-
Základní motor 1,0 MPI ve Fabii 4 – ano či ne?
Motoristickým novinářským světem zarezonovala základní Fabia s motorem 1,0 mpi jako poslední mohykán dlouhodobě perspektivního modelu, který může motorizovat běžný chudý český lid na venkově.
Martin Vaculík a většina novinářů testy uchopila tak, že hledali odpověď na otázku, zda uvedený základ stačí. Odkážu například na článek, resp. Docela podařené video.
Martin Vaculík a Fabia 1.0 MPI za 364.900 Kč: Stačí 93 Nm, nebo je to nebezpečné auto?
Co zaznělo od novinářů, zaznělo. Ale klasicky, dokud člověk nezažije sám, tak výsledný dojem nikdy není stoprocentní. Nezbývalo tedy než vyzkoušet základ mladoboleslavského výrobního programu. Ztotožním se se závěry novinářů? Rovnou na začátek říkám, že tak jednoduché to nebude…
Celkový dojem
V případě Fabie, kterou můžeme potkávat běžně a stojí snad v každém autosalonu, si dovolím celkový dojem shrnout stručně. Vyzdvihnu to, kde cítím že zákazník může být překvapen proti předchozím generacím.
Fabia byla a nadále je za mě jedním z nejvíce vydařených malých aut. Škoda přesně ví, co dává smysl. Nevymýšlí příliš samoúčelných řešení, které jsou dnes bohužel u konkurentů čím dál častější. Přístup, prostornost, kvalita sedadel, materiály, zpracování, ergonomie, praktičnost… tohle vše je prostě na výbornou. Navrch Fabia 4 přidala i na zajímavosti, která interiér příjemně oživuje, aniž by trpěla ergonomie. Celkový dojem je opravdu minimálně o půl třídy výš než u konkurence. Scala pocitově nenabídne o mnoho více, pokud se nebavíme o prostoru.
Škoda přesně ví, co dává smysl.
Překvapila mě především šířka. Tohle už není typická úzká Fabia. Tady se opravdu cítíte příjemně vzdušně. Žádný sloupek vás neutlačuje.
Co zamrzí? Bohužel, klasické nové povinné prvky, které kvůli EU řidičům ztrpčují život. Tj. nutno vypnout hlídání rychlosti, hlídání v pruzích, a stop-start. Ten je jako jediný skvěle přístupný na tlačítku vedle řadicí páky. Zbytek bohužel je nutné vždy odklikat v menu. Je to na zmáčknutí tlačítka, vybrat položku, odznačit, vybrat další položku, odznačit, potvrdit výběr. Mnoho modelů to má ještě hůř. Ale opravdu škoda, že nejde uvedené spojit s tlačítkem podobnému stop-start…
Jízda
Začnu jízdními dojmy jako takovými. Čekal jsem, že Fabia bude na základních balonových pneu o něco měkčí a pohodlnější. Ale byla spíše pocitově pevná. Nechci říkat nepohodlná, protože to by nebyla pravda. Možná jsem ale jen delší dobu nejel v tak malém a krátkém voze…
Jinak prakticky vše zcela v pořádku dle očekávání. Příliš se mi nelíbilo jen až příliš přeposilované řízení. To mi ale vadí u většiny dnešních aut. Podstatné však je, že celkový dojem z přesnosti řízení a odezvy zůstal bez poskvrny. Tohle prostě Škoda a VAG obecně umí. Řazení, řízení, pedály, všechno tak jak by člověk očekával.
Motor, dynamika
A teď asi to nejdůležitější. Motor. Pamatuji si na jízdu v HTP, která byla velmi specifická. Vůz se nechal velmi snadno vytáčet a pocitově (myšleno vjemově) řidič uvnitř měl dojem, že jede 300 z místa, ačkoliv podélné přetížení a pohled na okolní svět dokazovaly pravý opak. Zkrátka otáčky, vibrace, hluk fungovaly mnohem rychleji, než se pohybovala ručička rychloměru. A to byly výkony cca 47- 51 kW, a kolem 102 Nm pokud si pamatuji.
Tady jsme sice na 59 kW, ale jen a pouze 93 Nm. To mi přijde opravdu hodně málo. Začnu nejdřív kultivovaností a zvukem. Ano, motor je velmi dobře odhlučněn a utlumen s jednou výjimkou, ke které se dostanu. V zásadě opravdu není pro motor, resp. pro posádku uvnitř auta, problém, aby motor běžel ve vyšších otáčkách. Ani tam neobtěžuje. Na dálnici tak můžete jet s cihlou na podlaze, aniž byste měli nepříjemný dojem z jízdy. Opravdu dobré.
Někdy se ovšem stává, a sám nevím čím to bylo, že na volnoběh dovnitř náhle u klidného stojícího vozu pronikly vibrace. Opravdu netuším, na čem záleželo, jestli motor z nějakého důvodu změnil otáčky volnoběhu. Ale bylo to tam. Opakovaně… vlastně až teď jsem si uvědomil, že na digitálním přístrojovém štítu jsem nakonec jezdil s velkým digitálním rychloměrem, kdy otáčky jsou zobrazeny jen symbolicky páskem nad digitálním rychloměrem. A vlastně jsem vůbec neměl potřebu otáčky sledovat a řešit. Řešíte za jízdy totiž úplně jiné věci…
Ve městě mě motor vlastně mile překvapil. Od volnoběhu se sbírá srdnatě a statečně. Ve městských rychlostech jsem neměl problém najít s ním společnou notu. Dynamika opravdu stačí. Motor ani auto se netrápí, řidič netrpí. Převodovka MQ 200 je skutečně posun proti předchůdci ve Fabii 3, kde neexistuje, že přeřadíte z 1 na 2 bez cuknutí i když se při přeřazování soustředíte jak u státnic. Nejde nejspíš primárně o převodovku jako takovou, ale o samotné zpřevodování. Právě to je zjevně lepší v současné generaci. Stále tam ten cukanec způsobený ne zcela optimálním poměrem převodů rozpoznat jde. Ale není již pravidlem při každém přeřazení z 1 na 2 a je mnohem méně výrazný. Věřím, že při delším užívání vozu by majitel našel jemnější cit pro vhodné přeřazení. Tohle už zkrátka jako problém nevidím a já připisuji další plusové body.
Dynamikave městě opravdu stačí.
Z města záměrně přejdu k dálnici. Tam to samozřejmě pro maličké litrové srdéčko není vhodný svět. Fabia 1,0 mpi není určena na dálnice a každý si to musí uvědomit. Přesto je dálnice pro slabá auta relativně milosrdným prostředím z podstaty věci. V dálničním provozu se výkonový handicap redukuje tím, že provoz pracuje s rozdílovými rychlostmi aut jedoucími stejným směrem. A pokud na dálnici náhodou vozidla stejným směrem nejedou, pak to není o výkonu, ale o výsledku v NCAP… I tam ale Fabia ve své kategorii rozhodně obstála (Euro NCAP 85% dospělí, 81% děti, výsledných 5*).
Fabia 1,0 mpi není určena na dálnice a každý si to musí uvědomit.
Pokud tedy majitel je příčetný, při jízdě se bude chovat s rozumem a nebude vyžadovat výkony jako obchoďák od svého „líného“ 140 kW Superbu kde mu chybí nejmíň 1000 koní aby předehnal sám sebe, tak bude schopen bez stresu Fabii se základním motorem jednou za čas provést i po dálnici.
A teď ten zbytek, o kterém bych se rád rozepsal. Tím není polní cesta k místnímu kolchozu ani navazující silnička z venkovských ladovských obrázků. Zůstaňme na silnicích první třídy, na okresních silnicích. Na cestách, které ponejvíc píšou lidské osudy a příběhy… Tady se nad Fabií 1,0 mpi dost stahují mračna. Pojďme si to ale rozebrat, ať chápete správně souvislosti.
V provozu se nám pohybují i kamiony, autobusy, tatraktory. Jsou to stroje velké, těžké. Jejich dynamika je zvlášť při vytěžení jejich hmotnostních limitů bezpochyby horší, než to, co zvládá základní Fabia. Navíc skrze své rozměry musí řidič opravdu při řízení přemýšlet. Ano, i u kroucení volantem zkrátka potřebujete více inteligence, než hujeříčci v diskusích ACZ. A přesto se málokdo v autobuse cítí jako bažant při lovu. Netrpíme představou, že autobus je neschopen a nehoden jízdy v dnešním provozu, protože nestačíte Tesle S plaid ani zamávat na pozdrav.
Zpět k Fabii. Jízda v dnešním provozu po okreskách je s Fabií 1,0 mpi skutečně tou největší výzvou. Při jízdě po okresce jsem se opravdu po dlouhé době v autě necítil bezpečně. S autem jedete v podstatě stylem že na pedál plynu dupnete jak na rýč a čekáte, co se odehraje. A tak nějak jedete a relativně stíháte s běžným okolním provozem. V nížině. Bez zapnuté klimy. Bez manželky, bez dětí… Vedle toho se modlíte, abyste nedojeli cokoliv pomalejšího nad 3,5t, co byste nedej bože potřebovali předjet. Pokud před sebou uvidíte pomaleji jedoucí kamion, začnete odříkávat všechny modlitby co znáte a doufáte, že na příští křižovatce tirák zahne doprava. Nebo doleva. Prostě kamkoliv jinam než vy. Chcete se zbavili té noční můry před vámi.
Předjíždění na okresních cestách je pro Fabii 1,0 mpi zkrátka nadlidský úkol. Každé předjetí plánujete jak rodinnou dovolenou s tchyní, kterou nemáte zrovna v lásce… Nechcete to zažívat. Nechcete to opakovat. A když už se do toho pustíte, chcete si být jisti, že to přežijete.
Ano, teď si možná říkáte, to je ale tatar jantar, vždyť tohle přeci každý musí čekat od 59 kW, ne? I váš zahradní traktůrek od Přemka dá víc, ne? A auto začíná nejmíň na 200 kW přece… Kdo nemá 1M na Teslu, je přeci životní lůzr, který si za svůj neúspěch může sám, že…? No, realita je naštěstí jiná a většina z nás celkem spokojeně jezdí v normálních autech. Velmi častá Fabia 1,2 tsi začínala na 63 kW, a to není tak daleko od 59 kW. Jenže mpi je opravdu jiný svět. TSI změnilo pravidla hry. Přineslo dříve nemožné. Ale přineslo také nové nectnosti. Životnost motoru se opět dostala ke slovu. Karbonový mor přímovstříkové koncepce se ozval.
Tím se dostáváme k otázce, kterou možná hodně z vás bude mít. Zda a proč si nepřiplatit za 1,0 TSI. Tuhle otázku si neustále kladu i já. A předem říkám, že odpověď na ni si každý musí najít sám. Přikláním se k tomu, že jednotná odpověď ani neexistuje.
Fabia 4 je příliš dobrým vozem na to, aby si zasloužila trpět základní 1,0 mpi.
Co se týká ceny a dynamických parametrů, tady bych opravdu neváhal. Pokud máte možnost, rozhodně zvažujte TSI. Ten příplatek si Fabia zaslouží. Dynamika základního motoru mpi je pod celkovou úrovní, kterou od vozu kvalit Fabie očekáváte. Ve Fabii se jezdí fakt skvěle, a není problém v ní trávit i středně dlouhé či dokonce delší trasy. Auto to zvládne. Ale dynamika 1,0 mpi auto setne drakonickým způsobem ve slibné kariéře. Je to jako když komanči posílali jaderno fyziky topit do kotelny. Neuvěřitelně promarněný potenciál. Zkrátka Fabia 4 je příliš dobrým vozem na to, aby si zasloužila trpět základní 1,0 mpi.
Takže tímto skončíme? Poprava mpi, veřejný lynč a dehonestace konstruktérů ze škodovky? Ne tak docela. Fabia je totiž do značné míry i autem do města. Autem na krátké trasy. Autem pro lidi, kteří potřebují zajištění příměstské mobility. Pro cesty do sousední vesnice, do nejbližší lékárny, k lékaři či k veterináři. Fabia je autem pro normální lidi. EU sice za tyto lidi rozhodla, že oni jsou jen ekologicky nevychovaní jedinci, co nemají nárok na individuální mobilitu a mají právo jezdit jen a pouze na koloběžkách nebo elektrobusy, protože přece rekordně chladný květen je jasným důkazem globálního oteplování. I díky našemu europoslanci však stále máme šanci další 2 roky…
Verdikt
Novináři hledali otázku, zda základní motorizace pro Fabii stačí. Nebudu hlouběji komentovat jejich závěry, které bych úplně nepodepsal. Za mě je už ta otázka položená špatně. A na co by se zájemce měl skutečně ptát? Měl by se ptát především sám sebe, k čemu vůz chce a jaký bude režim provozu.
Pokud hledáte malý vůz především do města z pozice, kdy Fabia bude jediným vozem ve vaší garáži, pak bych i přes nepříjemné vlastnosti přímovstřikových motorů zvolil TSI. Oběť v podobě velmi letargického projevu na okresních cestách a značně diskomfortní pocit z dynamiky vozu s MPI je natolik silný, že bych prostě riskl životnost TSI i v režimu krátkých tras. I kdyby to přímovstřikový motor nedal, vždy jde opravit. Lze mu dopřát dekarbonizaci a zvolit vhodnou péči. Ale nervy z jízdy v dnešním provozu za ty ušetřené peníze fakt nestojí. Pokud však někdo žije opravdu na venkově, kde lišky dávají dobrou noc, a bude jezdit mimo hlavní tahy, mohl by i s MPI být ve výsledku spokojen.
Výrazně jiný pohled ale vidím, pokud hledám druhé či třetí auto do rodiny. Pokud vím, že s Fabií opravdu budu vesměs poskakovat kolem komína, a Fabii chci jen proto, abych nemusel své velké, silné auto trápit trapnými vyjížďkami do lidlů a kauflandů, pak je volba MPI docela správnou cestou a této volby bych se nebál. Jenže mi tam stále a pořád bliká ta červená kontrolka. Fabia je prostě příliš dobrým vozem, aby měla tak slabý motor… Nikoliv špatný, ale slabý.
Fabia 4 1,0 MPI za mě vůbec není špatným vozem. Naopak je skvělá. Ale 1,0 MPI může být špatnou volbou a ve výsledku můžete být zklamaní.
Ve výsledku mě tak nejvíc mrzí, že Fabia 4 prostě nemá univerzální volbu. Emisní ideologie EU staví zákazníka před nelehkou volbu, kdy si prostě musí vybrat, co obětovat. Ty zákazníky, co hledají nástupce za své HTP nebo letité legendární 1,4 MPI, bych opravdu varoval v tom smyslu, že ve městě možná s novou 1,0 MPI budou dokonce i spokojenější. Ale mimo město narazí na limit dynamiky mnohem dříve. Nebojím se napsat, že staré HTP a hlavně MPI jely v rychlostech nad 50 kmh prostě lépe. Potvrdit nebo vyvrátit tento pocit může být skvělou příležitostí pro české novináře.
Fabia 4 1,0 MPI za mě vůbec není špatným vozem. Naopak je skvělá. Ale 1,0 MPI může být špatnou volbou a ve výsledku můžete být zklamaní.
Nová Fabia – první střípky dojmů
Komentáře nejsou povoleny.