-
Strýc Jeepu: Kurogane Type 95
Na základě zkušeností s invazí do Číny po z inscenovaném Mukdenském incidentu 18.září 1931 a následné „kolonizaci“ Mandžuska zjistila Japonská císařská armáda, že potřebuje lehký automobil s velkou průchodností pro průzkumné a spojovací úkoly. Výběrové řízení vyhrála společnost Nihon Nainenki Kurogane (od roku 1965 je součástí společnosti Nissan), která navrhla malý automobil s náhonem 4×4. Dnes o tomto vozu Japonci s hrdostí říkají, že to byl první sériově vyráběný automobil s náhonem 4×4 na světě (jestli je to pravda nevím a nechám to na případnou diskuzi; s drzostí sobě vlastní bych jej označil spíše za první SUV na světě).
Společnost Nihon Naineki Kurogane se do této doby zaobírala pouze výrobou a vývojem motorek, maximálně tříkolek. Přes nulové zkušenosti s vývojem automobilů, anebo právě proto, navrhla společnost poměrně moderně řešený automobil. Pan Tetsushi Makita navrhl třímístný kabriolet poháněný vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem (původně z motorky), který svůj výkon přenášel přes čtyřstupňovou převodovku na zadní nápravu. V případě potřeby pak šlo přiřadit i přední nápravu. Přední náprava byla lichoběžníková s dvojicí trojúhelníkových ramen odpružená vinutými pružinami. Zadní náprava pak byla tuhá odpružená půleliptickými listovými pery. Na rámu podvozku byla umístěna třímístná shora otevřená karoserie s dvojicí dveří, které se „moderně“ otvíraly dopředu. V případě nepříznivého počasí pak mohla osádka natáhnout plátěnou střechu. Čelní sklo bylo půlené. Zvláštností byly velké blatníky, které ukrývaly velké pneumatiky o rozměru 6×18″. Jak již bylo výše uvedeno automobil poháněl vzduchem chlazený dvouválec s rozvodem OHV, obsahem 1399cm3 a o výkonu 33koní při 3300 otáčkách za minutu. Motor měl vrtání 95mm a zdvih 98mm. Během operačního nasazení v Mandžusku si získal pověst spolehlivého a na opravy nenáročného motoru, který nelze „uvařit“.
Kombinace podvozku, nízké hmotnosti, motoru a velkých pneumatik propůjčovala vozu dosud nevídanou (v Japonském císařském vojsku) průchodnost terénem, díky níž si vůz získal velkou oblibu u jednotek, kde byl vůz přidělen. Ale jako všude v životě lidském, i zde se objevilo ono ale.. Během nasazení si japonské velení uvědomilo své chybné požadavky při vývoji tohoto vozu. Tento se totiž krom spojovacích a průzkumných úkolů k ničemu jinému nehodil a nemohl se stát univerzálním dříčem jako se stali jeho „následovníci“ KdF82 Kübelwagen, GAZ 64 a hlavně Jeep Willys. To vše znamenalo, že se od roku 1936 do roku 1944, kdy byla ukončena výroba, vyrobilo pouhých 4800 vozů.
Po ukončení války se mezi vojáky amerických okupačních jednotek stala Černá medaile, jak byl tento vůz Amíky přezdíván, naprostým hitem a neváhali za něj Japoncům dávat své Jeepy. Toto šílenství dosáhlo takové úrovně, které donutilo zasáhnout samotného McArthura.
Na konec celého mého článku bych chtěl objasnit co znamená ono Type 95. Podobně jako v československé, resp. české armádě se do označení dával rok zavedení/schválení typu do výzbroje (např. samopal vz.58 byl do výzbroje zaveden/schválen v roce 1958). Podobně tomu je i u tohoto vozu, který byl schválen v roce 2095 dle japonského kalendáře (1935 dle našeho).
Rozměry a hmotnosti Délka (mm) 3550 Šířka (mm) 1250 Výška (mm) 1500 Světlá výška (mm) 230 Hmotnost (kg) 1060 Velikost pneumatik 6.00 x 18″ Rozvor (mm) 2000 Rozchod přední/zadní (mm) 1250/1250 Motor: Počet válců 2 Objem (cm3) 1399 Vrtání x zdvih (mm) 95×98 Výkon (k/ot.min-1) 33/3300 Rozvod OHV Počet převodových stupňů (vpřed/vzad) 4/1 Výkony: Max.rychlost (km/h) 75 Dojezd (km) 450 Brodivost (mm) 500 Kdo si potrpí na detailní fotky každého šroubku ať navštíví tyto stránky. Ostatně sám jsem z nich ony barevné fotky čerpal http://www.primeportal.net/trucks/yuri_pasholok/type_95_scout_car/index.php?Page=1
Zdroj:
http://www.avtomir.com/
http://kimmzmaazlk.4bb.ru/
http://www.jsae.or.jp/
internet
Porovnání koncepce Tatra s tradičním řešením podvozku Sovětský jeep GAZ 64/67
25 Responses to Strýc Jeepu: Kurogane Type 95
[1]
2. 11. 2008 v 0:05jurajos
Ty si to zase zlízneš!!! 😀
[2]
2. 11. 2008 v 10:39T613
jooo a proooč? 😀
[3]
2. 11. 2008 v 11:17jurajos
Čo by ma ale zaujímalo je, aký bol dôvod Tebou uvedenej obľubenosti tohto auta u G.I.Joeos?
[4]
2. 11. 2008 v 11:33gld
[1] ale nezlízne, japonci sú košer :-D..nie je to to pravé orechové ako kapitalistický Johny alebo perfekcionistický Fritz, ale neva
[5]
2. 11. 2008 v 13:54Falco
První čtyřkolka se začala vyrábět v Německu už v roce 1907. Vůz vznikl v Daimler-Motoren-Gesellschaft a byl pojmenován po Bernhardu Dernburgovi, který působil v koloniální Africe! http://www.seriouswheels.com/cars/top-1907-Daimler-Dernburg-Wagen.htm
První americké sériové čtyřkolky http://www.4wdonline.com/FWD/FWD.html
Ale jo, pobavil jsi mě :))
[6]
2. 11. 2008 v 14:18Falco
Můžu se ještě zeptat na důvod, proč se Američané tak horečně zbavovali Jeepu?
[7]
2. 11. 2008 v 15:07T613
(3)(6) důvody té mánie nikde popsány nebyly. Ono samotné informace o tomhle bobkovi jsou dosti kusé, a s japonskými servery si nerozumí ani překladač. Co je mi známo tak Amíci byli dosti velcí sběratelé trofejí i v Evropě (na rozdíl od sovětských sběratelů ovšem za „trofej“ platili (většina) :-D). Spíš by mě zajímalo jak to pak vykázali svému veliteli neb ten Jeep jim přeci musel chybět?! Že by tam byl bordel? 🙂
(4) ano, Japonci by mohli být pro jistého jedince politicky únosní 😉
[8]
2. 11. 2008 v 15:21Navtech
Japonec až nakonec! 🙂
Další fajn článek z historie, ale to SUV je vážně legrační myšlenka. Už jen ta představa v kontextu s názorama některých „občanů“ a japonskou blondýnkou, zbytečností, nebo snobismem… 🙂 🙂
[9]
2. 11. 2008 v 15:43T613
(8) Nedalo mi to si nerýpnout 🙂 Nejzábavnější na tom psaní byla poznámka jednoho ruského modeláře znělo to nějak takto: „slyšel jsem, že to bylo pro čtyři Japonce nebo tři Američany“ 😀
[10]
2. 11. 2008 v 15:49Navtech
Celkem by mě zajímalo, jak to auto brzdilo. Mělo to jenom zadní brzdy přímo u těch bubnů, resp. ráfků?
[11]
2. 11. 2008 v 15:56T613
(10) jak už jsem psal výše tak info o tomhle autu je dosti kusé. Brzdy nejsou popsány vůbec.
Podle fotky zadní nápravy jsou na ní bubny http://data3.primeportal.net/trucks/yuri_pasholok/type_95_scout_car/images/type_95_scout_car_131_of_144.jpg ,
zatímco na přední nápravě žádný náznak brzd nevidím http://data3.primeportal.net/trucks/yuri_pasholok/type_95_scout_car/images/type_95_scout_car_132_of_144.jpg
ubrzdit to musela být legrace
[12]
2. 11. 2008 v 16:00Navtech
[11] Jo to mě napadlo, pokud nebrzdili nohama.
[13]
2. 11. 2008 v 16:02Andromeda
Dobrý Tatro,dobrý :-))).Tenhle(s prominutím)“bambusový jeep“ je velice šik válečný artefakt.Člověče,na dobových fotografiích se sice občas vyskytuje,ale tak nějak ho přehlídneš,nevnímáš…Fajn „remember story“….
[14]
2. 11. 2008 v 16:08T613
(11) zas na druhou stranu tohle auto brzdy nepotřebovalo. Jakožto zvědné vozidlo nemělo co brzdit 😀
(13) údajně účinkuje ve hře Battlefield 1942, a jinak jako stavebnice..
Jinak jestli Vás napadá nějaký „opomíjený“ automobil, tak sem s ním. Když tak se na něj mrknu
[15]
2. 11. 2008 v 17:15Perun
Tatro, to je ale zajímavej kousek >:-[]
P.S. KUROGANE = doslova „černý prachy“ :-)))
Pěknej článek!!
[16]
2. 11. 2008 v 17:22marek.g
(14) no a nechces napsat neco o prototypech Skoda ze 70 a 80.let?
[17]
2. 11. 2008 v 17:58Navtech
[16] Nechci Tatru nějak odrazovat, nebo shazovat, ale v Automobil revue byla éra Škodovek popsaná dopodrobna. Skvělý čtení a hodně překvapení alespoň pro mne.
Krom toho v Brazílii chčije a asi se máme na co těšit 🙂
[18]
2. 11. 2008 v 18:02T613
(15) Perune ty fušuješ i do japonštiny? Jinak díky 😉
(16) jak řekl Navtech historie prototypů Škody je dobře zmapovaná. Spíš mě láká něco najít o Škodě 952, resp.956 určených pro Werhmacht, resp.SS waffen. http://www.vmv-olomouc.com/v_CS.htm
[19]
2. 11. 2008 v 20:08jurajos
(17)Dúfam že nebudem označený za rasistu, ale takíto výsledok sa mi „tuze nelíbí“. 🙁
[20]
2. 11. 2008 v 20:43Navtech
[19] Mě se líbil závěr a hlavně Vettel. Nechápu kam se poděl ten Glock. Zažíval jsem pocity, jak v hokeji s rusákama před lety a taky přilítnul od někud Charlamov a bylo to jinak. 🙂 Hamilton je nervově labilní, ale i tak si to zasloužil. Kdyby takový „divadlo“ bylo každej závod, tak můžou přistavovat tribuny a ten malej brejlatej nenažranec by na tý svojí jachtě prasknul.
[21]
2. 11. 2008 v 21:00jurajos
(20)Záver som v domnení že sa už nič nezmení strávil v kuchyni s hlavou v chladničke. 😀
No zaslúži, nezaslúži. Posadiť od začiatku Vettela alebo Glocka do konkurencieschopného monopostu tak ako sa to doprialo Hamiltonovi, tak by bola taka show, že ten „malej brejlatej nenažranec“ by mohol byť riaditeľom zemegule.
[22]
3. 11. 2008 v 9:58Pierro
Zajímavý dědeček SUV tenhle japonskej prcek… 🙂 Zabojovalo si to i u Chalchyn-Golu proti Rusům???
[23]
3. 11. 2008 v 10:01T613
(22) určitě si zabojoval proti Číňanům, takže předpokládám, že se účastnil bojů proti SSSR v r.45, když ten začal operaci na vyhnání Japonců z Mandžuska. Jinak vše co vím je v článku
[24]
4. 11. 2008 v 8:02Pierro
23: myslel jsem rusko-japonskou nevyhlášenou válku v roce 1939. První vítězství generála Žukova…
[25]
4. 11. 2008 v 9:50T613
(24) no jak jsem psal netuším.. ale vzhledem k nasazení v Mandžusku, výroby je od r.1936 je to možné
Komentáře nejsou povoleny.