-
Dodge Brothers 30/35 (1914-1928) – Když se spojí dva bratři
Dva bratři, John (1868-1920) a Horace (1864-1920) Dodgeové, začínali v devadesátých letech 19. století s výrobou jízdních kol. Od roku 1899 ve své malé strojírně vyráběli motory a převody pro R. E. Oldse, od roku 1903 motory, převodovky, nápravy a další díly pro Henryho Forda. Pak však Ford zahájil politiku soběstačnosti, převedl výrobu všech dílů do jednoho obrovského závodu a bratři Dodgeové zůstali bez práce. Nelenili, v roce 1913 se rozhodli vyrábět kompletní automobily pod vlastním jménem a již v listopadu 1914 vyjel z jejich závodu první vůz Dodge Brothers 30/35. Okamžitě byla zahájena sériová výroba.
Na svou dobu to byl automobil velmi pokrokově řešený, byl prvním americkým automobilem s celokovovou karosérií ve velkosériové výrobě, a již s dvanáctivoltovým elektrickým příslušenstvím. Měl ihned úspěch, což mezi 1600 registrovanými výrobci automobilů v USA rozhodně nebylo snadné. Dodge Brothers po Fordově vzoru zavedli pásovou výrobu a jako jedni z prvních vybudovali vlastní zkušební okruh v Detroitu, na němž automobily hned po opuštění linky testovali.
Díky tomu se vyráběl až do roku 1928, roku, ve kterém se firma Dodge stala součástí Chrysler Corporation.
Základní technické údaje
MOTOR: Řadový čtyřválec s rozvodem SV, zdvihový objem 3475 cm3 (průměr 98 x 114 mm), největší výkon 28 kW (35 k)/2000 min-1. Snímatelná hlava válců. Dynamospouštěč.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Třístupňová převodovka.
PODVOZEK: Klasická koncepce podvozku s tuhými nápravami. Přední náprava odpružena půleliptickými, zadní třičtvrtěeliptickými pery. Brzdy pouze na zadní kola, a to jak vnitřní čelisťové, tak vnější pásové.
KAROSÉRIE: Čtyřmístná otevřená.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Hmotnost 1050 kg.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 100 km/h. Spotřeba paliva 13-15 l/100 km.
Prameny: Svět motorů, Autorevue 98
Vzestupy a pády Světa motorů Bugatti 35 (1924-1931) – Legenda závodních tratí
14 Responses to Dodge Brothers 30/35 (1914-1928) – Když se spojí dva bratři
[1]
1. 3. 2007 v 21:39GTI
Cenná historie, bravo Sleeper
[2]
1. 3. 2007 v 21:42Sleeper
Díky GTI, nečekal jsem, že bude někdo tak rychlý… :o) Ty jsi tu, jak tak koukám, asi pořád :o)
[3]
1. 3. 2007 v 21:45Lonestarstate
Se přidám 🙂 Bravo Sleeper. Obzvlášť ta informace o 1600 výrobcích… to jsem doteď netušil. Neuvěřitelné číslo.
[4]
1. 3. 2007 v 21:49GTI
Mám instinkt. Jak se objeví dobrej článek, svědí mě za uchem 😉 Je fajn, žes to tu napsal. Člověk si řekne – DODGE… jakpak to asi vzniklo?.. a hle, dva bratři, co se potřebovali uživit a měli ideu. Moc pěkné. A nepochybně k zamyšlení…
[5]
1. 3. 2007 v 22:16Sleeper
Mimochodem, perlička mimo článek: oba bráškové zemřeli ve stejném roce, protože se uchla… ehm…. nadměrně požívali alkoholické nápoje…. :o)
Zřejmě spolu nestavěli jen auta… :o) Ale trochu to zavání bulvárem, proto to v článku není :o) To číslo o 1600 výrobcích v USA je docela brutální, ale reálné…. Akorát starý Henry chrlil Lízinky, jinak objemy výroby ostatních automobilek skoro nestály za řeč… :o) Takže auta stavěl v merice tehdy „skoro každý“. Samozřejmě, berte lehce s nadsázkou, ovšem GM ještě nebylo tím megakoncernem, jaký známe dnes… Bratři Chevroletové se honili v závodních autech po dřevěných drahách a o Chryslerech, Durantech a jim podobných ještě nebylo ni vidu, ni slechu. Mimochodem, o začátcích Chrysleru mám také poměrně dost informací, třeba časem… :o)
[6]
1. 3. 2007 v 22:29GTI
Jasně, napiš.
[7]
2. 3. 2007 v 8:13Sleeper
GTI: k Tvému zamyšlení…. No, jde to dneska taky, založit novou továrnu na auta…. ale… konkurovat nadnárodním koncernům je nemožné…. Takže jediná možnost: kusová výroba exkluzivitek nebo sporťáků (viz Gordon nebo Kaipan). Případně náklaďáky a busy… (českolipský Ekobus se specifickou orientací na ekologii nebo TEDOM Martina Macíka…. ale na růžích ustláno nemají…. Vzpomeňme si, jak dopadl roudnický ROSS nebo staroslavná Praga?)
[8]
2. 3. 2007 v 18:36musta
Dobrý článek, výletů do tak dávné minulosti tu máme málo.
[9]
2. 3. 2007 v 18:41Ricardo
Bravo Sleeper! Bravo Dodge! Když pořádná amerika, tak Dodge bude jedna z prvních zanček co mě napadne. Teď už i vím, jak vznikla. Díky 😉
Ad perlička – do článku se asi nehodí (máš velice seriózní a věcný styl), ale když budeš něco vědět a dáš to takhle do komentářů, nebudu určitě sám, kdo bude za takové zpestření rád 🙂
[10]
2. 3. 2007 v 21:30Sleeper
Musta: no, pro mě je to minulost poměrně nedávná…. :o) Přece jen, tahle „dočka“ už vypadala jako auto…. A já nejradši tu dobu, kdy se o automobilech ve smyslu slova, jak ho chápeme dnes, ještě nedalo hovořit…. Miluju dobu, kdy „auta“ postrádala takové zbytečnosti, jako byly dveře, střecha nebo čelní sklo…. a naopak dřevěné volanty, přístrojové desky a kožená sedadla patřily k základní výbavě…. :o) A vůbec: k čemu volant? Takový Präsident měl řídítka a taky jezdil…. :o)
[11]
3. 3. 2007 v 15:10prekladys
Sleepere, nepomýšlíš na pořízení skutečného veterána? Věk bys na to už měl…
[12]
3. 3. 2007 v 16:16Sleeper
Prekladys: možná za pár let… jeden, dva kousky, jen tak pro radost… teď mají přednost důležitější věci. A vůbec, modely mi vyhovují, člověk může mít doma auta, která se třeba ani ve skutečnosti nedochovala…. A při dnešních cenách třeba starých igráckých šestatřicetin (Velox, aerovka, laurinky, šaronky apod.) se i tak jedná o docela drahý koníček :o) O Matchboxech pak nemluvě….
[13]
3. 3. 2007 v 17:57Tonda
Zda se mi to nebo ten pomer objem vs spotreba motoru je lepsi nebo vicemene stejna jako u dnesnich (o temer 100 let „modernejsich“) super hitech pocitacove navrhovanych motoru? :o)
[14]
3. 3. 2007 v 18:56Sleeper
Tondo, nezdá :o) Akorát třiapůllitry mají dnes trochu víc kobylek, nejsou čtyřválce a postranní ventily jsou taky malinko out :o) Jenže, bez takových cvoků „v dobrém slova smyslu“ bychom dnes jezdili stále koňmo….
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.