• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > Autopedia  > Škoda Fabia III – podrobný rozbor třetí generace

  • Škoda Fabia III – podrobný rozbor třetí generace

    Dalekohled Publikováno: 28. 8. 2013

    Možná jste minulý týden zaznamenali článek v britském Auto Expressu, týkající se nové generace Škody Fabia. A dost možná vás tam, stejně jako mě, pár věcí zaujalo, pročež jsem se rozhodl, že je ideální čas shrnout vše, co zatím o příští fabii víme.

    Od podlahy…

    V roce 1999 přišla původní generace Škoda Fabia jako první ze svých sourozenců, Volkswagenem Polo a Seatem Ibiza, s revoluční platformou PQ24. Díky tomu byla tehdy naprostou špičkou ve své třídě. Pravda s cenou to ne vždy bylo úplně slavné; under-social verze Junior za 250.000 Kč zní dnes už směšně, ale za svoje peníze jste dostali, snad mimo toho holobytu, hezky jezdící auto od designerů Bentley, které nechá zreznout jen opravdový šikula.

    Leč časy se mění. Škoda byla Volkswagenem původně zamýšlena spíše jako levnější značka, ale místo toho se fabia tvářila jako hranatější polo. A tak Němcům patrně došla trpělivost a rozhodli se, že druhá generace fabie bude používat stávající platformu, bude prostornější, levnější a její design bude z velké části vycházet z MPV Roomster. Což nějakou dobu fungovalo, jelikož až na velká zadní boční okna se roomster líbil, jenže pak onen styl jaksi začal vycházet z módy, navíc se úzká vysoká stavba negativně projevila na jízdních vlastnostech, přes rozumnou cenu byla vidět spousta míst, kde se proti první generaci šetřilo… Facelift pomohl auto rozšířit, kritika se ale snesla na modernizaci octavie. Poslední dobou dokonce začíná mít fabie problém udržet na domácím trhu třetí příčku, o cizině nemluvě.

    Není tedy žádným tajemstvím, že se ve vývoji pokouší spojit eleganci a preciznost první generace s dostupností a prostorností druhé.

    A teď k tomu důležitému. Na nějakých 95% bude třetí fabia disponovat platformou MQB. Podle informací Auto Expressu hodlá Volkswagen rozšířit užití modulární platformy i na třídu tzv. malých vozů. Navíc by se tím opakovala obdobná situace jako v roce 1999, i když všichni asi tušíme, že obdobné kvality už malá škodovka dlouhá léta nedosáhne. Starší zdroje mluví o platformě PQ25, což bych osobně označil za méně pravděpodobné, poněvadž se rychle blíží doba, kdy Volkswagen představí novou levnou značku. MQB také nahrává důraz na prostornost, které se dá díky masivnímu užití vysokopevnostních ocelí a jejich dopadu na bezpečnost lépe dosáhnout.

    Ovšem jistou daní za moderní platformu mohou být starší nápravy. Jako pravděpodobný se jeví podvozek ze současného VW Polo a Seatu Ibiza, tedy z platformy PQ25. Fabia by se tak konstrukčním stářím postavila mezi Rapid (kombinace náprav z PQ24 a PQ25 vpředu a torzní příčka z první octavia vzadu) a Octavii (přední náprava z G7, torzní příčka s proměnnou tuhostí nebo víceprvek vzadu – opět společné se současným golfem). Polo a Ibiza by pak později použily levnější variantu podvozku z golfu a levná značka některou ze starších platformer.

    Z venku

    Na designu celého auta je nejdůležitější příď. Zde se má stejně jako u rapidu a octavie vycházet ze studie VISION D. Můžeme tedy čekat širokou masku chladiče s menším množstvím chromu a ostře řezané světlomety s „křišťálovou“ optikou, což osobně považuji za silný rys první generace, ačkoli samotné tvary světlometů úplně přímé nebyly. Tím se má také dosáhnout dojmu preciznosti. Podle nejnovějších informací máme očekávat comeback masivních C-sloupků. Na zádi se pak ve světlech mají objevit LEDky do tvaru písmena C (resp. obráceného „C“).

    Co do rozměrů má délka postaru začínat číslem 3, druhá generace měla rovné čtyři metry. Důležitější však je, že se fabia hodně sníží a rozšíří, takže bude lépe vypadat i jezdit. Rozvor náprav se má přehoupnout přes dva a půl metru.

    Zevnitř

    Směr značky v oblasti interiérů je na aktuálních modelech více než zřejmý. S podobným stylem už koketovala první generace, řada až přespříliš hranatých míst ji ovšem vynesla spíše negativní ohlasy. Proti rapidu tedy lze očekávat kvalitnější materiály a modernější ovládací prvky (design panelu manuální klimatizace vychází z F1!). Otazník ale visí nad dveřními výplněmi. Bylo by trochu divné, kdyby měly látkové čalounění, když v octavii není ani ve výbavě za milión, naproti tomu je teď má standardně i varianta fabie za 200.000 Kč…

    Kde je to ale vcelku jasné, je prostornost. Tedy není. Není to zas tak dávno, co se vyskytla informace, že má mít fabia větší kufr než Golf 7. generace. To znamená nějakých 390 litrů. To už je skoro jako o třídu větší Fiat Bravo, kde už pak nezbývá místo pro zadní pasažéry. Takže dělejme, že je to kachna.

    Pod kapotou

    O tříválcích HTP, které vytlačily pro koncern nepohodlné škodovácké OHV, se povídá řada legend. Na vlastní oči (a mám to ještě vyfocené) jsem viděl, jak se na vnější výkonové charakteristice, nebo jak že se tomu nadává, rozpálily svody, katalyzátor a dvě třetiny výfuku, že jsem raději odstoupil, aby mi nebylo horko. Na světě sice není moc míst, kde byste mohli jet s fabií čtvrt hodiny v kuse na plný plyn, ale ještě jsem pak měl možnost vidět katalyzátor, který se stal obětí nepozorné obsluhy. Pěkný píseček…

    HTP už přes emisní normu Euro 6 neprojde, a i kdyby prošlo, tak je stejně nevhodně skloněno vpřed. Nahradit ho má čtyřválec 1.2, který vzniká na základě tříválcového 1.0 MPI z koncernových trojčat. Inu, Volkswagen už asi pochopil, že přidávat válce (4.2 FSI) jim jde lépe než je ubírat (1.2 HTP, 1.4 TDI PD). Pokud se nepletu, tak atmosférická šestnáctistovka taky není tajemstvím… Litrový tříválec by se měl pod kapotou taktéž objevit a samozřejmostí jsou 1.6 TDI, 1.2 TDI (Greenline) a modernizované 1.2 TSI. To máme zatím šest motorů.

    Trochu mi ale vrtá hlavou, jestli se dočkáme varianty RS. Od turbokompresorů koncern upouští a schopný diesel také chybí. Určitě by si to fabie zasloužila, první generace, kde bylo RS především homologační verzí speciálu WRC, totiž neměla jako jediná ze sourozenců legendární 1.8 T, jež by se k ní bytostně hodilo. Diesel nebyl špatný, ale trpěl vysokou hmotností a hliníková přední nápravnice si vynutila použití sériových silentbloků, což sportovní jízdě ani spolehlivosti nepřidalo. Buď jak buď, jesli se vůbec dočkáme, tak to bude za dlouho.

    … po střechu

    Teď se opět tak trochu vrátím k designu. Podle vyjádření šéfdesignéra Kabaně by totiž škoda ráda navázala na úspěch edice Monte Carlo. Můžeme se tak těšit na černou střechu, tmavou optiku světlometů, začerněný chrom masky, kontrastní kola, černý strop interiéru, černé kryty zrcátek nebo červené prošívání interiéru.

    Kdy se ukáže?

    Po smršti novinek pro autosalon ve Frankfurtu (retuše Rapidu, Rapid Spaceback, Octavia RS, facelift Superbu a Yetiho) lze očekávat představení Octavie Scout a studii velkého SUV v Ženevě a pak už opět začne reklamní masáž škodovky, které se hlavně odpůrci VW jistě nemohou dočkat  😉  . V Paříži se snad již Fabia 3. generace ukáže, aby se na začátku roku 2015 mohla rozjet k prvním zákazníkům.

     

     

    šmoula nešika se představuje:

    Kontakt: smoulanesika007@seznam.cz
    Zobrazit všechny příspěvky, jejichž autorem je šmoula nešika →

Šmoulova autočetba II Spy photos: Škoda Yeti – tak opravdu bez očí

11 Responses to Škoda Fabia III – podrobný rozbor třetí generace

  • [1]

    28. 8. 2013 v 18:43Matuji

    Na třetí generaci jsem zvědav. Ač tedy nemám zrovna v lásce škodovky, tak první generace se mi velmi líbila a i dnes mě dokáže zaujmout více než například dvojka. Tam není nic co by mě zaujalo.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    29. 8. 2013 v 15:34Nimra

    Řekl bych, že představení nové fabie (a následná produkce) bude o něco dříve – Mladoboleslavští z prodejů současné generace (mimochodem: nepřipomíná vám díky střeše navazující opticky na zadní sloupky a začerněným předním sloupkům žehličku – takovou tu hranatou ETA ze 70. let, s držadlem, které bylo upevněné jen na zadní straně?:) nemají moc velkou radost.

    A k tomu hnaní htp na maximální výkon: svého času jsem s půjčeným slabším HTP (1.2, 6 ventilů, 40 kW) ve fabii 1. generace spěchal z Prahy do Bratislavy, skoro celou cestu jsem jel tachometrových 150 (čili reálných 140 – 145 – maximální rychlost dle papírů). Víc jsem z ní na rovince nedostal, kolik točila otáček, nemohu říci (místo otáčkoměru měla hodiny), ale podávaný výkon byl určitě blízký maximálnímu. Rozžhavený výfuk, svody a katalyzátor jsem nezaznamenal, naopak i přes nápor vzduchu nestíhalo chlazení a v závěru cesty se mi ji podařilo uvařit (nic proti fabii, to vaření bylo očividně důsledkem jízdy na hraně, při normální jízdě by to zřejmě nehrozilo).

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    29. 8. 2013 v 16:02Joab

    Sice mě todle téma vůbec nezajímá:), ale nedá mi to, tě nepochválit – očividně sis s tim dal práci a je to pěkný shrnutí, dík.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    1. 9. 2013 v 11:16swifter

    Logicky by měl typickou motorizací být motor 1.0 TSI, 1.2TSI EA211 bude z hlediska marketingu již moc „silná“ a polud bud ev nabídce, tak za podstatně vyšší cenu.
    Jinak kdo che kvalitní fabku, měl by si pospíšit, její výroba skončí v přístím roce…
    P.S.:
    FIII pljde zřejmě ve stopách líbivého Pola nebo Ria, bue hezka ale na úkor praktičnosti, při délce pod 4m a malé výšce se už dozadu asi nikde nad 180cm nevejde a nebude se do ní nastupovat, ale bude se „oblékat“, což pro starší generaci arodiny s dětmi (ucyhcení sedačka vzadu“ bude o důvod víc, proč si koupit něco jiného…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    2. 9. 2013 v 10:43šmoula nešika

    foto šmoula nešika

    (2) Dočervena se to v běžném provozu díky náporu vzduchu nerozžhaví, na druhou stranu jízda do kopce a tahání víc jak tuny váhy motoru práci neulehčí. Dá se tedy říct, že kdo pojede 110, kdy odpor vzduchu není ještě tak hrozný, nebude HTP trápit. Komu se ale, zvyklému z velkého dieselu, zachce při předjíždění mrknutím oka zrychlit ze sto třiceti na sto šede, asi bude hodně zklamaný a po chvíli motor uvaří. Rozpálený katalyzátor chladí motor předevstřiky benzinu, což pochopitelně zvyšuje spotřebu… A hlavně ten hrozný zvuk a nízká úroveň spolehlivosti – průměrný český motorista, který po zasvícení kontrolky dojde do hypermarketu pro „nějaký olej“ a smíchá ho s deset let starým vespod, sem tak nalije trochu vody z vodovodu do chladiče a jinak se pod kapotu podívá jen když už řádí opravdu tuhé mrazy a v akci mají kapalinu do ostřikovačů, svým klidným tempem najede 100 tisíc kilometrů a pak HTP prodá do bazaru. Pak do něj přijde někdo s mokrými papíry, jež chce „něco ne moc starého na ježdění“, a po prvním výletu ručičky otáčkoměru k červenému poli se mu motor rozpadne. Takže se pár let budou tříválcové fabie pěknou výzdobou kopřivových záhonů, jelikož škodovácké OHV ve felicii vydrželo kdejaké zacházení a jak se majitel o auto staral, nebo nestaral ukáže rozsahem koroze a stavem sedadel.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    2. 9. 2013 v 11:23šmoula nešika

    foto šmoula nešika

    (3) Díky. Při vší svý pomalosti jsem to napsal docela rychle. Ale zajímat by tě to mohlo. Na nic lepšího než kombíkovou fabii 1.generace s šestnáctiventilem a automatem jsem nepřišel, jak ses ptal na to auto pro ženu. A co kdyby si fabii oblíbila…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    2. 9. 2013 v 12:44šmoula nešika

    foto šmoula nešika

    (4) Na 1.0 TSI jsem pozapomněl, v textu opravím, díky. Máš pravdu, že se na autech šetří víc a víc. Řekněme si na rovinu, že druhá generace vrcholem kvality není, tedy alespoň hmatatelně. Jsem zvědav, jak si s tímto u fabie poradí, v octavii totiž některá úsporná řešení moc neukryli, ale pochybuji, že by to byl záměr nebo nedotaženost, spíš pokyn koncernu.

    Tady inženýrům škodovky docela věřím, zas tak nízké auto to snad nebude, aby omezovalo osobní svobodu pasažéra. Délka bude o nějaký centimetr dva větší než u pola, o dalších pár cenťáků má být delší rozvor, MQB umožní posunout interiér více dopředu…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    4. 9. 2013 v 15:52vladvi

    Díky, velmi by mne zajímal podrobný rozbor Rapidu.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    5. 9. 2013 v 18:29šmoula nešika

    foto šmoula nešika

    (8) Rapid bych s ohledem na to, že už se nějaký ten pátek prodává, přenechal novinářům. Ale teď přišel Spaceback a minifacelift liftbacku, u spacebacku se prý zjemnil podvozek, což bude nejspíš platit i pro delší verzi s měkčí karosérií. Nabídka motorů je jednoduchá – utlumenější HTP alias MPI, nepříliš spolehlivé „řetězové“ TSI a drahý diesel – tedy nic moc. Výjimečně snad bude líp s emisní normou Euro 6, která má přinést nové motory.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    23. 7. 2014 v 21:58chlapecx

    foto chlapecx

    [5] Šmoulo, šmoulo, mě je tě až líto, ale HTP v kódovým označení BZG už se nechladí předevstřikem benzínu… proto taky už to jezdí na dálnici za 8 a ne za 12 😛 :-)) po faceliftu dokonce bylo chlazení HTP motoru vyřešeno úplně, taky dále spotřeba klesla….
    problém jsou ty podělaný euronormy… rušit motor, který konečně po vyřešení všech dětských nemocí… je nejlepším a nejspolehlivějším atmosférickým motorem… tomu říkám prasárna….

    [9] ty jsi opravdu * a nevíš o tom :-)) TSI už dávno řetěz nepoužívá ale dali tam řemen :-))

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    4. 8. 2014 v 17:05šmoula nešika

    foto šmoula nešika

    (10) Vím, že jsi fandou HTP, a uznávám to, ale klídek prosím. Mluvil jsem o starší verzi motoru, která byla samozřejmě průběžně drobně modernizována, což podle odborníků pomohlo, ale ne tolik, jak tvrdíš ty. Za „nejspolehlivější atmosférický motor“ bych se ho označit opravdu bál.

    Pokud vím, tak až do verze Euro 6 má Rapid TSI EA111 s rozšířeným a modifikovaným (jako chlazení u HTP) řetěžem, poté ho teprve nahradí řemenový EA211. Jestli se chceš dohadovat, klidně se přeptám některých jiných uživatelů… a příště slušněji. 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

Autopedia

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Říjen 20151 Příspěvek
  • Srpen 20151 Příspěvek
  • Červenec 20151 Příspěvek
  • Říjen 20141 Příspěvek
  • Srpen 20141 Příspěvek
  • Červen 20141 Příspěvek
  • Leden 20141 Příspěvek
  • Prosinec 20132 Posts
  • Srpen 20131 Příspěvek
  • Červenec 20133 Posts
  • Červen 20131 Příspěvek
  • Květen 20131 Příspěvek
  • Březen 20131 Příspěvek
  • Prosinec 20122 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura