-
NW Versucher (1899) – Kopřivnický svůdce
Pětapadesátý výrobek z Kopřivnice navazoval na úspěšnou konstrukci Präsidenta. Podle dochované knihy objednávek byl opět vyroben zřejmě jen v jediném exempláři se stejným motorem jako Präsident a jeho následovníci – zážehovým plochým čtyřdobým dvouválcem Benz, uloženým vzadu, ale s jinou karosérií. Všechny vozy z Kopřivnice, vyrobené v tomto roce, se vyznačovaly charakteristickou kočárovou stavbou karosérie včetně zaoblené přední části, zvané „labutí krk“. Ovládalyse řidítky a motor s klikovým hřídelem byl umístěn za zadní nápravou. Ovšem v podrobnostech se od sebe dosti značně odlišovaly, a to nejen stavbou a tvarem celé karosérie, ale i uspořádáním brzd a kosntrukcí rámu podvozku. Typ Versucher měl opět ventilový rozvod SV, odpařovací karburátor, zapalování odtrhovacím magnetem Bosch a mazání kapacími maznicemi s centrálním mazacím přístrojem za zadními sedadly. Vozidlo mělo čtyři rychlostní stupně a na první vyvinulo rychlost 5 km/h, na dvojku 14 km/h, na třetí stupeň 23 km/h a na čtyřku maximální rychlost 32 km/h.Vůz pro čtyři sedící osoby se neovládal nijak snadno a ani jízda s ním nebyla ve srovnání s dnešními automobily jednoduchá. Motor se uváděl do chodu roztočením setrvačníku. Potom se páčkou u řídícího sloupku nejprve nastavily otáčky, druhou sousední páčkou se citlivě doladil směšovací poměr paliva a vzduchu a páčkou pod předním sedadlem se upravil předstih.Poté se páčkou na pravém madle řidítek odjistil sloupek řízení a celý se naklonil k řidiči. Tím se zařadil první rychlostní stupeň a vůz se zvolna rozjel. Nakloněním sloupku poněkud dozadu se přesunula řemenice na druhý rychlostní stupeň a postupně na třetí a čtvrtý. Neutrál se nacházel mezi oběma krajními polohami.Díky dobrému kočárovému odpružení (vpředu byla eliptická, vzadu půleliptická listová pera) byla jízda i po nerovném terénu pohodlná. Rozvor náprav tohoto vozu byl 1850 mm, rozchod kol vpředu i vzadu 1250 mm, jeho hmotnost 905 kg, obě nápravy tuhé, rozměry obručí 800 x 90 mm vpředu a 1100 x 90 mm vzadu. Převod hnací síly zajišťoval řetěz, částečně v prostoru stupačky zakrytý. K osvětlení sloužily tři svítilny – jedna acetylenová na čele, dvě kočárového typu, svíčkové, na boku karosérie. Sedadlo řidiče bylo otevřené, zadní sedadlo, s manšestrovým potahem, se mohlo za nepohody zakrýt sklápěcí kočárovou střechou. Před znečištěním chránily cestující vysoké blatníky.
Na konci 19. století bylo původní nejstarší zapalování indukční cívkou nahrazeno novějšmí magnetoelektrickým odtrhovacím. Elektrickou jiskru, potřebnou k zapálení směsi, obstarával Boschův zapalovací přístroj. Pracoval tím způsobem, že magnety a kotva byly pevné a pouze dvě kovové clonky konaly kývavý pohyb. Tímto způsobem se vyráběl proud o nízkém napětí, který se přiváděl k jedné z elektrod zapalovacího mechanismu umístěného v pracovním prostoru válce. Zapalovací mechanismus byl vlastně přerušovač ovládaný vačkou, mezi jeho kontakty (pevnou a pohyblivou elektrodou) přeskakovala v okamžiku zážehu jiskra.Základní technické údaje
MOTOR: Čtyřdobý zážehový kapalinou chlazený plochý ležatý dvouválec (boxer) Benz s rozvodem SV umístěný za zadní nápravou, zdvihový objem 2714 cm3(průměr 120 x 120 mm), největší výkon 4,4-4,8 kW (6-6,6 k). Některé prameny uvádějí zdvihový objem 2750 cm3. Odpařovací karburátor. Odtrhovací zapalování s nízkonapěťovým magnetem Bosch. Ztrátové mazání kapacími maznicemi s centrálním mazacím přístrojem za zadními sedadly.PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol řetězem. Kuželová třecí spojka. Čtyřstupňová převodovka. Řazení rychlostních stupňů nákláněním sloupku řízení.
PODVOZEK: Obě nápravy tuhé, přední odpružená eliptickými, zadní půleliptickými listovými pery. Bzdy pouze na zadní kola: nožní pásová brzda převodová, nouzová brzda pásová. Ovládání vozu řídítky a táhly s převodem kloubovým řetězem. Rozměr obručí 800 x 90 mm vpředu resp. 1100 x 90 mm vzadu. Objem palivové nádrže 42 l.
KAROSÉRIE: Otevřená čtyřmístná kočárová typu phaeton se sklápěcí střechou. Osvětlení vozu třemi svítilnami – vpředu acetylenovou, na bocích svíčkovými kočárového typu.
ROZMÉRY A HMOTNOSTI: Celkové rozměry (délka, šířka, výška): 3300 x 1485 x 2390 mm, světlá výška 250 mm, rozvor náprav 1850 mm, rozchod kol vpředu i vzadu 1250 mm, Hmotnost 905 kg.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 32 km/h, na jednotlivé rychlostní stupně: I – 5 km/h, II – 14 km/h, III – 23 km/h, IV – 32 km/h.PRAMENY: Historické automobily Vojtěcha Siváka, archiv autora, EuroOldTimers.com, Atlas našich automobilů 1, Historie automobilů Tatra
Zlatá doba páry Malá Tourist Trophy
15 Responses to NW Versucher (1899) – Kopřivnický svůdce
[1]
2. 8. 2008 v 13:12T613
Sleepere díky, tohle je přímo balzám na duši 😉
[2]
2. 8. 2008 v 14:01king
staci si precist knihu TATRA, to je teprve balzám na duši
[3]
2. 8. 2008 v 16:10Marko
alebo Atlas nasich automobilu 1-4 od Adolfa Kuby a Milana Sprema. To je tiez parada!
[4]
2. 8. 2008 v 18:51Sleeper
Marko jojo…. až budu mít konečně penízky nazbyt, musím si všechny čtyři díly koupit znovu, obzvláště první díl, kde jsou tyhle kárky, mám značně unavený:o) Občas se po antikvariátech objevují….
[5]
2. 8. 2008 v 19:11Marko
Ja ho mam tiez…..unaveny. Ta lepena vazba tomu nerobi dobre… :-/
[6]
3. 8. 2008 v 1:14PekelnáMicinka
Já také vlastním všechny díly, koupila mi je babička, když rušili po revoluci knihkupectví. Byly doslova za hubičku. První díl se úplně rozsypal, ale unavený není, protože mnohem víc jsem listoval díly 2 – 4. 🙂
[7]
3. 8. 2008 v 11:25507
Ďakujem. Paráda. Videl som aj pojazdný Panhard, teda, toľko páčok.
[8]
3. 8. 2008 v 11:28Sleeper
Mcinko já nemohl dlouho sehnat poslední díl, ten jsem koupil až někdy v roce 1994. Dneska chtějí za jeden zhruba desetinásobek původní ceny…. asi zkusím aukro:o)
[9]
3. 8. 2008 v 11:29Sleeper
507: Na Panhardy ještě dojde, jsem teprve u N :o)
[10]
3. 8. 2008 v 11:39507
9: Aha. 🙂
[11]
3. 8. 2008 v 18:09507
Inak Sleeper, fakt môžem napísať o Raymondovi Loewy já?
[12]
4. 8. 2008 v 8:37Pierro
Sleepere, paráda, moc zajímavej článek…:o) Co plánuješ napříště?? Budeš pokračovat v tuzemské podukci?? Apropos nevyše reedice to atlasu aut ještě někdy po revoluci??
[13]
6. 8. 2008 v 10:52Sleeper
Pierro o tom nevím, že by vyšel v reedici. Ty díly vycházely postupně od roku 87, trojku už dopisoval Milan Spremo a čtyřka byla jeho dílem, protože Adolf Kuba v osmdesátém sedmém zemřel. Ani nevím, jestli se vůbec dožil vydání aspoň prvního dílu. Plán na příště? Buď to bude Präsident (teď jsem schválně zvolil Versuchera, protože není tak známý), nebo třeba Fiat 3,5 HP, toho už mám hotového dloooouho :o)
[14]
6. 8. 2008 v 10:53Sleeper
507: Už jsem ti odpovídal jednou v nějaké diskusi. Ano, můžeš :o)
[15]
12. 8. 2008 v 23:41Sleeper
Jsem se díval na ten Atlas našich automobilů, jednička vyšla až v roce 88, tedy pan Kuba se nedožil ani vydání prvního dílu….:o(
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.