-
Golf vs. Mégane, aneb ring volný…
Ještě než se společně pustíme do vyhodnocení skoro celé nižší střední třídy (téma příštího blogu), zastavím se krátce u srovnání dvou důležitých aut, která jsem do testů nezahrnul.
V ten den tam prostě nebyl VW Golf ani Renault Mégane, protože se testovalo cca před rokem a oba modely se v tu dobu prodávaly ještě ve svých předešlých verzích. Škoda, protože je nemohu zahrnout do pořadí, kterým by oba jistě zaslouženě zamíchaly – s každým z nich jsem od té doby několikrát jel, ale jen jednou ihned po sobě…
Nečekejte tedy nějaké detailní srovnání s galerií fotografií, ale spíše takové intermezzo se zamyšlením, kam se oba modely posouvají a jakou optikou je třeba na ně nahlížet.
Netřeba dodávat, že patent na pravdu nemám (ale jsem v pořadníku) a celé to srovnání je spíše výsledkem subjektivních pocitů…
VW GOLF VI 2.0 TDI 81 kW
Přímo jsem hořel nedočkavostí… z obou testovaných aut (duben 2009) jsem si Golfa vybral jako prvního.
Byl v nižší z nabízených výbav, v krásné červené pastelové barvě na 15″ litých kolech. Dlouho jsem ho obcházel dokola a hledal nějakou chybu… Těžká práce, moc těžká.
Ne že bych neznal atraktivnější tvary, ale Golf do světa svou krásu křičet nepotřebuje a spíše jí šeptá. Mezigenerační omlazení mu velmi pomohlo na zádi, která byla u páté generace obtloustlá a těžkopádná. Příď trochu přiostřila pohled, ale nic kýčovitého, třebaže tady vidím srovnání s předchozí generací trochu jinak.
Celkově má Golf VI velmi vyvážené proporce. Nikde nic nepřebývá a nikde není ničeho nedostatek.. Snad až na design rozsvícených koncových světel… Trochu zbrklé a nedotažené – ovšem jen ve smyslu srovnání se zbytkem vozu, ten totiž opticky nemá kazu a proto i sebenepatrný přešlap působí jako pěst na oko.
Usedám dovnitř, tlumeně dolehnou dveře… Okolo je všechno naprosto perfektní…
Dopředu upozorňuji, že sice mám rád originální řešení, ovšem musí být zároveň i funkční, takže i když je interiér golfu extrémně konzervativní a prost originálních řešení jakéhokoliv typu, je maximálně ergonomický a funkční.
Co víc, člověk neznalý do detailů vozů z koncernu VW si v něm za chvíli připadá, jako by v něm jezdil odnepaměti. Interiér Golfu je nesporně jednou z jeho nejsilnějších zbraní. Je mimořádně kvalitní a v rámci své třídy i nadprůměrně prostorný. Nikde nic netlačí jako u některých jiných kolegů z koncernu, sedadla (i ta základní) jsou velmi pohodlná a hlavně plnohodnotná…
Celkově je interiér Golfu na vyšší úrovni, než v Passatu. Nejen kvalitou provedení a dokonalým sladěním tvarů a barev, ale takovou… hm, hledám výraz… domáčtější atmosférou. Zkrátka je útulný a kazit jej může snad jen základní volant, který se špatně drží, má nešikovný průřez věnce a není moc příjemný na omak. Malý příplatek za lepší volant a vše je jak má být. Klasika v dobrém smyslu slova.
Otáčím klíčkem a ozve se sice dobře utlumené (!) ale přeci jen znatelné zadunění.. Motor se po chvíli trochu uklidní, seřídím zrcátka a sedadlo, nacházím rychle ideální polohu za volantem a vyrážím.
Po pár kilometrech se vracím zpět s několika postřehy. Podvozek Golfu je především kultivovaný. Za každých okolností. Žádné rázy, žádné podrazy… čitelný a příjemný parťák na každý den. Testované auto hendikepovala kola s vysokým profilovým číslem a s pouhými 15″ (R15/195, tuším..).
Přístroje jsou snadno čitelné a přehledné, ovládání audia a klimatizace bez připomínek, místa dost i za sebou (185 cm).
Vadí ale dunící motor, který je utlumen na maximum možného, co systém Pumpe-Düse dovolí (Pozn. PERUN – tak prý je to již CR… viz info v diskuzi), ale pod zátěží předvádí nepěkné věci. Vzhledem ke svému objemu přeci jen něco váží a v kombinaci s nevelkými koly nebylo těžké najít strop možností přední nápravy. To když jsem se snažil přitlačit více, než je zdrávo. Větší kola tento neduh ale zcela jistě odstraní a na komfortu mnoho neuberou.
Dynamicky byl Golf spíše průměrným, ale uživatelsky mimořádně příjemným společníkem. Motoru vůbec nevadilo, když jsem jej zkoušel hluboko pod patnácti sty otáčkami.. do městským tlačenic je to ideální parametr.
Řazení za 1, řízení na svou třídu téměř také… bez připomínek. Brzdy dobře dávkovatelné. Prostě žádné překvapení, vše tak nějak dle očekávání…
RENAULT MÉGANE 1,5 DCi 78 kW
Předem musím poznamenat, že Mégane byl k dispozici ve vyšší výbavě, kde nechyběla krásná hliníková kola se 17″ a xenony… to aby bylo jasno, že ne každý soupeř musí mít nutně před zápasem stejné boxerské rukavice. Sám jsem coby mladší zažil zápas proti klukovi, co měl místo chráničů na rukách jen takové trochu silnější rukavice.. a bylo to perných deset minut obhajoby svého místa pod sluncem 😉
Mégane stál tak trochu ve stínu ostatních aut a svou šedou metalízou nebudil žádné emoce. Klasická pětidveřová koncepce, poněkud rozteklý tvar předních světel a olbřímí zadní lampy neurčitých tvarů…
Třídveřový Mégane Coupé vypadá v dobré barvě a s nezbytnými xenony naprosto úchvatně. Muskulaturní záď s ostře řezanými rysy a odvážná příď se dvěma zuby u nárazníku s mohutnou boční siluetou dávají smysl i v nižších motorizacích, natožpak u vrcholných verzí..
Ovšem zkoušel jsem klasiku s pěti dveřmi a tam je těch rozporů prostě příliš mnoho. Xenony mnohé zachraňují, protože Mégane s klasickými světly bez optiky čoček za mnoho nestojí (zajímavé je, že Golf xenony zatím ještě ani neumí, čemuž nerozumím…).
Pozn. PERUN: _Teddy_ mě správně opravil, VW už pro Golfa xenony nabízí – takže tento argument neplatí 😉
Popravdě, nechtělo se mi zkoumat exteriér nějak blíž a raději se přesouvám do interiéru. Zapadnu do pohodlné sedačky a dveře za mnou zapadnou nečekaně dobře… Ok.
Sedák je trochu krátký, ale moc mi to nevadí, je celkem tuhý a příjemný. Výborná je opěrka hlavy, tady Renault válí!
Interiér je extravagantní, ale velmi kvalitní. Nikde nenacházím nějaké slabé místo v kvalitě lícování nebo materiálu.. Jak v Golfu, tak ve zkoušeném Méganu se člověk cítí dobře a pohodlně, ale oba k tomu přistupují jinak. Golf s až neskutečně pedantsky vypiplaným citem pro dotažené ergonomické řešení, Mégane jakousi lehkostí bytí a sympatickou výstředností.
Dobře se ovládá rádio a palubní počítač a zejména systém vytápění a klimatizace převzatý z Laguny je opravdovým majstrštykem v nižší střední třídě. Trochu schizofrenní je pohled do přístrojové kapličky, ale po pár okamžicích je záměr konstruktérů jasný. V Golfu i v Méganu, funguje to v obou, ale už to snad ani nemůže být více odlišné. Nó, možná v C4 je to ještě výstřednější 😀
Výborný je volant. Nejen že dobře vypadá, také se výborně drží. Méně slavné je to s polohou za ním.. nesnadno se hledá a i když se nejde, pořád to jaksi není ono.
