-
Zlatá doba páry
Zapomeňte na benzín, eketřinu, LPG, CNG nebo E85. Takovéhle věci, se drazí pánové, dneska nenosí…. Píše se totiž polovina devatenáctého století… Vůz bez koní, zvláště ten parou poháněný, má za sebou víc než osmdesát let vývoje. Cugnotové, Murdockové, Trevithickové a všichni další pionýři už dávno spí spánkem spravedlivých. Ano, Cugnot. Ten Francouz, který postavil dvě parní tříkolky, s druhou z nich zboural zeď a nakonec umřel chudý jako kostelní myš. William Murdock se nedostal dál, než k funkčnímu modelu, ovšem celkem velkému. Tak velkému a tak rychlému, že se ho místní farář v Soho jednou v noci tak lekl, až ho ranila mrtvice. Takže…první nehodu i první oběť v dějinách automobilismu bychom měli… Co bylo dál? William Symington. Taky nepostavil nic jiného, než model. Pak došly peníze.
Nezahálelo se ani za Velkou louží. Nathan Read. Několik nákresů a výkresů. Nic víc, nebyly love, problém všech vynálezců již od úsvitu lidské civilizace. Ve Philadelphii dumal jistý Oliver Evans, jak dopravit ten zatracený parní bagr, se kterým se tak dlouho páral, na místo určení. K jezeru to totiž bylo z jeho „garáže“ nějakých pět mil. Pan Evans byl ovšem koumák, takže svůj bagřík postavil na dřevěný podvozek – lisované ocelové rámy, potažmo samonosné karosérie se v roce 1804 ještě moc nenosily. No a s touhle potvorou k tomu jezeru prostě dojel. To bychom měli prapředchůdce pozdějších obojživelníků a teď nemyslím zrovna krokodýly.
Richard Trevithick. První lokomotiva v dějinách, byť ještě prakticky nepoužitelná, jezdila jen dokolečka. Ale po kolejích. A pak tři silniční, které železnou či tehdy ještě dřevěnou dráhu nepotřebovaly (železnice se v počátcích měl jmenovat spíš dřevěnice). Jenže ani tohohle pána nečekala sláva…. Pak tu máme Josefa Božka. V Evropě od Cugnota nikdo parovůz nepostavil. Tedy na kontinentě, v Anglii se jich prohánělo a ještě bude… Tenhle český mechanik na to ovšem šel od podlahy, nejednalo se o žádný kočár s parním kotlem, ale o kompletně vlastní vůz. Předváděcí jízdy ve Stromovce se v roce 1815 zúčastnily i tehdejší „celebrity“. Hraběnka Kounicová se dokonce odvážila do vozu i sednout a pan vynálezce jí svezl. Do té doby tohle žádnou ženu ještě nenapadlo. Mno a jak to bylo s Božkovým soupeřem Františkem Brunichem (či Brünichem), se sotvakdy dozvíme. Prostě zmizel….
Většina pánů konstruktérů své vozy neuchovávala. Dosloužily, skončily ve šrotu, nepřežily revoluci, nebo je jako pan Božek rozmlátili sekyrou. Ale když vám někdo šlohne pokladnu s vybraným vstupným? Cugnotův druhý vehikl naštěstí přežil, akorát za ním musíte do Paříže. Nebo si počkejte, třeba pražské NTM po letech vytáhne z depozitáře jeho repliku, která ještě před nějakým čtvrtstoletím stávala ve vstupní hale…
Ani anglické parovozy z dvacátých a třicátých let 19. století nepřežily. A že jich bylo! Julius Grifftih, Goldsworthy Gurney, William Henry James, David Gordon. Walter Hancock jich postavil dokonce osm a ještě si na nich založil živnost. Rozjel totiž to, čemu dnes říkáme hromadná doprava osob. Tedy, dnes jí říkáme spíš hromadná poprava, bohužel někdy i doslova… Parovozy taky trhaly rychlostní rekordy. Mno, policie ještě neměla radary, rychlostní limity neexistovaly a chlápci s červenými praporky měli teprve přijít na řadu. Silniční mastodonti se pak museli šinout rychlostí pěšáka, protože obtěžovali ctihodné občany svým hlukem, zápachem a dokonce prý kalili víno ve sklepích. Mno….Anglie díky slavnému „Locomotive Act“ zaspala dobu a to obluda pánů Maceroniho a Squireho prý už v polovině třicátých let jela padesátkou!
Ještě jedna konstrukční záležitost, vrátíme se kvůli ní zpět do Francie – monsieur Pecquer vybavil svůj žebřiňák nejen parním kotlem a sedadlem řidiče a spolujezdce, ale taky diferenciálem. Ne, opravdu ještě nebyl samosvorný…..
Mno jo, to je pořád Francie, Anglie….byli jsme taky na skok za Atlantikem a v Praze. V německých státečcích měli jiné trable, než stavět parovozy a pan Benz ještě netušil, že potká velmi půvabnou slečnu Ringerovou, protože byl školou povinné dítě. O benzínovém tricyklu se mu jistě ani nezdálo…
Ale byla tu Itálie, také rozdrobená na větší či menší státečky, knížectví a různé jiné monarchie.
Jmenoval se Virginio Bordino a s parními vozy měl už takřka dvacetileté zkušenosti. První postavil v roce 1836 a pokud byste ho chtěli vidět, v Čechách je replika. Originálu nět. To ten poslední, pátý vůz, měl větší štěstí, dochoval se, ale pochopitelně za ním musíte do jeho domoviny. No, on tak úplně pátý nebyl. Dva nebo dokonce tři projekty zůstaly v hlavě svého tvůrce, či na papíře. Jak jinak. Ten poslední byl ale okázalý. Vznikl v roce 1854 a….ano, byl to jen „kočár bez koní“. Ale vpravdě luxusní. Samozřejmě, šofér na kozlíku měl jiné starosti, ten měl před sebou páku (ano, Ricardo, místo řidiče bylo překvapivě vpředu)….A to nemluvím o tom maníkovi, který seděl vzadu a přikládal. Světe div se, měl k dispozici i sedátko! To mu mohli mašinkoví kolegové jen tiše závidět. Na kolejích se ovšem už tehdy začínalo jezdit pod střechou a tu pan topič v Bordinově voze nad sebou neměl…. Zato panstvo ano. A dokonce dvoudílnou, takže se v létě stáhla a létě mohli šlechticové a jiné pomazané hlavy pokřikovat na topiče, aby laskavě makal, a posléze na pilota, jestli by na to zatraceně nešlápl ještě víc. Pokud je v tom binci, který vozidlo vydávalo, ovšem někdo slyšel…. Že signore V. B. jen přestavěl kočár, je zřejmé z konstrukce. Ale ta listová pera…. to musel být panečku komfort! Losí testy se v polovině devatenáctého století ještě nedělaly, takže info o jízdních vlastnostech se nedochovalo….. „Auto“ mělo ve výbavě dokonce oj. To kdyby náhodou došlo uhlí. Veřejné čerpací stanice, kde mohla posádka nabrat vodu a uhlí, nikoho tehdy nenapadlo zakládat. Jisté je jedno, pokud došlo k nejhoršímu a topič měl tím pádem aspoň chvilku klídek, obluda měla dokonce i výkon, a to celé dva koně. Živé, samozřejmě.
K modernímu automobilu vedla ještě dlouhá cesta. Další generace vynálezců běhala po světě coby malí špunti kromě pana Daimlera, kterému bylo nějakých dvacet, nebo měla ještě úplně jiné starosti. Všem těm Bolléeům, Serpolletům, de Dionům a Boutonům, Benzům, Daimlerům, Maybachům, Peugeotům, Panhardům a Levassorům, Fordům a stovkám a tisícům dalších vděčíme za to, že dnes jezdíme v moderních a bezpečných automobilech. Ale bez těch úplně prvních, zmíněných průkopníků a pionýrů, bychom dnes chodili pěšky….A takto Bordinův vůz vypadá. Na fotce je pochopitelně model, od italského (jak jinak) Brummu v měřítku 1:43. Jedná se o sérii Old Fire, která čítá osm kousků. Ve své sbírce jich mám zatím pět, shánějí se velmi špatně. Nicméně k úvodní várce jsem od paní dostal i katalog celé série, který se shání snad ještě hůř.
Tak konečně…. aneb Charisma dvojitého šípu NW Versucher (1899) – Kopřivnický svůdce
35 Responses to Zlatá doba páry
[1]
5. 9. 2008 v 6:53T613
Pěkný článek o „době kamenné“ automobilismu. Škoda jen, že zde nejsou perokresby těch mašin (bůh ví jestli vůbec nějaké jsou)
Jinak sedět u toho kotle musel být pro cestující „požitek“, zlatí koně!
[2]
5. 9. 2008 v 7:25Sleeper
Ještě taky existovaly třetihory v automobilismu -vozy bez koní, ale taky bez motoru, poháněné lidskou silou. Ale o těch zas někdy jindy a asi seriózněji….tenhle článek jsem pojal přece jen lehčím tónem. Kreseb i fotek mám dost, jen k nim zatím nejsou články. Zatím, chystám se na ně :o) Díky googlímu překladači se pokusím i o překlady z francouzštiny, kterou jinak vůbec neovládám…. Nafotím i zbytek té brummí série, do galerky se bude hodit….:o)
[3]
5. 9. 2008 v 9:04T613
(2) taky už se zase vrhnu na psaní. Anketu jsem už za 33 stříbrných prodal tak mám volné ruce :-))
[4]
5. 9. 2008 v 10:59PekelnáMicinka
P
[5]
5. 9. 2008 v 11:04PekelnáMicinka
Pěkný počtení. Pára je krásná, ale její renesance se alespoň v blízké budoucnosti nedočkáme. Mimo spousty úskalí má pohon párou jeden základní a zásadní problém. Nedokážeme vyvinout dostatečný množství páry v krátké době v lehkém zařízení. A navíc jí nelze skladovat bez dalšího vstupu energie.
[6]
5. 9. 2008 v 11:07prekladys
jejda, to je dřevní doba, připomněl jsi mi jednu knížku, kterou jsem již dávno odvezl na chatu. vyšla za první republiky, má formát cca A4 a pojednává o průkopnících v dopravě, a hlavně, je bohatě ilustrovaná, i ten Trevithick v ohradě tam je…
Nechceš napsat něco o skutečných automobilech na páru (ne parovozech), Stanley, Doble…, které to dotáhly až do 20. let?
[7]
5. 9. 2008 v 11:24prekladys
odkaz na dobové video parní šlechty: Doble E14 v zimě 1924/25
http://www.steamcar.net/movies/doble.wmv
[8]
5. 9. 2008 v 13:26Alessio
detail: ten trevitchikův vůz vůbec nejezdil po dřevě ani dokolečka…první parovůz jezdil po koňce na litinových kolejích (1804, INVICTA) a dokonce vozil pět vagónů se sedmdesáti lidmi. Koleje ale praskaly, vůz byl moc těžký. ten tebou zmiňovaný „Catch me who can“, předváděný na kruhové dráze v Londýně, je novější – z roku 1808.
[9]
5. 9. 2008 v 13:37Sleeper
Prekladys: myslíš Heinzovu a Klementovu Z dějin automobilu? To je krásná kniha, otec jí kdysi dávno sehnal v antikvariátu za pár korun. Kresby jsou tam úžasné, docela rád bych z nich udělal někdy galerku na svém webu, ovšem nejsou čím naskenovat. Stanleyové byli šílenci, že to vydrželi tak dlouho…. (takový Locomobile to vzdal už na začátku století) a Abner Doble, pro toho nemám slov :o) Určitě na tyhle krásné cvoky časem dojde…. Za link na video díky :o)
[10]
5. 9. 2008 v 13:39Sleeper
Alessio díky za upřesnění, psal jsem vše z hlavy a neověřoval fakta, takže pár nepřesností by se určitě ještě našlo. Vláčkové historii se tolik nevěnuji, spíše jen okrajově :o)
[11]
5. 9. 2008 v 14:55PekelnáMicinka
[8] Alessio: není o tobě už moc slyšet… A co říkáš na tu novou škodárnu? Nemyslím Superb, ale 109E, včera prý dorazila na okruh…
[12]
5. 9. 2008 v 15:04Alessio
Já tomu pořád nevěřim…podle mýho to je překapotovaný ESO :-D. Ne, tak možná jim zbytečně křivdím. Každopádně co tak vím, tak rychlost 200 kmh a výkon bratru 6,4 MW je už sakra hodně. Tři systémy jsou dnes už nutnost, uvidíme, kolik prodají ven. ČD má myslím objednáno 20 kusů, ale pro návratovost to chce tak cca 80 kousků, aby nemuseli prodat haly :-).
