-
ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA V.
Renault Laguna
Exteriér
Laguna vypadá mezi všemi ostatními vozy jako zjevení z jiného světa. První optický dojem při pohledu z očí do očí je jasný – vytřeštěný výraz vyšinutého jedince.. A navíc mám pocit, že si ze mě dělá legraci..? Ale čím déle se dívám, tím méně mi to vadí a svým způsobem jsem rád, že v té řadě dokonalých střednětřídních kruhů drze trčí jeden (koso)čtverec. Příď s vysloveně drzým výrazem hranatého vstupu vzduchu k motoru pod stříbrnými xenony obcházím zprava směrem k zádi: Boky s velkými dveřmi jsou naprosto konvenční a ničím neruší.. ale pak přijdu k zádi… Lehký náznak levým hákem a hned následuje pravý direkt… Už jsem to viděl v reálu mnohokrát, ale vždycky tam najdu něco nového. Záď je cokoliv, jen ne subtilní. Vysoko položená odtoková hrana vypadá jako velitelský můstek Gustava Vasy.. ale ten se ptopil hned při první plavbě.. Laguna zatím pluje dál, ale čas ukáže, jestli se její design dočká uznání a dozraje v klasu, nebo skončí jako nepochopený Avantime ve slepé uličce. Prst uprostřed kosočtverce (záměrně volím prostředník a odvracím tak zvedákem na bradu soupeřův atak) otevírá sympatický zavazadlový prostor – výhody liftbacku jsou nepopiratelné. Páté dveře tiše dosednou zpět a dávají tušit, co se bude odehrávat uvnitř.
Interiér
Jing a Yang, den a noc… Interiér je v ostrém protikladu s exteriérem. Dveře dolehnou, nevydají téměř žádný zvuk, spíš jen takové „um“ namísto „bum“. Sedím v pohodlných šedých sedadlech z kvalitní Alcantary, opticky i rozměrově velmi podobným těm v Passatu, jen jsou trochu širší. Jsou tak akorát tuhá a dimenzovaná. Nemají sice takové proporce jako v C5, ale pro jejich ortopedický tvar se v nich sedí náramně pohodlně. Hlavové opěrky, jak je v poslední době u Renaultu zvykem se dají nastavit pohodlně až téměř k hlavě. Pozornost v harmonickém interiéru poutá krásný, kůží obšitý volant, dole mírně zploštělý a s překvapivě tlustým věncem v místech mezi „druhou a třetí hodinou“. Na rozdíl od M6 nebo Mondea se drží velmi příjemně, protože není tak tvrdý a je celkově velmi povedený. Řadím jej na vrchol společně se skvostem v A4. V kapličce před řidičem se skrývá přístrojový vítěz dne. Fantasticky čitelné a přehledně rozmístěné přístroje klasických tvarů a mezi nimi rozměrný displej palubního počítače.. Upřímně, nepamatuji se už přesně, kde jsem našel tlačítko k jeho ovládání, ale bylo to v podstatě hned. Jak drastický rozdíl v ergonomii ve srovnání třeba s M6 nebo s Mondem! Displej na fotografiích vypadá jako modrý s bílým písmem, ale v reálu má odstín jemně fialové barvy se světle šedými „tečkovanými“ znaky a vypadá opravdu, ale opravdu dobře. Navíc ukazuje tak vyčerpávající množství údajů, jaké jsem jinde neviděl. Vedle klasických dat o spotřebě a dojezdu nebo průměrné rychlosti, ten v Laguně prozradí třeba i množství paliva v litrech a nebo celkové množství načerpané nafty od posledního nulování.
