-
Šmoulova autočetba II
Jsem zpět. Uplynulý rok utekl jako pára nad hrncem, a tak zase sedím u počítače a sepisuji recenze knih o autech, co jsem za tu dobu přečetl – no, ale o tom až později…
Výkladový automobilový slovník
Autor: Zdeněk Jan, Bronislav Ždánský
Výkladový slovník přijde vhod. Sáhl jsem tedy pro publikaci od osvědčeného nakladatele Computer Press. Široké pojetí, 250 stránek, 4. vydání, obal také působil solidně… To nebude mít chybu. A s tímto jsem se i do knihy pustil. Následkem čehož se dostavilo menší zklamání. Nepříliš aktuální informace ještě překousnu, buď jako bu+jakési přehlasované i ve čtvrtém vydání už ovšem ne, stejně jako to, že o akumulátorech, startérech a svíčkách se autoři rozepisovali na třiceti stránkách, zatímco rozdělení a konstrukci karosérií nebo podvozků tak nějak, z mého pohledu, odbyli. Na druhou stranu, když už bylo nějakému tématu věnováno více pozornosti, tak už mi to připadalo opravdu zajímavé. A slovník zkratek určitě svoje uplatnění najde.
Šmoulův verdikt: 7b
+ slovník zkratek, příjemné provedení, široký záběr
– věnoval bych více pozornost specifičtějším oblastem, zatímco ty víceméně rozšiřující znalosti z chemie a fyziky zkrátil
Budu se muset otázat _MT_ho, každopádně pro úplné začátečníky to místy asi nebude a fajnšmekři půjdou po blíže zaměřených knihách.
Autor: Hubert Procházka, Jan Martof
Přiznávám, o Tatře jsem toho moc nečetl. Laťku historických knih nasadila vysoko kniha o historii Škody, jež jsem recenzoval loni. Ale Tatra bude jiná, nevyráběl zrovna vozy po miliónech. Tak uvidíme. Knížka je velmi kompaktní. K textu: O T613 toho tam opravdu moc není, u Františka Kardause bych zdůraznil alespoň jeho designování tramvají Tatra řady T, zvláště pak legendární T3; zajímavých údajů spousta, ale ucelená tabulka technických údajů chybí. Fotografií na konci také moc není, i když nákresy v textu vždycky potěší. Jinak informace o Hansi Ledwinkovi mohu zhodnotit jako velmi zajímavé a poučné. Pochvalu je ale třeba vyseknout nad obsáhlou sportovní kapitolou a, jak už napovídá podtitul Renovace vozidel se vzduchem chlazenými zážehovými motory, užitečné rady autorů majitelům těchto vozů, ač místa zbylo spíše jen na T603. Čtení to suma sumárum bylo zajímavé, ale dokázal bych si představit i o něco lepší. Znáte to…
Šmoulův verdikt: 9b
+ údaje v textu, motorsport, rady pro majitele
– chybí tabulka technických údajů na konci, méně doprovodných informací k modelům po 603
Pro tabulkové nacisty nejspíš ne to pravé ořechové, pro fandy starších modelů skvělá volba.
Škola tuningu
Autor: Bronislav Růžička
Což takhle dát si tuning? Tak určitě, voe. No, o tuzingu se zrovna nebavím, takže dál. Četl jsem o tunění starší knihu a je si přiznat, že za posledních pár let udělal, zvláště ve zdejších končinách, tento rychle se rozvíjející obor automobilismu obrovský skok vpřed. V knihkupectví jsem tak sáhl po knize s lehce oděnou modelkou na deskách a začal prohlížet. Jó, trochu jiné kafe. Našel jsem, co jsem hledal, a celé zabaleno ve čtivém textu prokládaném vtipy. Spokojenost.
Šmoulův verdikt: 10b
+ info, aktuálnost, humor
– není to čtení pro každého fandu do aut
Pokud je pro vás tuning něco víc, než jen kutilské tuzení dieselových oktávek různými laminátovými a plastovými nástavci, pak budete mlaskat blahem.
Za volantem s Karlem Čapkem
Autor: Zdeněk Vacek
Není pochyb, že je pan Vacek vskutku inteligentní člověk. A že nemá o práci nouzi. GEO (dokonce šéfredaktor), AutoTip, Svět motorů, dříve veteran.auto.cz… Což je čas od času vidět; jeho historický článek v SM snad drží rekord v počtu chyb na jeden odstavec motoristického časopisu. V pořadí druhá publikace o autech, po Škodovkou na Sněžku i kolem světa, se překlepům naštěstí vyvarovala. V knihovnách a antikvariátech se, fascinován novinářskou legendou Karlem Čapkem, s manželkou Petrou probíral Mistrovými všemožnými články a paměťmi, až sepsal knihu o jeho vztahu k motorismu. V první části tak najdeme úryvky z Čapkovy novinářské práce týkající se dopravy. Následuje vyprávění o tehdejší době a soukromí Čapka s Olgou Scheinpflugovou (později manželkou), které je s auty úzce spjato. První vůz, Škodu Popular totiž Čapek koupil právě pro Olgu. On sám však vůz neřídil, jelikož trpěl Bechtěrevovou nemocí. Později Popular vyměnili za modernější a prostornější Rapid. A právě druhá část je věnována rekonstrukci výpravy do Alp, kde Karel Čapek požádal Olgu Scheinpflugovou o ruku. Autor proto vytáhl z garáže svého rapida, manželka ho navigovala přesným itinerářem a fotila, místo najatého řidiče asistovali Petřini rodiče v zapůjčené fabii RS, Zdeňkovi zase z domova. Oba vozy zvládly obtížnou trasu bez problémů, jen stařičký rapid cestou spolykal asi cisternu motorového oleje… Líbilo? No jasně.
Šmoulův verdikt: 10b
+ poutavý příběh, vyčerpávající rešerše, hezké fotky
– po půlnoci to nečtěte, ty dlouhé popisy strašně uspávají
Uff, super, tohle se mi líbí.
foto: weby knihkupců
:-D 2013 Škoda Fabia III – podrobný rozbor třetí generace
One Response to Šmoulova autočetba II
[1]
27. 12. 2013 v 19:24šmoula nešika
Původní blog zde:
http://smoulanesika.blog.auto.cz/2012/12/smoulova-autocetba/
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.