Bude to znít trapně, ale nepamatuju si už heslo ke svému běžnému účtu na Auto.cz a sem línej to řešit :-D. Sere mě to kvůli blogům, ty mě taky nějak nejdou a proto nedělní chvilky poezie stojí. Mají tu v tom hoši občas pěknej bordel 😀
[13]
5. 9. 2008 v 15:46Pierro
tak 109 E je slušnej rachot. Včera jsme to řešili s tatrou…:o))
[14]
5. 9. 2008 v 16:53T613
Alessio tobě by měli admini dělat co ti na očích vidí ne? 😀
[15]
5. 9. 2008 v 18:35Alessio
Doufám že to čtou 😀
[16]
5. 9. 2008 v 18:47Sleeper
Jak ta potvora vypadá? Máte někdo fotky?
[17]
5. 9. 2008 v 18:47Sleeper
Kolejová moderna mě moc nebere, ale aspoň juknu….
[18]
5. 9. 2008 v 19:24Alessio
nastartuj google, napiš 109E a klikni na první odkaz. Kdybys potřeboval pomoct na nočníček, řekni (ďábelský smajlík) 😀
[19]
5. 9. 2008 v 19:44T613
109E na mě působí šíleně drsně. Asi za to může ta boční kapotáž
[20]
5. 9. 2008 v 19:49K2
No je to takovej tank, ale celkem se mě líbí. I když Gorila forever! 🙂 A taky by jí asi slušela víc jiná barva. ČD-Času Dost.
[21]
5. 9. 2008 v 20:14Navtech
Pára nepára kamarád se vrátil na diskuse!!!
[22]
5. 9. 2008 v 20:16K2
21: A pod parou? 😀
[23]
5. 9. 2008 v 20:18T613
(21) koukal jsem, že nám veget skončil :-))
A kdy bude kastrol?
[24]
5. 9. 2008 v 20:21Navtech
Promiň s kastrolem…ráno sjedu koupit maso a hned se dám do toho!
[25]
5. 9. 2008 v 20:49Sleeper
Alessio: Ty bys mě vážně pomohl i na nočníček? Tak trénuj, mám přes metrák :o))) Proč myslíš, že jsem si řekl o link? Protože se mi nechtělo hledat….:o))
[26]
5. 9. 2008 v 21:36T613
http://ekonomika.idnes.cz/nova-lokomotiva-skoda-muze-jet-rychlosti-200-kilometru-v-hodine-p70-/eko-doprava.asp?c=A080724_154515_eko-doprava_pin tady ji máš
[27]
5. 9. 2008 v 21:39Navtech
ICE a TGV by vám mohl závidět klucka:))
[28]
5. 9. 2008 v 22:49PekelnáMicinka
http://www.zelpage.cz/zpravy/6507
[29]
5. 9. 2008 v 23:27Avantime
Borci, píšu sice mimo téma, ale nějak mi nefachčí blog. Už jsem uveřejnil dva články a pořád nic. Víte někdo co a jak?
[30]
5. 9. 2008 v 23:38Alessio
Jo, asi to klukům adminům rovnou leze do spam koše, jestli to je o renaultech :-D. Napiš webmástrovi ;-). Tatro, Micinko: vy ho fakt v tý lennosti podporujete? Zítra mu budete psát články do blogu a pozítří spát s jeho holkou? Moment…ehm…http://109-e.wgz.cz/
[31]
5. 9. 2008 v 23:44Navtech
[29] Avantime …asi stojej za howno, to je taky možný…:)))))))))))))))
[32]
5. 9. 2008 v 23:50PekelnáMicinka
[30] Alessio: To je pro všechny, proč bych ho podporoval v lennosti? Stejně musí zkopírovat odkaz. A ty ses taky mohl pochlubit… http://www.alessio.xf.cz/ 😉
[33]
6. 9. 2008 v 7:43T613
(29) kontaktuj libora zezulku
(30) jak bude ta jeho holka pěkná tak klidně. Tato nabídka platí pro všechny 😀
(32) je to borec!
[34]
6. 9. 2008 v 12:03Sleeper
Alessio jak v lenosti? Kdybys sem rovnou hodil link a nevykecával se, bylo by to rychlejší :o) Pro Tebe i pro mě:o) Jsem říkal, že na modernu moc nejsem. Je to obluda ošklivá. Ale díky :o) Jsem fakt spíš na páru…:o)
[35]
6. 9. 2008 v 22:11prekladys
9/sleeper
člověče, už nevím, vázaná v červené vazbě, musel bych tam zajet.
nebyla to jenom autíčka. taky jsou tam pohádky o mašinkách s lhotákovic kresbičkami a řada jiných knížek po mně a bratrovi. co s tím dnes, v době internetu – to dneska už bere jen šílence, děcko si do postele vezme notebook…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.