Lehkým šokem byl pohled na otáčkoměr, protože mi došlo, že motor běží. Ne že by nebyl slyšet, ale je tak dokonale utlumený, že svou vzdálenou přítomností atmosféru kokpitu nijak nerušil. Středový panel z hezkého matného plastu je přehledný, oblý a ergonomický.. Trochu rušivě působí zbytečně stříbřenkové plochy tvrdého plastu opticky oddělující velký barevný displej navigace od zapuštěné kapličky na vrchu středového panelu. Všechny plasty v interiéru jsou kvalitní, bezchybně slícované a pokud jsou měkčené, tak jsou také opravdu měkké. S jedinou výjimkou již zmíněných stříbřenkových ploch, které později Laguně ubraly na mých rostoucích sympatiích i ochotě k vyššímu hodnocení. Ale k tomu se později dostanu. Jedna věc v jinak fantastickém a velice útulném interiéru ve mně ale vyvolala pobavení – ohromná hlavice šestistupňové řadící páky. Kdybyste ze středového tunelu řadící páku vytáhli, získali byste nebezpečnou zbraň vyvolávající reminiscenci na Vítkovský památník Jana Žižky. Ten třímá v ruce jen mírně zvětšenou kopii díla inženýrů z Renaultu.
Na silnici
Tak jo, jedem´. Spojka má chvályhodně lehký chod, což oceníte ve městě v dopravní špičce, řadím za jedna.. Rychlosti se řadí hladce, ale pocit jistoty z přesně vymezené kulisy u VW nečekejte.. Laguna se plynule rozjíždí a protože má ještě zimní obutí, nepočítám s nějakými závodnickými hrátkami a klidně odjíždím pryč. V Laguně je především neskutečné ticho. V tomto ohledu soupeří s C5 a obě auta se akustickou pohodou řadí před ostatní. C5 je na tom ale ještě o trochu lépe, alespoň mé ucho to tak registruje. DCI v Renaultu je kultivovaný, výkonný a bez vibrací a ochotně táhne kopec nekopec. Podle mého soukromého názoru převzal otěže mainstreamové špičky v turbodieselech právě Renault – od PSA. Jeho DCI se sto padesáti koňmi je téměř dokonalé. Letmý pohled na PP neprozrazuje nic neobvyklého a jízda se spotřebou okolo šesti na sto nebude žádný problém.. „Skříp“… Jedu stejnou trasou, kterou už jsem ten den projel několikrát, začínám vědět, kde tlačit na pilu a kde ne a trochu pouštím Laguně opratě.. Kupodivu neprotestuje a s překvapivým elánem se klikatí mezi výtluky nepříjemně děravé silnice. „Skříp“. Řízení ani u jednoho ze zkoušených vozů nelze označit jako vyloženě komunikativní a to u Laguny není výjimkou. Určitou zpětnou vazbu lze odtušit, ale to mi vůbec nevadí, protože monoposty se vyrábí jinde a přímá mechanická vazba z řízení už dnes není prioritou tak, jako v dobách 205 GTi. Pohled přímo vzad není právě ideální – vysoký velitelský můstek Gustava Vasy brání v lepším výhledu, ale to pomáhají eliminovat rozumně veliká zpětná zrcátka. „Skříp“. Přes jednoduchou zádní nápravu je jízda s Lagunou i na zimních pneumatikách příjemně svižná a tuhá karoserie dodává na jistotě. „Skříp“. Skutečně rychlá testosteronová jízda ale není doménou auta ve kterém jedu. Nic, než snaha zjistit limity mně k tomu nevede a tak zvolňuji a užívám výtečnou atmosféru harmonického interiéru. „Skříp“. Laguna je místem ke svižnému, ale uvolněnému tempu přesunu z bodu A do bodu Z. Ve všech částech abecedy se budete uvnitř cítit dobře, snad až na .. Skřííp! Sakra, co to je? Po chvilce zkoumání jsem přišel na to, že protivné skřípání vyluzuje přechod mezi stříbřenkovým plastem u displeje navigace a palubní deskou. Buď dostalo auto od předchozích závodníků (novinářů?) zle na zadek (najeto bylo někde okolo sedmnácti tisíc) nebo někde udělali soudruzi na výrobní lince chybu, která kazí jinak výborný dojem z atmosféry za volantem. Je to nešvar jen tohoto kusu? Dá se to odstranit? .. Zbytečně mnoho otazníků, které jsou u nových modelů vždycky na obtíž. Skřííp. Šmarjá, to mně prudí! Musím ale zmínit ještě jednu vychytávku, která se na Laguně objevuje. Je to systém ventilace. Klimatizace v Laguně je extrémně účinná a inteligentní. Horko v interiéru během chvíle vystřídá příjemný chládek a tlačítko „soft“ na panelu ovládání klimatizace ubere několik cenných decibel podstatně jemnějším rozptylem chladného vzduchu. To je sympatické a chytré řešení.Vracím se kolem sytě žlutého pole řepky a překvapeně zjišťuji, že například oproti M6 není v interiéru cítit ani náznak intenzívní vůně.. Pylový filtr v Laguně doopravdy funguje a napravuje reputaci tomu občasnému skřípání. Maličkosti rozhodují o velkých věcech.
