-
Historie Daimler Motor Company: 1. díl
Jméno Daimler je součástí názvu hned několika společností. Gottlieb Daimler totiž před svou smrtí stihl rozprodat licence na své patenty prakticky do všech evropských zemí. Jen jedna firma však získala právo použít slovo Daimler i jako obchodní značku.
ZROZENÍ
Roku 1893 odkoupil jistý Frederick Simms práva britský patent Daimlerova motoru a založil společnost „Daimler Motor Syndicate“. Začal vyrábět lodě poháněné spalovacím motorem a koupil také německou mateřskou firmu „Daimler Motoren Gesellschaft“, aby si pojistil obchodní značku Daimler. V té době pracoval Henry Royce jako elektrotechnik a Charles Rolls jako jeho obchodní ředitel, Herbert Austin se s Frederickem Wolseleym právě vrátili z Austrálie, aby začali vyrábět bicykly, W.O. Bentley začal chodit do školy a Henry Ford, kterému se narodil toho roku syn, povýšil na Edisonova šéfkontruktéra.O tři roky později do podniku vstoupil Harry Lawson. Společnost se přejmenovala na „Daimler Motor Company“ a začala v Coventry vyrábět kromě motorů i automobily. Pan Lawson měl správné konexe – podařilo se mu prosadit zrušení zákonu, který určoval, že před každým automobilem musí jít osoba s červeným praporkem. Lawsonův přítel poslanec John Scott, Lord Montagu, byl prvním mužem, který vjel do bran britského Parlamentu automobilem, samozřejmě Daimlerem. Ten stejný muž také roku 1898 svezl Edwarda, prince z Walesu, pozdějšího krále Edwarda VII. Ten později díky tomu učinil Daimler oficiálním dodavatelem automobilů královské rodině. Daimler má tuto výsadu dodnes, i když od 50. let se o ní dělí s Rolls-Roycem.
Simms z firmy finančně vystoupil už roku 1896 a roku 1897 se vzdal i místa konstruktéra a odešel ke konkurenci. Lawson ho záhy následoval a roku 1904 byl odsouzen za podvod. DMC si žila dál svým životem. Počátkem 20. století měla v nabídce vozy s motory o objemu až 10,5 L a v té době nevídaným výkonem 50 koní. V roce 1907 se poprvé objevila charakteristická chromovaná maska se zvlněným okrajem.
PRUDKÝ ROZVOJ
Roku 1910 se Daimler Co. stala součástí koncernu BSA, který vyráběl zbraně, malé automobily a také motocykly. Během 1. světové války se v Coventry vyráběly motory pro válečné využití, mimo jiné do prvních tanků. Politika vysokého zdanění podle výkonu aplikovaná krátce po válce umožnila civilní produkci Daimleru postavit se znovu na vlastní nohy a dala prostor pro růst firmy a různé experimenty. V roce 1922 tak například vznikl první vůz s autorádiem. Vzhledem k vysoké ceně (až 25% hodnoty vozu) tato možnost z nabídky rychle zmizela, ale i tak to bylo další z prventství této značky.V roce 1925 už zahrnovala modelová nabídka celkem sedm řad. O rok později se vyčlenila divize nákladních a komerčních vozů a zároveň vznikl legendární model Double Six. První vidlicový dvanáctiválec nejen na britských ostrovech ale v celé Evropě! Krach na newyorské burze zastihl Daimler Co. v době velkých změn. Tovární karosárna byla uzavřena a v sériové produkci se začaly objevovat revoluční konstrukční řešení. Za celý rok 1929 bylo vyrobeno 5500 Daimlerů. Hospodářská krize těžce dopadla na Lanchester Motor Company, tradičního britského výrobce malých vozů. Koncern Daimler/BSA proto koupil Lanchester velice výhodně, a už v roce 1932 se objevily nové vylepšené modely.
V roce 1933 překročila produkce Daimlerů a Lanchesterů 7000 vozů. Daimler/Lanchester se nadechnul k novému růstu. Na konci třicátých let byl představen Straight Eight, a dvojčata Daimler New Fifteen/Lanchester Roadrider. Po celou tuto dobu stoupala také produkce dieselových autobusů a v roce 1937 vznikla divize trolejbusů. To vše skončilo s 2. světovou válkou. Výroba se opět přeorientovala na armádní vozy. Přesto automobily Daimler neztratily na významu – jezdil jimi například Winston Churchill.
