-
Statistiky registrací českého trhu aneb Kam sakra s nimi?
Tenhle svůj příspěvek hodlám pojmout tak trochu oficiálně a tak trochu neoficiálně. To, že pro auto.cz už od června 2008 připravuji statistiky registrací nových aut na českém trhu (kromě jiného), asi většina z vás ví. Omlouvám se tímto za chyby, kterých jsem si vědom, ovšem články také procházejí redakční úpravou. Ale znáte to: tu a tam se člověk upíše, takže se vloudí 207 do miniaut a S-Max do středních MPV, sem tam nesedí nějaký číslený údaj nebo prostě zůstane v článku předchozí měsíc, to je klasika.
Tyhle věci ale nejsou to jediné, co mám na srdci. Všichni víme, že výrobci si vymýšlejí stále nové a nové kategorie aut, samozřejmě, hlavní roli hraje marketing. No jo, ale…. co když automobilka postaví něco, co vypadá jako zvýšený hatchback, udělá se z toho další oplastovaná verze s pohonem 4×4 a když se vezme výchozí varianta a naroubuje se k ní záď, vznikne navíc sedan? Kromě toho délka hatchbacku se pohybuje někde mezi 4,10 m a 4,20 m? Určitě víte, které auto mám na mysli – ano, správně, Suzuki SX4.
SDA jej řadí do nižší střední a já to tak nechal. Ovšem, je to správně? Dobrá, na malá auta možná trochu větší, ale rozvor má menší než Clio 3. Takže malé auto? Trochu vysoké… ne? Ale MPV to není. SUV taky ne, když se vyrábí sedan….?
Takových aut je ve statistikách více. Třeba Logan MCV. Kombi nižší střední třídy, řazené ovšem mezi střední MPV. Proč? Jezevčík není MPV, ale… kombi taky ne. Má auto nižší střední rozvor 2,9 m, výšku přes 1,6 m a vejde se do něj sedm lidí?
Kia Soul a Toyota Urban Cruiser. Crossovery, Ale zároveň malá auta. Mimochdem, UC je řazen oficiálně do nižší střední, což je s odpuštěním kardinální kravina. V mnalých vozech je mu na auto.cz určitě lépe.
Další věc: velká MPV. Patří tam luxusní dodávky typu Multivan, Viano nebo Tourneo? A co Tourneo Connect do středních? Hmmm, když SDA pytlíkuje Transity a Transity Connect do jednoho modelu, jen Tourneo a Tourneo Connect je zvlášť?
Mini…. Mini je prostě mini. Tak co dělá v malých vozech? Jasně. základní cena je na hony vzálená Sparrku a Pandě, ale i pětistovce. Ale auto má 3,62 m. Jasné miniauto. Ale, je miniauto třeba takový Swift, když je kratší než Splash? A co Fox, který už kariéru u nás poněkud neslavně ukončil. Řadili jsme ho mezi miniauta, ale SDA mezi malá – taky má přes 3,8 m.
A ještě jedna věc: je možné považovat kupé a lupé-kabriolety, odvozené od sériové produkce, za sportovní vozy? Pak tzo dopadá tak, že ve střední třídě máme Audi A5 (Sportback) a ve sportovních autech Audi A5 (kupé) a Audi A5 Cabrio. Pěkný hokej… To samé je pochopitelně u cécéček, ať už se jedná o Focus, Mégane, 207, či 308, nemluvě o Lexusu IS. A třešnička na dortu – ve sportovních vozech se taky objevila Panamera. Což o to, dá se považovat za supersport, ale má, ehm, nějak moc dveří. Takže kam s ní. Do luxusních?
Z výše napsaného vyplývá toto:
Navrhované změny v tabulkách registrací od ledna 2010:
1 ) přeřadit SUZUKI SX4 a FIAT SEDICI z nižší střední do malých vozů
2 ) DACIA LOGAN MCV – ze středních MPV do nižší střední
3 ) FORD TOURNEO CONNECT – vyhodit ze středních MPV do dodávek (jednou za půl roku)
4 ) MINI do mini :o)
5 ) FOX – do malých – tam už je to celkem jedno, protože se u nás zřejmě žádný nový Fox neobjeví
6) SUBARU JUSTY – z malých do mini – nová generace má 3,6 m
7 ) NISSAN NOTE – z nižší střední do malých MPV
8 ) PORSCHE PANAMERA – ze sportovních do luxusních
9 ) MULTIVAN, VIANO a TOURNEO – vyhodit z velkých MPV a sloučit s výchozími dodávkami
10 ) SPORTOVNÍ VOZY, ODVOZENÉ OD VELKOSÉRIOVÝCH MODELŮ – sloučit s výchozími modelyTěším se na Vaše názory. Jen dodávám, že slučování typu LOGAN/SANDERO, CLIO/THALIA, IBIZA/CORDOBA nebo dokonce 206/207, které praktikují kolegové ze Světa motorů, zavádět nebudu. Zrovna tak MEGANE/FLUENCE (až se Fluence objeví) nebo JAZZ/CITY nikoliv. Jedna sporná věc tu ovšem je: PEUGEOT 3008 A 5008. Sloučit či nikoliv?
Caterham CSR 200 – Trysková sedma
6 Responses to Statistiky registrací českého trhu aneb Kam sakra s nimi?
[1]
14. 12. 2009 v 10:28prekladys
snad s trochou nadsázky by se chtělo říci – přenechme to evropské unii. tvůj problém řeší všechny národní statistiky. navíc jedno a totéž auto na pomyslném pomezí najdeš často v různých zemích v různých kategoriích. řešení: jediná správná statistika schválená pro celou unii jediným orgánem na základě doporučení národních komisí, které budou voleny národními parlamenty z vybraných a doporučených odborníků… bez diskuze a natvrdo. jo, obávám se, že to tak bude
[2]
14. 12. 2009 v 10:55kuko
nejdřív velké poděkování za tvojí každoměsíční práci se surovými daty, ze kterých vytvoříš pak „normální“ tabulky (a následně další kolega menšími úpravwami i ty správwné tabulky 🙂 )
S navrhovanými změnami souhlasím, až na SX4, tu bych nechal v nižší střední. Je to sice takový kočkopes, ale vnitřními rozměry, motorizacemi, cenou a pod. mi víc sedí v kompaktech než v subkompaktech.
[3]
14. 12. 2009 v 11:02Sleeper
kukino: u té SX4 jsem na vážkách, ovšem Octavia je taky v nižší střední včetně Touru (tedy u nás, SDA ji má ve střední :o), a ten jak známo na Clio III ztrácí v rozvoru zhruba 6 cm… Tuším že i Slováci mají SX4 v nižší střední.
[4]
14. 12. 2009 v 11:02Sleeper
prekladys: děsíš mě….
[5]
14. 12. 2009 v 12:49kuko
[3]
Sleeper – chápu, asi neexistuje univerzální faktor, který by byl určující. Rozvor je sice celkem objektivní, ale přesně jak píšeš, v některých případech prostě i ten je na problém krátký. Já bych se pak skutečně snažil dívat na auto jako na celek (motory, výbava, prostor, ceny). Proto mi tak SX4 líp pasuje do nižší střední (i když není úplně plnohodnotná, nebo spíš ortodoxní). Stejně jako třeba Delta – tady jsem víc na vážkách než se Suzuki. Technicky mě to víc táhne jí dát do střední, když ale na ní koukám, vidím velký kompakt… zlaté časy když byl jen sedan a kombi 🙂
[6]
14. 12. 2009 v 14:25Sleeper
Deltu jsem nechal ve střední – přece jen prodloužená platforma Brava s rozvorem 2,7 m dělá své. Navíc hatchbacky nižší střední nemají 4,5 m (Lancer Sportback je přece jen trochu netradiční…). To samé je u Liney, mohla by být v malých vozech, konstrukčně přece vychází z Grande Punta, ale je opět trochu natažená…. Měl jsem podobný problém i s MiTem (délka 4,10 m), ale to má jasný podvozek z Punta a navíc jsem ho nechtěl pytlíkovat se 147, takže je v malých.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.