-
Soutěž krásy (4.Díl) České výpravy a expedice
Další a možná už poslední soutěž se bude zabývat českými výpravami a expedicemi, které použily vozidla vyrobená v Česku.
Budu se zabývat spíš známějšími, většími a organizovanějšími výpravami, protože nadšenců kteří vezmou starého Rapida, Favorita, či Žigulíka a jedou tisíce kilometrů je zvlášť v dnešní době velmi mnoho. I před, dejme tomu 20 lety se dalo podniknout různé menší cesty, jako třeba s Avií do Egypta či s LIAZkou do Nepálu.Nepochybně každá z těchto expedic je velmi zajímavá a určitě přispěla ke zviditelnění našeho státu a našich výrobků po celém světě.
Takže děkuji za hlasy pro okruhové LIAZy výsledky jsem si zaznamenal a udělám z nich na konci velké zhodnocení.
Můžeme tedy začít.
1. Škoda Rapid, posádka Procházka-Kubias, 1936.
Byl to první automobil který objel celý svět pod 100 dní. Další rekord utvořili při jízdě napříč USA. Ze San Francisca do New Yorku ujeli za 4 dny 8 hodin a 55 minut.
Vyrazili přes Německo, Polsko do SSSR. Pak na Kavkaz do Íránu a Indie. Z Bombaje lodí do Penangu a asi 1000km do Singapuru. Pak lodí přes Japonsko do San Francisca, kde byl vůz poprvé odborně prohlédnut a ošetřen. Pak rekordní jízda do New Yorku. Zbývalo už jen z Cherbourgu do Prahy.
Na Kavkaze vůz málem spadl ze srázu, v Íránských horách je málem hodil nákladní vůz do propasti. Poblíž Afghánských hranic se na dálku setkali s horskými bandity. V poušti v Beludžistánu zabloudili a došel jim benzín. Zachránil je náhodně jedoucí Japonec s kamionem. V Číně byli zavřeni do vězení.
2. AERO Minor, poosádka F.A. Elstner s manželkou a synem, 1947
Tento známý cestovatel má na kontě velkou spoustu různých cest. Vybírám rekordní cestu Saharou z Alžíru do Cotonou v Guinejském zálivu a zpět. 13 110 km zvládl za 22 dní což je rekordních 426 km za den. To vše s dvoudobým dvouválcem o 600 ccm.
3. Tatra 72 s karosérií Uhlík, posádka Jíří Baum s manželkou 1935
Cesta kolem světa vedla nejprve Austrálií, pak přes Filipíny do Japonska a pak do USA.
4. Tatra 87, posádka Hanzelka a Zikmund, 1947-1950
S legendárním vozem Tatra 87 během 3 let jeli napříč Afrikou a Jižní Amerikou. Tento vůz a tyto cestovatele netřeba dále představovat. Z jejich cest vzniklo bezpočet knih, reportáží, filmů atd… Samozřejmě jako každý cestovatel měli kolikrát na mále. Jednou měli velké štěstí že pár kulek neprošlo přes plechy karosérie.
Říká se že vyprodali Tatru na dlouhý čas dopředu.
5. Tatra 805, posádka Hanzelka a Zikmund (každý měl svoje vozidlo), 1959-1964. Tentokrát vyrazili do Asie, Austrálie a Oceánie. Cestu podnikli s doprovodným týmem. Zde vznikla zpráva č. 4, která popisovala špatnou situaci v SSSR a kvůli které se museli cestovatelé odmlčet a byly pronásledováni režimem.
6. Tatra 138 6×6 VN, 1968
Petr Bartůňek, redaktor Petr Bárta, překladatel Luboš Kropáček, farmakolog Klement Kunz, kameraman Jiří Stöhr, student psychologie Miloslav Topinka a budoucí strojní inženýr a ekolog Josef Vavroušek.
