• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > sleeper.blog.auto.cz  > Bugatti 35 (1924-1931) – Legenda závodních tratí

  • Bugatti 35 (1924-1931) – Legenda závodních tratí

    Publikováno: 10. 2. 2007

    V roce 1924 Ettore Bugatti navrhl a zkonstruoval vůz, který z něj udělal legendu: typ 35. Byl poprvé představen v Lyonu při francouzské Velké ceně. Pod kapotou měl dvoulitrový tříventilový osmiválec, který vycházel z předchozího typu 30, oproti němu měl navíc dvě hlavní ložiska v klikové skříni.

    Ačkoli Bugatti nenáviděl kompresory, musel jít s dobou, a tak ze základního modelu vznikly modifikace 35C s dvoulitrovým motorem a 35B s motorem 2,3 litru, „dopované“ upraveným Rootsovým dmychadlem. Motor 2,3 litru existoval i ve verzi bez kompresoru, vůz pak nesl označení 35T. Údajně existovaly tyto vozy i s jedenapůllitrovým motorem bez kompresoru. Tři kompresorové automobily (neudané specifikace) byly poprvé nasazeny do alsaské Velké ceny 1925. Další verzí byla 35A s pětasedmdesátikoňovým dvoulitrem s třikrát uloženým klikovým hřídelem z typu 38. Samozřejmě, nebyla zdaleka tak rychlá jako výkonnější verze, ovšem díky nízké ceně se prodávala velice dobře. Varianta Grand Sport byla určená nejen pro závody sportovních vozů, ale i pro bězný provoz, byla tedy vybavena blatníky a světly.

    Kompresorovou Bugatti 35B v roce 1927 následoval typ 35C, také přeplňovaný, ale s menším dvoulitrovým motorem. Výkon však zůstal zhruba na stejné úrovni. „Céčko“ dostalo upravené brzdy a větší chladič posunutý více dopředu.

    Značka Bugatti vyhrála více závodů než kterákoli jiná. Velkou část z nich právě díky typu 35. V letech 1927-31 „pětatiřicítky“ zcela dominovaly závodům Grand Prix a staly se tak jedním z nejúspěšnějších vozů historie automobilového sportu. Zejména řízení a ovladatelnost, které zajišťoval tuhý podvozek, byly fantastické. Zaostávaly však brzdy, neboť „Le Patron“ byl v zavádění technických inovací poněkud zdrženlivý. Zatímco jiní výrobci používali už hydraulické ovládání brzd, Bugatti zůstával u lanek. Jednomu zákazníkovi, který si stěžoval, řekl: „Vyrábím své vozy aby jezdily, ne aby stály.“

    K dalším kladům patřila dobrá aerodynamika jeho překrásné karosérie, novinkou pak byla kola z lehké slitiny.

    S vozy převážně v typické modré barvě jezdilo mnoho závodníků, od ryzích amatérů až po hvězdy, jako byli René Dreyfus, vítěz první VC Monaka v roce 1929 William Grover „Williams“ nebo legendární Louis Chiron. Jen za první tři sezóny, tedy od roku 1924 do roku 1926, vyhrály 1045 závodů, v roce 1927 získaly vozy Bugatti 35 805 (!) vítězství ve větších i menších kláních, jiné prameny uvádějí dokonce 2000 vítězství!. Každopádně, o rok dříve, tedy v roce 1926 vyhrály 12 důležitých Velkých cen. V té době snad neexistoval závod, ve kterém by nestál na startu alespoň jeden vůz tohoto typu, většinou v soukromých rukou.

    Během sedmi let se „pětatřicítka stala nejúspěšnějším vozem své značky.

    Celkem bylo vyrobeno kolem 200 kusů, jiné prameny ale uvádějí až dvojnásobek tohoto počtu.
    Do bývalého Československa bylo dovezeno asi 15 závodních osmiválců Bugatti 35 a dalších deset vozů Bugatti 37 a 37A s motory 1.5 litru. „Bugattky“ tou dobou vyhrávaly většinu domácích závodů, české firmy nevyráběly závodní vozy kategorie Grand Prix.

    Manželé Junkovi dovezli do Československa celkem šest závodních automobilů Bugatti a vyhráli s nimi mnoho domácích závodů, úspěšně se zúčastňovali i zahraničních klání. Největším úspěchem Elišky Junkové bylo páté místo v obtížném závodě Targa Florio na Sicílii v květnu 1928.

    Po smrti manžela v roce 1928 ukončila závodní kariéru i Eliška.

    K tomuto slavnému automobilu se váže ještě jedna legenda o nespokojeném zákazníkovi: celkem třikrát vrátil tento muž svou „pětatřicítku“ do továrny k reklamaci. Naposledy ho „Le Patron“ napomenul, aby se to vícekrát již nestalo!

    Bugatti 35 - kresba

    Základní technické údaje

    Bugatti 35

    MOTOR: Řadový kapalinou chlazený osmiválec s rozvodem OHC a třemi ventily na válec umístěný vpředu podélně, zdvihový objem 1991 cm3 (průměr 60 x 88 mm) největší výkon 70-73 kW (95-100 k)/5000 min-1.

    PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol. Čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Šnekové řízení.

    PODVOZEK: Přední tuhá náprava odpružená půleliptickými listovými pery, zadní poháněná odpružená obrácenými čtvrteliptickými pery, na obou nápravách třecí tlumiče.

    KAROSÉRIE: Sportovní a závodní otevřená dvoumístná.

    ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2400 mm, rozchod kol vpředu i vzadu 1200 mm. Hmotnost 650 kg

    PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 175-190 km/h.

    Bugatti 35A

    MOTOR: Řadový osmiválec s rozvodem OHC a třemi ventily na válec umístěný vpředu podélně, zdvihový objem 1991 cm3 (průměr 60 x 88 mm), největší výkon 55 kW (75 k)/4000 min-1. Litrový výkon 37,67 k/l. Dva karburátory Solex nebo Zenith.

    PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol. Čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Stálý převod 3,86:1.

    PODVOZEK: Ocelový rám, přední tuhá náprava odpružená půleliptickými listovými pery, zadní poháněná odpružená obrácenými čtvrteliptickými listovými pery, na obou nápravách třecí tlumiče. Bubnové brzdy na všechna kola. Pneumatiky vpředu i vzadu 27 x 4,40

    KAROSÉRIE: Ocelová, sportovní a závodní otevřená dvoumístná. Sportovní verze vybavena blatníky a světly.

    ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2400 mm, rozchod kol vpředu i vzadu 1200 mm.

    PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 145 km/h.

    Bugatti 35B

    MOTOR: Řadový kapalinou chlazený osmiválec s rozvodem OHC a třemi ventily na válec umístěný vpředu, zdvihový objem 2262 cm3 (průměr 60 x 100 mm), největší výkon 96-110 kW (130-150 k)/5000-5500 min-1. Kompresor.

    PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol. Čtyřstupňová převodovka.

    PODVOZEK: Údaje nejsou známy.

    KAROSÉRIE: Sportovní a závodní otevřená dvoumístná.

    ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2400 mm, rozchod kol vpředu i vzadu 1200 mm. Rozměry (délka, šířka, výška): 3820 x 1506 x 1050 mm. Hmotnost 730-802 kg.

    PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 210 km/h.

    Bugatti 35C

    MOTOR: Řadový osmiválec s rozvodem OHC a třemi ventily na válec umístěný vpředu, zdvihový objem 1991 cm3 (průměr 60 x 88 mm), největší výkon 92 kW (125 k)/5500 min-1. Přeplňování kompresorem Roots. Litrový výkon 62,78 k/l.

    PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol. Čtyřstupňová přímo řazená převodovka.

    PODVOZEK: Mechanické bubnové brzdy na všechna kola. Šnekové řízení. Pneumatiky vpředu i vzadu Dunlop 29 x 5.

    KAROSÉRIE: Sportovní a závodní otevřená dvoumístná.

    ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor náprav 2400 mm, rozchod kol vpředu 1245, vzadu 1194 mm.. Hmotnost 767 kg.

    PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 204 km/h.

    Prameny: Auta 5P, Jaap Horst, Grand Prix History, Supercars.net, Toyota Motor Museum

    Bugatti 35

Dodge Brothers 30/35 (1914-1928) – Když se spojí dva bratři Cadillac Model A (1902-1903) – Na počest zakladatele

5 Responses to Bugatti 35 (1924-1931) – Legenda závodních tratí

  • [1]

    10. 2. 2007 v 20:26element5

    Moc hezké. Eliška Junková byla hrdinkou mých dětských let, … zhruba do té doby kdy jsem objevil Madonnu 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    11. 2. 2007 v 9:23Lonestarstate

    Podařený článek o nádherném autě. Nějaká reminiscence na typ 35 by imho byla mnohem úspěšnější než současný monstr-projekt nejdražšího auta světa.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    11. 2. 2007 v 10:29Sleeper

    Element :o)))

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    11. 2. 2007 v 16:26vladi

    výborný článok, dobre sa číta, nechýbajú ani zaujímavosti. Pekné.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    11. 2. 2007 v 18:27Sleeper

    Element: Mimochodem, měl jsem to štěstí paní Junkovou poznat osobně. Ze setkání na prvním ročníku obnoveného závodu Knovíz-Olšany mi zbyl podepsaný program…. Doufám, že se nahoře v závodnickém nebi máte pěkně, paní Eliško…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

sleeper.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Prosinec 20091 Příspěvek
  • Srpen 20091 Příspěvek
  • Červenec 20091 Příspěvek
  • Červen 20091 Příspěvek
  • Únor 20091 Příspěvek
  • Prosinec 20081 Příspěvek
  • Říjen 20081 Příspěvek
  • Září 20081 Příspěvek
  • Srpen 20081 Příspěvek
  • Červen 20081 Příspěvek
  • Duben 20081 Příspěvek
  • Leden 20081 Příspěvek
  • Listopad 20071 Příspěvek
  • Září 20073 Posts
  • Srpen 20071 Příspěvek
  • Červenec 20072 Posts
  • Červen 20073 Posts
  • Květen 20071 Příspěvek
  • Duben 20074 Posts
  • Březen 20076 Posts
  • Únor 20072 Posts
  • Leden 20071 Příspěvek
  • Prosinec 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura