-
Aero 500 – Malý vůz pro velké cesty
Česká firma Aero se proslavila, jak již její název napovídá, hlavně výrobou letadel. Kromě nich stavěla po roce 1920 karosérie podle licence Weymann (dřevěná kostra potažená syntetickou kůží) a postranní vozíky k motocyklům (sidecary). Když tato letecká továrna dr. Kabeše hledala nový výrobní program v době omezeného odbytu letadel, zvolila jednoduché a levné automobily.Zařadila se tak po bok firem Voisin, Salmson nebo BMW, které rovněž původně vyráběly letadla.
Proslýchá se, že jednou dr. Kabeše předjel ing. Břetislav Novotný ve vozíku ENKA a majitel letecké továrny rozhodl, že tak dobré automobily musí vyrábět. A skutečně, na trh je uvedl v roce 1929. První čtyři vozy vznikly ale již o rok dříve.
Prvním vlastním automobilem byl model Aero 500, dříve též zmačený 10 HP podle výkonu motoru. Následovaly typy 662 (16, později 18 HP) a 1000 (20 HP). Od roku 1934 byl vyráběn sportovně laděný model 30 s předním pohonem, vrcholem nabídky se roku 1936 stal dvoulitr Aero 50. Řadu vozů karosovala firma Sodomka. Po válce byl pod značkou Aero dodáván typ Minor II, vyvinutý za války ve firmě Jawa. Výroba osobních automobilů Aero byla ukončena v roce 1951.
Pětistovka byla prvním automobilem vyráběným v pražské továrně Aero. Dr Kabeš povolal konstruktéra ing. Novotného, který vůz zkonstruoval a na rozdíl od neúspěšného Disku se Aerovka stala poměrně oblíbeným lidovým vozem. Ve své době byla nejlevnějším automobilem na československém trhu. Původní cena 18 800 Kč byla později snížena na 16 600 Kč.
Tento lidový vůz byl nejjednodušším, nejlehčím a nejlevnějším hromadně vyráběným vozem v Československu. Měl celokovovou samonosnou, původně otevřenou dvoumístnou karosérii s třetím sedadlem „pro tchyni“ vzadu a jedněmi dvířky na levé straně
Vzorem pro konstrukci vozu Aero 500 byl předchozí Novotného vůz ENKA, Novotný byl dr. Kabešem požádán o další rozvinutí jeho konstrukce. Aero 500 byl vyráběn v letech 1929 až 1932 a celkem bylo postaveno 1359 (jiné údaje uvádějí 1329) vozů. Dodával se roadster, faux-cabriolet, uzavřený hard-top coupé a také užitkové verze.
Aero 500 je jedním z našich nejpopulárnějších vozidel, které si svou jednoduchostí a přitažlivou karosérií udržuje stálou oblibu. Dodnes je naším neúspěšnějším řešením malého automobilu, jehož mimořádné vlastnosti dokazoval zvláště Bohumil Turek. Jeho jízdy, které prokázaly vysokou spolehlivost, byly pro tento automobil tou nejlepší reklamou. U příležitosti Pražského autosalónu absolvoval trasu Praha-Brest-Praha-Hamburk-Praha dlouhou 4913 km bez přestávky za 18 dní. Učitel, badatel a cestovatel F. A. Elstner projel jedním z prvních vozů v roce 1929 křížem krážem celou Saharu. Po dobrých výkonech v těchto dálkových jízdách pro něj firma Aero začala používat reklamní slogan „Malý vůz pro velké cesty“.
Základní technické údaje
MOTOR: Jednoduchý dvoudobý kapalinou chlazený stojatý jednoválec s letmo uloženým klikovým hřídelem umístěný vpředu, zdvihový objem 494-499 cm3 (průměr 85 x 88 mm), největší výkon 5,9-7,5 kW (8-10,2 k)/2700-3000 min-1. Kompresní poměr 5,2-6.0:1.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Pohon zadních kol bez diferenciálu. Jednokotoučová kuželová suchá spojka, třístupňová převodovka vzadu u zadní nápravy v bloku s rozvodovkou.
PODVOZEK: Obě nápravy tuhé, odpružené podélnými čtvrteliptickými listovými pery. Brzdy pouze na zadní kola. Drátová kola s centrálními maticemi. Rozměr penumatik 27 x 4.
KAROSÉRIE: Celokovová samonosná karosérie, elektricky svařená z výlisků a výztuh. Malý otevřený jedno nebo dvoudveřový dvoumístný (nebo 2 + 1mmístný) kabriolet (roadster). Malý uzavřený čtyřmístný automobil. Otevřený dvoumístný faux-cabriolet. Otevřený dvoumístný malý nákladní vůz – pick-up. Jednodveřová verze měla jediná dvířka po levé straně.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Celkové rozměry (délka, šířka, výška): 3180 x 1190 x 1460 mm, rozvor náprav 2230 mm, rozchod kol vpředu 1050, vzadu 950 mm. Hmotnost 460-560 kg podle verze.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI: Největší rychlost 65-75 km/h. Spotřeba paliva 5,5-6 l/100 km.
PRAMENY: Svět motorů, Auta 5P, Veteráni na našich cestách 1, ABC, Market magazine 12/88
Její Veličenstvo Fabia Druhá Popular 1936
One Response to Aero 500 – Malý vůz pro velké cesty
[1]
12. 1. 2008 v 22:20ZE
Konstruktér Novotný nebyl jen jeden, byli to dva bratři, Hostivít a Břetislav. Byl mezi nimi velký věkový rozdíl, asi 20 let. Starší, myslím, že to byl Hostivít, zemřel tragicky v padesátých letech, kdy se v Praze často vypínal plyn a on si na noc topil plynovými kamínky, která tehdy neměla ještě pojistku. Mladší bratr pracoval tehdy jako konstrutér v Motexu a pak začátkem šedesátých let v ÚVMV, v odboru motorů u Ing. Mackerleho.
Za války zkonstruovali oba velmi moderního skútra, který měl plošinový rám, nožní řazení, přední a zadní kývačku a jehož výroba byla, poprvé na světě, v létě 1945 zahájena nultou serií v jednom z největších jihočeských podniků. Avšak v důsledku hlouposti šéfů plánovaného hospdářství byla krátce na to výroba zakázána, aby se „zabránilo nežádoucí konkurenci“ pro slovenský motocykl Manet, který měl stejný obsah.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.