• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > svatas.blog.auto.cz  > Jak jsem vybíral auto – s čím jsem kdy jezdil?

  • Jak jsem vybíral auto – s čím jsem kdy jezdil?

    Publikováno: 1. 8. 2008

    Do světa úplně dospělých jsem vstoupil v roce 1997 (18 mi však bylo mnohem dříve), kdy jsem slavnostně dostal řidičský průkaz. Ještě nějakou chvíli pak trvalo, než jsem si pořídil vlastní vozítko. Rozhodování bylo celkem jednoduché, musel jsem prostě koupit něco, na co jsem měl finance.


    Po procházení inzerátů a autobazarů jsem se nakonec rozhodl, že se svěřím do italských rukou. Má volba padla na Fiat Tipo. V té době jich jezdilo dost, auto bylo celkem spolehlivé (dle tvrzení kamarádů) a hlavně bylo to něco úplně jiného než tehdejší Favority. Tento Fiat si mne získal a hned od začátku mne však někteří varovali, že Fiat není zrovna symbolem bezporuchovosti, nemluvě o kvalitě dílenského zpracování. Nicméně tento kousek byl vyroben v roce 1989, byl dovezen přímo z Itálie a v Česku byl zaregistrován od roku 1993.

    Nebylo to však Tipo úplně „konfekční“. Nemyslím tím vzhled, ten byl naprosto unifikovaný (barva šedá antracitová metalíza), spíše šlo o motor, který měl obsah 1149 ccm a byl to onen známý motor z Fiatu Uno. Tipa se obvykle vybavovala motory 1.4 a vyššími (Grandturismo z 2.0 bylo hodně dobré). Každý se tomu divil a jak jsem zjistil, těchto vozů nebylo zase tak moc. Jen jsem z toho těžil. Auto však bylo docela živé, neboť mělo 41 kW výkonu, což je na tuto kubaturu docela dost. Tipo je samozřejmě těžší než Uno, ale i tak se Tipo nemuselo za výkon stydět.
    Samozřejmě, že ve 4 lidech a s naloženými věcmi už na dálnici dech ztratilo, ale jezdil jsem s ním převážně po městě, což bylo na toto auto to nejlepší. Hravě jsem po městě jezdil pod 6 litrů, na dálnici se to blížilo 6,5 a 7 litrům na 100 km. Je pravda, že se s ním dalo jet tak maximálně 145 km/h, ale stačilo to. A taky povinné ručení spadalo do té nejnižší kategorie.

    Už jako majitel tohoto vozidla jsem se s kamarádem odebral na jedno parkoviště testovat, jak se auto chová a učil jsem se s ním sžívat. Byly to neustálé rozjezdy a brždění a brzy se začala vařit voda. Nevšimli jsme si toho ani jeden. Tohle auto totiž nebylo vybaveno tepelným čidlem, které by zapínalo ventilátor, ten se zapínal ručně (vypadalo to na úpravu některého z předchozích majitelů). My jsme o tomto spínači věděli, jen jsme jej nepoužili. A když voda vařila, nevydrželo to topení a praskla hadice a radiátor topení a voda se vylila do auta. Protože to byla pára, všude se z něj kouřilo. V první chvíli jsem si myslel, že odešlo něco v motoru, ale naštěstí to bylo jinak. Za nějakou dobu se mi povedlo sehnat celé topení znovu a pak už bylo Tipo jako nové.

    Na můj vkus to bylo slušně malé auto a přitom docela objemné (těžilo ze své šířky), dobře sedělo na silnici a disponovalo několika vlastnostmi, které jsem později považoval za standard a které, jak se ukázalo, byly standardem, ale jen pro Fiat. Předně – nedalo se zapomenout nechat zapnutá světla. Po vytažení klíčku se prostě světla automaticky vypla. Auto mělo 5 rychlostí a zpátečku pod pětkou. Auto dobře topilo a když jste si otevřeli motorový prostor vypadalo to, že vám někdo ukradnul půlku motoru.

    Za tu dobu co jsem jej měl (až do roku 2003) jsem do něj v podstatě lil benzín a olej a jezdil na prohlídky do servisu či na STK. Ke konci to už pak bylo horší. Vyměnil jsem výfukové potrubí a začaly rezivět zadní podběhy. Žádná jiná vážnější nehoda či závada mne už nepotkala. Na tohle Tipo prostě vzpomínám rád.

    Mezitím jsem se ze svého rodného severomoravského města stihnul přestěhovat do Prahy a oženit se. Autem začala jezdit i manželka a musím říci, že jí toto auto hodně dalo. Zapomeňte na posilovač řízení, klimatizaci či jednoduché řazení. To, zvláště v zimě, šlo celkem ztuha.

    Shodou určitých náhod jsem se v roce 2003 dostal k ojetému autu, tři roky starému. Měl jsem v hlavě strašlivé dilema. Byla to Škoda Fabia s motorem 1.4 v prostřední výbavě. Navíc měla najeto jen 15 000 km a měla jasný původ (koupila jej v roce 2000 má tchýně, pak jí skončil leasing). A cena byla velmi dobrá. Chvíli jsem to promýšlel, ale nakonec jsme na nabídku kývli. Nejvíce mne mrzelo to, že jsem Škodovku moc nechtěl.

    Posadit se z Tipa do Fabie znamenalo změnit spoustu návyků. Auto samozřejmě lépe táhlo, bylo modernější. Mělo klimu, posilovač řízení. Hlavní nedostatkem byl však prostor v autě. Ve všech směrech ho bylo méně, než v Tipu. Ale zvykl jsem si. Jízdní vlastnosti to mělo trochu jiné, také 5 rychlostí a zpátečku na jedničce (po zatlačení dolů). Ovládací prvky byly úplně jiné a zažité postupy musel člověk změnit. Zvládli jsme to. Zvykli jsme si i na ten menší kufr a prostor, i když to bylo hodně těžké. Navíc jsme na Fabii koupili zimní pneumatiky, takže se s ní v zimě jezdilo rozhodně lépe. Parametry auta nám celkem vyhovovaly, hlavní množství kilometrů se najezdilo po městě.

    Humorné historky nastávaly v servise, kam jsme každý rok jezdili na servisní prohlídku. Ty byly plánovány po 15 000 kilometrech nebo každý rok. Kilometry jsme nenajeli a servisákům se pomalu nechtělo ani měnit olej, protože se s ním nic nenajelo.

    V roce 2005 jsme pak za podobných podmínek, jako v roce 2003, přesedlali na novější Fabii. Bylo to Kombi a s motorem 1.2, čili profláknuté HTP. Najeto měla asi 20 000 km, byla tedy ojetější. Největší problémy spočívaly v tom, že auto bylo větší a tak jsem si musel „přeštelovat“ oko na delší karoserii. Zvládlo se to dobře. Dalším velkým problémem byl zvuk motoru. Znělo to, jakoby byl v motorové části místo motoru použit vysavač. Ten zvuk byl podobný. Četl jsem různé recenze a posměšné komentáře různých lidí na motor 1.2 HTP. Musím však říct, že mne motor docela překvapil. Troufám si tvrdit, že po městě je pružný, sílu ztratí až když vyjedete z města. Každý kdo s ním jel mi potvrdil, že tohle určitě nečekal. Ostatně rychlý start z křižovatky motor kupodivu v pohodě zvládal.

    U tohoto auta lze mluvit o kufru. Byl větší a leccos se do něj vešlo. Ve třech lidech jsme se několikrát vydali do Rakouska na lyže. Batožinu jsme naložili a na střechu umístili nosič lyží. Dokonce jsme podnikli i jednu letní dovolenou pod stanem a na kolech, kola opět v nosičích. Pak se ale podmínky razantně změnily – narodila se nám dcera.

    Každý šťastný otec mi dá zapravdu, že naskládat do auta všechny věci potřebné pro „provoz“ ročního dítěte, může být problém. A je to problém, i když vlastníte Fabii Kombi. Ona se totiž navenek jako velká pouze zdá. Uvnitř je malá a když umístíte do kufru kočárek, moc dalších věcí už se vám tam nevejde a musíte pořádat skoro přesouvací a umisťovací orgie, abyste vše potřebné pobrali a hlavně odvezli v autě. Rakev jsme neměli, vše muselo skončit uvnitř. Časem jsme se to naučili zvládat, ale v koutku duše jsme si pohrávali s tím, že musíme koupit něco jiného, většího. A tak se v lednu 2008 zrodil plán na to, jak oživit náš vozový park. Ale to až příště.

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

svatas.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Srpen 20081 Příspěvek

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura