-
Škoda Fabia III – podrobný rozbor třetí generace
Možná jste minulý týden zaznamenali článek v britském Auto Expressu, týkající se nové generace Škody Fabia. A dost možná vás tam, stejně jako mě, pár věcí zaujalo, pročež jsem se rozhodl, že je ideální čas shrnout vše, co zatím o příští fabii víme.
Od podlahy…
V roce 1999 přišla původní generace Škoda Fabia jako první ze svých sourozenců, Volkswagenem Polo a Seatem Ibiza, s revoluční platformou PQ24. Díky tomu byla tehdy naprostou špičkou ve své třídě. Pravda s cenou to ne vždy bylo úplně slavné; under-social verze Junior za 250.000 Kč zní dnes už směšně, ale za svoje peníze jste dostali, snad mimo toho holobytu, hezky jezdící auto od designerů Bentley, které nechá zreznout jen opravdový šikula.
Leč časy se mění. Škoda byla Volkswagenem původně zamýšlena spíše jako levnější značka, ale místo toho se fabia tvářila jako hranatější polo. A tak Němcům patrně došla trpělivost a rozhodli se, že druhá generace fabie bude používat stávající platformu, bude prostornější, levnější a její design bude z velké části vycházet z MPV Roomster. Což nějakou dobu fungovalo, jelikož až na velká zadní boční okna se roomster líbil, jenže pak onen styl jaksi začal vycházet z módy, navíc se úzká vysoká stavba negativně projevila na jízdních vlastnostech, přes rozumnou cenu byla vidět spousta míst, kde se proti první generaci šetřilo… Facelift pomohl auto rozšířit, kritika se ale snesla na modernizaci octavie. Poslední dobou dokonce začíná mít fabie problém udržet na domácím trhu třetí příčku, o cizině nemluvě.
Není tedy žádným tajemstvím, že se ve vývoji pokouší spojit eleganci a preciznost první generace s dostupností a prostorností druhé.
A teď k tomu důležitému. Na nějakých 95% bude třetí fabia disponovat platformou MQB. Podle informací Auto Expressu hodlá Volkswagen rozšířit užití modulární platformy i na třídu tzv. malých vozů. Navíc by se tím opakovala obdobná situace jako v roce 1999, i když všichni asi tušíme, že obdobné kvality už malá škodovka dlouhá léta nedosáhne. Starší zdroje mluví o platformě PQ25, což bych osobně označil za méně pravděpodobné, poněvadž se rychle blíží doba, kdy Volkswagen představí novou levnou značku. MQB také nahrává důraz na prostornost, které se dá díky masivnímu užití vysokopevnostních ocelí a jejich dopadu na bezpečnost lépe dosáhnout.
Ovšem jistou daní za moderní platformu mohou být starší nápravy. Jako pravděpodobný se jeví podvozek ze současného VW Polo a Seatu Ibiza, tedy z platformy PQ25. Fabia by se tak konstrukčním stářím postavila mezi Rapid (kombinace náprav z PQ24 a PQ25 vpředu a torzní příčka z první octavia vzadu) a Octavii (přední náprava z G7, torzní příčka s proměnnou tuhostí nebo víceprvek vzadu – opět společné se současným golfem). Polo a Ibiza by pak později použily levnější variantu podvozku z golfu a levná značka některou ze starších platformer.
Z venku
Na designu celého auta je nejdůležitější příď. Zde se má stejně jako u rapidu a octavie vycházet ze studie VISION D. Můžeme tedy čekat širokou masku chladiče s menším množstvím chromu a ostře řezané světlomety s „křišťálovou“ optikou, což osobně považuji za silný rys první generace, ačkoli samotné tvary světlometů úplně přímé nebyly. Tím se má také dosáhnout dojmu preciznosti. Podle nejnovějších informací máme očekávat comeback masivních C-sloupků. Na zádi se pak ve světlech mají objevit LEDky do tvaru písmena C (resp. obráceného „C“).
Co do rozměrů má délka postaru začínat číslem 3, druhá generace měla rovné čtyři metry. Důležitější však je, že se fabia hodně sníží a rozšíří, takže bude lépe vypadat i jezdit. Rozvor náprav se má přehoupnout přes dva a půl metru.
Zevnitř
Směr značky v oblasti interiérů je na aktuálních modelech více než zřejmý. S podobným stylem už koketovala první generace, řada až přespříliš hranatých míst ji ovšem vynesla spíše negativní ohlasy. Proti rapidu tedy lze očekávat kvalitnější materiály a modernější ovládací prvky (design panelu manuální klimatizace vychází z F1!). Otazník ale visí nad dveřními výplněmi. Bylo by trochu divné, kdyby měly látkové čalounění, když v octavii není ani ve výbavě za milión, naproti tomu je teď má standardně i varianta fabie za 200.000 Kč…
Kde je to ale vcelku jasné, je prostornost. Tedy není. Není to zas tak dávno, co se vyskytla informace, že má mít fabia větší kufr než Golf 7. generace. To znamená nějakých 390 litrů. To už je skoro jako o třídu větší Fiat Bravo, kde už pak nezbývá místo pro zadní pasažéry. Takže dělejme, že je to kachna.
Pod kapotou
O tříválcích HTP, které vytlačily pro koncern nepohodlné škodovácké OHV, se povídá řada legend. Na vlastní oči (a mám to ještě vyfocené) jsem viděl, jak se na vnější výkonové charakteristice, nebo jak že se tomu nadává, rozpálily svody, katalyzátor a dvě třetiny výfuku, že jsem raději odstoupil, aby mi nebylo horko. Na světě sice není moc míst, kde byste mohli jet s fabií čtvrt hodiny v kuse na plný plyn, ale ještě jsem pak měl možnost vidět katalyzátor, který se stal obětí nepozorné obsluhy. Pěkný píseček…
HTP už přes emisní normu Euro 6 neprojde, a i kdyby prošlo, tak je stejně nevhodně skloněno vpřed. Nahradit ho má čtyřválec 1.2, který vzniká na základě tříválcového 1.0 MPI z koncernových trojčat. Inu, Volkswagen už asi pochopil, že přidávat válce (4.2 FSI) jim jde lépe než je ubírat (1.2 HTP, 1.4 TDI PD). Pokud se nepletu, tak atmosférická šestnáctistovka taky není tajemstvím… Litrový tříválec by se měl pod kapotou taktéž objevit a samozřejmostí jsou 1.6 TDI, 1.2 TDI (Greenline) a modernizované 1.2 TSI. To máme zatím šest motorů.
Trochu mi ale vrtá hlavou, jestli se dočkáme varianty RS. Od turbokompresorů koncern upouští a schopný diesel také chybí. Určitě by si to fabie zasloužila, první generace, kde bylo RS především homologační verzí speciálu WRC, totiž neměla jako jediná ze sourozenců legendární 1.8 T, jež by se k ní bytostně hodilo. Diesel nebyl špatný, ale trpěl vysokou hmotností a hliníková přední nápravnice si vynutila použití sériových silentbloků, což sportovní jízdě ani spolehlivosti nepřidalo. Buď jak buď, jesli se vůbec dočkáme, tak to bude za dlouho.
… po střechu
Teď se opět tak trochu vrátím k designu. Podle vyjádření šéfdesignéra Kabaně by totiž škoda ráda navázala na úspěch edice Monte Carlo. Můžeme se tak těšit na černou střechu, tmavou optiku světlometů, začerněný chrom masky, kontrastní kola, černý strop interiéru, černé kryty zrcátek nebo červené prošívání interiéru.
Kdy se ukáže?
Po smršti novinek pro autosalon ve Frankfurtu (retuše Rapidu, Rapid Spaceback, Octavia RS, facelift Superbu a Yetiho) lze očekávat představení Octavie Scout a studii velkého SUV v Ženevě a pak už opět začne reklamní masáž škodovky, které se hlavně odpůrci VW jistě nemohou dočkat 😉 . V Paříži se snad již Fabia 3. generace ukáže, aby se na začátku roku 2015 mohla rozjet k prvním zákazníkům.
Šmoulova autočetba II Spy photos: Škoda Yeti – tak opravdu bez očí
11 Responses to Škoda Fabia III – podrobný rozbor třetí generace
[1]
28. 8. 2013 v 18:43Matuji
Na třetí generaci jsem zvědav. Ač tedy nemám zrovna v lásce škodovky, tak první generace se mi velmi líbila a i dnes mě dokáže zaujmout více než například dvojka. Tam není nic co by mě zaujalo.
[2]
29. 8. 2013 v 15:34Nimra
Řekl bych, že představení nové fabie (a následná produkce) bude o něco dříve – Mladoboleslavští z prodejů současné generace (mimochodem: nepřipomíná vám díky střeše navazující opticky na zadní sloupky a začerněným předním sloupkům žehličku – takovou tu hranatou ETA ze 70. let, s držadlem, které bylo upevněné jen na zadní straně?:) nemají moc velkou radost.
A k tomu hnaní htp na maximální výkon: svého času jsem s půjčeným slabším HTP (1.2, 6 ventilů, 40 kW) ve fabii 1. generace spěchal z Prahy do Bratislavy, skoro celou cestu jsem jel tachometrových 150 (čili reálných 140 – 145 – maximální rychlost dle papírů). Víc jsem z ní na rovince nedostal, kolik točila otáček, nemohu říci (místo otáčkoměru měla hodiny), ale podávaný výkon byl určitě blízký maximálnímu. Rozžhavený výfuk, svody a katalyzátor jsem nezaznamenal, naopak i přes nápor vzduchu nestíhalo chlazení a v závěru cesty se mi ji podařilo uvařit (nic proti fabii, to vaření bylo očividně důsledkem jízdy na hraně, při normální jízdě by to zřejmě nehrozilo).
[3]
29. 8. 2013 v 16:02Joab
Sice mě todle téma vůbec nezajímá:), ale nedá mi to, tě nepochválit – očividně sis s tim dal práci a je to pěkný shrnutí, dík.
[4]
1. 9. 2013 v 11:16swifter
Logicky by měl typickou motorizací být motor 1.0 TSI, 1.2TSI EA211 bude z hlediska marketingu již moc „silná“ a polud bud ev nabídce, tak za podstatně vyšší cenu.
Jinak kdo che kvalitní fabku, měl by si pospíšit, její výroba skončí v přístím roce…
P.S.:
FIII pljde zřejmě ve stopách líbivého Pola nebo Ria, bue hezka ale na úkor praktičnosti, při délce pod 4m a malé výšce se už dozadu asi nikde nad 180cm nevejde a nebude se do ní nastupovat, ale bude se „oblékat“, což pro starší generaci arodiny s dětmi (ucyhcení sedačka vzadu“ bude o důvod víc, proč si koupit něco jiného…
[5]
2. 9. 2013 v 10:43šmoula nešika
(2) Dočervena se to v běžném provozu díky náporu vzduchu nerozžhaví, na druhou stranu jízda do kopce a tahání víc jak tuny váhy motoru práci neulehčí. Dá se tedy říct, že kdo pojede 110, kdy odpor vzduchu není ještě tak hrozný, nebude HTP trápit. Komu se ale, zvyklému z velkého dieselu, zachce při předjíždění mrknutím oka zrychlit ze sto třiceti na sto šede, asi bude hodně zklamaný a po chvíli motor uvaří. Rozpálený katalyzátor chladí motor předevstřiky benzinu, což pochopitelně zvyšuje spotřebu… A hlavně ten hrozný zvuk a nízká úroveň spolehlivosti – průměrný český motorista, který po zasvícení kontrolky dojde do hypermarketu pro „nějaký olej“ a smíchá ho s deset let starým vespod, sem tak nalije trochu vody z vodovodu do chladiče a jinak se pod kapotu podívá jen když už řádí opravdu tuhé mrazy a v akci mají kapalinu do ostřikovačů, svým klidným tempem najede 100 tisíc kilometrů a pak HTP prodá do bazaru. Pak do něj přijde někdo s mokrými papíry, jež chce „něco ne moc starého na ježdění“, a po prvním výletu ručičky otáčkoměru k červenému poli se mu motor rozpadne. Takže se pár let budou tříválcové fabie pěknou výzdobou kopřivových záhonů, jelikož škodovácké OHV ve felicii vydrželo kdejaké zacházení a jak se majitel o auto staral, nebo nestaral ukáže rozsahem koroze a stavem sedadel.
[6]
2. 9. 2013 v 11:23šmoula nešika
(3) Díky. Při vší svý pomalosti jsem to napsal docela rychle. Ale zajímat by tě to mohlo. Na nic lepšího než kombíkovou fabii 1.generace s šestnáctiventilem a automatem jsem nepřišel, jak ses ptal na to auto pro ženu. A co kdyby si fabii oblíbila…
[7]
2. 9. 2013 v 12:44šmoula nešika
(4) Na 1.0 TSI jsem pozapomněl, v textu opravím, díky. Máš pravdu, že se na autech šetří víc a víc. Řekněme si na rovinu, že druhá generace vrcholem kvality není, tedy alespoň hmatatelně. Jsem zvědav, jak si s tímto u fabie poradí, v octavii totiž některá úsporná řešení moc neukryli, ale pochybuji, že by to byl záměr nebo nedotaženost, spíš pokyn koncernu.
Tady inženýrům škodovky docela věřím, zas tak nízké auto to snad nebude, aby omezovalo osobní svobodu pasažéra. Délka bude o nějaký centimetr dva větší než u pola, o dalších pár cenťáků má být delší rozvor, MQB umožní posunout interiér více dopředu…
[8]
4. 9. 2013 v 15:52vladvi
Díky, velmi by mne zajímal podrobný rozbor Rapidu.
[9]
5. 9. 2013 v 18:29šmoula nešika
(8) Rapid bych s ohledem na to, že už se nějaký ten pátek prodává, přenechal novinářům. Ale teď přišel Spaceback a minifacelift liftbacku, u spacebacku se prý zjemnil podvozek, což bude nejspíš platit i pro delší verzi s měkčí karosérií. Nabídka motorů je jednoduchá – utlumenější HTP alias MPI, nepříliš spolehlivé „řetězové“ TSI a drahý diesel – tedy nic moc. Výjimečně snad bude líp s emisní normou Euro 6, která má přinést nové motory.
[10]
23. 7. 2014 v 21:58chlapecx
[5] Šmoulo, šmoulo, mě je tě až líto, ale HTP v kódovým označení BZG už se nechladí předevstřikem benzínu… proto taky už to jezdí na dálnici za 8 a ne za 12 😛 :-)) po faceliftu dokonce bylo chlazení HTP motoru vyřešeno úplně, taky dále spotřeba klesla….
problém jsou ty podělaný euronormy… rušit motor, který konečně po vyřešení všech dětských nemocí… je nejlepším a nejspolehlivějším atmosférickým motorem… tomu říkám prasárna….
[9] ty jsi opravdu * a nevíš o tom :-)) TSI už dávno řetěz nepoužívá ale dali tam řemen :-))
[11]
4. 8. 2014 v 17:05šmoula nešika
(10) Vím, že jsi fandou HTP, a uznávám to, ale klídek prosím. Mluvil jsem o starší verzi motoru, která byla samozřejmě průběžně drobně modernizována, což podle odborníků pomohlo, ale ne tolik, jak tvrdíš ty. Za „nejspolehlivější atmosférický motor“ bych se ho označit opravdu bál.
Pokud vím, tak až do verze Euro 6 má Rapid TSI EA111 s rozšířeným a modifikovaným (jako chlazení u HTP) řetěžem, poté ho teprve nahradí řemenový EA211. Jestli se chceš dohadovat, klidně se přeptám některých jiných uživatelů… a příště slušněji. 😉
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.