-
Nižší střední třída: KIA CEE´D
KIA CEE´D COMFORT PLUS 1,6 CRDi
„Fantastický ráno“, mumlal si spokojeně inspektor Váňa.. „tak to mám rád, žluťáci!“ Váňova očka zjihlá hrdostí nad bleskovou akci elitní zásahovky spokojeně mrkala na davy poplašených Asiatů snažících se na poslední chvíli schovat v dodávkách kartóny pašovaných cigaret, metráky falešných Adidasek a zaručeně pravých mrkváčů Levi-Strauss.
Kradmo se rozhlédl kolem sebe a s těžko skrývanou nedočkavostí šrouboval víčko Tuzemáku pod kabátem značky Stones (čti Dhanh-Trong).. Zátka bez kolku povolila a hrdlo svlažila levná výčepní lihovina.. Potom placatka zmizela v kapse mezi drobky a kapesníkem. Váňa zářil spokojeností.. prostě miloval ten pocit síly při pohledu na hlaveň Hoeckler-Koch 5,56 mm s pár doušky ze zabaveného kontrabandu a průkazkou ČOI v náprsní kapse…
Inspektoři houfně pečetili nejen jednotlivé stánky, ale také osudy stánkařů a jejich kontrabandu…
Jen jednomu stánku se všichni vyhýbali jako čert kříži a ani zakuklencům v neprůstřelných vestách tam pšenka nekvetla…
Drobný Asiat se jízlivě uculoval a pobaveně Váňu pozoroval. Ten úsměv byl ale jako jed.. jako KIAnid.
- – Dóbry den, pane išpektóre! Poď podívat sem, já mám dóbry zboží!
- – Nech si to vod cesty, Trangu… to už máme za sebou. (šmejde jeden, smát se mi budeš, jen počkej!)
- – Tak sás přiště, sleva budé, dobrá sena, uvidiš! Zadarmo tó, so jinde platiš!
A Trang se usmíval, protože věděl, že na něj jsou inspektoři s Váňou v čele krátcí.. V soukromí mluvil jemně, tiše a velmi spisovně. Pracoval od rána do večera, šest dní v týdnu, tři sta dnů v roce.
Trang nebyl hloupý a přesně věděl, nejen to, co od něj lidé chtějí, ale také jak to prodat a nedostat se do křížku nejen se zákony, ale i s lidskou chamtivostí a závistí. A tak neprodával Adidasky se třemi pruhy, ale Adibas se čtyřmi. Neprodával ani džíny Levi-Strauss, ale manšestráky Micky-Maus… A placatky Tuzemáku byly všechny s kolkem a z Makra.
Trang si s konkurencí tak nějak elegantně vytřel řiť a ta ho za to neměla zrovna v oblibě… On sám pro sebe ale nakupoval v Intersparu a o své zboží by jako kupec jen stěží zavadil… Těch pět stovek za Adibasky tam nebylo pro nic za nic… Chodit se v nich dá docela dobře, netlačí a na první pohled vypadají jako jejich vzdálená předloha… Ale první pohled někdy klame.
Trangův stánek, v dobrém i zlém, to je tak trochu KIA CEE´D.
Korea obléká Marks & Spencer
Pamatujete na Shumu nebo Opirus? Já ano, bohužel… Designová tragédie srovnatelná s hlenem na Letenské pláni už nějaký ten čas ulice nebrázdí. Dílem proto, že už se ta auta rozpadla, dílem proto, že se jejich majitelé po čase začali stydět a jezdili jen v noci.
Tak na tohle všechno rychle zapomeňte, protože Kia CEE´D (semínko???) je exteriérově (a nejen tam) úplně, ale úplně jinde.
Co na tom, že nemá svůj vyhraněný styl, o to ani evropským designérům korejského brandu nešlo. Šlo o to, vytvořit nekonfliktní a univerzální tvary, na které jsou Evropané zvyklí, a které přímo vyžadují.
A nemyslete si, že to bylo pro asijskou mentalitu lehké rozhodnutí. Nebylo. KIA (naštěstí) nijak nenavázala na svou tvarovou minulost plastikových autíček z autodromu nebožtíka Kočky. Korejci jsou ale navíc na svůj průmysl opravdu hrdí, protože jej vnímají jako snahu vymanit se z japonského vlivu a Japonec korejskou optikou = nepřítel.
Celý vnější design je vlastně velmi jednoduchý a až na několik málo zajímavých detailů je prost jakékoliv i sebenepatrnější invence a odvahy. Masivní kulatá příď (ne nepodobná Toyotě Corola) nemá vlastně vůbec žádný výraz a pokud bych měl připodobnit její evropský výraz některému evropskému národu, vyšel by z to levoboček německého turisty po návštěvě slečny z internetu… z předměstí Kyjeva…
Velké světlomety podvědomě trochu šilhají, zato ty mlhové jsou do karoserie zakomponované velmi vkusně a s citem pro detail.
Testovaný kousek obouval kola klasického rozměru 205/55/R16 poněkud fádního tvaru, které bočnímu pohledu právě neprospívala..
Právě ten boční profil je (podle mého názoru) na CEE´Du to zajímavější. Auto je jakoby horizontálně rozdělené na spodní a vrchní část, které se ostře lámou tam, kde začíná sklo a končí plech.. Spodní linka oken se vzadu zvolna zdvihá, zdaleka ale ne tak radikálně, jako u Fiatu Bravo.
Z Golfa nenápadně obšlehnutý, masivní „C“ sloupek pak zvolně přechází k zádi, která skýtá prostor pro (kupodivu nikým neinspirované) koncové svítilny s tzv. „diamantovým“ efektem.. Vypadají velmi.. no, jaksi…. Asijsky.. ale CEE´Du docela sluší.
Tady se ještě na chvíli pozastavím nad architekturou zádi u třídveřové verze, která je proti té ultrafádní klasické naopak velmi zajímavá a dynamická, evokující daleko větší výkon, než jakým ve skutečnosti disponuje.
Víko pátých dveří ukrývá standardní zavazadelník o obsahu standardních 340 dm3 s ne zcela pravidelným a tudíž ne úplně ideálním tvarem. Dosednou lehce, příliš lehce na to, aby se zajistil zámek. Větší razance to ale spravila a tak se přesunuji dovnitř a zírám.
Mrkev svítí, aneb vítejte v Bakelistánu
Dveře dopadnou tak nějak očekávatelně tlumeně, stejně jako mé pozadí… První fyzický pocit zprostředkovaný nezávisle oběma půlkami byl ten, že je sedadlo překvapivě tuhé a příjemně se v něm sedí. Opravdu bych nečekal, že by mi Kia nabídla nějak extra dimenzovaná křesla, ale mýlil jsem se. Na premianty třídy schází lepší tvarování i ergonomie, ale špatná určitě nejsou. O něco lepší, než v C4 nebo v Aurisu, o něco horší, než třeba v Civicu. Ale ten potahový materiál! Tak nějak si představuji čalounění motorového prostoru, ne tak už sedadel.
Nápaditost v použití materiálů a barev se však vývojářům KIA upřít (ne)dá. Všude okolo řidiče a spolujezdců vládne kombinace tmavě šedé, středně šedé, světle šedé a nakonec ještě šedě šedé barvy. Všechny tyto pestrobarevné kreace umocňuje dojem z vysoce jakostních materiálů použitých na výrobu interiéru. Plasty jsou skutečně výrazně měkké (ve srovnání s diamantem) a zejména ty, které tvoří výplň dveří by mohly sloužit v průmyslovém obrábění kovů. Čestnou výjimku tvoří masivní vrchní část palubní desky, jejíž výroba skutečně musela stát o něco více, než bakelitové pravítko z přístrojové kapličky před řidičem. Ale stejně to není žádná velká sláva.
Středové části palubní desky vládne (na první pohled) nesourodá změť tvarů a křivek, hran a kulatých ovladačů. Abyste ale rozuměli správně, ergonomicky je vše zvládnuto velmi dobře a netrvalo mi příliš dlouhou dobu, než jsem se s ovládáním skamarádil.. Jen je to prostě ošklivé, asymetrické a neestetické.
Je snad nějaký zvláštní problém navrhnout souměrný, vyvážený interiér? Není. Kia se ale příliš soustředila na vnější evropský vzhled a jaksi se opomněla vzdát dědictví Opirusu.
Prohlídka interiéru ale pokračuje dál přes trčící nevzhlednou řadící pákou pětistupňové převodovky celkem přesného chodu v delších drahách, nápadně připomínající nové převodovky PSA.
Schránka před spolujezdcem je ale velmi rozměrná – vejdou se do ní bez problémů například desky se servisní knížkou. A nebo plechovka Coca Coly. A nebo jiný, podobně olbřímí náklad. Ovšem pak už nic jiného.
Loketní opěrka situaci poněkud zachraňuje, protože má nejen dobře nastavenou polohu, ale i celkem rozumný úložný prostor na drobnosti typu zapomenuté navigace Tom Tom, která zůstala s několika dalšími „maličkostmi“ uložená právě tam 😉
Zapínám rádio (funguje i bez klíčku v zapalování – OPRAVENO) a překvapeně zjišťuji, že vůbec nehraje špatně. Je sice poněkud bez výšek, ale basy a středy hrají dobře a i při hlasitém poslechu nic nedrnčí a nerezonuje. Když přidám ještě víc, začínají se tóny trochu slévat dohromady.. ale to už hraje v podstatě i kapota motoru a zadní mlhovky.
Součástí elektronické aparatury je i v této verzi standardní konektivita USB a AUX, jejichž zdířky se nacházejí na spodní části středového tunelu před řadící pákou a které umožní přehrávání hudby třeba přímo z Flash Disku – tady je jasné, že KIA míří mezi mladé nekonvenční řidiče, kteří mají k podobným technickým výstřelkům mnohem blíže, než (například) padesátiletý právník. Každý vlastně hledá to samé, takže když si v pětadvaceti představíte svůj automobilový vesmír v podobě CEE´Du z Žiliny, v padesáti to klidně může být XC70 a CEE´D se na cestách stane jaksi…. neviditelným 😀
Předposlední majstrštyk na předních sedadlech si ovšem nechávám sem, protože pohled přímo vpřed je u CEE´Du v kolonce estetika mezi deseti zúčastněnými na 47. místě.
Představte si přístrojovou desku slušnější dodávky z poloviny devadesátých let, na tenké plátky nakrájejte mrkev a tu pak položte jako kryt žárovek přístrojové desky.
Ta totiž svítí úplně stejně, jako mrkev, což je jistě vítáno všemi vegetariány, ale estetika trpí… Alespoň bylo možné doplnit ukazatele rychlosti a otáček motoru o nějakou kontrastnější černou, nebo červenou barvu u číslic, displej na středovém panelu rádia také mohl být poněkud tlumenější. Celek vypadá neuvěřitelně levně, což je škoda, protože Cee´d je uvnitř zpracován dobře, opravdu dobře. Nic nevrže, nikde nic neodstává a neodchlipuje se. Tady není co vytýkat, přestože na špici segmentu ještě pořádný kus cesty chybí.
Volant je tím posledním krovákem do penálu. Nebudu komentovat jeho vzhled, už bych se opakoval přespříliš, snad jen dva důležité postřehy: ovládání rádia na volantu funguje dobře a intuitivně. Volant sám o sobě se ale vůbec nedrží dobře, vadí masivní ramena a velký průměr.
Rozumějte dobře, nekritizuji jen tak samoúčelně, naopak svým způsobem Kiu obdivuji za ten skok, který udělala.. V příští generaci už by to mohlo být zase mnohem lepší… Vždyť například místem na zadních sedadlech patří bez diskuze mezi premianty třídy, ale interiérem patří CEE´D někdy na začátek tohoto století.
Killed In Action, aneb pohoda ano, rallycross ne
Otáčím klíčkem v zapalování a během vteřiny naskočí turbodieselová šestnáctistovka s 85ti kW. Běží tiše a bez vibrací ve volantu či pedálech, a to přesto, že ještě není zahřátá. Jak propastný rozdíl mezi třetihorní 1,9 TDI v Audi. Je vůbec možné, aby přišla tak tak mainstreamová značka s motorem, který se srovnává s přímou německou konkurencí s takovou brutální převahou? JE.
Nejen, že motor výborně táhne až někam k 4.700 ot/min, ale na konci testování byla spotřeba auta, co mělo najeto nějakých 9.700 km na čísle 5,9 l/100 km. Takže tady patří do Korey zasloužené uznání. I proto, že CRDi nijak při jízdě neobtěžuje obligátním duněním ve středních a vyšších otáčkách.