FOTKY
1897 Daimler 4hp
1904 Lanchester 20hp
1932 Daimler Double Six, úprava pro výstavu Pebble Beach 1999
1936 Daimler Straight Eight, upravená karoserie Hooper’s of England, přední gril Lanchester, postaveno na zakázku pro HRH George VI
konec 30. let Daimler DE 27 s karoserií Windover
a ještě tady http://www.aeweddingcars.co.uk/page3.htm
Článek je dostupný i na http://jaguar.kvalitne.cz/article.php?name=daimler1
Žádný falešný sporťák, N1 jak má být Porsche v Hodkovicích
39 Responses to Historie Daimler Motor Company: 1. díl
[1]
27. 11. 2006 v 22:34GTI
Velmi zajímavé, Ricardo. Bravo klenoty.
[2]
27. 11. 2006 v 23:04Ricardo
Díky GTI
[3]
27. 11. 2006 v 23:07Ricardo
A chtělo by to tady na blogu víc života že? Já, ty, Lones, Element ale jinak tady nikdo nepíše.
[4]
28. 11. 2006 v 10:26element5
Ricardo, moc hezké, spousta zajímavých informací, ale mohl bych do pokračování poprosit i o nějaké obrázky? Určitě by to oživily a mě osobně teď docela zajímá, jak vypadá třeba takový Daimler New Fifteen.
[5]
28. 11. 2006 v 16:36Ricardo
Element5: jo tak to je dobrá přípomínka 🙂 Hledání obrázku prvního Daimleru mě tak nakrklo že jsem se na dašlí vykašlal. Zkusím aspoň něco dodatečně pod článek
[6]
28. 11. 2006 v 18:47gpfrana
Orbrázky prního motocyklu a prvního „auta“
http://www.quido.cz/objevy/motocykl.a.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:ZweiRadMuseumNSU_Reitwagen.JPG
http://www.thoroughbred-cars.com/timeline/internal%20combustion%20engined%20car.htm
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/FWWdaimler.htm
[7]
28. 11. 2006 v 20:22element5
Ricardo, tak jsem také díval po nějakých fotkách a objevil jsem docela zajímavé stránky http://www.daimler.co.uk. Předpokládám, že je znáš, nabité informacemi, ale bez dostatečné fotodokumentace – můj hlad po New Fifteen neukojily, tomu by člověk nevěřil 🙁
[8]
28. 11. 2006 v 21:16Ricardo
z http://www.daimler.co.uk jsem taky čerpal 😉 Toto je Daimler DB18 (což je jiné označení pro „New Fifteen) v poválečném provedení http://www.practicalclassics.co.uk/vehicle/by-id/523/
[9]
28. 11. 2006 v 21:32Ricardo
Gpfrana: to jsou právě německý Daimlery. Auto z třetího odkazu se snad v Británii licenčně vyrábělo. Hodně stránek navíc míchá dohromady Daimler Motor Company a Daimler Motoren Gesellschaft, kterou sice DMC krátce vlastnilo, ale která jinak byla v ostatních ohledech samostatná (základ Daimler-Benz, dnes DaimlerChrysler). Dále ještě většího významu dosáhla rakouská pobočka DMG zvaná Austro-Daimler (dnes Steyr-Daimler-Puch), ta už se ale tolik neplete. Každopádně díky za odkazy. Je to už hrozně vzdálená doba, tak je těžké najít vůbec nějaké informace.
[10]
28. 11. 2006 v 23:13element5
Ricardo, díky za link. Ta jména, New Fifteen i Roadrider, zní zajímavě, tak jsem chtěl vědět jak vypadalo auto, které je nosilo. A až budeš vyrábět pokračování, sežeň pro mě nějakou hezkou fotku Green Goddess 😉
[11]
29. 11. 2006 v 17:31gpfrana
Ricardo:věřím zajimám jsem se dost o f1 a rally a hledal videa, ale nerad e někde registruju, supr je youtube, bohužel se to těžko stahuje…ale obrázky většinou tahám přes altavistu, ta se mi zdá nejlepší.
[12]
29. 11. 2006 v 17:33gpfrana
Ricardo:věřím zajimám jsem se dost o f1 a rally a hledal videa, ale nerad e někde registruju, supr je youtube, bohužel se to těžko stahuje…ale obrázky většinou tahám přes altavistu, ta se mi zdá nejlepší. Díky za komentářek foto:-) kdysi jsem si listovávál v encyklopedii automobilů.. ale ted nejsem doma tak se nemůžu kouknout:-)
[13]
29. 11. 2006 v 19:11Lonestarstate
Bravo, historie není nikdy dost. Pravdu díš, zatím sem moc lisí nepíše. Spíše pozorují ze skrýše. 🙂
[14]
29. 11. 2006 v 19:44Lonestarstate
Ne lisí. Lidí samozřejmě 😀
[15]
29. 11. 2006 v 22:32Ricardo
Element5: teda ty mi dáváš… pokusím se. Pořádný fotky k tomuto dílu jsem ještě nenašel 🙁
[16]
29. 11. 2006 v 22:35Ricardo
Gpfrana: to já si vždycky vymyslím nějaký ZIP code a registruju se bez zaváhání (samozřejmě mám na to specialní mailovou adresu 😉 Altavistu jsem ještě nezkoušel, díky lenosti u mě vítězí Google se svým Toolbar. Každopádně díky za tip.
[17]
29. 11. 2006 v 22:40Ricardo
Lones: nepíše-ze skrýše 😀 dobrý, fakt dobrý. Jinak dík, však ty hrdě zde držíš hvězdy s pruhama.
[18]
1. 12. 2006 v 21:10Ricardo
Tak a jsou tady i fotky. Doufám že pro ilustraci poslouží. Příště jich bude víc, slibuju 😉
[19]
4. 12. 2006 v 10:53Sleeper
Hmmmm první „čtyřkobylka“ je prostě úžasná… Miluju tu dobu, kdy měla auta dřevěné volanty a kožené sedačky v základní výbavě… A střecha, čelní sklo nebo dokonce dveře byly zbytečnostmi, zvyšujícími cenu a hmotnost :o) OK, jakýkoli jezdec na koni byl rychlejší než tyhle skorokočáry na vysokých kolech se skoro žádnými brzdami (zkuste zastavit byť půlmetrákové „auto“ čelisťovou brzdou!), zapalováním žárovou trubkou, která dělala všechno, jen nééé žhnula a o rozsvěcování acetylenových lampiček ani nemluvě… Jo a strartování vyžadovalo kus chlapa a běda když jste zapomněli uskočit… potvora klika se vracela zpátky :o) Musela to být krásná doba….
[20]
4. 12. 2006 v 15:25Ricardo
Sleeper: Vypadá to jako bys psal z vlastní zkušenosti 😉 Nevím jak bych se osobně vyrovával s pocitem že sedím metr a půl vysoko (odhad) a nemám se pořádně čeho chytit. Každopádně doba to krásná být musela… tehdy bylo všechno možné (jako ve filmu Báječní muži na létajících strojích).
