-
Serpollet Type H (1903) – Plnou parou vpřed!
Francouzská firma Serpolet, kterou založil jeden z průkopníků parních vozidel Leon Serpollet, postavila v roce 1902 sedm závodních vozů typu H. Byly určeny pro závod Paříž-Madrid 1903. Jeden z nich však ještě o rok dříve překonal absolutní světový rekord výkonem 119,1 km/h.
V tragickém klání Paříž-Madrid startovalo všech sedm vozů a všechny také dojely do cíle v Bordeaux, kde byl vzhledem k více jak třem desítkám obětí závod zastaven.
Serpollet Type H byl jedním z prvních automobilů, při jejichž konstrukci bylo využito tehdejších znalostí aerodynamiky. Díky tomu mohl vůz dosáhnout vysoké maximální rychlosti. Dbalo se i na rozložení hmotnosti, tudíž parní stroj byl umístěn uprostřed pod sedadly řidiče a mechanika. To ovšem mělo za následek zvýšení těžiště vozu, což byla jeho jediná nevýhoda.
Jeden z vozů se dochoval.
Základní technické údaje
MOTOR: Řadový čtyřválcový parní stroj umístěný podélně uprostřed, největší výkon 29,8 kW (40 k).
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol.
PODVOZEK: Obě nápravy tuhé, odpružené listovými pery.
KAROSÉRIE: Dvoumístný otevřený závodní vůz.
ROZMÉRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2530 mm.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 119 km/h.
Prameny: Supercars.net, vlastní archiv
PitStop – VC Austrálie 2007 Vzpomínka aneb Camaro Z28
11 Responses to Serpollet Type H (1903) – Plnou parou vpřed!
[1]
13. 3. 2007 v 21:59Pet
Krasne, take by som vzal vsetkymi 10…
[2]
13. 3. 2007 v 22:06GTI
Super, tahle kára by se neztratila ještě dnes v kdejakém dlouhém táhlém 🙂
[3]
13. 3. 2007 v 22:12Sleeper
GTI :o)) Mě na tomhle autě fascinuje chladič vpředu a pak maximálka…. opravdu si nedokážu představit, že tohle na uzoučkých gumách mohlo jet s větrem v zádech sto dvacet…. :o) Proto jsem ho sem dal…. Byli to blázni…. Příště možná zase něco mladšího a delšího, co se článku týče….
[4]
13. 3. 2007 v 22:29venturi
119 km/h v roce 1903 tak to je síla….
[5]
14. 3. 2007 v 8:15pan X
Kde to ma plachty? 🙂
[6]
14. 3. 2007 v 8:23Simca1301
Sleeper: Ano, byli to blázni, stejně jako všichni ostatní, kteří udělali něco nového, co nikdo jiný před nimi. Díky takovým bláznům nelezeme po stromech, a můžeme se tady bavit o dlouhém táhlém, aniž bychom museli vážit cestu z pohodlí svých obýváků a kanceláří…
Hluboce před všemi takovými blázny smekám…
[7]
14. 3. 2007 v 10:19Sleeper
Koukám, že jsem zapomněl opravit rok, mělo být 1902… :o) ale v titulku už ho nezměním, tak to nechánm být :o)
[8]
14. 3. 2007 v 18:23emha
Myslím, že tak okolo 1906 zajel parní Stanley jako první přes 200 km/h. Historie automobilů je vůbec komická: první přes 100 km/h byl elektromobil a první přes 200 km/h pára.
[9]
14. 3. 2007 v 19:16PepaSFI
čím se tam topilo? Není vidět žádný komín ani topeniště.Uhlí nebo nějaký olej ? Lokomotivy měly výfuk páry z válců zavedený do komína kde byl injektor zvyšující tah v topeništi. Tady předpokládám taky něco takového.
[10]
14. 3. 2007 v 21:13Ricardo
Incredibile… zvlášťní a velmi zajímavý stroj
[11]
15. 3. 2007 v 10:20Sleeper
Pepa: bohužel víc info nemám, dle mého názoru se topilo spíše olejem než uhlím…. Nebo že by mechanik přikládal? :o) Emha: Ano, Fred Marriott na parním Stanleyi Rocket jel jako první přes 200 km/h…. Bratři Stanleyové byli vůbec zajímaví, nenechali si do výroby aut kecat ani po první světové válce a pořád stavěli parovozy…. Posledním z těch, kteří se pokoušeli vyrábět automobily, poháněné parním strojem, byl Abner Doble, ale jeho Doble Steam Motors nepřežila hospodářskou krizi….
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.