-
Daimler Motorkutsche (1886) – Benzínový kočár
Německou automobilku Daimler založil Gottlieb Daimler (1834-1900). Syn pekaře ze Schorndorfu se vyučil zbrojířem a vystřídal řadu zaměstnání u strojírenských firem, než v roce 1872 nastoupil u věhlasného výrobce motorů Otto und Langen z Deutzu. Tam s pomocí svého dlouholetého kolegy a spolupracovníka Wilhelma Maybacha (1846-1929) zkonstruoval o deset let později první prakticky použitelný čtyřdobý motor, ležatý jednoválec. Rok nato se osamostatnil a v zahradním domku vedle rodinné vily v Bad Cannstattu u Stuttgartu stroj dále zdokonalil jako první rychloběžný motor s osmi sty otáčkami za minutu. Svislý jednoválec, tzv. „dědečkovy hodiny“, byl značně menší než původní motor a byl tedy dokonale vhodný k použití ve vozidlech. Poprvé byl u něj použit plovákový karburátor, který navrhl Maybach. Z něj se později vyvinul „hladinový“ karburátor, ve kterém bylo palivo smícháno se vzduchem a který s beznínem zacházel lépe než původní konstrukce.
V roce 1885 postavil Daimler benzínový bicykl. Zdokonalený motor, vzduchem chlazený stojatý jednoválec 0,46 litru o výkonu 1,1 k, zabudoval Daimler v létě roku 1886 do samohybného kočáru, a tak vznikl jeho první automobil, který se pohyboval rychlostí až 15 km/h. Byl zároveň prvním čtyřkolovým vozidlem na světě, poháněným benzínovým motorem. Oproti Benzově tříkolce byl však jen motorizovaným kočárem. Měl na svou dobu vysokootáčkový motor s vyšším měrným výkonem. Ten byl umístěn ve středu vozidla před zadním sedadlem. O rok později byla pohonná jednotka překonstruována na vodní chlazení, ale postrádala vhodný chladič. Kočár vyrobila firma Wilhelm Wimpff & syn.
Jednou ze zásadních novinek v automobilové konstrukci obecně bylo převodné ústrojí tohoto vozu. V závislosti na zvoleném převodu ovládala řemenice motoru disky různých velikostí na hřídeli. Síla motoru byla přenášena na převody zadních kolech pomocí ozubených koleček na obou stranách. Kočár postrádal diferenciál, ten nahrazovaly kluzné spojky po stranách hřídele.
V roce 1890 Daimler spolu s Maybachem založil Daimler Motoren Gesellschaft a zahájil sériovou výrobu motorových vozů. Maybach zkonstruoval dvouválce a čtyřválce Phoenix, které poháněly modernější vozy Daimler, a společnost prodala výrobní práva do Francie firmě Panhard-Levassor a Velké Británie společnosti Daimler Co.. Nedlouho po Daimlerově smrti, v roce 1901, kdy vedení společnosti převzal jeho syn Paul (1869-1945), Maybach vyvinul první osobní Mercedes z typu Phoenix 24 HP. Stalo se tak na žádost Emila Jellineka, rakouského konzula v Nice, který financoval a propagoval Daimlerovy výrobky. Vůz dostal jméno Jellinekovy dcery – to se zalíbilo, a tak se stalo novou značkou namísto Daimleru. Původní značka Daimler zůstala zachována na nákladních vozech. V roce 1926 se firma spojila s automobilkou Benz do nové společnosti Daimler-Benz.
Wilhelm Maybach se po roce 1910 osamostatnil, vyráběl luxusní vozy a motory, ale jeho továrna ve Friedrichshafenu se v šedesátých letech stala součástí tehdejšího koncernu Daimler-Benz. Se značkou Mercedes vzniklo mnoho typů osobních a užitkových vozů, přišly exportní úspěchy a sportovní vítězství.
Gottlieb Daimler se s Carlem Benzem nikdy nesetkal a nespolupracoval. Jeho první automobil se dochoval dodnes, je vystaven ve firemním muzeu Daimler A.G. ve Stuttgartu.
Základní technické údaje
MOTOR: Kapalinou chlazený stojatý (svislý) jednoválec, tzv. „dědečkovy hodiny“, umísténý ve středu vozidla před zadním sedadlem, zdvihový objem 460-462 cm3, největší výkon 0,8 kW (1,1 k)/600-650 min-1. Některé prameny uvádějí naprosto nesmyslný objem 100 cm3, případně výkon 4 k. Odpařovací karburátor. Zapalování žárovou trubkou.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol. Dvoustupňová řemenová převodovka (jiné prameny uvádějí že vůz měl čtyřstupňovou převodovku!).
PODVOZEK: Údaje nejsou známy.
KAROSÉRIE: Otevřená čtyřmístná.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Údaje nejsou známy.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 12-15 km/h.
PRAMENY: Auta 5P, Carlover.com, CD-ROM Autorevue 98, archiv autora, Vynálezy z oboru dopravy, DaimlerChrysler, Supercars.net, Století motorismu
PitStop – VC Evropy 2007 Koho chleba jíš…
3 Responses to Daimler Motorkutsche (1886) – Benzínový kočár
[1]
15. 7. 2007 v 12:22da_b0mb
Precizní článek. S chutí jsem dočetl do konce…ačkoli tomuto období (prvopočátkům) neholduju 🙂 Je to prostě kočár no…akorát místo jednoho koně živýho to má 1 a kousek koně motorovýho 🙂
[2]
15. 7. 2007 v 19:39GTI
Bravo, moc pěkný článek.
[3]
17. 9. 2008 v 10:28Karolína Olejáková
jen je mi líto tech rozmněrů!!!!!!!
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.