[21]
4. 12. 2006 v 16:15element5
Hezký Ricardo, díky za fotky. Double Six je úžasný …
[22]
4. 12. 2006 v 16:20Ricardo
Element5: rádo se stalo, druhý díl bude mít fotky už od začátku 😉
[23]
4. 12. 2006 v 16:37Sleeper
Ricardo: Tak zkušenost s těmihle auty nemám, bohužel se žádné takhle staré přibližovadlo v mém okolí nevyskytuje… Ale víš, tahle auta měla kouzlo… už jenom ta vůně…. kůže a spáleného oleje a benzínu, dřeva… a navíc, když člověk seděl vysoko, měl přehled, co se děje kolem a nerušily mu ho nějaké trapné tvary karosérie, které zplodil úchylný designér po hustém drogovém večírku… (dnes jsem potkal Mercedes CLS, proč se na začátku 21. století vyrábí tanky na kolečkách?). Navíc šofér věděl, kde auto končí a kde začíná… a když se něco pokazilo, jakože to bylo samozřejmě pravidlem při každé vyjížďce, našel se v každé vsi zručný řemeslník, který pomohl, vyrobil, případně použil kladivo, když to jinak nešlo :o) Někde jsem četl úryvek z návodu k obsluze Fordu T…. pomalu každých 50 km musel majitel támhle cosi dotáhnout a tuhle leccos promazat či nechat vyměnit, aby mu jeho drahá Plechová Líza sloužila :o) Tak mě napadá…. když někdo píše jak prohnal svého moderního oře, může použít eufemismus „pěkně jsem přiložil pod kotel…“. No není těžké zjistit, ze kterých dob tahle hláška pochází, že :o) Pánové Cugnot, Trevithick, Symington, Božek, Gurney, Hancock a jejich následovníci by nám mohli vyprávět…
[24]
4. 12. 2006 v 17:09Ricardo
Sleeper: napsat ten pohled na CLS chce kus odvahy ale něco na tom je 😉 Tvoje znalosti počátku automobilového věku si zaslouží poklonu. Tak jak píšeš se pozná kdo ví, a kdo jen tápe. Palec nahoru
[25]
5. 12. 2006 v 12:48Sleeper
Nejsem příznivcem současného designérského trendu německých automobilek, Mercedesu a BMW pak obzvláště…. ale to bychom se odchýlili od britského Daimleru již příliš :o) Dobrá, z Mercedesů se mi líbí jediný model, a to SL (géčko pomíjím, to je klasika) a od BMW vůbec nic…. a to Chris Bangle navrhl takového krasavce, jakým byl, je a bude Fiat Coupé… a pak asi začal brát nějaké silné opiáty a neměl nad sebou lékařský dohled :o)
[26]
5. 12. 2006 v 13:25Ricardo
Inu, každému podle jeho vkusu… GTI říká, že všechna hezká auta už byla vyrobena – v podastatě má pravdu.
[27]
5. 12. 2006 v 15:17Sleeper
Ačkoli s GTIm nesouhlasím úplně ve všem, spíše naopak, má pravdu. Současná auta, která se líbí mně a jejichž zmenšeniny bych si rád postavil do vitríny, čerpají z historie…. Za všechny příklady: už nevyráběný BMW Z8 (ten mi ve vitrínce již odpočívá :o), Jaguary resp. Daimlery (abychom se neodchýlili od tématu :o)) nebo Alfa 8C Competizione (tu žádný výrobce modelů dosud nedělá… ale v osmnáctince se na ní těším a jsem schopen obětovat i více peněz za kvalitní model, dejme tomu Minichamps nebo AutoArt). Jojo, koníček… vzhledem k mému zdravotnímu stavu jsem neřidič – i když béčko mám – takže svou náklonnost řeším takhle….. :o)
[28]
5. 12. 2006 v 15:58Ricardo
Někdo má koně, někdo koníčky, hlavně když z nich máme radost. Já osobně mám nejradši 1954 M-B 300 SL, kterou jsem dostal už asi před deseti lety, a z Jaguar Mark 2, který jsem dal otci k narozeninám a on ho má uprostřed pracovního stolu.
[29]
6. 12. 2006 v 8:45Sleeper
Víš, že klasické SLko coby kupé mi chybí? :o) Tedy, jedno mám, ale původní kulatý prototyp závodní verzi Carrera Panamericana…. Jinak mám roadster (od Bburaga s kufrem na zádi) a obě SLR, jak coupé Uhlenhaut, tak otevřenou verzi Targa Florio (od slavné Mossovy Mille Miglia s číslem 722 se liší kromě startovního čísla i zakrytým místem pro spolujezdce…). Ale poslední dobou se orientuju na auta do druhé světové války, specielně do konce 20.let… a na české modely. Sháním staré igrácké šaronky, aerovky, tatry, laurinky, veloxy a presidenty, z dětství pochopitelně nepřežilo nic…. Už mám tři jedenáctky + jednu normandii navíc, veloxe, a tři šaronky – poštovní, černý landaulet a vínový landaulet se střechou i nad řidičem z první série (prosinec 1969). Dnes si jedu pro žlutý otevřený faeton a modrý s nataženou střechou :o)
Jinak, začínal jsem malými Bburagy, postupem času a rostoucími příjmy jsem se přeorientoval na dražší výrobce, mňo, auta, která teď sbírám, dělá maximálně jeden výrobce a ještě většinou v 1:43… Osmnáctinky u těhle starých aut jsou spíše výjimkou – nejstarší mám Cleveland Roadster 1920 od Signature Models – dárek od táty.
