• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > sleeper.blog.auto.cz  > Cadillac Model A (1902-1903) – Na počest zakladatele

  • Cadillac Model A (1902-1903) – Na počest zakladatele

    Publikováno: 3. 2. 2007

    V roce 1899 založil Henry Ford Detroit Automobile Company. Pro neshody se spolumajiteli ji však v roce 1902 opustil a firmu zakoupili milionář Murphy a podnikatel Henry Leland. Pojmenovali ji po francouzském dobyvateli, šlechtici Antoineovi de la Mothe Cadillac, který založil roku 1701 sídlo Ville d’Etroit (dnešní Detroit).

    První vozy začala firma vyrábět hned v roce 1902. V roce 1909 se Cadillac stal součástí koncernu General Motors Company, sdružujícího značky Buick, Oldsmobile, Oakland, Pontiac a později i Chevrolet. V tomto koncernu má značka dodnes pozici výrobce luxusních vozů.

    Prvním vozem Cadillac byl model A poháněný jedenapůllitrovým jednoválcem uloženým pod podlahou. Zajímavostí bylo startování vozu pákou na straně řidiče, tedy nikoli klikou zepředu jak bylo tehdy obvyklé.

    Cadillac Model AZákladní technické údaje

    MOTOR: Jednoválcový motor umístěný pod podlahou, zdvihový objem 1500 cm

Bugatti 35 (1924-1931) – Legenda závodních tratí Její Veličenstvo Fabia Druhá

20 Responses to Cadillac Model A (1902-1903) – Na počest zakladatele

  • [1]

    4. 2. 2007 v 10:48Lonestarstate

    A tak začala historie nejpokrokovější automobilky všech časů… Krásné připomenutí. Možná zbytečně stručné. Jinak palce nahoru. 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    4. 2. 2007 v 10:53Sleeper

    Lonesi, dávám dohromady data postupně…. proto je to tak stručné. Víc k téhle kárce (zatím) nemám…. Časem článek upravím, pokud seženu víc…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    4. 2. 2007 v 11:32Lonestarstate

    V pohodě. Já jen aby to nevypadalo, že jen chválím a jen proto, že je to o Cadillacu. 😉 Sám jsem dnes konečně dal do kupy novinky o Caddym za uplynulý měsíc, tak bude vypadat blog chvilku monotónně. 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    4. 2. 2007 v 11:42Angličan

    Lonestarstate? Co je, šmánkote, na Cadillacovi „nejpokrokovějšího“?!! Jestli to byla ironie, tak áž příliš dobře schovaná… 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    4. 2. 2007 v 11:50Lonestarstate

    Žádná ironie. Prakticky všechny vynálezy, které ve svém autě používáš vymyslel a zavedl do výroby Cadillac (GM). Začalo to elektrickým startérem, elektrickým ovládáním všeho možného i nemožného, pokračovalo elektronickým protiblokovacím systémem a airbagama. A v 90.letech završeno head-up displejem, magnetickýma tlumičema, magnetickým variabilním posilovačem řízení, nočním viděním,…. Vybíral jsem jen nej-technické lahůdky. Okolo toho jsou desítky míň důležitých prvenství jako například první do rohů zahnuté čelní sklo, první karoserie bez B-sloupku, první zadní světlomety kompletně z LED atd. Nenapadá mě žádná více high-tech automobilka. Vážně ne.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    4. 2. 2007 v 13:21Ricardo

    A není to náhodou ABS – Mercedes, airbagy – Mercedes, ESP – Mercedes…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    4. 2. 2007 v 13:22Ricardo

    A není to náhodou ABS – Mercedes, airbagy – Mercedes, ESP – Mercedes…?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    4. 2. 2007 v 13:37Lonestarstate

    Není. Úplně náhodou. Cadillac: Track Master (computerized skid control braking system): 1971, Airbag (Air Cushion Restrain System): 1974. Dost vážně pochybuju, že Mercedes to nabízel dříve. Ostatně, Cadillac Night Vision: 1999. Mercedes 2006. A stejně loni psali ve všech časopisech, že M-B a BMW jsou první.V Carautu jim, tuším, za to udělili nějakou cenu. Chystám o tom nějaký článek na blog. Protože tohle nehorázný zatajování novinek, se kterýma přijde kdokoliv mimo Reich už mě štve. Hlavně, že mají rubriku „To se může stát jen v Americe“.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    4. 2. 2007 v 14:37Sleeper

    Zrovna jsem dneska spisoval dalšího Caddyho do archívu (3555) a dostal se zrovna k tomu, že Cadillac jako první zavedl do výroby elektrický souštěč…. jak Lones připomněl. Bylo to v roce 1911.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    4. 2. 2007 v 14:42Sleeper

    Mimochodem: Lonesi, mně nejvíc štve, že všichni považují MB za nejstaršího výrobce aut na světě. Jak může být nejstarším, když Daimler i Benz sídlili každý v jiném městě, nikdy v životě se nepotkali, natož aby spolupracovali a firmy se spojily až v roce 1926? Tak mě napadá, že po zrušení Oldsu je Cadillac nejstarší dosud existující americkou automobilkou…. spolu s Buickem. Akorát současný trend jejich designu mě nějak neoslovuje….. Stejně jako Mercedesu a BMW.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    4. 2. 2007 v 15:13Lonestarstate

    Sleepere, Mercedes má slavnou historii a určitě patřil ke světové špičce. Ale v našich krajích mi někdy přijde, ostatní jako by ani nebylo. Cokoliv zavede jako novinku Mercedes, je provázeno několikatýdenní masáží ve všech médiích. Holt někdo má dobrou reklamu a někdo ne.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [12]

    4. 2. 2007 v 16:16Ricardo

    Lonesi, za PRVÉ – vím že je to tvé citlivé místo tak jsem ho zkusil lehce podráždit 😀 za DRUHÉ – je pravda, že někdo jen umí a někdo umí a umí to i prodat (viz sekce innovations na http://www.mercedes-benz.com). Proto je Mercedes světová extratřída, za TŘETÍ – Mercedes je opravdu nejstarší výrobce (nikoliv značka). Stačí se podívat, kdo vyrobil první automobil. Mimochodem – když už tady slovíčkařím – nejstarší německá automobilová značka je Opel 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [13]

    4. 2. 2007 v 17:16Angličan

    Lonestarstate? Každej jsme nějakej… Z Tvého výčtu je chválihodnej jen ten startér… všechno ostatní je buď k ničemu nebo to vůbec nepoužívám! Za to mám samonostnou karosérii – a víš, kdo s ní přišel jako první? Lancia. Mám všechny brzdy kotoučový – Lancia… atd. 🙂
    Oni žijou v jiným světě a v jiným století. Jejich auta musejí být pohodlný – a to jsou. To je fakt. Ale benzín stojí stejně jako balená voda a jezdí pomalu a furt rovně – díky, nechci. Ale ještě v jednom s Tebou souhlasím: to co přijde z Reichu je většinou předraženej šunt – jen s dobrou reklamou! :-))

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [14]

    4. 2. 2007 v 17:31Angličan

    A když tak povídáme: Lancia měla první motor s nezávislým olejovým mazáním v roce 1908, ještě k tomu vysokootáčkovej… el. startér měla v roce 1919 – a stejná Kappa v tomhle roce měla seřiditelný sloupek řízení! V roce 1922 přijela Lambda s citovanou samonosnou karosérií a hlavně s vinutými pružinami na přední nápravě! A jak máš na autě převodovku s diferenciálem? V jednom kuse a vepředu? Tak tohle je patent Lancie z roku 1913! Tak asi tak… já jsme jinak vysazenej na Anglii. To jenom, že důležité věci vymýšleli jiní… Amíkům stačí, že je to pohodlný a nenáročný… Víš, proč auta v Americe nemají mlhovky? Protože pro průměrného amerického řidiče je ovládání toho vypínače moc složitý! A proto vymysleli senzor tmy… senzor deště… senzor únavy… Co bude dál? Asi senzor hladu – a navigace Ti hlasově sdělí, kde je nejbližší McDonald! :-))

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [15]

    4. 2. 2007 v 18:02Ricardo

    A to jste nečetli můj výcuc z PR materiálů GM Europe… bude tu ještě v únoru 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [16]

    4. 2. 2007 v 21:15Sleeper

    Ricardo, nesouhlasím. Mercedes-Benz není nejstarší automobilkou na světě, protože první vozidlo, považované za automobil, vyrobil Karl Benz v Mannheimu v roce 1885 a o rok později si ho nechal patentovat. Žádný Daimler-Benz a už vůbec ne Mercedes-Benz, pouze Benz. Tečka. Nejstarší automobilkou na světě, která mimochodem stále existuje a ani nezměnila název, ani se s nikým nespojila, je Peugeot. Mimochodem, strojírna Peugeot vznikla už v roce 1810… a to byli pánové Benz a Daimler ještě na houbách :o) Nikdo neupírá Německu prvenství, ale se značkou Mercedes-Benz je to velice sporné. Mimochodem, já za první automobil světa považuji Cugnotův parovůz z roku 1769. O Ferdinandu Verbiestovi se toho ví sice hodně, ale nikdo už nezjistí, jak jeho „auto“, údajně pouze model, vypadalo a kdy ho vlastně postavil, literatura uvádí roky 1665-1681. Isaac Newton nikdy svůj projekt parovozu nerealizoval (rok 1680), přesto existuje funkční replika :o) A když jsme u těch prvenství… První obojživelné vozidlo – Američan Oliver Evans, literatura uvádí roky 1801-1804. Diferenciál jako první použil Francouz Pecquer na svém parovoze v roce 1828. První auto s předním pohonem byl zřejmě rakouský Graf z roku 1897. První automobil na světě vybavený nárazníkem byl kopřivnický Präsident. Prvním automobilem s pohonem všech kol byl nizozemský Spyker 50 HP v roce 1903… P.S. Angličane, Lambda neskutečně předběhla dobu…..

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [17]

    4. 2. 2007 v 21:21Sleeper

    Ještě jem si vzpomněl… Pánové Heinz a Klement uvádějí ve své knize Z dějin automobilu, že nejstarším samohybným vozidlem světa byl vůz, který jezdil v jednom z aténských chrámů kolem roku 1000 před Kristem. Jezdil pro pobavení vrchnosti a ovládali ho pochopitelně otroci, sedící uvnitř, prý pákami. Předpokládám, že páky byly přímo spojeny s osou předních kol, převody byly tehdy věcí neznámou…. Pouze má domněnka, tohle už pramen neuvádí….

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [18]

    5. 2. 2007 v 18:24Lonestarstate

    Angličane, konečně znám tvojí oblíbenou značku. 🙂 Ale proč se teda neříkáš Ital? 🙂 K názoru, že třeba airbag není chvályhodný vynález, se radši nebudu ani vyjadřovat. 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [19]

    5. 2. 2007 v 18:25Lonestarstate

    Ricardo: Já si v duchu říkal „neříkal já to zrovna Ricardovi už jednou? asi ne, asi někomu jinému….“ 😀 Tak jsem spustil. OK OK. Otočíme list 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [20]

    5. 2. 2007 v 21:40Angličan

    Protože mě roky živil Rover a MG, dodnes svým způsobem živí… ale nejkrásnější roky jsem strávil za volantem Lancií – a nějaké té Alfy. Když se svezeš v Lancii Deltě HF 2.0 turbo Integrale, tak na to hned tak nezapomeneš… 🙂 Ale stejně bych chtěl někde sehnat Lancii Beta. Mám na ni prostě slabost. Rovera P6 2000TC už doma mám… 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

sleeper.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Prosinec 20091 Příspěvek
  • Srpen 20091 Příspěvek
  • Červenec 20091 Příspěvek
  • Červen 20091 Příspěvek
  • Únor 20091 Příspěvek
  • Prosinec 20081 Příspěvek
  • Říjen 20081 Příspěvek
  • Září 20081 Příspěvek
  • Srpen 20081 Příspěvek
  • Červen 20081 Příspěvek
  • Duben 20081 Příspěvek
  • Leden 20081 Příspěvek
  • Listopad 20071 Příspěvek
  • Září 20073 Posts
  • Srpen 20071 Příspěvek
  • Červenec 20072 Posts
  • Červen 20073 Posts
  • Květen 20071 Příspěvek
  • Duben 20074 Posts
  • Březen 20076 Posts
  • Únor 20072 Posts
  • Leden 20071 Příspěvek
  • Prosinec 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura