-
Bugatti 35 (1924-1931) – Legenda závodních tratí
V roce 1924 Ettore Bugatti navrhl a zkonstruoval vůz, který z něj udělal legendu: typ 35. Byl poprvé představen v Lyonu při francouzské Velké ceně. Pod kapotou měl dvoulitrový tříventilový osmiválec, který vycházel z předchozího typu 30, oproti němu měl navíc dvě hlavní ložiska v klikové skříni.
Ačkoli Bugatti nenáviděl kompresory, musel jít s dobou, a tak ze základního modelu vznikly modifikace 35C s dvoulitrovým motorem a 35B s motorem 2,3 litru, „dopované“ upraveným Rootsovým dmychadlem. Motor 2,3 litru existoval i ve verzi bez kompresoru, vůz pak nesl označení 35T. Údajně existovaly tyto vozy i s jedenapůllitrovým motorem bez kompresoru. Tři kompresorové automobily (neudané specifikace) byly poprvé nasazeny do alsaské Velké ceny 1925. Další verzí byla 35A s pětasedmdesátikoňovým dvoulitrem s třikrát uloženým klikovým hřídelem z typu 38. Samozřejmě, nebyla zdaleka tak rychlá jako výkonnější verze, ovšem díky nízké ceně se prodávala velice dobře. Varianta Grand Sport byla určená nejen pro závody sportovních vozů, ale i pro bězný provoz, byla tedy vybavena blatníky a světly.
Kompresorovou Bugatti 35B v roce 1927 následoval typ 35C, také přeplňovaný, ale s menším dvoulitrovým motorem. Výkon však zůstal zhruba na stejné úrovni. „Céčko“ dostalo upravené brzdy a větší chladič posunutý více dopředu.
Značka Bugatti vyhrála více závodů než kterákoli jiná. Velkou část z nich právě díky typu 35. V letech 1927-31 „pětatiřicítky“ zcela dominovaly závodům Grand Prix a staly se tak jedním z nejúspěšnějších vozů historie automobilového sportu. Zejména řízení a ovladatelnost, které zajišťoval tuhý podvozek, byly fantastické. Zaostávaly však brzdy, neboť „Le Patron“ byl v zavádění technických inovací poněkud zdrženlivý. Zatímco jiní výrobci používali už hydraulické ovládání brzd, Bugatti zůstával u lanek. Jednomu zákazníkovi, který si stěžoval, řekl: „Vyrábím své vozy aby jezdily, ne aby stály.“
K dalším kladům patřila dobrá aerodynamika jeho překrásné karosérie, novinkou pak byla kola z lehké slitiny.
S vozy převážně v typické modré barvě jezdilo mnoho závodníků, od ryzích amatérů až po hvězdy, jako byli René Dreyfus, vítěz první VC Monaka v roce 1929 William Grover „Williams“ nebo legendární Louis Chiron. Jen za první tři sezóny, tedy od roku 1924 do roku 1926, vyhrály 1045 závodů, v roce 1927 získaly vozy Bugatti 35 805 (!) vítězství ve větších i menších kláních, jiné prameny uvádějí dokonce 2000 vítězství!. Každopádně, o rok dříve, tedy v roce 1926 vyhrály 12 důležitých Velkých cen. V té době snad neexistoval závod, ve kterém by nestál na startu alespoň jeden vůz tohoto typu, většinou v soukromých rukou.
Během sedmi let se „pětatřicítka stala nejúspěšnějším vozem své značky.
Celkem bylo vyrobeno kolem 200 kusů, jiné prameny ale uvádějí až dvojnásobek tohoto počtu.
Do bývalého Československa bylo dovezeno asi 15 závodních osmiválců Bugatti 35 a dalších deset vozů Bugatti 37 a 37A s motory 1.5 litru. „Bugattky“ tou dobou vyhrávaly většinu domácích závodů, české firmy nevyráběly závodní vozy kategorie Grand Prix.Manželé Junkovi dovezli do Československa celkem šest závodních automobilů Bugatti a vyhráli s nimi mnoho domácích závodů, úspěšně se zúčastňovali i zahraničních klání. Největším úspěchem Elišky Junkové bylo páté místo v obtížném závodě Targa Florio na Sicílii v květnu 1928.
Po smrti manžela v roce 1928 ukončila závodní kariéru i Eliška.
K tomuto slavnému automobilu se váže ještě jedna legenda o nespokojeném zákazníkovi: celkem třikrát vrátil tento muž svou „pětatřicítku“ do továrny k reklamaci. Naposledy ho „Le Patron“ napomenul, aby se to vícekrát již nestalo!
Základní technické údaje
Bugatti 35
MOTOR: Řadový kapalinou chlazený osmiválec s rozvodem OHC a třemi ventily na válec umístěný vpředu podélně, zdvihový objem 1991 cm3 (průměr 60 x 88 mm) největší výkon 70-73 kW (95-100 k)/5000 min-1.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol. Čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Šnekové řízení.
PODVOZEK: Přední tuhá náprava odpružená půleliptickými listovými pery, zadní poháněná odpružená obrácenými čtvrteliptickými pery, na obou nápravách třecí tlumiče.
KAROSÉRIE: Sportovní a závodní otevřená dvoumístná.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2400 mm, rozchod kol vpředu i vzadu 1200 mm. Hmotnost 650 kg
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 175-190 km/h.
Bugatti 35A
MOTOR: Řadový osmiválec s rozvodem OHC a třemi ventily na válec umístěný vpředu podélně, zdvihový objem 1991 cm3 (průměr 60 x 88 mm), největší výkon 55 kW (75 k)/4000 min-1. Litrový výkon 37,67 k/l. Dva karburátory Solex nebo Zenith.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol. Čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Stálý převod 3,86:1.
PODVOZEK: Ocelový rám, přední tuhá náprava odpružená půleliptickými listovými pery, zadní poháněná odpružená obrácenými čtvrteliptickými listovými pery, na obou nápravách třecí tlumiče. Bubnové brzdy na všechna kola. Pneumatiky vpředu i vzadu 27 x 4,40
KAROSÉRIE: Ocelová, sportovní a závodní otevřená dvoumístná. Sportovní verze vybavena blatníky a světly.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2400 mm, rozchod kol vpředu i vzadu 1200 mm.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 145 km/h.
Bugatti 35B
MOTOR: Řadový kapalinou chlazený osmiválec s rozvodem OHC a třemi ventily na válec umístěný vpředu, zdvihový objem 2262 cm3 (průměr 60 x 100 mm), největší výkon 96-110 kW (130-150 k)/5000-5500 min-1. Kompresor.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol. Čtyřstupňová převodovka.
PODVOZEK: Údaje nejsou známy.
KAROSÉRIE: Sportovní a závodní otevřená dvoumístná.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2400 mm, rozchod kol vpředu i vzadu 1200 mm. Rozměry (délka, šířka, výška): 3820 x 1506 x 1050 mm. Hmotnost 730-802 kg.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 210 km/h.
Bugatti 35C
MOTOR: Řadový osmiválec s rozvodem OHC a třemi ventily na válec umístěný vpředu, zdvihový objem 1991 cm3 (průměr 60 x 88 mm), největší výkon 92 kW (125 k)/5500 min-1. Přeplňování kompresorem Roots. Litrový výkon 62,78 k/l.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol. Čtyřstupňová přímo řazená převodovka.
PODVOZEK: Mechanické bubnové brzdy na všechna kola. Šnekové řízení. Pneumatiky vpředu i vzadu Dunlop 29 x 5.
KAROSÉRIE: Sportovní a závodní otevřená dvoumístná.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2400 mm, rozchod kol vpředu 1245, vzadu 1194 mm.. Hmotnost 767 kg.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 204 km/h.
Prameny: Auta 5P, Jaap Horst, Grand Prix History, Supercars.net, Toyota Motor Museum
Dodge Brothers 30/35 (1914-1928) – Když se spojí dva bratři Cadillac Model A (1902-1903) – Na počest zakladatele
5 Responses to Bugatti 35 (1924-1931) – Legenda závodních tratí
[1]
10. 2. 2007 v 20:26element5
Moc hezké. Eliška Junková byla hrdinkou mých dětských let, … zhruba do té doby kdy jsem objevil Madonnu 😉
[2]
11. 2. 2007 v 9:23Lonestarstate
Podařený článek o nádherném autě. Nějaká reminiscence na typ 35 by imho byla mnohem úspěšnější než současný monstr-projekt nejdražšího auta světa.
[3]
11. 2. 2007 v 10:29Sleeper
Element :o)))
[4]
11. 2. 2007 v 16:26vladi
výborný článok, dobre sa číta, nechýbajú ani zaujímavosti. Pekné.
[5]
11. 2. 2007 v 18:27Sleeper
Element: Mimochodem, měl jsem to štěstí paní Junkovou poznat osobně. Ze setkání na prvním ročníku obnoveného závodu Knovíz-Olšany mi zbyl podepsaný program…. Doufám, že se nahoře v závodnickém nebi máte pěkně, paní Eliško…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.