-
Tajemství proutěného košíku
BAZ (Škoda) Oficial
Během psaní Snu o československém sporťáku jsem narazil na, pro mne, naprosto neznámou modifikaci kdysi tolik populární Škody 120. A protože mám teď chvilku čas, než kolega Special-line (kterému bych tímto chtěl dopředu poděkovat za spolupráci) zpracuje pojednání o Tatrách do Snu …, rozhodl jsem o této neznámé škodověnce zde napsat.
Koncem sedmdesátých let si začali uvědomovat, na různých podnicích a úřadech, nehospodárnost provozu standardních služebních automobilů GAZ 21M, GAZ 24 a Tatra 603, které využívali nižší úředníci při svých služebních cestách. Nejrozšířenější služební vozy Škody 105 a 120 zase naopak měly úsporný provoz, ale pohodlí pěti dospělým osobám neposkytovaly ani omylem. Tehdejší ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky tyto nářky vyslyšelo a zadalo projektové práce Bratislavskému automobilovému závodu (BAZ).
Za úkol dostalo vyvinout rychle a levně automobil, který by byl schopen nahradit ruské Volhy. Bratislavská automobilka se s daným problémem vypořádalo následovně: standardní Škodu 120 (typ 742, tzv. „užovku“) podélně rozpůlila a rozšířili ji o 120mm (zde se prameny rozdělují, některé prameny uvádějí dokonce hodnotu 200mm!), čímž šířka dosáhla hodnoty 1715mm (1795mm pokud budeme věřit 200mm verzi). „Konkurenční“ Gaz-24 dosahoval šířky 1800mm (VAZ 2101 tzv.Žigul měl šířku 1610mm).To ovšem nebyly jediné změny. Pohonné ústrojí bylo kompletně převzato z nesmrtelné Škody 1203, resp.jejího slovenského derivátu TAZ 1500 (víte, že tuto nesmrtelnou dodávku dodnes vyrábí firma Roman Jirouš – Ocelot ze Žacléře?). To znamenalo vpředu umístěný čtyřválcový motor o obsahu 1433cm3 o výkonu 57koní při 4500ot/min, který poháněl přes čtyřstupňovou převodovku zadní nápravu. Z TAZ 1500 pocházel také spojovací hřídel, rozvodovka a zavěšení zadních kol.
Nové umístění motoru (pro ročníky narozené po roce 1992 připomínám, že Š120 měla motor vzadu) si vynutilo kompletní rekonstrukci přední části vozu. Nejvíce to bylo vidět na nové mohutné plastové masce, ve které byly umístěny dva páry kruhových světel. Nové ovšem byly také hranaté plastové nárazníky vpředu i vzadu. Kapota se otvírala standardně jako u Š120, tedy vlevo do strany.
Asi nebude překvapením, že projekt byl po nějaké době zrušen. Celý tento projekt je dle mě jen důkazem nesprávného rozhodnutí zastavit vývoj Škody 720, jejíž fotku zde na závěr přikládám.Zdroj: časopis Automobil 12/2006, a velice kusé věty na internetu
Sklopte zrak! Přijíždí král! (1.) Sen o československém sporťáku (1.)
19 Responses to Tajemství proutěného košíku
[1]
12. 5. 2008 v 12:34Special-line
Díkym moc za článek. O tomhle jsem pořádně nevěděl ani já tak sem rád že sem si doplnil informace, hlavně mě dostala ta větší šířka!
Jo jo zase sem si zavzdychal nad 720tkou když to vidím. To auto je i dnes velmi, opravdu velmi krásné.
[2]
12. 5. 2008 v 13:20507
Špičkový článok.
P.S.: Škoda modelu 720. Chceli doň dokonca dať ABS. Určite by dnes mala Škoda úplne inú image.
[3]
12. 5. 2008 v 13:54Mr.Tomash
Ja to mám v časopise tiež ale nie v tomto, je to niejaký iný a je tam aj Škoda Salamandra. Pozriem sa v ktorom to mám
[4]
12. 5. 2008 v 13:57t613
(1,2) díky
(3) mrkni se jestli tam není ještě něco k Oficialu, díky. Salamandra je vcelku dost „profláknutá“, ale to nic neubírá na její zajímavosti a brutálnosti 😉
[5]
12. 5. 2008 v 15:06gld
srandovné vozítko..tá predná maska vyzerá úplne ako neskoršie verzie dácií
[6]
12. 5. 2008 v 16:12prekladys
http://kani.plivnik.cz/kani.tuning/image/8_soubory/1976-1980.htm
oceňuji snahu o obecnou osvětu!
zájemcům o 742 s motorem vpředu nezbývá než doporučit návštěvu archívu škodovky, lze domluvit telefonicky a mrknout do depozitáře.
stručné informace a 2 fotečky jsou také v publikaci Let okřídleného šípu, II díl, to je vlastně jakýsi slabikář škodovkáře…
[7]
12. 5. 2008 v 16:17T613
(6) O 742 s motorem vpředu vím, ale tenhle typ byl pro mne překvapením. Proto jsem ho tu dal. A BAZ ta má těch chuťovek více. Ale dík za pochvalu, o nic než obecnž náhled se nesnažím 😉
[8]
12. 5. 2008 v 16:23prekladys
U každého takového článku mě až zamrazí, když si uvědomím, v jakém marasmu jsme žili. Jak tvrdě vedení automobilky muselo všemi možnými cestami páčit peníze z rozpočtu na jakoukoliv modernizaci, změnu výroby…
[9]
12. 5. 2008 v 17:23GTI
Ta 720ka… krásnej vůz.
[10]
12. 5. 2008 v 18:38T613
(9) A Oficial by sis nekoupil? 🙂 Velký výkonný motor a především prostorná karoserie. Pro taťku od rodiny ideální auto ne? 😉
[11]
12. 5. 2008 v 18:55507
Musím povedať, že je to fakt veľmi elegantné auto.
[12]
12. 5. 2008 v 21:02T613
(11) Oficial nebo 720?
[13]
12. 5. 2008 v 21:10da_b0mb
Teda Oficial vypada otresne – jak uz tu nekdo psal – vypada to jako naroubovana Dacie na 120 🙂 To 720 je uplne jiny kafe, coz taky vystihuje tvoje posledni souveti.
[14]
12. 5. 2008 v 21:16T613
(13) 720, tedy ta poslední verze (nemyslím ty vyvíjené ve spolupráci s DDR) to je opravdu nadčasový design. Stále šik, holt se pozná práce ITAL designu 😉 Ať si říká kdo chce co chce, tak italové design umí. A je jen škoda, že Škoda nenaváže na tradici a nenechá si šít kabátek u ITAL Design nebo Bertoneho.
[15]
13. 5. 2008 v 9:59DRiver
No, on Favorit byl od Bertoneho a přestože to byl po Š 120 designový trhák, nyní, po letech, je to v porovnání se 720 docela nevzhledná krabice. Zatímco 720 zůstává krásná i teď.
[16]
13. 5. 2008 v 10:20A2
Tak Favorit byl původně jiný, jen soudruzi nebyli schopni ho s těmi technologiemi co měli v takové podobě vyrábět.
[17]
13. 6. 2008 v 20:38Mr.Tomash
Tatra, tak už som to našiel. Po dlhom trápení som to našiel. To o čom píšem v príspevku č.3 . Je to z časopisu MOT 8/1997. úvod preskočím, lebo s OFICIAL-om to nemá nič spoločné, je to o garde-čku. takže :
Pre zaujímavosť uvedieme jednu výraznú modernizáciu Š-731 s motorom vpredu a pohonom zadnej nápravy. Bol postavený funkčý vzor takéhoto vozidla s použitím agregátu F 128 (ZASTAVA), pretože ešte nebol k disspozícii agregát Š-780 vyvíjaný pre Favorit.
V roku 1980 FMVS poverilo VMV Bratislava aj ďalšie zaujímavé úlohy – vývojom a stavbou funkčného vzoru automobilu strednej kategórie. Malo sa používať najmä v podnikoch ako služobné vozidlo, vo vývoji preň zaviedli názov „OFICIÁL“. Konštrukče vychádzal z využitia sériových vozidiel Š-120 a Š-1203. Aby vo vozidle mohlo pohodlne cestovať päť osôb aj na dlhšie vzdialenosti, vývojári VMV BYZ Bratislava pozdĺžne stredom rozrezali pôvou karosériu Š 120 a privarením vhodne tvarovaných plechov ju rozšírili o 200 mm. K tomu prispôsobili podvozkové komponenty prevzaté z uvedených automobilov. Vozidlo malo klasickú koncepciu s motorom vpredu a hnanou zadnou nápravou
Do sérovej výroby sa ani toto vozidlo nedostalo.
Takže, nieje toho veľa, ale aj tu sa píše že kasňu rozšírily o 200 mm tak je to asi pravda. A ešte pridám odkaz na video o Š-720
[18]
13. 6. 2008 v 20:40Mr.Tomash
odaz >>> http://youtube.com/watch?v=Qzqjkcdruno
[19]
24. 7. 2008 v 12:46marty321
máte rádi auta? chcete vedět něco více? pak určitě klikejte na web
Komentáře nejsou povoleny.