[30]
6. 12. 2006 v 21:16Ricardo
Zato máš SL všechny ostatní 😉 To jsem netušil že sehnat modely starých veteránů je takový problém…
[31]
7. 12. 2006 v 14:41Sleeper
Ještě mi jich spooousta chybí, nemám malé 190 SL, pagodu, šikmooké ani poslední generaci….. Modely starých aut dělá málokdo: italský Brumm vyrábí dokonce sérii Old Fire, což jsou parovozy… Mám jich pět z osmi, zbylé tři jsem zatím nikde neviděl…. A pak dělají hlavně italské vozy, ale i nějaké bugattky a ameriky. Akorát už se k nám nevozí, prý jsou ta auta ještě dražší než byla (kolem 700-800 za 1:43 model) Pak tu máme Brumm, ten vyrábí závodní a rekordní auta…. No a dlouho dlouho nic… Takže až dosbírám staré Igry, vrhnu se na Machtboxy, pochopitelně sérii MOY, mám jich zatím pět. A co dál? Francouzské Rami, modely jsou stejně staré, jako první série Matchboxů a tihle Frantíci dělali vyložené skvosty, třeba Bolléeho La Mancelle, nějaké de Diony, Panhardy a podobná přibližovadla…. Mám Audibert Lavirotte 1898… klasický kočár s motorem. Model je samozřejmě trochu „unavený“, ale kompletní, jen s drobnými oděrkami na blatnících. Víc kousků se mi zatím sehnat nepodařilo, pokud vím, tak modely Rami se sem nikdy nedovážely….
[32]
7. 12. 2006 v 18:14Ricardo
Tak to hluboká poklona. U těch starých autíček asi bude problém s mnoha karosářskými verzemi ne?
[33]
7. 12. 2006 v 18:22Ricardo
Ještě jsem chtěl nějak více ocenit ten rozhled a nadšení… ale jednoduše nemám slov…
[34]
8. 12. 2006 v 11:49Sleeper
No, když si vezmeš, v kolika verzích se dělaly jen ty igrácké modely… nebo takové téčko od Matchboxu…. Matchboxy se taky vyráběly ve spoustě limitovaných edic s různými barvami a tak dále…. Bude co sbírat…. :o) Ale teď hlavně musím vyřešit otázku KAM S NIMI. Vitrínka, a to není nijak malá, je plná :o) A rozhodně přestat nehodlám :o) Rád bych sehnal jak prvního německého Daimlera, tak Benzovu tříkolku, ty mi chybí…a uznej, tohle je základ… ale nikdo je momentálně nevyrábí. Daimlera dělal tuším Viking a Benze Ixo…. Snad je seženu časem :o) Orientuju se teď na tahle stará auta a modely českých aut obecně…. ale současné škodovky už mám všechny, takže zbývají ty historické, Abrex se poslední dobou docela činí a modely nejsou zas až tak drahé….
[35]
8. 12. 2006 v 11:50Sleeper
aha, o té orientaci jsem už psal :o)
[36]
8. 12. 2006 v 17:25Ricardo
Tak snad by pomohlo trochu projet německý e-bay. Zabere to asi dost hodně času, ale zase se tam toho dá určitě dost najít a díky hodnocení uživatelů není taky příliš velký risk. Majitelé sítě se snaží o co největší důvěryhodnost, takže každý „obchod“ je završen vzájemným ohodnocením obou stran – slovně i pomocí bodů.
[37]
9. 12. 2006 v 22:43Sleeper
Zatím chodím jen na Aukro.cz…. i tak je pořád co kupovat :o) Ale díky za tip, Ricardo.
[38]
10. 12. 2006 v 17:28Ricardo
Není zač. Modely jsem tam teda nikdy nehledal, ale určitě jich tam bude dost a sortiment bude zase o kousek jinačí.
[39]
11. 12. 2006 v 17:56Sleeper
modelů je tam dost, ale bohužel samé relativně nové… žádné klenoty…. škoda :o)
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.