-
Cadillac Model A (1902-1903) – Na počest zakladatele
V roce 1899 založil Henry Ford Detroit Automobile Company. Pro neshody se spolumajiteli ji však v roce 1902 opustil a firmu zakoupili milionář Murphy a podnikatel Henry Leland. Pojmenovali ji po francouzském dobyvateli, šlechtici Antoineovi de la Mothe Cadillac, který založil roku 1701 sídlo Ville d’Etroit (dnešní Detroit).
První vozy začala firma vyrábět hned v roce 1902. V roce 1909 se Cadillac stal součástí koncernu General Motors Company, sdružujícího značky Buick, Oldsmobile, Oakland, Pontiac a později i Chevrolet. V tomto koncernu má značka dodnes pozici výrobce luxusních vozů.
Prvním vozem Cadillac byl model A poháněný jedenapůllitrovým jednoválcem uloženým pod podlahou. Zajímavostí bylo startování vozu pákou na straně řidiče, tedy nikoli klikou zepředu jak bylo tehdy obvyklé.
Základní technické údaje
MOTOR: Jednoválcový motor umístěný pod podlahou, zdvihový objem 1500 cm
Bugatti 35 (1924-1931) – Legenda závodních tratí Její Veličenstvo Fabia Druhá
20 Responses to Cadillac Model A (1902-1903) – Na počest zakladatele
[1]
4. 2. 2007 v 10:48Lonestarstate
A tak začala historie nejpokrokovější automobilky všech časů… Krásné připomenutí. Možná zbytečně stručné. Jinak palce nahoru. 😉
[2]
4. 2. 2007 v 10:53Sleeper
Lonesi, dávám dohromady data postupně…. proto je to tak stručné. Víc k téhle kárce (zatím) nemám…. Časem článek upravím, pokud seženu víc…
[3]
4. 2. 2007 v 11:32Lonestarstate
V pohodě. Já jen aby to nevypadalo, že jen chválím a jen proto, že je to o Cadillacu. 😉 Sám jsem dnes konečně dal do kupy novinky o Caddym za uplynulý měsíc, tak bude vypadat blog chvilku monotónně. 🙂
[4]
4. 2. 2007 v 11:42Angličan
Lonestarstate? Co je, šmánkote, na Cadillacovi „nejpokrokovějšího“?!! Jestli to byla ironie, tak áž příliš dobře schovaná… 🙂
[5]
4. 2. 2007 v 11:50Lonestarstate
Žádná ironie. Prakticky všechny vynálezy, které ve svém autě používáš vymyslel a zavedl do výroby Cadillac (GM). Začalo to elektrickým startérem, elektrickým ovládáním všeho možného i nemožného, pokračovalo elektronickým protiblokovacím systémem a airbagama. A v 90.letech završeno head-up displejem, magnetickýma tlumičema, magnetickým variabilním posilovačem řízení, nočním viděním,…. Vybíral jsem jen nej-technické lahůdky. Okolo toho jsou desítky míň důležitých prvenství jako například první do rohů zahnuté čelní sklo, první karoserie bez B-sloupku, první zadní světlomety kompletně z LED atd. Nenapadá mě žádná více high-tech automobilka. Vážně ne.
[6]
4. 2. 2007 v 13:21Ricardo
A není to náhodou ABS – Mercedes, airbagy – Mercedes, ESP – Mercedes…
[7]
4. 2. 2007 v 13:22Ricardo
A není to náhodou ABS – Mercedes, airbagy – Mercedes, ESP – Mercedes…?
[8]
4. 2. 2007 v 13:37Lonestarstate
Není. Úplně náhodou. Cadillac: Track Master (computerized skid control braking system): 1971, Airbag (Air Cushion Restrain System): 1974. Dost vážně pochybuju, že Mercedes to nabízel dříve. Ostatně, Cadillac Night Vision: 1999. Mercedes 2006. A stejně loni psali ve všech časopisech, že M-B a BMW jsou první.V Carautu jim, tuším, za to udělili nějakou cenu. Chystám o tom nějaký článek na blog. Protože tohle nehorázný zatajování novinek, se kterýma přijde kdokoliv mimo Reich už mě štve. Hlavně, že mají rubriku „To se může stát jen v Americe“.
[9]
4. 2. 2007 v 14:37Sleeper
Zrovna jsem dneska spisoval dalšího Caddyho do archívu (3555) a dostal se zrovna k tomu, že Cadillac jako první zavedl do výroby elektrický souštěč…. jak Lones připomněl. Bylo to v roce 1911.
[10]
4. 2. 2007 v 14:42Sleeper
Mimochodem: Lonesi, mně nejvíc štve, že všichni považují MB za nejstaršího výrobce aut na světě. Jak může být nejstarším, když Daimler i Benz sídlili každý v jiném městě, nikdy v životě se nepotkali, natož aby spolupracovali a firmy se spojily až v roce 1926? Tak mě napadá, že po zrušení Oldsu je Cadillac nejstarší dosud existující americkou automobilkou…. spolu s Buickem. Akorát současný trend jejich designu mě nějak neoslovuje….. Stejně jako Mercedesu a BMW.
[11]
4. 2. 2007 v 15:13Lonestarstate
Sleepere, Mercedes má slavnou historii a určitě patřil ke světové špičce. Ale v našich krajích mi někdy přijde, ostatní jako by ani nebylo. Cokoliv zavede jako novinku Mercedes, je provázeno několikatýdenní masáží ve všech médiích. Holt někdo má dobrou reklamu a někdo ne.
[12]
4. 2. 2007 v 16:16Ricardo
Lonesi, za PRVÉ – vím že je to tvé citlivé místo tak jsem ho zkusil lehce podráždit 😀 za DRUHÉ – je pravda, že někdo jen umí a někdo umí a umí to i prodat (viz sekce innovations na http://www.mercedes-benz.com). Proto je Mercedes světová extratřída, za TŘETÍ – Mercedes je opravdu nejstarší výrobce (nikoliv značka). Stačí se podívat, kdo vyrobil první automobil. Mimochodem – když už tady slovíčkařím – nejstarší německá automobilová značka je Opel 😉
[13]
4. 2. 2007 v 17:16Angličan
Lonestarstate? Každej jsme nějakej… Z Tvého výčtu je chválihodnej jen ten startér… všechno ostatní je buď k ničemu nebo to vůbec nepoužívám! Za to mám samonostnou karosérii – a víš, kdo s ní přišel jako první? Lancia. Mám všechny brzdy kotoučový – Lancia… atd. 🙂
Oni žijou v jiným světě a v jiným století. Jejich auta musejí být pohodlný – a to jsou. To je fakt. Ale benzín stojí stejně jako balená voda a jezdí pomalu a furt rovně – díky, nechci. Ale ještě v jednom s Tebou souhlasím: to co přijde z Reichu je většinou předraženej šunt – jen s dobrou reklamou! :-))
[14]
4. 2. 2007 v 17:31Angličan
A když tak povídáme: Lancia měla první motor s nezávislým olejovým mazáním v roce 1908, ještě k tomu vysokootáčkovej… el. startér měla v roce 1919 – a stejná Kappa v tomhle roce měla seřiditelný sloupek řízení! V roce 1922 přijela Lambda s citovanou samonosnou karosérií a hlavně s vinutými pružinami na přední nápravě! A jak máš na autě převodovku s diferenciálem? V jednom kuse a vepředu? Tak tohle je patent Lancie z roku 1913! Tak asi tak… já jsme jinak vysazenej na Anglii. To jenom, že důležité věci vymýšleli jiní… Amíkům stačí, že je to pohodlný a nenáročný… Víš, proč auta v Americe nemají mlhovky? Protože pro průměrného amerického řidiče je ovládání toho vypínače moc složitý! A proto vymysleli senzor tmy… senzor deště… senzor únavy… Co bude dál? Asi senzor hladu – a navigace Ti hlasově sdělí, kde je nejbližší McDonald! :-))
[15]
4. 2. 2007 v 18:02Ricardo
A to jste nečetli můj výcuc z PR materiálů GM Europe… bude tu ještě v únoru 😉
[16]
4. 2. 2007 v 21:15Sleeper
Ricardo, nesouhlasím. Mercedes-Benz není nejstarší automobilkou na světě, protože první vozidlo, považované za automobil, vyrobil Karl Benz v Mannheimu v roce 1885 a o rok později si ho nechal patentovat. Žádný Daimler-Benz a už vůbec ne Mercedes-Benz, pouze Benz. Tečka. Nejstarší automobilkou na světě, která mimochodem stále existuje a ani nezměnila název, ani se s nikým nespojila, je Peugeot. Mimochodem, strojírna Peugeot vznikla už v roce 1810… a to byli pánové Benz a Daimler ještě na houbách :o) Nikdo neupírá Německu prvenství, ale se značkou Mercedes-Benz je to velice sporné. Mimochodem, já za první automobil světa považuji Cugnotův parovůz z roku 1769. O Ferdinandu Verbiestovi se toho ví sice hodně, ale nikdo už nezjistí, jak jeho „auto“, údajně pouze model, vypadalo a kdy ho vlastně postavil, literatura uvádí roky 1665-1681. Isaac Newton nikdy svůj projekt parovozu nerealizoval (rok 1680), přesto existuje funkční replika :o) A když jsme u těch prvenství… První obojživelné vozidlo – Američan Oliver Evans, literatura uvádí roky 1801-1804. Diferenciál jako první použil Francouz Pecquer na svém parovoze v roce 1828. První auto s předním pohonem byl zřejmě rakouský Graf z roku 1897. První automobil na světě vybavený nárazníkem byl kopřivnický Präsident. Prvním automobilem s pohonem všech kol byl nizozemský Spyker 50 HP v roce 1903… P.S. Angličane, Lambda neskutečně předběhla dobu…..
[17]
4. 2. 2007 v 21:21Sleeper
Ještě jem si vzpomněl… Pánové Heinz a Klement uvádějí ve své knize Z dějin automobilu, že nejstarším samohybným vozidlem světa byl vůz, který jezdil v jednom z aténských chrámů kolem roku 1000 před Kristem. Jezdil pro pobavení vrchnosti a ovládali ho pochopitelně otroci, sedící uvnitř, prý pákami. Předpokládám, že páky byly přímo spojeny s osou předních kol, převody byly tehdy věcí neznámou…. Pouze má domněnka, tohle už pramen neuvádí….
[18]
5. 2. 2007 v 18:24Lonestarstate
Angličane, konečně znám tvojí oblíbenou značku. 🙂 Ale proč se teda neříkáš Ital? 🙂 K názoru, že třeba airbag není chvályhodný vynález, se radši nebudu ani vyjadřovat. 😉
[19]
5. 2. 2007 v 18:25Lonestarstate
Ricardo: Já si v duchu říkal „neříkal já to zrovna Ricardovi už jednou? asi ne, asi někomu jinému….“ 😀 Tak jsem spustil. OK OK. Otočíme list 😉
[20]
5. 2. 2007 v 21:40Angličan
Protože mě roky živil Rover a MG, dodnes svým způsobem živí… ale nejkrásnější roky jsem strávil za volantem Lancií – a nějaké té Alfy. Když se svezeš v Lancii Deltě HF 2.0 turbo Integrale, tak na to hned tak nezapomeneš… 🙂 Ale stejně bych chtěl někde sehnat Lancii Beta. Mám na ni prostě slabost. Rovera P6 2000TC už doma mám… 🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.