Shrnutí
Renault Laguna je novátorský počin. Ti co ho stvořili ho také opravu dělali s rozmyslem. Laguna se dívá za roh a je to excentrik každým coulem. Není to auto pro každého a nebýt toho skřípání, byl by dojem z interiéru 100%. Opravdu bez chyby. Nesedl jsem si dozadu za sebe, protože už jsem tam předtím seděl a zjistil, že nártům zadních cestujících se mnoho místa nedostává, ale jinak je to opravdu výjimečné auto, ke kterému ještě podle mého názoru budeme muset dozrát. Evropa umí.
ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA VI & VII ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA IV.
5 814 Responses to ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA V.
[1]
18. 5. 2008 v 22:53Marko
[99] T613 ..asi aj ano…ale najprv musim urobit tie aktualizacie…taka je dohoda z redakciou a uz aj tak dost meskam. Okrem toho, je tam strasne mnozstvo novych informacii, ktore tu na ACZ ani len neprebleskli 😉 Potom sa pustim do toho o com sme sa bavili…(a dufam, ze to ludia prekusnu) 🙂
[100] Ondore: dik. 🙂 Este nie som naplno naspat, ale ako sa hovori…coming soon!
[2]
18. 5. 2008 v 22:56T613
Marko: no to tady bude asi hodně smutných obličejů 🙂 A díky
[3]
19. 5. 2008 v 7:51webpaja
Teda Perune! ten kdo ted vybira a nema moznost projet vsechny auta, Ti musi podekovat…:). Takovyto sumar jen tak nikde nenajde! Laguna na me zvenku pusobi dobre jen v kombi verzi, ale interier je na obrazcich nadherny. Vic ji komentovat nemohu, nemam k Lagune zadny specialni vztah (posledni Renault, ktery mi dlouhodobeji prosel rukama je dnes jiz zrejme neboztik 19 1.8 16v…i kdyz to byl uzasne nespolehlivy kousek, vzpominam na nej v dobrem:). ) a pochybuji, ze se k ni brzo dostanu…
[4]
19. 5. 2008 v 7:52webpaja
Marko: Nestras! Doufam, ze jsi uz v poradku…
[5]
19. 5. 2008 v 8:59Perun
webpaja: Díky! Třeba to někomu napoví, čeho si všímat při výběru a jak „přeložit“ píárka v SM a jim podobných 😉
[6]
19. 5. 2008 v 9:08webpaja
Jako nestrannejsi beru periodika britska (tedy az na obcasne nanebevynaseni Fordu, LR a Jagu), nemecke mutace zde vydavanych casopisu jsou tak tendencni, ze se clovek kolikrat musi jen pousmat, co jsou vsechno „nasi nestranni“ novinari schopni napsat!:)
SM sklouzl v mych ocich pod uroven necitatelneho plepsu…a doufam, ze se diky zacleneni auto.cz do stejne skupiny nedockame neceho podobneho i tady. Verim, ze redaktori budou mit dosti vule prosadit si sve, subjektivni zneni testu na webu.
[7]
19. 5. 2008 v 9:24Perun
webpaja: Dotkli jsme se citlivého tématu.. Shodou okolností o tom vím své ne jen jako čtenář, takže bych mohl vyprávět.. 😉
Situace se ale pomalu mění k lepšímu, protože míra „tolerovatelnosti“ už byla překročena a jednotliví dotčení importéři začali čas od času lehce bojkotovat zadávání inzerce – schválně, všimni si, kdo inzeruje přímo, nejlépe ne celé stránce, a kdo nepřímo, nejlépe „testem“..
[8]
19. 5. 2008 v 9:35webpaja
Pro me za me, at jsou ti neobjektivni klidne stazeni z trhu, nebo davani zdarma klientum v servisech „inzerentu“ jako PR platek… Nic lepsiho si podle me stejne nezaslouzi a je z vetsi casti jejich vinou, jak vypada trh s novymi vozy v CR.
SM jsem shodou okolnosti cetl minuly tyden u zubarky (ponachane na stolku for free) a nepoznal jsem rozdil mezi oznacenou dvoustrankovou „komercni prezentaci“ a „nezavislym testem“…ohromna zabava!:)
[9]
19. 5. 2008 v 12:04Dinar
Perun: pročetl jsem všechny tvé „Zlaté střední cesty“ a nezbývá než zvednout všechny, i ty v botách, palce. Nejde jen o to, že o těch autech očividně píše někdo, kdo se za jejich volant nedostal pouze na půl minuty v autosalonu, ale jde hlavně o způsob, jak jsou napsány, tedy otevřený přístup k testovanému autu, jasné pojmenování kriterií a jejich následné postupné hodnocení. Každému, kdo se kdy pokusil napsat nějakou auto-recenzi, nezbývá než smeknout. 😉
K hodnocení testovaných aut bych si dovolil několik poznámek k posledním dvěma účastníkům.
Laguna: nadšení z kabiny je všeobecné, jen ten posaz; příliš vysoko s pořád mírně dodávkovitě skloněným volantem, navíc sedačky (jejich rozměr) bych rozhodně nesrovnával s passatem, ten má zejména sedáky výrazně delší. Ke kvalitě jízdy, paradoxně ideální jsou opravdu osmnáctky, protože Renault si dal velkou práci s odhlučněním podběhů a hluk i od širokých nízkoprofilů je přijatelný, a právě tato kola velmi pomáhají jízdním vlastnostem Laguny, maskují nedostatek gripu, kterým trpí, hlavně její zadek, na horším povrchu.
Mondeo: tenhle test se dá podepsat stoprocentně, od prvního svezení kroutím hlavou nad nadšením, které se na konto tohoto auta sneslo. Je to klasická hra na hledání nových hrdinů, na piedestal je třeba postavit nového, starý už je za ta léta vychvalování příliš zprofanovaný. Zbožštění může být ale nakonec mnohem více medvědí službou, za pár let bude mondeo otloukánkem diskusí místo passatu, bez ohledu na své kvality. A vypichuji a velmi oceňuji tvou poznámku o řízení Mondea, neznám v současné době větší klišé při hodnocení aut, než věty o superzpětné vazbě a spoustě citu v řízení nového mondea. Vždycky si říkám jestli dotyčný řídil stejné auto jako já. Ke kabině jsi napsal vše, jen bych ještě dodal, že mondeo trpí podobným ergonomickým prohřeškem jako laguna, příliš vysoký posaz.
[10]
19. 5. 2008 v 12:37Perun
Dinar: Hm, děkuji. I za doplnění postřehy. Snad ve všem nelze, než mlčky souhlasit.. Jen k těm sedadlům Laguny ve srovnání se Svatouškem, k tomu se ještě svým způsobem dostanu (nepřímo) v pokračování. Názor mám jiný 🙂
Kola neje že dělaj´auto, ale zejména zásadním způsobem ovlivňují chování vozu na silnici.. Ale k tomu se dostanu u příštího dílu se 407 v hlavní roli.