Karta ve zdířce, startuji tlačítkem, motor ani neťukne a klidně si pobrukuje na volnoběhu…
Volím trochu jinou trasu a po pár kilometrech se zase vracím zpět se zajímavými postřehy.
I podvozek Méganu je velmi jistý a zároveň komfortní i na velkých kolech. Ne tak, jako Golf, ale pro mé potřeby dostatečně. Díky nižší hmotnosti DCička a zejména díky větší styčné ploše pneumatik s nízkým profilovým číslem by v případném slalomu Golf proti Méganu neuspěl.
Řízení není vůbec špatné, řazení se dá označit za slušné (rozhodně lepší, než standard PSA), dynamika DCi překvapivě dobrá a zcela jistě lepší, než předchozí TDI. Ovšem zdaleka ne tak dobrá charakteristika v nízkých otáčkách, kde byla renaultova patnáctistovka prostě úplně mrtvá a vyžadovala větší koncentraci na právě zařazený rychlostní stupeň.
Motor je po akustické stránce ve všech otáčkách příjemnější společník na cestách, než hrubián z Wolfsburgu, spotřebou jsou si zřejmě velmi podobní a výsledná cifra záleží spíše na elementu mezi sedadlem a volantem.
Slabinou Méganu oproti Golfu je nabídka místa na zadních sedadlech. Ve všech ohledech je zde Golf lepší.
A VÍTĚZEM SE STÁVÁ
Takže závěrem… pokud odhlédnu od ceny (a to je velmi, velmi tenký led) a budu srovnávat srovnatelné – tedy pětidveřový hatchback… Vyhrává Golf, který je dotažený až do nejmenších detailů…
V případě třídveřových karoserií už nemám tak úplně jasno a kloním se ve vyšších výbavách spíše na stranu Méganu… Třebaže Golf je sázkou na jistotu… je to velmi vyrovnané.
V případě kombíků mám jasno, tady je to Mégane, který nabídne více. Kombík v nižší střední je zejména o vyváženém mixu praktičnosti a pořizovací ceny. Tady musí nutně Mégane zvítězit a evropské prodeje to nejspíš potvrdí.
Vítěz tohoto testu je ale jasný. Chce se mi říct něco ve smyslu – „Jak také jinak, že ano?“ 😛
Nižší střední třída: Rozuzlení Nižší střední třída: Toyota Auris
5 717 Responses to Golf vs. Mégane, aneb ring volný…
[1]
26. 11. 2009 v 12:00Perun
[149] T613: C8 je prostorově užasný… pravěk. Normální třetihory na kolech. Čekáš, kde na tebe vykoukne Citrosaurus Rex 😉
[2]
26. 11. 2009 v 12:30Emel
C8 vévodil také tabulkám nespolehlivosti, tomu autu bych se raději vyhnul.
[3]
26. 11. 2009 v 13:04T613
Já si právě domluvil s Vaderem obci na jeho S-max, který si pojede vyzvednout o Vánocích :-D:-D
[4]
26. 11. 2009 v 13:16kuko
[153] Tatra
ty budeš obcovat s S-Maxem? doufám, že jsem to pochopil správně! 🙂
neměl Vader Volvo?
[5]
26. 11. 2009 v 13:29T613
Doufám, že to můžu říct. Vader svou S80 před časem střelil a v současné době jezdí v Superbu 3.6, který bude příští rok na prodej. Má objednanou 9-5 😉 S-Max je pro jeho hvězdu jasnou, jenž mu obzor rozzářila 🙂
[6]
26. 11. 2009 v 13:39kuko
[155]
Tatra – teda, ty vykecáš i co nevíš! 🙂 Pod testem Medvěda si tam krochtá nad 5GT, tak možná tu objednávku 9-5 zruší, nebo spíš mu jí nebude mít kdo dodat 🙂
[7]
26. 11. 2009 v 13:48T613
Však už má vyhlédnutou náhradu 😉
Komentáře nejsou povoleny.