Hned po vyjetí z areálu hotelu bylo jasno, že řízení nebude patřit k jednoznačným přednostem vozu – tedy pokud chcete něco víc, než relativně kultivovaný přejezd z bodu A do bodu B. Auto reaguje v nízkých rychlostech na pokyny řidiče s očekávanou odezvou a nic záludného řízení nepřináší. Troufnu si jej bezmála na 100% srovnat s tím, jaké je třeba v C4. Přesné, mlčenlivé a bohužel horlivé ve vyšších rychlostech.
Po projetí prvních pár zatáček začíná svítat, ale rozedněno ještě není. KIA se při razantnějších průjezdech trochu brání a nemá velkou chuť k opakovaným změnám směru. Záď sice zůstává stabilní a srdnatě se snaží držet stopu, ale jen do té doby, než se dostane do kontaktu s nekvalitním povrchem. K mému překvapení, i přes přítomnost víceprvkového nezávislého zavěšení zadních kol má záď tendenci k mírnému uskakování. CEE´Du nepomůže ani měkká karoserie, která se při necitlivém zacházení s volantem trochu kroutí a ubírá vozu na stabilitě.
Osobně si nemyslím, že je chyba v konstrukci podvozku, mám za to, že jen není dosti dobře odladěn, protože při rychlostech nad cca 150 km/h nebyla boční stabilita nijak příkladná a podvozkově jednouší konkurence v podobě 308 nebo Brava žádné podobné problémy neměla.
Přesto je ale možné tuto kritiku brát s rezervou, protože KIA CEE´D není v žádném případě vůz stavěný na nějaké dovádění na okreskách, a přes své částečné zaměření na mladé zákazníky jej po jízdní stránce ocení spíše střední a starší generace, která vezme zavděk kvalitnímu odhlučnění podvozku, slušnému výhledu a celkově nenucenému způsobu jízdy, který si sám o sobě říká o volnější tempo.
Ne, že by byl CEE´D pomalý a nebo nějak neohrabaný, to v žádném případě! Pouze nestačí na nejlepší ve třídě s podobnou konstrukcí podvozku (např. Focus) a v některých parametrech nedosahuje ani kvalit jednodušších konstrukcí konkurence, zato výtečně odladěných podvozků jako celku. Ty pak (zejména C4) překonává kultivovaností při přejezdu děr a výtluků.
Celou dobu, kterou jsem v CEE´Du strávil mě nepředstavitelně prudil nešikovný a poněkud „buranský“ volant. Nepřišel jsem na to, jak si mám položit ruce a kde se mi bude držet nejlépe…
Během jízdy ani nic přehnaně nevrzalo a neskřípalo, takže přesto, že je CEE´D uvnitř poskládán z převážně méně kvalitních materiálů, než konkurence, je poskládán dobře a precizně. Překvapivě je tedy poskládán lépe, než třeba taková Honda Civic, takže Korejci, vy klucí ušatý, dokázali jste to! 😀
Zajíždím zpátky do areálu a jsem zas o něco chytřejší. CEE´D je úplně obyčejné auto, které nevyniká v ničem, vyjma ceny jeho základních verzí. Jízdním projevem je to spíše pohodář, který dokáže kultivovaně převézt 4 a možná i 5 lidí na větší vzdálenost, aniž by to odnesly jejich uši, záda, temena hlav a v neposlední řadě i peněženka. Motor 1,6 CRDi tiše, strojově a pravidelně klape a na vyvýšené parkoviště bez problému zajíždí i téměř na neutrál.
Bít či nebít
Ne ne, čeština mi zásadnější problémy nedělá, opravdu se jedná bít jakožto „mlátit“. Přemýšlím, jestli CEE´Da bít, či ho nechat být.
Je to praktický vůz, který ve svých základních verzích nabízí přijatelný rozsah výbavy za akceptovatelnou cenu.. Ale čím výše se dostáváte s cenou, tím spíše vyniká nahota CEE´Du ve srovnání s konkurencí.
KIA CEE´D je rozhodně dobře postavené auto a nabízí jen a pouze dobré, či velmi dobré motorizace + jednu zcela vynikající.
