-
Neznalost neomlouvá…
Neznalost neomlouvá. Nejen zákona. Také historie automobilismu. Zvláště, když se považujete za motoristického novináře…
Dvanácté a třinácté číslo nejčtenějšího humoristického (čti motoristického) časopisu u nás, Světa motorů, mě opět zvedlo ze židle. V článcích pana Vacka, pojednávajících tentokráte o historii vznětového motoru, jsem se totiž dočetl, že prvním sériově vyráběným osobním automobilem s tímto druhem pohonné jednotky byl Mercedes-Benz 260 D. Nic proti, pravda to je. Ovšem jen poloviční. Ve stejném roce (1936) se totiž začal vyrábět naftový Peugeot 602. Dodnes se dokonce vedou spory, která automobilka začala svůj model vyrábět dříve. Většinou bývá připisováno prvenství společně oběma vozům….
Opominutí této skutečnosti je projevem trestuhodné neznalosti dané problematiky. Novinář by měl být nestranný, jeho články by měly být bez faktických, pravopisných a stylistických chyb. Pisatel těchto článků určitě není nestranný, případně danou problematiku skutečně neovládá. Ne, pane Vacku, německé automobilky opravdu nebyly ve všem první…..
Božkův umělý vůz parní (1815) – Poprvé v Čechách PitStop – VC Austrálie 2007
9 Responses to Neznalost neomlouvá…
[1]
27. 3. 2007 v 9:27vladi
super, dávaš im pekne zabrať. Ale nie sú jediným časopisom, ktorý zavádza čitateľov. Minule som sa v špeciále amš Diesel dočítal, že prvý mal priame vstrekovanie nafty Mercedes v r.1996:)). Podaktorí zase tvrdia, že to bolo TDI od VW/Audi. Pritom už v roku 1988 bolo uvedená na trh Croma 1.9 TDi.d.Tak prečo zavádzajú čitateľov?
[2]
27. 3. 2007 v 10:02Sleeper
Vladi: nebyla ta Croma už o rok dříve? :o) Teď si nejsem jistý… ale každopádně Fiat byl první, žádný VW. Stejně jako s common-railem, ale tam je prvenství Fiatu snad nezpochybnitelné… (rok 97). Dávám jim, protože jsou to trotli a ne novináři….
[3]
27. 3. 2007 v 10:46GTFOUR
Pokud nemáte Peugeot v naftě, nebral bych to tak kriticky. Pravdu máte oba.:-) To na auto.cz se novináři a vlastně i třeba Clarkson dopouští daleko většího informačního zvěrstva…
[4]
27. 3. 2007 v 12:55chytrak
Tak tim fiatem bych si tak uplně jistej nebyl. Měl jsem za to, že první přimovstřikovwej diesel byl Land rover (Defender) v polovině 80. A proto pak rover jako jedinej byl schopnej nabídnout altenativu (i v osobácích) na začátku 90. let k TDI VW. A to VW/audi bych nikomu taky nezazlíval, protože ten se na rozdíl od toho fiaťáckýho opravdu chytl. A jeho úspěch byl 1.důvodem současného boom dieselů.
[5]
27. 3. 2007 v 13:12Sleeper
Land Rover TDi měl brzy, ale jestli to bylo před Fiatem, nebo až po něm, si nepamatuju. A Defender nebyl v polovině 80. let Defender (označení se používá až od roku 1990). V devadesátém roce si pamatuju, že při přejmenování klasického „landyho“ na Defender motory TDi byly v nabídce… Dejme tomu, že Fiat byl první automobilka s přímovstřikovým dieselem v osobních autech. Land Rover je přece terénní auto a nikoli osobní, že… navíc Defender se vyrábí i jako náklaďák :o)To, že se TD i.d. nechytly, bych spíše přičítal pověsti Fiatu, než kvalitám motoru… Vlastní zkušenosti :o)
[6]
27. 3. 2007 v 18:46vladi
sleeper, chytrak: Injection diesel od Fiatu sa niekedy uvádza od roku 1986, sú v tom trocha nejasnosti, pravdepodobne to bude ten ’88. Počul som niečo aj o tom Land Roveri, každopádne koncern VW nebol prvý. Pravdže im nebudem upierať ich vynikajúci obchodnícky talent, ktorý Fiatu podnes chýba. A tak je proste skratka TDI legenda a hotovo:(. Ale tie fiaťácke tdid boli výborné motory, to viem z vlastnej skúsenosti (300 tis. km, motor šlape ako nový), a nemajú problém s váhami vzduchu:)
[7]
27. 3. 2007 v 20:04Angličan
Nerad, ale musím připustit, že v tomhle byl FIAT rychlejší… původní Land Rovery 90 a 110 měly motory původně 2.0, později 2.5 s komůrkama… přímovstřiky byl skutečně až motor 200TDi, kterej přišel současně s přejmenováním na Defendra. Bylo to od modelového roku 1990 – takže v prdeji byl od září 1989… i tak byli Italové o rok rychlejší. I první anglickej přímovstřik ale byl solidní „nýtovačka“… to až o tři roky později přišel modernizovanej 300TDi – a to je zatím nejlepší motor, co Land Rover postavil… a asi jednou pro vždycky. 🙁 Ten přišel v roce1993 do Range Rovera, od roku 1995 pak i do Discovery a těch Defendrů… no – a už mlčím. 🙂 Že si novináři často plácají játra není taky nic novýho. 🙂
[8]
27. 3. 2007 v 21:18PepaSFI
no já bych řek že fiat opustil TDi protože tudy už vývoj neměl kam pokračovat a vrhl se na common rail.Akorát škodovkáři si furt myslí že nejlepší motor je ten co dělá glaglagla a značkuje si parking kopečkama sazí.
[9]
23. 5. 2007 v 7:34boost
VW forewer
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.