Posláním této výpravy bylo sesbírat dar léků a vozem ho odvézt přes celou Afriku do míst, kde je ho nejvíce potřeba: do pralesů okolo řeky Ogooué, pod rovník, do vnitrozemí Gabonu, do nejslavnější pralesní nemocnice na světě, kterou založil Albert Schweitzer.
Za 257 dní ujeli 36 000 km.
7. Tatra 815 6×6 GTC, Tatra kolem světa, 1987-1990,
Asi nejznámější české expedice. Hlavní cíl byl propagace našeho státu a průmyslu a samozřejmě také dokumentární činnost. Škoda že se z ní oficiálně do televize nikdy nic nedostalo. Byl natočen celovečerní film a asi 50 dílný seriál.
Posádka: Petr Bárta, Jiří Stöhr, Dalibor Petr (řidič 1. poloviny trasy), Karel Valchař (řidič 2. poloviny trasy), Stanislav Synek, František Jeniš (zemřel v himalájích).
Ujeli 195 000 km a uspořádali 85 tiskových konferencí a předváděcích jízd.
8. Tatra 815 6×6, Expedice Živá Afrika, Hynek Adámek, Jiří Hanzelka, Miroslav Zikmund
24 487 km po trase Maroko, Alžírsko, Niger, Benin, Nigérie, Kamerun, Středoafrická republika, tehdejší Zaire, Uganda, Rwanda, Keňa, Tanzanie, Etiopie, Eritrea, Sudán a Egypt.
Byla zaměřena především na geologický průzkum. Podařilo se jí také dovézt humanitární pomoc až do Rwandy.
9. Spíše dobrodružstvím než expadicí byl závod Londýn-Sydney, 2x Škoda 1100 MB, protagonisté: Jiří Šedivý, Karel Šimek, Jiří Kotek, Ota Landecký, 1993.
18 500 km, denní etapy byly dlouhé 600-700 km, některé i 1100 km. V Austrálii došlo opotřebení motoru tak daleko, že už nebyl schopen udržen ani minimální tlak oleje. Jezdci nelenili, rozebrali motor, staniolem z čokolády vypodložili (!!!) ložiskové pánve a pokračovali dál. Postupně vyměňovali vše co s sebou měli rezervní, olejové čerpadlo, pístní kroužky, vše aby zvýšili tlak oleje. Nakonec ještě sehnali extra hustý olej, který se spíše podobal vazelíně. Nakonec ale úspěšně dojeli až do cíle.
Tento závod se jel ještě minimálně jednou, rovněž se Škodou 1100 MB, například v roce 2000.
Tento soubor není a nemůže být kompletní, vybral jsem jen ty opravdu nejznámější, hlavně s ohledem na hodnocení vzhledu vozidel a lehké připomenutí českých výprav. Každou dobu u nás bylo, je a bude spoustu nadšenců a lidí co vezmou auto a pojedou tisíce kilometrů daleko za poznáním.
Které vozidlo je nejhezčí?
Soutěž krásy (5.Díl) Trucktrial Soutěž krásy (3.Díl) LIAZ a Truckracing
13 Responses to Soutěž krásy (4.Díl) České výpravy a expedice
[1]
16. 5. 2009 v 14:12T613
Je tam sice „87“, ale GTC je GTC ..
[2]
16. 5. 2009 v 14:33Special-line
[1] Ahoj Tatro přispěchej prosím na icq pokusím se ti oskenovat něco o tom Popularu díky.
[3]
16. 5. 2009 v 14:50da_b0mb
Tatra 87…jak auto tak i fotka super
[4]
16. 5. 2009 v 15:34marek.g
tak to nemůže být žádné jiné než auto Hanzelky a Zikmunda.krásné 2 místo v mém srdci má Tatra kolem světa.i proto,že jsem vlastnil její plechový model a několik expedic po bytě a pískovišti jsem s ní podnikl :-))
[5]
16. 5. 2009 v 15:47da_b0mb
[4] ja jsem stale jejim pysnym majitelem… 😉
[6]
16. 5. 2009 v 16:17GTI
Dal jsem osmdesát sedm hlasů… zobrazil se jen jeden, no ale i tak, dodnes úchvatné.
[7]
16. 5. 2009 v 16:50Special-line
[6] Někdo s tím zobrazováním má problémy, já však ne. Opravdu nevím v čem je potíž zkoušej to víckrát.
[8]
16. 5. 2009 v 21:32kolmar
Zdravim Special-line… tak zase palec hore, naozaj super blog s tymto si ma prijemne prekvapil (kedze som „vzyval“ truck trial tak expedicie maju tomu dost blizko – proste off road). Privital by som aj keby si o kazdej jednej spravil osobitne blog + viac foto… velmi rad by som si to precital… len napr. tu expediciu okolo sveta s GTC dat do jedneho blogu by bolo asi nemozne…
A za co hlasovat??? tak u mna jednoznacne 805-ka ta je SUPER!!! (tatro, sprav blog!!!) a potom 815 GTC – to je legenda a plech. model je este dagde hore (brat splasil) sam neviem co dat… hmm tak po dlhej uvahe ide ta legenda…
[9]
18. 5. 2009 v 7:47Pierro
Pro mne jsou hrdinové páni Procházka s Kubiasem. Vydat se v šestatřicátém osobákem (Rapidem) kolem světa z východní strany vyžadovalo hodně nadšení i odvahy. Proto jsou pro mne morálními vítězi. A dávám za to hlas. (bohužel víc hlasů dát nemůžu..:-()
Jinak samozřejmě mí oblíbenci a hrdinové nejen z mládí – pánové Hnzelka se Zikmundem, mimochodem velice příjemní lidé (měl jsem možnost se s oběma poznat) a nakonec Tatrovka 815 6×6 GTC a její početný tým co objeli zeměkouli. Novodobí hrdinové.
Ale jinak obrovskou poklonu a úctu si zaslouží všichni zde nominovaní. Díky za to co jste pro nás kdy vykonali. Ani jeden z politiků vaší doby nedokázal tolik co vy. Ještě jednou dík…:-)
[10]
18. 5. 2009 v 13:03Special-line
[8] Díky za ohlasy vlastně jsou tyhle blogy jen hraní s fotkama, nic v čem bych byl osobně zainteresován, což je určitě škoda.
Ten trucktrial… udělat by šel i když oficiálně jezdíl jen tovární tým LIAZu a Pragy. Ale ani to není nezajímavé. Tatry bych musel nějaké vybrat z nějakých fotogalerií z jednotlivých soutěží, popř. použít vlastní pár let staré fotky. Ještě uvidíme jak to bude s časem, ale jelikož se rychle vyčerpávají témata s kterými by šla tato soutěž krásy udělat, tak by ten trucktrial byl na místě. Ještě by se daly dělat naše motorky což by bylo hodně výživný ale na to si vůbec netroufám, nikdy sem se o ně nazajímal. Ale třeba se na to někdo najde.
[11]
18. 5. 2009 v 15:44kolmar
(10) zdravim special-line, tak ten truck trial by bol super, a myslim, ze niektore kategorie jazdili aj 805-ky ako konkurent Unimogov ci nie?? ale to skor tipkovia z nadsenia ktory si to poskladali…
PS: motorky ani mna nikdy nazaujimali… no este raz, na zaver, dik za sucet zaujimavych expedicii
[12]
23. 5. 2009 v 20:08PamelaMopy
nice! i’m gonna make my own blog. Thank you
[13]
18. 2. 2010 v 9:46omyl
Expedici 8. Tatra 815 6×6, Expedice Živá Afrika, Hynek Adámek, Jiří Hanzelka, Miroslav Zikmund jste zaměnili s názvem a autory jedné ze dvou knih o této expedici. Účastníky expedice byli: Strnad, Kubíček, Adámek, Pospíšil, Petr, Švaříček a řidiči Chovanec, Sedlář! Bylo to v roce 1994.
Komentáře nejsou povoleny.