-
Extrémní tuning
Stejně jako v minulém blogu o výlevu našeho prezidenta se dnes budu věnovat videím.
Co se vám představí pod pojmem tuning? Plyšoví medvídci na vnitřním zpětném zrcátku, sportovní potahy sedaček a liščí ohon na anténě? Pár plastových dílů z tuningshopu? Decentní stylistické úpravy? Nebo pestrobarevná laminátová kára ležící u země? To vše by se za tuning označit dalo, i když s prvním případě budete akorát za nemoderního blbce a v druhém se zařadíte mezi široký zástup Pepíků. Pak je tu ovšem ještě jedna skupina. Skupina aut, co na parkovišti většinou poznáte akorát podle lehoučkých kol, nižšího podvozku a nějakých těch výztuh. Tato skupina bývá občas označována jako Performance Tuning. Skutečný tuningový příspěvek se ukáže až podle jízdních výkonů. Žádné zbytečnosti, jen hrubá síla. Myslím tím především úpravy motoru. Ty se dají rozdělit do několika skupin, přičemž tou nejzákladnější je chiptuning. Rozsáhlé mechanické úpravy motoru bych pak zařadil do středního až vyššího tuningu. Pod tím si představte úpravy hlavy, ventilového rozvodu, klikového hřídele, ojnic, pístů atd. Při vytváření tohoto blogu jsem také napsal sáhodlouhý odstavec, který pojednával o výhodách (nebo spíš nevýhodách) české tuningové scény a zdejších podmínkách obecně. Ale nakonec jsem to celé smazal a začal nanovo. Víte proč? Je to velmi komplikované a citlivé téma, navíc vhodné na zcela samostatný blog. Takže když seženu dostatek materiálu, víte, kde hledat… Ale ať to nezakecám – zkrátka zde moc extrémně upravených aut nenajdete.
Zato v Německu ano. Jsou to někde dva měsíce, kdy jsem narazil na youtubový kanál jistého německého úpravce Volkswagenů jménem Boba Motoring. Od něj jste možná zaznamenali úpravu jedničkového golfu se sedmi sty třiceti šesti koňmi. To však není nic proti 16Vampiru AWD na základech druhé generace. Ten má pod kapotou koníků rovnou 1013, zrychlení 0-100 za 2,3 desetiny sekundy a dokonce čtvrt míle za 8,65. Ptáte se, jak je to možné? Milerád vám to vysvětlím. Bylo totiž použito hnedle vícero druhů úprav. Základem se stala šestnáctiventilová osmnáctistovka. Ta dostala do vínku hypersilné turbodmychadlo Garrett GTX4202R stavěné až na 1150 koňských sil. Jestli si chcete toto turbo také pořídit do svého čtyřkolého miláčka, připravte si na něj alespoň 50 tisíc korun. Nutností je také pohon všech kol 4 motion a sekvenční převodovka. Pro stabilitu a trakci je Volkswagen vybaven také pořádně tlustými pneumatikami, ze něž by se nemusel stydět kdejaký dragster. Kompletně závodní je také mechanika motoru a výfuk. Samozřejmostí je úprava řídící jednotky.
V jednom z posledních svých videí se tuner chlubí tím, jak jím upravený Vampir porazí Bugatti Veyron i Nissan GT-R upravený na 1700 koní. Ono se není moc divit – hmotnostní náskok Golfu je značný…
Publikace blogu se mi bohužel protáhla, a tak vám teď mohu říct i něco k nejnovější úpravě. Tou je Golf 1. generace s tisíci koníky. Je však lehčí a přenos točivého momentu na vozovku zajišťuje dvojspojka DSG. Výsledkem jsou ještě brutálnější výkony.
A ještě extrémnější je upravené polo, tentokrát již od jiného specialisty. Snad prý dokonce nejrychlejší VW na světě. Výkon? Dvanáct set koní. Wow…
Tak to byly opravdové extrémy extrémů. Na závěr se mrkněte na plakát úpravce.
foto: boba-motoring.de
Seat Leon Cupra a Cupra R – nové spekulace Výrok roku
2 Responses to Extrémní tuning
[1]
29. 6. 2013 v 12:34Ja Prvni 123
🙂
Souhlas.
Snad jen – „chiptuning“ je první volbou pro turbo (zejména diesely)… ale u poctivých benzínových atmosfér toho bez změny „železa“ moc nenakouzlíš…
😉
[2]
30. 6. 2013 v 11:49šmoula nešika
[1] Ano, turbomotory se dají načipovat vskutku brutálně; občas se tak dívám na inzeráty Cuper R s výkonem 350+ koní…
S atmosféry je to horší – v SM vyšel článek o, koncernem zesabotovaném, 1.4 MPI, které žere u variant tuším Euro 3 až 10l na 100. Vaculík a Cimbu vzali starý ročník slabší varianty, načipovali ho (což u silnějšího MPI pomůže jen v řádech procent), a potom namontovali hlavu, ventily, zdvihátka z faceliftované feldy, sání ze silnější verze, ostřejší vačku a otevřenější výfuk z 1.9 SDI. To vše kvůli tomu, že měl mít motor původně až 58kW, což je víc než, u tehdy nového, VW 1.4 16V. Výkonem se u vytuněné fabie dostali až někam na 65kW. Ten auťák pak v kuželkách naprosto rozdrtil RS, jelikož nebyl tak nedotáčivý (komplet hliník vs. velký diesel z litiny) a neměl rozmačkané silentbloky.
Takže dá se, ale jak říkáš – chce to nové železo.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.