-
Mors 60 HP (1901-1902) – Vstříc vítězství
Továrna Mors byla jedním z prvních výrobců automobilů, kteří se pravidelně zúčastňovali automobilových závodů – první automobily Mors se objevily na startu již v roce 1897. Zakladatel firmy Emile Mors si totiž uvědomoval, že úspěch v automobilových závodech může podpořit prodej sériových vozů. Na přelomu 19. a 20. století se tedy na závodních tratích po celé Evropě odehrávala bitva mezi dvěma francouzskými značkami: Panhard a Mors. První závodní vozy měly většinou řadové čtyřválce, Mors byl jedním z prvních, kteří použili uspořádání do V. Závodní vůz Mors 60 HP byl poháněn desetilitrovým motorem V4 s postranními ventily a magnetovým zapalováním, největšího výkonu 60 koní motor dosahoval při 950 otáčkách. V roce 1902 se pak pod kapotou objevil i řadový čtyřválec 9,2 l. Základ konstrukce tvořil ocelový rám, výkon motoru byl přenášen na zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku řetězy. Brzdy byly pochopitelně pouze vzadu. Rok 1902 přinesl i jedno technické prvenství – závodní vozy Mors byly vybaveny tlumiči pérování, čmž získaly oproti konkurenci značnou výhodu vzhledem k žalostnému stavu tehdejších cest, pro které by byl výraz „silnice“ velmi silný.
S typem 60 HP vyhrál Henri Fournier několik významných podniků té doby včetně závodu Paříž-Berlín. Zvítězil i přesto, že se mu těsně před startem přetrhl řetěz! Automobil byl také účastníkem závodu Paříž-Vídeň 1902. V témže roce několikrát překonal světový rychlostní rekord, nejvyšší rychlosti dosáhl Augieres 17.11.1902, zajel 124,1 km/h.
V roce 1908 startovaly vozy Mors ve velkých závodech naposledy, plánovaný návrat o šest let později bohužel přerušila první světová válka…
Základní technické údaje
MOTOR: a) vidlicový kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem SV umístěný vpředu, zdvihový objem 10 087 cm3, největší výkon 44 kW (60 k)/950 min-1. Dva ventily na válec. Magnetové zapalování;.b) řadový kalapinou chlazený čtyřválec s rozvodem SV umístěný vpředu, zdvihový objem 9236 cm3(průměr 140 x 150 mm), největší výkon 44 kW (60 k)/950 min-1. Karburátor. Dva ventily na válec. Výkonová hmotnost 16,6 kg/k.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol řetězy, Třístupňová přmo řazená, podle jiných pramenů dokonce čtyřstupňová převodovka.
PODVOZEK: Ocelový rám. Obě nápravy tuhé, odpružené eliptickými listovými pery. Brzdy pouze na zadní kola. Pneumatiky vpředu 875 x 105, vzadu 920 x 120 (motor 9,2 l).
KAROSÉRIE: Otevřená dvoumístná závodní.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Délka 3280 mm, rozvor náprav 2430 mm. Hmotnost s motorem 9,2 l 995-1000 kg.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost asi 125-130 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 30,4 s, 400 m s pevným startem za 26,1 s (konečná rychlost 86 km h), 1000 m s pevným startem za 48,2 s (konečná rychlost 108 km/h) – údaje o zrychlení platí pro motor 9,2 l.
PRAMENY: Auta 5P, Histomobile.com
Malá Tourist Trophy Mému nejlepšímu příteli aneb 3,0 CSi
8 Responses to Mors 60 HP (1901-1902) – Vstříc vítězství
[1]
16. 4. 2008 v 11:27T613
Desetilitrový čtyřválec – toho gyzda bych chtěl vidět nastartovaného.
[2]
16. 4. 2008 v 13:51Romus
Objasněte mi prosím proč ty motor měli max.výkon už v 950 otáčkách??
[3]
16. 4. 2008 v 13:52luckhash
Skvělé! To byla doba, konstruovalo se jenom s pomocí dobrých nápadů, tužky, papíru a jednoduchých výpočtů.Žádné matematické simulace, 3D modelování, CAD/CAM/CAE, tablety apod ;). Dnes je to složitě jednodušší… Sláva spálenému benzínu a nadšeným technikům!
Skvělý článek, díky.
[4]
16. 4. 2008 v 18:18Sleeper
Romus: tehdejší konstruktérské možnosti. Šesti- a osmiválce nikdo ještě neuměl…. takže nízkootáčkové čtyřválce s co největším objemem hrnců…. Neboť objem ničím nenahradíš :o) Luckhash: Jo a taky sláva závodníkům…. Fernandu Gabrielovi i Perrovi Alfredovi Velghemu, který tehdy za Mors závodil… Akorát si přesmyčkou vymyslel pseudonym Levegh…. Ten po něm zdědil jeho synovec Pierre Bouillon…. Pierre Levegh, ano, ten Pierre Levegh, který se zabil v pětapadesátém v Le Mans…. Tenhle Mors byl vpodstatě to, čemu dnes řkáme F1…. a ta bitva mezi Panhardem a Morsem…. Historie se ráda opakuje! :o)
[5]
16. 4. 2008 v 19:09luckhash
;o) Jména mi bohužel moc neříkají, moc se nevyznám, ale jsou cítit tou správnou nebinární (rozuměj nepočítačovou) romantikou ;). To tenkrát ještě byla strojařina!
Krásný je třeba příběh aerodynamiky, jak šel vývoj kupředu, začali se zvyšujícími se rychlostmi konstruktéři přicházet automobilové vědě na kloub. A pak už to šlo do kelu… 😉
[6]
16. 4. 2008 v 21:57Alessio
lukhash: možná si to přeci jen dost idealizuješ…i v takovém Morsu seděli inřenýři-matematici, co se snažili navrhnout to co nejlépe a nejelegantněji. Viděl jsem nedavno výpočty k šasi z roku cca 1935 a musím říct, že já, zhýčkaný Matlabem, Mapelem a simulinkem bych ty rovnice asi jen hoodně těžko přelouskal. I když…tohle je rok 1902, tam je otázka, zda tomu Emile věnoval tolik výpočtové péče 🙂
[7]
17. 4. 2008 v 16:19Ricardo
Taky při tehdejší spolehlivosti musel být závodních schopný např. na trase Paříž-Berlín auto opravit!
[8]
19. 4. 2008 v 13:18marty321
ooo auta jsou mojí životní láskou, a proto nakupuji jenom v prvotřídních obchodech takže pro všechny zájemce například o pneumatiky, alarmy, dálkové ovládání atpod. – klikejte na web
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.