jsem se k autu dostal pouze pracovně jakožto k referentskému vozidlu, nejsem ani pán, natožpak král, abych si mohl dovolit Škodovku. Byl to pohrobek po bývalém řediteli, který byl odejit a za posledních 5 let jsem s ním najezdil desítky tisíc km po Evropě a jelikož jsem se dnes dozvěděl, že prý půjde do světa, rozhodl jsem se mu odhalit pravou tvář
Superb 2.0 TDI 125kw, MT, FWD ve verzi liftback 2009.
K tomuto jezevčíkovi jsem ještě pár tisíc najezdil s pofaceliftovanou verzí z roku 2014 ve verzi 2.0TDI 103kw MT 4×4 kombi, který tu zbyl po dalším řediteli.
A jaký je?
Vzhled – Auto se mi moc nelíbí, po faceliftu má rozhodně hezčí přední masku, ale ani ve verzi kombi mi nepříjde zrovna vyvážené. Pomůžou větší kola, což ani jedno z aut nemá. SUP2009 je na R16, SUP2014 na R17.
Interiér – Zde je vidět, že se začínalo šetřit a znatelný rozdíl je i mezi faceliftovanými verzemi. Předfacelift má příjemný volant s tlustým věncem a vcelku slušně padnoucí hlavici řadicí páky. Pofaceliftovaná verze má „moderní“ tenčí volant známý z O3, stejně jako malou hlavici řadicí páky. Plasty v interiéru jsou na viditelných místech měkčené, ale kam oko nevidí, mladoboleslavští hodí bakelit. Toto platí pro obě verze. Známé výkřiky Škoda fans o skvělém interiéru bych dost zklidnil… rozhodně to není nic, co by dobová konkurence měla horší.
Prostornost – Začínáme bruslit na tenkém ledě. Kufr je obrovský, jak liftback, tak kombi. U liftbacku je velmi zajímavý systém twindoor, kdy je auto buď sedan, nebo liftback, podle toho, jak velký předmět chcete naložit. Na zadních sedačkách je nadstandartní prostor pro kolena, pardon, před koleny. Nikdy jsem nezažil člověka, který by neměl před koleny ještě pár čísel volno, ale do šířky, to je tragédie. Auto je úzké, což je jeho největší nešvar. Do zadu posadit 3 lidi není nic krásného ani v tradičních zástupcích střední třídy té doby, jako je Passat B6/7 či Mondeo MK4, ale v Superbu II je to peklo.
A jak jezdí? Tady je největší kámen úrazu celého auta. Začnu jízdní dynamikou, motorizace 2.0TDI dieselgate 125w je velmi svižný motor s dostatkem síly, na německém Autobahnu peláší bezproblémů přes 200 km/h a stíhá silnější auta, ani nové troufající si dvoulitrové naftové Ofce (nemyslím RS) se nechytají a ve vyšších rychlostech musí uhnout. Novější 103kw 4×4 na tom tak slavně není a mimo vyšší spotřeby mu dochází dech už nad 150 km/h.
Spotřeba je u staršího a silnějšího motoru velmi pozitivní stránkou. Klidným tempem padá pod 5 litrů na sto (aktuálně po Holandských rovinách za 4.5), průměr dynamickým přeletem Německa je to asi 6,5-7 na sto a v Pražské zácpě cca 7,1. SUP2014 4×4 si řekne minimálně o litr více a v Pražské zácpě… no radši dám fotku, jinak mi to nikdo neuvěří:
Na obranu tohoto auta musím říct, že podobných hodnot v Pražské špičce není problém dosáhnout ani jinými motorizacemi 2.0TDI, nebo jiných dieslových dvoulitrů, kterými jezdím.
A teď už jak jezdí… jezdí strašně !!! Všechny trumfy dynamiky můžete tahat z rukávu pouze, když jedete na hladké silnici a rovně ! V malých rychlostech začnete cítit rozdíl po přejetí prvního retardéru, kdy se ozvou hrozné rány od podvozku. V rychlosti se karoserie kroutí (SUP2014 díky karoserii kombi trochu méně) a točit dlouhé oblouky na německé dálnici není příjemné. Na palubě je taktéž silný hluk a jestli se chcete bavit s posádkou na zadních sedadlech, musíte řvát (obě verze). Nejhorší zážitek je pak na české okresce, kdy auto neochotně zatáčí a poskakuje na silnici. Dodnes nechápu, jak někdo mohl hodnotit toto auto tak kladně, protože je citelný rozdíl v jízdních vlastnostech poznat i oproti stejně staré Oktavii ! Auto má především jezdit a to Superb II moc dobře nezvládá, takže i kdyby byl jinak ze zlata (jako že není) stačilo by mi to na to, abych auto zařadil někam na chvost.
