-
Francouzský Rapid?
Využil jsem možnosti svézt se už mírně ochladlou novinkou z francouzské stáje – Peugeotem 301. Na rovinu říkám, žádný Peugeot Emotion Day. Pohled do rezervačního formuláře na tyto dny a zjištění, že vůz je k dispozici jen 20 minut mi řekl jasné NE, tohle vážně nemá smysl.
Raději jsem zvolil předváděcí jízdu. Bohužel, má snaha byla oceněna snad ještě skromnějším časovým přídělem. Tím si mě Peugeot opravdu „získal“… Ale pojďme k vozu samotnému, ten za (ne)ochotu prodejce nemůže.
S vozem jsem měl možnost seznámit se již dříve. Ve zkratce – z vozu je cítit bytelnost. Nemáte pocit, že nevydrží hrubší zacházení nebo horší cesty. Jistě, není z něj cítit německá preciznost, spáry jsou přinejmenším 2x tak široké a některé detaily zamrzí dvojnásob. Plechové víko kufru nebo absence zadních opěrek hlavy jsou ale relativně dobře popsané negativa.
V přímém porovnání s Rapidem nabízí přesně to, co Rapid obchází obloukem – komfort a onu bytelnost. Už dovření dveří u P301 není žádné jemné „klap“, ale regulérní plechový orchestr. Přitom chce na bicí pořádně přitlačit, aby se dveře dovřely. V interiéru marně snažíte volant přitáhnout k sobě, musíte si vystačit s výškově nastavitelným sedadlem (a volantem).
Až se vzpamatujete z usednutí, koukáte na přístrojovou desku asi stejně „vytlemeně“, jako ona na vás. Těžko říct, kdo zažívá větší zklamání. Faktem ale je, že plasty jsou opět bytelné, pevné. A především – na pravou nohu je dostatek místa, nikde nic netlačí. Sedím v luxusní verzi, takže zrcátka jsou elektrifikovaná. Navíc klimatizace se též zapojuje do jízdy a ubírá oslíky pod kapotou.
Ve voze sedíme 3 a já jsem rád, že prodejce nesedí tak těsně vedle mě jako v Rapidu, protože za délku testovací jízdy bych mu dal nějaký ten „lokýtek“… Zvuk motoru jasně hlásí, že jeden válec se z ekonomických důvodů omlouvá za svojí neúčast. Objektivně vzato mám pocit, že 3 české hrnce jsou po úpravě v Rapidu s vylepšením chodu a zvýšením otáček volnoběhu přeci jen lépe harmonizovány. Volnoběh v Peugeotu přenáší jemné vibrace do zbytku vozu.
Odhlučnění motoru bych přirovnal k dobám Octavie 1. V Peugeotu, zvláště přiložíte-li pod kotel… Vlastně spíše pod kotlík… Tedy ještě spíše pod kotlíček, je jasně patrná „pila“. Z druhé strany z vozu v městském provozu nějaká ta základní dynamika přesto vyleze. Vůz zkrátka jasně říká – marně se snažíš, má kondička je na úrovni padesátníka s 3 bypasy. Základní dynamiku ale splní a vůbec bych se motoru nebál, pokud se po něm nebude chtít dálniční tempo. Naladění pedálů je bezproblémové, jen spojka měla nečekaně k pouze „základnímu“ výkonu tužší chod. Pro chlapa docela příjemné, pro slečnu v žabkách už zřejmě méně. Zřejmě bude jedna spojka pro všechny verze vč. HDi…
Teď ke kauze „francouzské řazení“ – no jak to napsat co nejvýstižněji… Kdo by čekal bobříka „najdi třetí rychlostní stupeň“ nebo „tref čtyřku napoprvé“, bude zklamán. Stupně zapadají přesně, jen to přesně neznamená totéž jako u koncernu (VW). Jinak řečeno – i desetiletá Fabia řadí lépe. Přesto rozdíl není natolik dramatický, aby vás nějak negativně ovlivnil v rozhodování.
Každá mince má ale dvě strany a i když zatím mohla slova vyznít poměrně negativně, jsou tu i pozitivní stránky. Ano, i to, že něco je pozitivní, může být pozitivní zjištění. Hned po usednutí si uvědomujete, že sedíte v rozměrově zcela adekvátních sedadlech, která jsou velmi pohodlná. Tvarování je opravdu příkladné a téměř se bojím pomyslet na porovnání sedadel v …
Raději pojďme dál. V rukou držíte příjemný volant. Tím příjemný myslím velmi příjemný. Malý průměr, vyrýsovaný úchop, příjemný plast. Někomu by snad nemuselo vyhovovat zploštění, ale zřejmě se někdo zamyslel nad podstatou světa a když zjistil, že i zeměkoule je zploštělá, musel tento objev přenést i do tvaru věnce volantu… Ještě že se zrovna při vývoji nedívali na StarTrek…
Samotná pozice za volantem je víc než dobrá. Dokonce výborná a po podélném nastavování volantu se mi příliš nestýská. Řadicí páka je akorát při ruce, vzdálenost volantu a pedálů i pro 182 cm vysokého člověka pohodlná. Jak to ale bude u jinak vysoké postavy, to si každý musí raději ověřit. Faktem ale je, že Rapid podélné nastavování volantu má a lepší pozici za volantem mi nabídnout nedokázal.
Další kladné body jdou na vrub výplním dveří. To, že tam nenajdete tlačítka el. stahování – čert to vem i s úroky. Podstatné je, že stahování zadních oken lze ovládat i z předních sedadel bez gymnastické vložky a že výplň je čalouněná. Ano čalouněná. I u takto levného vozu. Jestliže Peugeot si dovolí na lowendovém modelu šetřit na nečalouněném víku zavazadelníku a Škoda mi předkládá šetření rovnou do interiéru, pak jasně dávám hlas Peugeotu. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale interiér Rapida, jakkoliv je z estetického hlediska „evropskému vkusu bližší“, působí co do materiálů jako stejně, jak když porovnáte sadu francouzského keramického nádobí s tou piknikovou na jedno použití.
A pak je tu jízda. Peugeot je opět protipól Rapidu, doslova. Jestliže Rapid jasně říká – na rovném asfaltu umím, pak P301 říká přesný opak. Tedy – na rozbitém asfaltu umím. Horší povrch pro Peugeot neznamená horší jízdní komfort. Tohle Rapid nabídnout neumí a to dokonce ani ve svých nejsvětlejších snech. Jestli je u lowendového vozu důležitější nabídnout jízdní agilitu za cenu komfortu žebřiňáku, to si musí každý srovnat sám. Já dávám přednost pohodlí, lowendový vůz nekupuji na Need For Speed Prague Circuit. Navíc nevím jak ostatní, ale já jezdím po silnicích, které se opravují cedulovou metodou, tedy nová díra, nové dvě cedule (pozor díra + snížení rychlosti). Alespoň že cedule nejsou opatřeny „magickým okem“ objektivu…
Svých deset minut s P301 jsem si prožil, tak jdeme hodnotit. Na rovinu říkám – Peugeot 301 je ta pravá „šáde“ roku výroby 2013. Ano, stopětka plnící EURO tu a EURO tam. Šáde, na kterou dostanete zelenou ekoplaketu. Šáde, se kterou projdete technickou bez flašky. Šáde, která se při nárazu nenamotá na první sloupek plotu. Je to stopětka roku 2013. Je to limuzína, sedan zahraniční provenience s luxusními prvky příplatkové výbavy. Je to … frantík. Cože? Fuj, brrr, žabožrout, pomsta Françoise Hollanda.
Zmateni? Jestli ano, pak vězte, že tří pohárků francouzského vína, Peugeotu 301 se základním 1.2 VTi benzinem, se netřeba bát. Je to povedený ročník. Vyzrálé víno plné chuti bez umělých přísad. Není to prvotřídní odrůda pěstovaná na vybraných svazích. Zpočátku je chuť natrpklá, ale pak se rozvine příjemné hroznové aroma jemně ochucené muškátovým oříškem. Zkrátka víno, které zná svoji cenu. Víno, které zanechá chuť, kterou slibuje. A to dnes není úplná samozřejmost.
Downsizing v praxi Hlas lidu „za 400“
9 Responses to Francouzský Rapid?
[1]
10. 6. 2013 v 21:44Ja Prvni 123
🙂
Hezký čtení… tím spíš, že ve mně hlodá pokušení v případě, že budu kupovat auto za své „zběhnout“ od Italů… a koupit si… Citroen C-elisse, nebop jak se to píše.
3 hrnky nedám… ale stejně potřebuju automat – a DSG to má u mě ztracený!
Myslím, že Céčko s 1.6 a automatem bude to pravé auto, co mi vydrží do důchodu… až čas oponou trhne a služební fau vé zmizí v propadlišti dějin…
😉
[2]
10. 6. 2013 v 22:12rohYpnol
ahoj, díky.
Copak, kluci ve VW to ještě nedali do cajku? Doufám, že nemáš náhradní (Polo)Volkswagen HTP 😉
[3]
11. 6. 2013 v 10:50CenturionCz
To je vždycky znak vysoké míry důvěry ve svůj produkt, když tě v něm nechtějí nechat svézt déle než 20 minut 🙂
[4]
11. 6. 2013 v 13:47Ja Prvni 123
[2]
Ale jo.. řadit už to řadí – to dohromady dali.
Ale hlučnost a vibrace celé podlahy je prý normální = vlastnost auta.
Za mega… síla.
😉
[5]
11. 6. 2013 v 21:39kyklop
pekny a zabavny text, palec hore
[6]
12. 6. 2013 v 15:48alex
http://auto.sme.sk/c/6825266/test-kolko-vydrzi-peugeot-301-na-autokrosovej-trati.html
[7]
16. 6. 2013 v 00:39XTad
Interier 301 a C-Elysee me prijemne prekvapil. Dvere jsou bytelne, palubka masivni, hezky tvarovana, ozivena dekorem a materialy prilis nezaostava za „plnohodnotnymi“ modely. Rekl bych, ze tady maji francouzi oproti rapidu navrch. Co ale odpustit nelze jsou vylozene lacina reseni, jako absence zadnich hlavovych operek (ty dva nadory opravdu operky nejsou), reseni vika zavazadelniku, slabe odhlucneni a potom detaily jako ovladani oken vedle radici paky atd. Take priplatkova vybava by moha byt o neco sirsi, jakkoli se jedna o low end. Za nejvetsi problem ale povazuji vzhled vozu, ktery na prvni pohled dava najevo cenovku. A je jedno, jestli se clovek diva na zakladni model, nebo ochromovany vuz v plne vybave. Auto proste vypada jako laciny kram pro indii a cinu. Kratky predek, dlouhy zadni prevys, mala kola a vysoka karoserie opravdu nelze zachranit vsemoznymi prolisy a zajimavym tvarovanim svetel. Je to skoda, protoze proporce vypadaji na papire takrka idealne, zejmena vedle uzkeho rapidu. Realita je ovsem jina a zatimco rapid je dokonale dotazen a proste opticky sedi na silnici, tak francouzske duo jakoby nedrzelo pohromade.
[8]
16. 6. 2013 v 13:21šmoula nešika
Pěkné počteníčko. Trochu jsem se i zasmál a co do obsahové formy – musím snad se vším souhlasit.
[9]
16. 6. 2013 v 17:51rohYpnol
[7] s tím bych úplně nesouhlasil. Proporce jsou naprosto OK, větší zadní převis odpovídá karoserii sedan. Levný co do vzhledu rozhodně podle mě není, tedy rozhodně ne nepřiměřeně.
Vyšší světlost rozhodně není důvod kritizovat, v době SUV módy je to docela příjemný bonus. Stejně tak ovládání oken – podle mě je mnohem lepší sice umístění na středovém tunelu, ale možnost ovládat všechna okna (na rozdíl od Rapida).
Komentáře nejsou povoleny.