Dík za podporu u Mondea. Ta myšlenka s piedestalem pod Mondieux je velmi, velmi trefná – vystřihuji a lepím na nástěnku 😉
[11]
19. 5. 2008 v 12:44T613
(109) Zas ho tolik nepřechval kluka ušatého! Má před sebou Apoštola tvých snů. A jak nám zpychne a nedá si záležet, tak to tady s někým švihne :-))
[12]
19. 5. 2008 v 12:53Perun
Tatro.. Svatouška pojmu trochu jinak.. ale to trochu přespříliš předbíhám :-)))
[13]
19. 5. 2008 v 12:54Perun
Tatro.. Svatouška pojmu trochu jinak.. ale to trochu přespříliš předbíhám :-)))
Hej, a jak ses dozvěděl, že mám velký uši? 😯 Všechno se doslechnu, nezapírej..
[14]
19. 5. 2008 v 12:59T613
(113) mi to došlo, že slyšíš ticho v Laguně. Jen chlop s velkýma … ušima řekne, že v Laguně je ticho 🙂
[15]
19. 5. 2008 v 13:17Dinar
Perun: co se sedadel týká, passat je snad jediné auto, které má, z mého pohledu, horší sportovní sedadla než ta standardní. Ta hodnotím velmi vysoko, jak jejich tvar, délku nebo tuhost, ta sportovní jsou naopak nepovedená, úzký sedák a krátké opěradlo. Jde jen o to, která má kdo z nás na mysli.
Tatra: tu pochvalu si Perun stopro zaslouží. Napsat hodnocení několika aut s tím, že testy probíhají v rozmezí nějaké doby, a přesto výsledné texty působí konzistentně a drží jednotící linku, to opravdu není jednoduché.
A k passatu, ve střední mám projeto vše, u většiny modelů i více motorizací, a prostě se nemůžu k všeobecnému autofórovému zatracování tohoto auta přidat. Passat má dnes „smůlu“ v tom co sám kdysi rozpoutal, tedy 99% testů a srovnání ve třídě se v současnosti odehrává s dýzlovými motorizacemi, a passat 2,0tdi je, kvůli motoru, jen průměrným autem, naopak s jakýmkoliv přeplňovaným benzínem jde ve srovnání s odpovídající konkurenční motorizací vždy o jednu z nejlepších nabídek.
[16]
19. 5. 2008 v 13:26Perun
Dinar: Bingo za první odstavec a Bingo za třetí.. O druhém s potěšením a cudně mlčím :-))
[17]
19. 5. 2008 v 13:37T613
(115) však já to napsal žertem. Perun ví, že ho za tento počin chválím 😉
[18]
19. 5. 2008 v 13:45Spitfire
to Perun: Pěkně jsi to napsal (mám na mysli všechny díly, ne jenom Lagunu). Tvoje testíky krásně vystihujou to, co je pro to které auto charkteristické z hlediska celku i detailů.
Žádné pseudoobjektivní fráze, žádné nebubřelé ego, žádné škatulkování a mudrování na téma co je mainstream, nadmainstream, podmainstream…
Prostě paráda, když to čtu, mám pocit, jako bych tam jel taky.
[19]
19. 5. 2008 v 14:07Perun
Spitfire: Děkuju. Tallyho!
[20]
19. 5. 2008 v 15:36507
GTI, ten „náš“ politik nie je šaso. Nepoznáš ho. Inak, vieš on sa často krát opije. A povedal, že jeden istý politik je hnoj. Už neviem na koho to povedal, ale bol z tej strany, ktorá sa ho zastávala…
A jazdí na motorke.
Já som mu dal prezývku opitý žilinský chopper. :-DDD
[21]
19. 5. 2008 v 16:23507
613, prečo má píšeš rímskymi číslicami?
[22]
19. 5. 2008 v 16:28T613
je to pro mě pohodlnější :-))
[23]
19. 5. 2008 v 16:33507
Hele 613, je to kvôli „D“ na začiatku.
P.S.: S tým VENTILKOM si ma vážne sklamal. To som si o tebe nemyslel. Fakt si ma sklamal. Úbohé. Skutočne, úbohé.