Zásadním způsobem ale ztrácí body za prehistorický interiér laciných tvarů i materiálů, kde tvoří čestnou výjimku horní část palubní desky a „finesa“ ve formě vstupu USB, což je mnohdy nepochopitelně nedostupná položka i pro renomované evropské značky. Každý má to své „estetično“ posunuté trochu jinam, ale pro mě osobně je tato forma ta zdaleka nejhorší možná
Co ztrácí CEE´D na materiálech, to kompenzuje místem na zadních sedadlech a celkově pohodlnými sedadly řidiče a spolujezdce. Je nezáludný v jízdních vlastnostech a čitelně nedotáčivý, pokud se mu začne trochu více „šlapat na krk“
Přestože vypadá jako Evropan, přestože se tak i chová, není to Evropan. I ten Trang s bezvadnou a spisovnou češtinou, přesto, že je slušný, zdvořilý a pracovitý, není Evropan. Žijeme v globálním a značně kosmopolitním světě a jsme nuceni se tomu také přizpůsobovat. Ale dokud si můžu vybírat, budu vybírat to, co je mi blíž. Doslovně i přeneseně.
KIA zatím (!) na Evropu nestačí, ale Evropané snadno mohou usnout na vavřínech…
Nižší střední třída: Mazda 3 Nižší střední třída: Honda Civic
4 380 Responses to Nižší střední třída: KIA CEE´D
[1]
19. 12. 2008 v 8:27titanus
mezel: nech sa paci…
1. vidim ze okrem tejto stranky si nikde inde nebol, lebo ako spomina mezak tak fakt nepotrebujem vypisovat na stranke kia klub chvali od rana do vecera (ako niekto iny) a je vidno ake je lahke napisat o niecom co si ani nevidel, keby si mal trochu objektivneho usudku tak si tam najprv kliknes a vidis ze riesime prave tie problemy a vobec nepchame hlavu do piesku pred nimi…ale to by som chcel asi vela
2.nechapem preco sa kazdy pozastavuje na vyzorom interieru??to je pre vas to smerodatne??ved keby vyzerali vsetky rovnako tak sme tu ako za komousu…kazdy ma iny vkus a kazdy najde na tom druhom chybicku krasy…ale rozpravat vseobecne o subjektyvnych pocitoch je minimalne nerozumne…a aj ked Perunov sice vidi mnoho aut stale je to jeho vnutoriny pocit oto viac neobjektivny nakolko ak samu zapaci jeden styl interieru tak clovek tazko uzna iny…nestaci napr. vyfotit a nech si o dizajne spravi citatel vlastny pohlad??lebo napriklad spominana veta o mrkvovom vzhlade ma fakt uraza nakolko tam asi nahodou nie je ani foto interieru…a si myslis ze ked si kupim auto tak do ineho auta nesadnem??…hmmm aj to rozprava o tvojich myslienkach…a videl si ze niekde hanim ine auto??alebo prechvalujem svoje?? nie lebo o objektivnych veciach ako je spotreba, bezpecnost, kazovost a podobne viem povedat iba o autach v ktorym jazdim dlhsie…a tie subjektivne ma v clankoch netrapia lebo mam vlastne oci
3. suhlasim, ze skodovke prospel prichod VW ale nie na europskych trhoch…tebe osobne sa paci to co dakazali spravit s novou fobiou a octanom??mozno ano ale ja (a tym myslim seba) v tom vidim viac aziskeho stylu (hlavne fobia) ako europskeho…ale to je samozrejme debata na dlho a zase by sme sa urcite viaceri nezhodli 🙂
ps. p407 je moje srdcove auticko 🙂
[2]
20. 12. 2008 v 14:57mezak
Ono dneska vymyslet auto ktere zaujme kazdeho je asi temer nemozne at uz exterier nebo interier. Co clovek to jiny vkus a jiny nazor. Jestli ti drive narozeni pamatuji dobu kdyz treba v roce 1985 clovek videl na silnici jen nase Skodovky,Lady, Moskvice, Volhy a Trabanty a najednou prijel Hanz z Bavorska se svym BMW ci Mercedesem jak byl kazdy unesen a jeste dlouhe vteriny za autem koukal a vzdychal, ze by jednou jen jedinkrat do auta mohl usednout, natoz ho vlastnit a najednou hle, jako mavnutim kouzelneho proutku tu mame nepreberne mnozstvi znacek a nevime kam driv koukat. Dneska me celkem pobavi kdyz nekdo napise do recenze na auto ze ma interier laciny plast a pritom ten samej je v jine znacce kde ho slavoreci jak je uzasny slicovany a vkusny. Pro vetsinu znas at se vam to libi nebo ne je nejdulezitejsi ekonomicka stranka veci. Kolik za to co poridim dam, jak dlouho na to mam zaruku, jak kvalitni je servis a hlavne jake budou provozni naklady az pak teprve koukam jestli je uvnitr kuze ci korenove drevo nebo chrom.
