-
Auf Nimerwiedersehen, Herr Benz (?)
Skutečně navždy sbohem?
Chrysler byl odejit z „mateřského“ lůna koncernu DaimlerChrysler. Máme tu změnu jména německé automobilky. Ale proč zatraceně Daimler A.G.? Proč se nevrátí k názvu Daimler-Benz A.G.? A představitelé koncernu se musí ptát Forda, zda vůbec můžou použít název Daimler?
Vždyť je to, vzhledem k historii, víc než absurdní…. Daimler vznikl v Německu. První britský Daimler až o desetiletí později. A vůbec. Gottlieb Daimler nebyl vynálezce. Pohonnou jednotku pro první „Motorkutsche“ prakticky celou vyvinul a sestrojil Wilhelm Maybach. Daimler byl možná schopným obchodníkem…. Narozdíl od Karla Benze. Nehledě k tomu, že pouze s Maybachem motorizovali kočár, postavený jinde.
Benz svou „patentovanou motorou tříkolku“ postavil sám vlastníma rukama v domácí dílně, včetně motoru. Nezdá se Vám, vážení představitelé koncernu Daimler(-Benz) A.G., že byste měli mít více úcty i k panu K. B.?
P.S. Kdy změníte i značku vozů z Mercedes-Benz na Mercedes-Daimler nebo Daimler-Mercedes?
PitStop – Tak nám diskvalifikovali McLaren… Xakru jemná svůdkyně
7 Responses to Auf Nimerwiedersehen, Herr Benz (?)
[1]
5. 9. 2007 v 16:13Vektor
Kvituji tvoji znalost bavorštiny, pástšo.
Co znám německé kolegy jezdící M-B používají buď označení Daimler nebo Mercedes-Benz, popř. jenom Benz.
Čili zkrácení názvu by mohlo být pouhé odstranění zdvojení v názvu
jednoho a téhož. A označení Daimler AG je kratší a asi praktičtější.
Jak říkám Herr Benz má své pevné místo v názvu M-B a to je i podle mého názoru dostatečné.
I když wer weiss, es eigentlich wuascht. Servus.
[2]
5. 9. 2007 v 16:48xy
píše sa Nimmerwiedersehen Herr Sleeper
[3]
5. 9. 2007 v 22:23Sleeper
Děkuji za komentáře. Německy sic trochu umím (9 let studia, leč němčinu moc nepoužívám a už je to nějaký ten pátek, co jsem ze školy venku :o), ale v tomhle případě jsem, přiznávám, použil slovník (www.slovnik.cz). Ten uvádí „Nimerwiedersehen“, tedy s jedním m. :o)
[4]
6. 9. 2007 v 19:57Rebby
Dovoluji si nesouhlasit.
Viz: http://slovnik.seznam.cz/search.py?wd=Nimerwiedersehen&lg=de_cz
[5]
6. 9. 2007 v 20:37Ricardo
Ony ty online slovníky jsou kolikrát dost pofidérní… není sporu o tom že odděleně je to správně, bavíte se asi o bězném užití, kde se ty verze prostě můžou lišit (jako české vpoho x fpoho)
[6]
27. 1. 2008 v 16:00ZE
Podíváme-li se do historických publikací z doby, kdy ani Benz, ani Daimler ještě nebyli historií, pak jejich srovnání vypadá trochu jinak.
Karl Benz první sestrojil „motorový vůz“ jako tříkolku, podobně jako Cugnot, a jako motor použil jen upravený výrobek firmy OTTO&LANGEN v Kolíně nad Rýnem, kde shodou okolností byl zaměstnán Daimler jako technický ředitel. Tento motor měl velmi nedokonalé elektrické zapalování a dosahoval jen asi 200 otáček, ale Benzův automobil byl první skutečně použitelný a v malých seriích vyráběný.
Daimler, když se osamostatnil a přestěhoval do Cannstattu, nejdříve udělal vlastní konstrukci motoru se zapalováním žárovou trubkou a tak dosáhl vysokých otáček až 900 min-1. Motor zkoušel na člunu na Neckaru a, protože tehdy se lidé báli benzinu, připevnil na obrubu člunu izolátory a natáhl dráty a trvdil, že se jedná o elektrický člun. Po zkouškách a když si lidé v okolí trochu zvykli, sestrojil nejdříve motocykl, protože dlouho snil o tom, že umožní „každému mít svého koně“. Teprve později
nechal postavit u místního výrobce kočár, údajně jako dárek pro manželku, a do něj po úpravách přidělal motor.
Daimlerův automobil byl technicky dokonalejší a proto se více rozšířil a pro jeho výrobu byla vytvořena DAIMLER MOTOREN GESELLSCHAFT GmbH. Na rozdíl od redakčního článku byl Daimler dobrým vynálezcem, jehož vynálezy převáděl do konstukcí jeho stejně dobrý spolupracovník Wilhelm Maybach. Na rozdíl od redakčního článku byl Daimler špatným obchodníkem a proto změnil firmu na akciovou společnost, kde majoritu získali jistí bankéři a Daimler pak své akcie vyměnil za tzv. Genusschein a z firmy vystoupil.
Oba pánové, Benz i Daimler o sobě sice věděli, ale nikdy se nesetkali. Jejich firmy se sloučily až v roce 1922, kdy již byli oba po smrti
[7]
27. 1. 2008 v 16:21ZE
Historie názvů firmy a značek vozů byla ve stručnosti tato:
V počátcích se automobily jmenovaly podle firem. a to BENZ a DAIMLER. V době před první světovou válkou se v různých mondénních lázních provozovaly „soutěže elegnce“. Při jedné soutěži v Monte Carlu představila firma Daimler jako první automobil nekočárového typu a ten získal s převahou první cenu. Tento typ začaly potom vyrábět i ostatní automobilky včetně Benze. Protože na uvedené soutěži toto úspěšné auto vedla, tj. seděla vedle řidiče, slečna Mercedes Jelínková, dcera tehdejšího rakousko-uherského konsula v Monacu, dostal předváděný typ a později všechna auta firmy Daimler jméno Mercedes.
Při sloučení obou firem, z nichž firma DAIMLER byla větší, byl použit pro firmy sloučený název DAIMLER-BENZ a pro vozy sloučená značka MERCEDES BENZ
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.