[24]
19. 5. 2008 v 22:33T613
kvůli D? :-)) to mě napadlo, až teď 😀
[25]
20. 5. 2008 v 20:09Emel
S nadšením jsem přečetl recenzi, se sebezapřením dlouhou diskusi mimo téma – nemůžete si nechat narážky na marianka do vlastních blogů?
Lagunu řadím osobně hodně vysoko, i když asi v ničem zásadním nepřevyšuje C5. To bude její problém a také to tu již několikrát zaznělo. Zatím jsem nestudoval ceníky… Perune, nevíš jak je na tom C5 vs. Laguna?
[26]
20. 5. 2008 v 20:46Perun
Emel: Nevím, ale to se dá zjistit.. 😉 Obvykle jsou porovnatelná auta za +/- stejné ceny.. Tedy opticky, žeano :-)) Skutečnost je jiná a člověk se jí dozví buď až u dealera, nebo po jednání s importem.. Jak kde.
C5 je hodně silný „soupeř“ pro každého z rodiny „zlatého středu“, Lagunu samozřejmě nevyjímaje 🙂
[27]
20. 5. 2008 v 22:55Emel
Perun: no právě že povrchní pohled do ceníků často nestačí, tak se z lenosti ptám :-). Minulá Laguna se prodávala hlavně ke konci za hodně zajímavé peníze…
S C5 je to pravda, nicméně je fakt, že třeba Passat nebo Mondeo má určitý fanklub, jehož členové si koupí Passat i pokud by ho teoreticky něco ve všech ohledech překonalo. Jak tu kdysi psal GTI: děda Golf, táta Golf, syn Golf… asi VW dává nějaké dárky pro předplatitele. Laguna to má těžší, tam se s každou generací znovu soupeří.. a C5 je navíc přímá konkurence. Ač jinak fandím spíš Renaultu, tentokrát bych tíhnul k C5, a to značí, že to bude mít Renault těžké. Nicméně, těší mě víceméně kladné hodnocení a budu držet palce.
[28]
20. 5. 2008 v 23:06Perun
Emel: Dík 🙂 S tím Passatem. Ať člověk chce, nebo ne, je to Auto s velkým A. Svatoušek má cosi do sebe a vždycky měl, tudíž jeho pozice a trhu není náhodnou shodou okolností. Ok, Wolfsburg je marketingový guru a nikdo se mu v tom nevyrovná, ale kdyby to byla jen taková hezká barevná bublina, už by dávno praskla 🙂
Mondeo.. no.. to je prostě jen Mondeo. Dobře jezdí, odveze třeba slona.. mně osobně ale přijde trochu bezcharakterní a pokud bych stál před volbou mezi ním a Svatouškem, neváhal bych ani sekundu. Mimo jízdy „na hraně“ a lepších dieselů pro mně osobně nemá Mondeo čím bodovat. A to ty diesely ještě bere od PSA (a trochu je prasí úpravami), vyjma archaické „jednaosmy“ 😉
[29]
21. 5. 2008 v 21:41507
Je najlepší.
[30]
21. 5. 2008 v 22:58Emel
Perun: Ano, auto s velkým A… Das Auto… chtě nechtě si vzpomenu na Trautenberka z České sody: HIER IST EIN DEUTSCHLAND… na mě německý slogan v reklamě moc dobře nepůsobí a nevím, jestli marketingový guru nestřelil v ČR tentokrát trošku vedle. Mimochodem, v Německu je Auto vždy s velkým A ;-).
Ale dobře, počkám si na recenzi Passatu, třeba konečně přijdu na to, co na něm všichni vidí. Jak už jsem psal jinde, pro mě je VW jedna z nejsterilnějších značek: bez úspěchů v motorsportu, bez pokrokových modelů, s nehezkým jménem. Asi připravím blog na téma znaky a názvy automobilů :-).
[31]
21. 5. 2008 v 23:17Perun
Emel: Máš možnost :-)))
Mimochodem – ten blog… Dobré téma!!!
Komentáře nejsou povoleny.