-
Pět set v cihelně
Stará cihelna je stoletá. Ve Státech je ještě jedna starší a stále funkční dráha (Milwaukee Mile, 1903!), ale i tak je to kus historie. Nejdřív byla štěrková, pak ji vydláždili kvantem cihel (odtud přezdívka Brickyard) a nakonec z nich zbyl jen pruh u startu a zbytek pokryl asfalt…). Viděli jsme tu i formuli 1, byť kvůli ní postavili silniční okruh.
Závod na 500 mil se tam jel poprvé v roce 1911 a vyhrál jej Ray Harroun na voze Marmon Wasp, dočtete se v mnoha encyklopediích a také v posledním vydání časopisu Automobil Revue. Nic proti…. jenže, Ray tam tehdy ve „Vose“ neseděl sám. Ne, nejel s ním mechanik, jak bylo tehdy obvyklé, kvůli tomu mu vedení závodu nařídilo namontovat zpětné zrcátko. V autě se totiž střídali dva piloti. To bylo celkem běžné ještě i v moderní F1 – do roku 1957 se střídající jezdci dělili o body, pak už na ně neměli nárok.
Ale zpět do Indy. Jmenoval se Cyrus Patschke a dle dochovaných statistik odjel tehdy na oválu 32 kol ve vítězném autě. Harrouna vystřídal v 71. kole a marmona mu předal zpět těsně za polovinou závodu. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, jenže Cyrus jel celou dobu jako ďábel a velkou měrou přispěl k vítězství žlutého vozu se startovním číslem 32. Harrounovi jej totiž předával na vedoucí pozici. Tisícovku bodů do šampionátu AAA bral ovšem jen Harroun, který stál i za návrhem „vosy“. Patschkeho jméno i vymodelovanou hlavu navíc jako jediného vítěze na slavné Borg-Warner Trophy nenajdete. Ostatní dva střídající piloti, kteří dokázali „pětistovku“ vyhrát (Joe Boyer a Mauri Rose), tam jsou…
Alespoň krátké připomenutí jezdce, na kterého dějiny poněkud neprávem zapomněly. Včetně pana Hyana, který mu také v článku o oválu v Indy (AR 7/2009) nevěnoval pozornost…
Caterham CSR 200 – Trysková sedma Zdroje a citace aneb Krátce o novinařině
3 Responses to Pět set v cihelně
[1]
7. 7. 2009 v 9:28prekladys
díky za milé připomenutí. vždyť, kdo by neznal první obrázek! tenkrát ještě byly formule rychlejší než fotoaparát…
[2]
7. 7. 2009 v 9:32prekladys
díky za milou vzpomínku. vždyť kdo by neznal první obrázek! tenkrát ještě byla závodní auta rychlejší než fotoaparát 😉
[3]
7. 7. 2009 v 10:52Sleeper
Jojo, ta první fotka je hodně známá… :o) Tehdejší nedokonalá technika alespoň umocňovala zážitek, auto bylo rychlé i na fotce :o)
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.