-
Svobodný (nejen) automobilový trh
Srpnová čísla jako obvykle, však to znáte.
Třída minivozů
1. Škoda CITIGO 58,3%Třída malých vozů
1. Škoda FABIA 28,8%Nižší střední třída
1. Škoda OCTAVIA 26,7%
2. Škoda RAPID 19,0%Střední třída
1. Škoda SUPERB 31,4%
2. Volkswagen PASSAT 14,3%Jistě, Škoda (a VW matka) je přecijen vnímána stále jako domácí a vyšší podíl by neměl nikoho zarážet. Zatímco ve třídě mini je to poměrně obhajitelné, protože TPCA v Kolíně prostě a jednoduše zcela zaspala s příchodem další generace a Citigo/Up! jsou zcela jinde, ve střední třídě lze vybírat z celé plejády vydařených konkurentů. Přesto propast mezi TOP 2 a zbytkem je doslova interglaktická.
Je tedy volba automobilu svobodná? Můžeme hovořit o svobodném trhu? Ano, je svobodný ve smyslu, že každý opravdu MŮŽE SVOBODNĚ ZVOLIT. Ale VOLÍ ZÁKAZNÍK opravdu SVOBODNĚ?
Podle mě ne. Tedy přesněji řečeno – svoboda jeho volby začíná tam, kde končí vliv peněz. Z toho tedy vyplývá, že Škoda je levná a já tu neustále kecám nesmysly o předraženosti Škody? Ne tak docela…
Každý ví, které je to nejlevnější auto… Ano, je to to služební. Svobodnou volbu služebního vozu, kdy jedinou podmínkou zaměstnavatele je, aby to byla bílá Škoda a zbytek je zcela svobodně na zaměstnanci, nemá smysl rozebírat. Nemám navíc firemní klienty za natolik hloupé, aby si nespočítaly opravdu celkově nejlevnější řešení únosné pro tvář společnosti. Ano, tam klidně věřím tomu, že Škoda je tou nejlevnější volbou, jak zajistit mobilitu zaměstnance tak, aby se za něj společnost nemusela stydět…
Hovořím ale o volbě ryze soukromé. Vzestup Rapidu na úkor Fabie a Octavie jasně vypovídá o pádu automobilového trhu. Každý ale ví, že v krizi se vždy daří těm, co jsou na jednom nebo druhém konci a střední proud, který ve zdravé společnosti a ve zdravém trhu bývá nejsilnější, v krizi mizí. A mizí. Viditelně.
Za pár měsíců bude jedničkou Rapid, vůz zcela průměrný až podprůměrný. Vůz, který vyniká snad jen škrabkou a poměrem přepravní kapacity vzhledem k ceně. Kombinace prostoru pro 4 čehúny a jejich basy piv je opravdu stále poměrně vzácná. Tedy když je stále sedan vnímán jako něco nepatřičného…
Jaký vůz tedy Čecha osloví? Přesně takvoý, který se zdá být tím nejlevnějším vozem s co největší přepravní schopností. Přeci jen vyjet na dovolenou s příručním zavazadlem a kreditkou není pro Čecha obvykle možné…
Jaká je tedy rada?
1) nebojte se sedanů, mnozí vesničané už kouzlo sedanů objevili, brambory, seno či dřevo nebo pytle cementu či bečka na pálení se vozí na vlečce a ne v kufru Octavie
2) nebojte se Dacie, není to pomsta z karpat, nebudete v ní vypadat jako „socka“
3) když už hledáte ten nejlevnější, podívejte se ke konkurenci, jestli jinde nepořídíte levněji
4) větší sleva nevede vždy k levnějšímu řešení
Třeba bude alespoň poté volba trochu svobodnější… Jsem totiž stále přesvědčený, že vkus českého zákazníka nemůže být TAK stereotypní, tak průměrný… Automobilový trh má celou řadu zajímavých modelů. Koneckonců že Čech dokáže přijmout i extravagantní model, dokazuje Roomster. Čech tedy netrvá na nudném bezcharakterním das Auto…
(A běžte volit, volte svobodně a ne podle placek, které se líbí dětem, nebo podle toho kdo rozdává klobásy… Podívejte se na výsledky jednotlivých stran. Kdo způsobil nefunkční registr vozidel? Předražování dálnic? Nevhodně nastavený mýtný systém? Tunel Blanka? Spackanou přípravu rekonstrukce /vlastně modernizace/ D1? …)
Spaceback-mánie Downsizing v praxi
11 Responses to Svobodný (nejen) automobilový trh
[1]
14. 9. 2013 v 08:53Joab
Covece, ze si radsi nezajdes v patek vecer s kamaradama na jedno. Tam si muzete zanadavat na Kalouska (treba) jak hrdlo raci a nebudou te mit za vola, mozna..
Místo hlubokejch uvah o tom, ze kdyz lidi nemaj prachy, koupej si levnejsi auto. A ze Rapid neni jediny levny auto v prodeji. Fakt, jo?
