-
Ferrari F333E Lizzard
Tento článek bude možná těžkou ranou do duší všech ortodoxních plakátových fandů značky Ferrari, ale holt doba a ekonomika podniku se řídí nejen srdcem. A tak starý pán spustil vývoj něčeho z čeho by měli tito fandové osypky a noční můry. Pro nás ostatní je to zajímavá odbočka této kultovní značky. Na závěr se musím přiznat, že tento článek nepochází z mé klávesnice (provedl jsem jen drobné korekce), ale z klávesnice mého kolegy Kopapaka s nímž již delší čas „sloužíme“ na vojensko-historickém portalu www.palba.cz. Takže po krátkém úvodu …
Jako spousta jiných firem zkoušelo i Ferrari koncem sedmdesátých let najít skulinu na trhu, ve které by mohlo uplatnit své zkušenosti s motory a konstrukcí automobilů. Poměrně logicky se zaměřilo na oblast vojenských vozidel. V kategorii vysokovýkonných terénních automobilů to nemělo smysl zkoušet, všeobecně se už vědělo, že pro tuto oblast chystá Lamborghini svůj stroj, z něhož se nakonec vyvinul LM-002. Při zkoumání mezery na trhu, bylo rozhodnuto, že nejlepší variantou bude vývoj moderního lehkého průzkumného stroje. Na západě se tahle kategorie moc nedělala a i ve světě šlo většinou o poměrně velká vozidla a většina z nich byla poměrně stará, případně šlo o víceméně provizorní přestavby z terénních ( v tom lepším případě ) automobilů. Postupně byly vyrobeny tři prototypy, první v roce 1980 a počátkem roku 1983 byla v přípravách patnácti kusová před sériová produkce. Nakonec to bohužel dopadlo jinak, Ferrari poněkud předběhlo dobu a marně očekávalo zájem o podobná vozidla. Většina armád té doby požadovala buď těžší stroje ( a pokud možno na pásech ) a zákazníci potřebující něco lehčího obvykle sáhli po něčem jednodušším na podvozku Land Rover.
Popis F333E
Lizard patří do kategorie lehkých obrněných vozidel se schématem pohonu 4 x 4. Plně uzavřená korba je vyrobena svařováním z hliníkového pancíře, tloušťka zaručovala odolnost proti lehkým ručním zbraním a střepinám granátů a díky zdvojené podlaze i proti lehčím minám. V přední části vozidla má pracoviště řidič, který má výhled přes tři “ neprůstřelná “ okna s odolností na úrovni pancéřování korby. Na pravo od řidiče, vedle čelního okna je kulová lafeta lehkého kulometu ( 5,56 x 45 mm NATO ), kulomet může po zastavení ovládat řidič, případně kdykoli volný člen osádky a to podle dispozic verze a okolností. Ve vozidle bylo uloženo 2000 ks nábojů 5,56 x 45 mm NATO.
Ve střední části vozidla je bojový prostor který je podle verze určen pro 1 – 2 členy posádky. Na bocích vozidla jsou nástupní dveře otvírané směrem v před a na stropě kruhový poklop s lafetou zbraňových systémů. Lafeta je dimenzovaná pro kulomety 5,56 – 12,7 mm, z těžších zbraní můžu s jistoto jmenovat 80 mm tarasnici ( BzK ) Folgore s 8 náboji, případně PTŘS Milan se 4 raketami. Je samozřejmě jasné, že v případě potřeby by bylo možné tyto zbraně nahradit čímkoli v podobné kategorii.
V zadní části vozidla je motorový prostor s čtyřválcovým benzínovým motorem Fiat o výkonu 115 ks ( při 5600 ot/min ) a manuální pětistupňovou převodovkou. Jak už bylo řečeno, schéma náhonu je nevypínatelný 4 x 4. V zadním části je nad motorem prostor běžně využívaný pro uložení munice, do jeho horní části bylo možné namontovat výklopné odpalovací zařízení pro 2 – 4 ks PTŘS Milan.
Verze:
všechny mají základní 5,56 mm kulomet v čele korby:
Průzkumná – 2 osoby, 12,7 mm kulomet s 500 náboji v lafetě
Protitanková – 2 osoby, BzK – 80 mm Folgore s 8 náboji
Protitanková – 2 osoby, PTŘS Milan 4 rakety ( při použití zadní výklopné lafety je možná i kombinace s dalšími zbraněmi ).
Bojová – 2 – 3 osoby, 7,62 mm kulomet v lafetě, v bočních dveřích střílny.
Přepravní: pouze základní výzbroj, 3 osoby a 200 kg nákladu.
Plamenometná – plamenomet bylo možné namontovat místo základního 5,56 mm kulometu.TTD:
Délka——————–3,3 m
Šířka———————1,7 m
Výška ( jen korba )—–1,4 m
Světlá výška————-0,3 m
Hmotnost—————–2100 kg
Palivo———————2 x 50 l
Max. rychlost————120 km/hod
Dojezd——————-800 km ( při 60 km/hod )
Hloubka brodu———–0,6 m
Bojová VESPA! Oldtimer festival Slavkov 2010
12 Responses to Ferrari F333E Lizzard
[1]
12. 9. 2010 v 14:37Marko
Ha-ha-ha 🙂 No to je parada! O tomto som napriklad nikdy nic nepocul. Velka vdaka! (Na tej poslednej fotke to vedla tanku vypada vcelku dobre) 😉
[2]
12. 9. 2010 v 14:39Pekelná Micinka
Zajímavý. O tomhle jsem neměl potuchy, díky Tatro. Je to asi nejpřekvapivější spojení z automobilek, u kterých by to člověk nečekal. Úspěšnější
[3]
12. 9. 2010 v 14:56Pekelná Micinka
..ach jo. No chtěl jsem napsat, že úspěšnější z automobilek, u kterých by to člověk tolik nečekal, byl Jaguar, ale ten dodával jen motory. Chtěl bych vidět Alonsa, jak by s tím dneska dojel. 🙂 Je pěkný, že až do doby větší globalizace italové měli snahu vyvíjet svá vlastní obr. vozidla. Konečně o nás to platí také, ačkoli dsAS
[4]
12. 9. 2010 v 14:58Pekelná Micinka
dnes při dnešním způsobu boje se těžší technika dostává spíš na druhou kolej. Resp. není potřeba v takovém množství a konkurence je velká.
[5]
12. 9. 2010 v 15:24T613
No já o tom taky neslyšel. Ale kolega má sem tam tendenci hrabat se v podivnostech. Jednou z takových je i bojový skůtr Vespa 😉
[6]
12. 9. 2010 v 16:09marek.g
supr raritka.a na tu bojovou Vespu se těším sem s ní 🙂
[7]
12. 9. 2010 v 20:18kyklop
dvojmiestne ferrari s lahkym gulometom, alebo plamenometom….znie to neuveritelne. Pekne naservirovana „perlicka“ z automobiloveho priemyslu
[8]
13. 9. 2010 v 5:08igor77
no jasně, pamatujete na škodu henlein ?
http://www.youtube.com/watch?v=dlt4YS0CJSQ
[9]
13. 9. 2010 v 7:48wolff
a) Italové i v globalizovaném světě se na výrobu „kolových“ zbraní specializují i dnes. Zejména Iveco
b) To Ferrari opravdu předběhlo dobu, ale dnes si myslím, po nutné modernizaci yb tahle hračka měla velkou šanci na úspěch s tím ale, že yb tam nebyl jistě benzínový motor, ale moderní MJTD 🙂
[10]
13. 9. 2010 v 10:05prekladys
kde se to prodává? na tohle bych si ještě místo v garáži udělal. právě vyklízím na zimu…
[11]
13. 9. 2010 v 10:14T613
Bůh ví jestli je zachován byť jen jeden prototyp. Výkupní cena hliníku byla jednu dobu dost vysoká 😀
Jinak autorská práva na bojovou Vespu jsem již „zaplatil“, tak ji sem brzo dám.
[12]
13. 9. 2010 v 10:59Pekelná Micinka
Trocha legrace k tématu, hodí se to sem víc, než jinam. http://www.liveleak.com/view?i=2dc_1284230512
Komentáře nejsou povoleny.