[3]
20. 12. 2008 v 20:18TECH
Hezkej slovní mazec….každej kupuje na to má, co se mu líbí a pak se posuzeje poměr cena výkon.Proto je to tak pestré.Pro mne má dobrou cenu, vzhled a poměr cena výkon Civik 1,8 Sport.Je tam skoro všechno co se tyče vejbavy, super motor, super kufr,inovativní sklápění sedaček 5let záruka, a dá se sehnat pod 400 litrů.Chápu ale že ne všem se musí líbit.
2GTI :S tím Focusem bych se i hádal.Všechno honí cenou a dobrou vejbavou(počty prodejů), ostatní vejbavy „drahé“, motory jsou taky nic moc, uvnitř to samé, jen ten podvozek, jenže to málokdo pozná, využije.
[4]
22. 12. 2008 v 1:03ceed
Tak tady je opravdu zajímavý článek pánové…CO vy na to???
http://www.theautochannel.com/news/2008/12/18/309954.html
[5]
24. 12. 2008 v 21:31Emel
titanius:
1) Sice jsem tam nebyl, ale znám to… také patřím do několika podobných klubů. Forum o problémech a vychytávkách, nějaké srazy a fotogalerie, odkazy, technické otázky… vše ale od majitelů nebo fandů toho daného auta a tím je to prostě zkreslené, objektivní informace je nutné hledat u nezávislých zdrojů. Zeptej se 20 majitelů Nikonu, jaký foťák je nejlepší… že by Nikon?
2) Interiér není to nejdůležitější… pokud mám pohodlné sedačky a přijatelný volant, zbytek moc neřeším. Kia… neurazí a nenadchne, kvůli dobré ceně a dobrému motoru bych to klidně přešel, ale i tak je to kompromis. Mimochodem, středový panel u 407 taky není právě nejpřehlednější (zato volant a sedačky jsou špičkové).
3) Tak se podívej na prodeje Škody na evropských trzích dnes a před příchodem VW… zapomeň na to co se ti líbí nebo nelíbí, Škodovka je prostě úspěšná – a to je důležité. Zejména Fabie se mi nelíbí a nikdy bych takové auto nekoupil, ale třeba Octavia I i II jsou celkem povedená auta, u nás trošku předražená, ale takovou Octavii RS Combi bych si uměl jako rodinné auto představit.
[6]
25. 12. 2008 v 22:03Emel
ceed: coby… gratulujeme, každá cena se hodí.
[7]
27. 12. 2008 v 9:56titanus
emel:
takze okrem 1. bodu s tebou v podstate suhlasim…akurat mi ukaz ktora kupa auta nie je kompromis…aj ked si kupujes lexus taj je to kompromis medzi kvalitou a cenou za servis (priklad – nebrat doslovne)
ale to ze kazdy majitel Nikonu bude hajit iba Nikon je prehnane a detinske…a inak co okrem forume o problemoch a vychytávkach, fotografie z roznych uhlov a situacii, odkazy (napriklad aj sem) a technické informacie by si este potreboval??cize ked mas vybrate auto trebarz audi A4 tak ides za majitelom BMW nech sa ti prevezie a nech ti povie ci je dobre a ci sa mu paci??(zase obrazne povedane) ja sa skor pytam ludi ktore majú ovela viac skusenosti nez jednu predvadzaciu jazdu a 6 fotografii…ale to je samozrejme zase len na diskusiu pre a proti…takze to uzavrime ze ja som za a ty proti 🙂
inak prijemne sviatky…
[8]
29. 12. 2008 v 15:29Emel
titanus: ano, každá koupě je kompromis a je potřeba správně pojmenovat ty pro a proti. U Kie je pro cena, dobré motory, dostatek prostoru a dlouhá záruka.
Zajdi si někdy na forum Nikonu nebo Canonu a uvidíš… flamewar mezi těmito dvěma tábory je neskutečný, je to něco jako fanoušci Sparty a Slávie. Ale i normální majitel Nikonu ti řekne, že nejlepší je Nikon… kdyby nebyl, proč by si ho kupoval?
Komentáře nejsou povoleny.