Min zahorklosti, vic realnyho zivota!:)
[2]
14. 9. 2013 v 10:45CenturionCz
Teda to je článek. Škoda, že se neukazuje čas, kdy byl zveřejněn, protože to muselo být tak ve 2 ráno, poté, co ses vrátil z nějakého čtvrtečního tahu. Tohle člověk nemůže napsat střízlivý.
Zajímala by mě tvoje definice svobody. Pokud do ní totiž zahrneš marketing a finance, tak svobodní nejsme, protože si opravdu kupujeme jen to, na co máme a co se nám líbí. Jak bys tomu chtěl zabránit? Když zítra uvidím reklamu na Renault Captur a řeknu si „hmm, to se mi líbí“ a předmětné auto koupím, je to podle tebe nesvobodná volba, protože jsem byl zmasírován marketingem? Svoboda je právo volby v určitých mezích, vytyčených možnostmi daného jedince. Jestli lidé nemají na nic lepšího, než Rapid a zároveň považují Renaulty a Dacie za šrot (a to klidně i neprávem), tak to pořád neznamená, že volí nesvobodně. Svobodně si lze konec konců vybrat i blbě. Tvoje hořkost z toho, že si nekupuje ty skvělé Renaulty tolik lidí, kolik bys chtěl, je typickou lidskou vlastností. Na jednu stranu věříš jejich kvalitám, ale na druhou stranu tě zaráží, že jsi v menšině a neustále ti to vrtá hlavou. Nech to být. Někdo ví, někdo ne…
Co se týče rad, tak souhlasím s jedničkou. Českou lásku ke kombíkům také nechápu, zejména vezmu-li v potaz, že zaplněním zadního prostoru až po střechu blokuji výhled dozadu. Využití tohoto prostoru je tak vlastně kontraproduktivní. Nesouhlasím s dvojkou. Dacie rychle reznou a jejich ceny jsou tak nízké, že vyvolávají otázky o kvalitě produkčního postupu. Navíc jejich hodnota klesá tak rychle, že za 5 let dojde ke ztrátě tak 85%. To je lepší ty peníze hodit z mostu v pytli a jezdit tramvají nebo busem. Trojka a čtyřka už jsou jen takovými náznaky směrem ke konkurenci.
K tomu závěru. Asi bych na něj neměl reagovat, protože tohle je server o autech, ale tvé argumenty jsou prapodivné. Výrazem „děti“ jednak podporuješ generační nesnášenlivost (která nefunguje jen jedním směrem) a zároveň implikuješ, že někdo, komu je 18-30 nemůže mít lépe podložený politický názor, než lidé starší. Připomíná to takový ten únikový manévr v diskuzi, kde starší prohrává a proto zvolá: „až budeš mít tolik zkušeností jako já, tak pochopíš“. Nejlepší odpovědí je, že většina lidí ani za 80 let nenabere vůbec žádné zkušenosti a v ničem se nepoučí (viz dnešní voliči komunistů). Nemyslím si, že by bylo hodně lidí, kteří podle placek volí. Spíše chtějí Schwarzenberga volit a chtějí to zároveň dát najevo. Nedovedu si představit někoho, kdo by viděl jiného s těmito plackami a řekl si „jo, toho budu volit“. To je kravina. U klobás už se hraje na nižší sociální pudy, takže tam možná trochu, ale tak si nejsem jistý.
Závěr je účelová argumentace. Každá odcházející vláda toho v této zemi spoustu zkazila a proto se o každé minulé vládě dá uvažovat přesně takto – vyčíst všechna její negativa a démonizovat ji. To, že ta poslední zařídila podstatně svobodnější a nezávislejší státní zastupitelství (po kterém se tu dlouhá léta volalo, ale ani levice se k tomu nějak neměla) tu nikoho nebude zajímat. Nový občanský zákoník s větší ochranou slabší strany asi nikdo ani nezaregistroval (ještě není účinný). Definitivní vypořádání s církvemi a postupný konec placení církevních hodnostářů státem je dokonce nepochopitelně vnímán negativně. Tam se skrývá ta skutečná hloupost. Ne ve volbě vozů…
[3]
14. 9. 2013 v 11:24GTI
Klasický výpotek bez špetky životní zkušenosti. Prosťáčkovská proklamace, vhodná leda k táboráku, u něhož si zoufalci života koktavě vypráví o tom, jak láska a pravda jednou určitě zvítězí nad lží a nenávistí.
[4]
14. 9. 2013 v 13:01webpaja
Sorry, ale za politický cancy máš u mě palec dolů…ke každý straně se dá napsat tolik negativ, že bys to za tejden nestihl. Nech si svoje levičácký nálady někam jinam…
Mrzí mě to od tebe.
