-
PitStop – VC Malajsie 2007
Kdo by to byl čekal? Před startem letošní sezóny asi nikdo… Stříbrné šípy opanovaly okruh v Sepangu… přitom ještě v Albert Parku na maranellské koníky zřetelně ztrácely… Fernando Alonso přestupu do britské stáje opravdu litovat nemusí, zavřel ústa všem, kteří měli na jeho adresu různé nejapné poznámky. Lewis? Jeho výkon bych označil slovem „standartní“. Ano, je to tak. Nájezdům finského válečníka se srdnatě ubránil a další „bedna“ v suchu… Tenhle chlapík už brzy vyhraje svou první Grand Prix… a já mu to z celého srdce fanouška moc přeju… Současné postavení dvou nejlepších týmů mi silně připomíná to, co se dělo …
Napsat komentář -
Božkův umělý vůz parní (1815) – Poprvé v Čechách
Josef Božek, český mechanik, konstruktér, vynálezce a průkopník techniky, známý především konstrukcí prvního parovozu v českých zemích, se narodil 28. února 1782 ve slezských Biercích. Ty tehdy stejně jako Čechy ležely na území habsburské monarchie, dnes patří Polsku. Božek však pocházel z ryze české mlynářské rodiny. Vystudoval gymnázium v Těšíně. Už tam projevil své technické nadání, sestrojil prý na čtyřicet důmyslných mechanismů, z nichž některé se zachovaly dodnes. Touha po vyšším vzdělání vedla studenta poté do Brna, kde strávil dva roky studiem matematiky a mechaniky. V roce 1804 odešel do centra české vzdělanosti – Prahy. Vydal se tam pěšky, s …
10 komentářů
-
Neznalost neomlouvá…
Neznalost neomlouvá. Nejen zákona. Také historie automobilismu. Zvláště, když se považujete za motoristického novináře… Dvanácté a třinácté číslo nejčtenějšího humoristického (čti motoristického) časopisu u nás, Světa motorů, mě opět zvedlo ze židle. V článcích pana Vacka, pojednávajících tentokráte o historii vznětového motoru, jsem se totiž dočetl, že prvním sériově vyráběným osobním automobilem s tímto druhem pohonné jednotky byl Mercedes-Benz 260 D. Nic proti, pravda to je. Ovšem jen poloviční. Ve stejném roce (1936) se totiž začal vyrábět naftový Peugeot 602. Dodnes se dokonce vedou spory, která automobilka začala svůj model vyrábět dříve. Většinou bývá připisováno prvenství společně oběma vozům…. Opominutí …
9 komentářů -
PitStop – VC Austrálie 2007
Tak jsme se dočkali… Po zimní přestávce se opět rozběhl kolotoč disciplíny, které se ne neprávem přezdívá Královna automobilového sportu… Jak se zdá, předsezónní prognózy se naplnily beze zbytku… Vpředu Ferrari, za ním McLaren. BMW Sauber mile překvapil, i když jejich rychlost nasvědčovaly už testy… Bohužel se spolehlivostí je letošní auto trochu na štíru… Robertova převodovka se odporoučela do věčných lovišť… Nebo to byla jen tmavá skvrnka a německo-švýcarský tým má letos našlápnuto hodně vysoko? Zpět na pódium. Kimiho vítězství není žádným překvapením. Maranellští i přes zemětřesení v základní sestavě postavili výborné auto a Iceman má konečně šanci dokázat to, …
4 komentáře -
Serpollet Type H (1903) – Plnou parou vpřed!
Francouzská firma Serpolet, kterou založil jeden z průkopníků parních vozidel Leon Serpollet, postavila v roce 1902 sedm závodních vozů typu H. Byly určeny pro závod Paříž-Madrid 1903. Jeden z nich však ještě o rok dříve překonal absolutní světový rekord výkonem 119,1 km/h. V tragickém klání Paříž-Madrid startovalo všech sedm vozů a všechny také dojely do cíle v Bordeaux, kde byl vzhledem k více jak třem desítkám obětí závod zastaven. Serpollet Type H byl jedním z prvních automobilů, při jejichž konstrukci bylo využito tehdejších znalostí aerodynamiky. Díky tomu mohl vůz dosáhnout vysoké maximální rychlosti. Dbalo se i na rozložení hmotnosti, tudíž …
11 komentářů