-
Vzpomínka aneb Camaro Z28
Konečně přestalo pršet. Poslední dobou si připadám jak v Anglii, pořád z nebe něco padá. Voda… Vysvitlo slunce… Svítí stejně intenzivně, jako Tvý zlatý vlasy… Zmizelas mi v zimě před šesti lety… Teď už pomalu začíná jaro…. Sakra, pořád na Tebe nemůžu zapomenout…. Odpusť mi, ale nejde to…. Jak taky můžu, když jsi mi tenkrát udělala největší radost v mým pitomým životě? Dostal jsem od Tebe klíčky, pamatuješ? Jdu do garáže… Chodím sem často. Někdy si jen tak sednu a pohladím rukama volant, jindy strčím klíče do zapalování a pak už jen přidávám plyn a opájím se rajským řevem skoro …
6 komentářů -
Vzestupy a pády Světa motorů
Časopis Svět motorů letos slaví šedesáté narozeniny. Současná redakce má důvod k oslavám a já… k zamyšlení. Tohle motoristické prediodikum čtu s menšími přestávkami už takřka čtvrtstoletí…. Jeho současná úroveň je ovšem naprosto tragická. V prvním letošním čísle redaktoři rekapitulovali historii časopisu a stěžovali si, jak se na jeho stránkách uplatňovala propaganda…. Ano, byla taková doba. I v osmdesátých letech jsme vždycky v prvním čísle narazili na fotografii soudruha prezidenta, který měl narozeniny… Ale proč tyhle propagandistické žvásty musíme číst i v roce 2007 ve sloupku „Svět motorů před 25 lety“, tomu opravdu nerozumím…. Snad proto, aby si dnešní generace …
46 komentářů
-
Dodge Brothers 30/35 (1914-1928) – Když se spojí dva bratři
Dva bratři, John (1868-1920) a Horace (1864-1920) Dodgeové, začínali v devadesátých letech 19. století s výrobou jízdních kol. Od roku 1899 ve své malé strojírně vyráběli motory a převody pro R. E. Oldse, od roku 1903 motory, převodovky, nápravy a další díly pro Henryho Forda. Pak však Ford zahájil politiku soběstačnosti, převedl výrobu všech dílů do jednoho obrovského závodu a bratři Dodgeové zůstali bez práce. Nelenili, v roce 1913 se rozhodli vyrábět kompletní automobily pod vlastním jménem a již v listopadu 1914 vyjel z jejich závodu první vůz Dodge Brothers 30/35. Okamžitě byla zahájena sériová výroba. Na svou dobu to …
14 komentářů -
Bugatti 35 (1924-1931) – Legenda závodních tratí
V roce 1924 Ettore Bugatti navrhl a zkonstruoval vůz, který z něj udělal legendu: typ 35. Byl poprvé představen v Lyonu při francouzské Velké ceně. Pod kapotou měl dvoulitrový tříventilový osmiválec, který vycházel z předchozího typu 30, oproti němu měl navíc dvě hlavní ložiska v klikové skříni. Ačkoli Bugatti nenáviděl kompresory, musel jít s dobou, a tak ze základního modelu vznikly modifikace 35C s dvoulitrovým motorem a 35B s motorem 2,3 litru, „dopované“ upraveným Rootsovým dmychadlem. Motor 2,3 litru existoval i ve verzi bez kompresoru, vůz pak nesl označení 35T. Údajně existovaly tyto vozy i s jedenapůllitrovým motorem bez kompresoru. …
5 komentářů -
Cadillac Model A (1902-1903) – Na počest zakladatele
V roce 1899 založil Henry Ford Detroit Automobile Company. Pro neshody se spolumajiteli ji však v roce 1902 opustil a firmu zakoupili milionář Murphy a podnikatel Henry Leland. Pojmenovali ji po francouzském dobyvateli, šlechtici Antoineovi de la Mothe Cadillac, který založil roku 1701 sídlo Ville d’Etroit (dnešní Detroit). První vozy začala firma vyrábět hned v roce 1902. V roce 1909 se Cadillac stal součástí koncernu General Motors Company, sdružujícího značky Buick, Oldsmobile, Oakland, Pontiac a později i Chevrolet. V tomto koncernu má značka dodnes pozici výrobce luxusních vozů. Prvním vozem Cadillac byl model A poháněný jedenapůllitrovým jednoválcem uloženým pod podlahou. …
20 komentářů