[5]
14. 9. 2013 v 13:45šmoula nešika
No, rohYpnole, tentokrát jsi mne zklamal. Čekal jsem něco zajímavého, místo toho jsem dostal scestnou přednášku o politice a pár odstavců o tom, jak Češi momentálně nemají žádnou fantazii. A pak ten velký hlen v závorce. Aspoň že v závorce. Nesnáším totiž, když mě někdo poučuje o tom, koho mám a koho nemám ve volbách podporovat. Projevovat se samozřejmě můžeš, ale po tom, jak média jen tak přecházejí ta extempore našeho prezidenta, jsem na takové to: „běžte volit …“ dost háklivý. Vláda P. Nečase mi opravdu vadila, ale myslím, že hlavní problém je v politice jako takové (jak je možné, že se do sněmovny cpou lidé, co ještě před pár lety dělali ty nejpodřadnější práce a Ing. udělají za rok a půl – aspoň že ne za peníze státu, ale strany?). A za sebe, a zdůrazňuji za sebe, nechci, aby tu do všeho mluvil prezident, s oranžovými, komouši a svými „nestrannými úředníky za zády“. S tím klidně souhlasit nemusíte.
[6]
14. 9. 2013 v 17:12rohYpnol
[5] já vůbec neříkám, koho volit !!! (ani koho nevolit). Nepodsouvej mi něco, co jsem nepsal. Jen jsem vzhledem k blížícím se volbám zdvořile požádal o Vaši účast ve volbách. Nic víc.
[7]
14. 9. 2013 v 17:13rohYpnol
[4] díky i za negativní reakci. Nevím, kde jsi vzal to, že je má nálada „levičácká“, nikde nepíšu volte toho či onoho, jen jsem zdvořile požádal o účast ve volbách. Tečka.
[8]
14. 9. 2013 v 17:14rohYpnol
[3] jsem rád, že se zde podělil o svůj názor i pravidelný čtenář. Díky.
[9]
14. 9. 2013 v 17:36rohYpnol
[2] Díky za názor. Dvě věci:
1) svoboda – ano, jde o politickou svobodu, ale též ekonomickou svobodu. Dotaženo do extrému téměř nikdy nebudeš ekonomicky svobodný, vždy tam budou hrát roli finance… Ale vše je o rozumné míře. Myslíš si, že lidé nakupují svobodně? Ano, mají možnost volby a nikdo je nenutí jít tam či onam. Ale co lidé ve svobodné volbě volí? Volí obvykle to nejlevnější, to, kde visí největší sleva. Stejný způsob volby pak obvkle vede ke stejnému výsledku…
2) vůbec nejde o nějakou odcházející vládu, což kdybys četl pozorně, bys věděl… Ani neříkám, jestli volit to či onoho, pouze jsem zdvořile požádal o účast ve volbách.
Zrovna nový občanský zákoník je ovšem skvělý příklad naprostého selhání. Zákoník je paskvil, který se schválil mmj. proto, že někdo na něm pracoval přes 10 let a tuto práci přeci jen tak nezahodíme… Přitom veřejnost si vlastně vůbec neuvědomuje, o jak zásadní změnu ve společnosti se jedná a vůbec si neuvědomuje, co za hrůzy je čeká. Naprostý právní chaos a nejistota…
Mimo jiné zcela jednoduchá věc – pokud chceme, aby společnost dodržovala nějaký zákon a měla alespoň laické právní povědomí, pak prvním předpokladem je zákon přečíst. Kolik lidí přečetlo současný 40/1964? A kolik lidí asi tak může přečíst přes 3000 paragrafů 89/2012? A kolik nejen že to přečte, ale především pochopí práva a povinnosti z nich vyplývající?
Ne, nový občanský zákoník vůbec není vyvolaný nějakou společenskou poptávkou, současný zákoník stačilo „učesat“… Místo toho se nám zde vnucuje něco, co vlastně nikdo nechce a nežádá… Ano, tohle je můj názor, ale zatím jsem se opravdu nesetkal s někým, kdo by příchod nového občanského zákoníku vítal. Tedy přirozeně kromě těch, co nám jej vnutili…
[10]
16. 9. 2013 v 14:07Mixo
Katastrofalni blog, ještě horsi diskuse.
Antipravicacka lobby sem rozhodne nepatri, k tomu se ani nebudu vyjadřovat.
Novy obcansky zakonik není paskvil, avšak az prilis navazuje na navrh zákona, který kvůli 2. sv. valce nebyl nikdy prijat. Nektere zmeny jsou zbytecne revolucni, ale vracíme se tam, kam jsme pravne měli patrit jiz od 90. let. Byt je novy zákon velmi obsahly, je rozhodne prehlednejsi, nez stavajici dualitni uprava ObcZ+ObchZ.
Ale tolik sentimentu za produkt socialisticke legislativy?…
[11]
17. 9. 2013 v 08:31šmoula nešika
(6) No dobře, v první větě jsi možná jen chtěl říct, na co nemáme ve volbě brát ohledy, ale ten konec už trochu zavání… Ať už to člověk vidí, jak chce, zrovna to tu být nemuselo.
Komentáře nejsou povoleny.