Jsem rád, že jsem nikdy neodolal řečem kmetům české lidové moudrosti a i přes posměšky nikdy toto auto nekoupil. Jelikož jsem projel hodně konkurence, i té dobové, musím říct, že je to druhé nejhorší auto střední třídy své doby… až po Hyundai i40 samozřejmě. Nechápu, že k „pocitu“ nadřazenosti stačí tak málo…. vlastně chápu. Lidi nemají srovnání s konkurencí. Pak vám nedostatky nevadí a plusem je, že rovně auto jede „jako kráva“… co na tom, že to není příjemné ani pro řidiče, natožpak pro posádku 😀
+ Dynamika 125kw verze na dálnici, stará plečka, která úspěšně potrápí mnohem novější a „namachrovanější“ kolegy…. pokud máte málo pudu sebezáchovy.
+ Spotřeba 125kw verze
+ Celkem jednoduché ovládání, koncern všichni známe, žádné záludnosti
+ Kufr – to by nebyla Škodovka, žejo!
– Příšerné jízdní vlastnosti, většinu jezdím po dálnici a po městě, ale po roce jsem zase nedávno musel jet pár desítek km po okresce a vzpoměl jsem si, že může být ještě hůře
– Dynamika a spotřeba 4×4 103kw verze
– Silný hluk na palubě při dálničním tempu
– Image auta, pro někoho to ale bude plus
Pro někoho, kdo zvažuje koupi jako ojetiny : Běžte si projet nejdříve konkurenci, Passat, Mondeo, Insignii, něco od PSA… a pak.. něco z toho kupte, na Superba se vykašlete, nebo našetřete na III. generaci! 😀
Moc fotek nemám, tak jako poslední přidám jednu krásnou, kterou pro mne vyfotila východoněmecká policie:
Nezničitelný od roku 1968 Corolla Hybrid 2019, Den pravdy pokračuje, hořce….
13 Responses to Pravda o Škodovce – Český sen pro masy
[1]
2. 9. 2019 v 14:34Mikesus
Se Supem2 2.0 TDI 125KW DSG jsem tolik nenajezdil, jen něco kolem 2000km, ale to auto mne nijak nenadchlo. To už jsem byl víc spokojen s O2.
Musím souhlasit s tím, že dokud se jelo rovně, bylo to ok, zatáčení horší. Ale když není srovnání s jinými vozy, člověk se domnívá, že to je super(B).
I sám prezident o tom prohlásil, že je to kostitřas. Nevěřil jsem, dokud jsem nejel rozbitou okresku. To je auto, které na takové cesty nechcete. Není to nejhorší co jsem jel z této třídy, tam bych započítal stejně jako ozzman, i40. Jestli někdo zažil ještě auto této třídy, které má horší podvozek, rád si to vyzkouším, abych si mohl potvrdit, že škoda nepatří k tomu nejhoršímu.
[2]
2. 9. 2019 v 18:02rohYpnol
Do jisté míry souhlasím.
Ale všeho s mírou. Jestli někdo kritizuje tuhost karoserie a jízdní vlastnosti, tak je to jen rub a líc jedné mince. Prostě daň za mimořádnou prostornost.
K tomu, jak jsou jízdní vlastnosti hrozné asi tolik – jeden německý magazín srovnává časy na okruhu a Superb zajel nezanedbatelně lepší čas než srovnatelný Passat se stejnou motorizací. Takže asi to taková hrůza nebude, že…
Jízdně byly ve třídě určitě vytříbenější a zajímavější vozy. Z druhé strany se Superb ale neměl za co stydět. Co budu rozhodně rozporovat je to, že by jel hůře jak Octavia. To je prostě blbost.
[3]
3. 9. 2019 v 06:09Mr.Murphy
No, zajímavé 🙂 že jsou ty jízdní vlastnosti tak špatné bych nečekal…. přecejen obecně se Škodovka považuje za značku která jezdí tak nějak…. aspoň průměrně….
Přitom třeba v mém Mondeu (2012) mi jízdně pořád tak nějak nic nechybí….
Jinak ale myslím že u ojetiny tohodle typu už většina lidí řeší hlavně spolehlivost – tzn. koupím to s 200 na hrbu a pokud do toho ročně nesypu desetitisíce, je to OK….. Beztak už dnes všichni jezdí na spotřebu a podle předpisů…. 😉
[4]
3. 9. 2019 v 07:35Ozzman
rohyponle:
Ještě jednou a srozumitelněji:
To auto možná na hezké silnic jede neutrálně, takže jestli Superb jezdil na okruhu a né na D1, mohl být nezanedbatelně rychlejší, než Passat (co to bylo za okruh? Jakou rychlostí jezdili?), ale já mluvím o ovladatelnosti a jízdním komfortu, to je trochu rozdílné k limitům auta. Nepříjemné je točit dlouhé táhlé zatáčky na dálnici ve vyšších rychlostech a jakmile je silnici hrbolatá, je to dost adrenalin + velký nekomfort. Že srovnatelná Oktávka II je na tom trochu lépe je fakt, mám dost srovnání. Nemá takové převisy a celkově netrpí syndromem úzkého a dlouhého auta vůči rozvoru. Superb se rozhodně má za co stydět a to je podvozek a s tím spojená ovladatelnost auta. Vše poznáš mimo hladkou dálnici, zkus si s tím autem vyjet někam do Středočeského kraje mimo hlavní tahy, auto téhle třídy má jistě žehlit nerovnosti a né odskakovat.
Mr.Murphy:
To je zásadní rozdíl, ty máš špičku třídy té doby a proti Mondeu MK4 vynikne ten propastný rozdíl snad nejvíce a to hned po prvním retardéru. Já MK4 (předFL r.v. 2008) měl a proto jsem mohl srovnávat. už když auta postavíš za sebe, je do očí bijící rozdílná šířka (bohužel už nemám foto, je v tahu i se starým telefonem). S moderními auty pak dvojkový Superb nesnese srovnání, ať už je to Passat B8-SUP3-MondeoMK5-Insignia2.
Spolehlivost neřeším, ale auto má druhou spojku, první se odporoučela v cca 160 tisících, nyní jsem si všiml občasného škubnutí pod plynem a občas silné kouřivosti za studena. Nevím, neřeším, ale rozhodně motor 2.0TDI 125kw patřil spíše k tomu, co bych doma za své servisovat nechtěl a vyhl bych se mu obloukem. Sice prý jsou série, které nemají tolik časté závady.
[5]
4. 9. 2019 v 09:22MariAchi
[2]
Muzes mi, prosim, nejak osvetlit tu teorii o tom, ze jizdni vlastnosti a cas na okruhu jsou to same?
Respektive, abys pochopil co po tobe chci, jak z casu na okruhu dokazes posoudit jizdni vlastnosti – zejmene v predmetnem clanku, kde jsou hodnoceny spatne predevsim z hlediska komfortu jizdy?
[6]
4. 9. 2019 v 09:23MariAchi
Jinak Ozzmane fajn clanek, konecne neco, co se da cist, redakcni clanky nestoji za nic (s veeeelkou vyjimkou clanku od Sleepera a obcas uvadeneho Vaculika, to jsou oba machri).
[7]
4. 9. 2019 v 09:45Ozzman
Díky 🙂 A někdy se ukaž na nějakém srazu, když to vyjde, na podzim zase budeme pořádat letiště 😉
[8]
6. 9. 2019 v 16:43rohYpnol
[5] V článku zaznělo:
Nejhorší zážitek je pak na české okresce, kdy auto neochotně zatáčí a poskakuje na silnici. Dodnes nechápu, jak někdo mohl hodnotit toto auto tak kladně, protože je citelný rozdíl v jízdních vlastnostech poznat i oproti stejně staré Oktavii ! Auto má především jezdit a to Superb II moc dobře nezvládá, takže i kdyby byl jinak ze zlata (jako že není) stačilo by mi to na to, abych auto zařadil někam na chvost.
Na tohle jsem reagoval. To, že ty nechápeš jistý rozdíl mezi jízdními vlastnostmi a jízdním pohodlím, to je jinou věcí. Tak se nad tím zkus zamyslet.
[9]
6. 9. 2019 v 16:53rohYpnol
Namátkově časy:
Skoda Superb 3.6 FSI (Mk II) 1:47.80 260 / –
VW Passat CC V6 4motion 1:48.70 299 / 1632
Skoda Superb 2.0 TDI (Mk II) 1:52.30 170 / 1510
VW Passat 2.0 TDI 1:54.40 170 / 1432
Tedy srovnatelný Superb byl o 2s na kolo rychlejší než třídní etalon. Hmm, opravdu ten Superb jezdí hrozně…
[10]
7. 9. 2019 v 09:04RADEK1
Kdybych byl na letiště přizván ,byl bych rád.
[11]
15. 9. 2019 v 11:32speedfred
(9) to sú časy z akého okruhu? Dôležité je čo mali aj obuté.
[12]
5. 11. 2019 v 12:55Michal Pavelka
Nejhorší zážitek je pak na české okresce, kdy auto neochotně zatáčí a poskakuje na silnici. Dodnes nechápu, jak někdo mohl hodnotit toto auto tak kladně, protože je citelný rozdíl v jízdních vlastnostech poznat i oproti stejně staré Oktavii ! Auto má především jezdit a to Superb II moc dobře nezvládá, takže i kdyby byl jinak ze zlata (jako že není) stačilo by mi to na to, abych auto zařadil někam na chvost.
[13]
17. 10. 2020 v 08:11Bud
No dobré vědět. Mně stačilo, že auta tohoto typu mají pro mně dost obtížné vystupování a co je hlavní, je po celou dobu nutné sedět dost nízko, což bych snesl pouze u kvalitního sporťáku na chvilkovou zábavu. 🙂