-
Audi Quattro S1
Audi Quattro je zcela jistě jedno z nejuznávanější aut 80tých let a to právem, neboť před revoluční m systémem pohonu všech kol, kterým vůz disponoval museli smeknout snad asi všichni konkurenti (tedy pokud mluvíme o rally).Zcela jistě se nezapomíná na původní rallyovou verzi tohoto modelu a to Audi Quattro Rally se kterým roku 1983 jezdkyně Michele Mouton, jako vůbec první žena vyhrála soutěž mistrovství světa v rally (vůz na obrázků níže).
Ovšem v té době se začala tvořit velice prestižní skupina…skupina B, a to si Audi se svým Porsche killerem (jak se také quattru řikalo) nemohlo nechat ujít, proto byla vyrobena ,,seriová“ verze Audi Sport Quattro, se zkráceným rozvorema a výkonem motoru 306 koní,což v té době byl nejsilnější v Německu vyráběný seriový automobil, celkem bylo vyrobeno 214 vozů (homologační serie pro skupinu B byla 200 vozů),které se prodávaly za 203 850 DM.
Z tohoto seriového auta byl postaven závodní vůz Audi Quattro S1.Zajímavostí je, že tyto vozy se testovaly také za železnou oponou v Československu, kde měl tým dostatečný klid od zraků veřejnosti a konkurence.Toto Audi bylo typický představitel skupiny B, aerodynamické prvky, které měli zlepšovat stabilitu ve vysokých rychlostech (s dlouhym zpřevodováním Vmax cca 270km/h). Opravdu vysoce výkonný motor (poslední vývoje verze S1-čky více než 650koní). Ovšem naprosto nepochopiletné bylo zrychlení těchto vozů s nejkratším převodováním z 0-100 za 2,7 vteřiny,to by samo o sobě ještě pochopit šlo, ale vzhledem k tomu, že řidič(spíše pilot), musel za tento čas ,,naházet“ 2 kvalty na klasikém háčku (Ano opravdu, toto auto mělo klasickou manuální převodovku do H), je to jaksi, více než úctyhodný výkon. Vůz vážil 1200kg. Ani přes tyto parametry však Audi moc nepomohly, vůz vyhrál jen jednu soutěž MS, konkrétně v San Remu.
Po zrušení skupiny B, na sebe ještě jednou toto Audi ztrhlo pozornost a to když vyhrál Walter Röhrl při svém prvním startu legendární americký závod do vrchu Pikes Peak 1987.
Já sám musim říci, že mam k tomuto vozu zvláštní vztah….neb doufám, že to jistě pochopíte.
Pár fotek ….
a tady dobová fotografie…
a video na závěr….i přes hudbu je zde slyšet dokonalý zvuk motoru….
Lancia Delta S4 Rally let minulých
19 Responses to Audi Quattro S1
[1]
13. 1. 2007 v 13:06BaracudaJ
Quattro S1 je tak trochu tank. Oproti konkurentům byla vždy o něco těžší (myslím asi 1100kg?). Viděl jsem ji na vlastní oči v muzeu v Ingolstadtu, vlastně jsou to ty fotky nahoře. Je velká a mohutná, se spoilery pro Pikes Peak pak opravdové monstrum. Zvuk jejího pětiválcového motoru poznáš vždycky, ten se vymyká. Ono si stačí poslechnout zvuk běžné Audi 100 2.3.
[2]
13. 1. 2007 v 13:18BaracudaJ
Určitě její systém pohonu změnil chápání rallye, ale pak byla poražena vlastní zbraní (Peugeot 205T16, Lancia S4, a jako nejmodernější, uvedený poslední rok skupiny B Ford RS200-měl přepínání mezi 4×4 a 4×2). Výborné video, ve Finsku se snad jen létá.
[3]
13. 1. 2007 v 13:34Tead
BaracudaJ:s tim se dá jen souhlasit 😉 a váhu tam uvádim,tohle Audi mělo dokonce 1200kg…(např Lancia S4 960kg pokud se nemýlim)…tak,že máš pravdu byl to tank, ale pro mě má to auto charakter…. 😉
[4]
13. 1. 2007 v 13:35Tead
a hodim sem ještě jednu dobovou fotku na srovnání s tankem…
[5]
13. 1. 2007 v 13:45BaracudaJ
Tead: Není to v Praze?
[6]
13. 1. 2007 v 13:51mari
Pěkný článek! Audi S1 je ikona závodních vozů 80tých let. Jednu dobu byla naprosto neporazitelná, podobně jako později třeba Delta Integralle. Prostě tohle auto psalo historii
[7]
13. 1. 2007 v 14:00Tead
BaracudaJ:nevim,ale je to možné vzhledem k tomu, že ji u nás testovali…
Mari: přesně tak…..a dík za pochvalu
[8]
13. 1. 2007 v 18:02vladi
Audi Quattro je pojem, rovnako ako skupina B. Budeš písať aj o Citroene BX 4 TC Rallye? Rozmýšľam, či ho uviesť na svojom blogu, mám informácie z dobového časopisu. Určite by si zaslúžil zmienku, vzhľadom na to, aké peniaze do neho Citroen investoval a vyšli nazmar.
[9]
13. 1. 2007 v 18:38Tead
vladi: tak to napiš ty. já mam další v hledáčku Lanciu S4
[10]
13. 1. 2007 v 19:22musta
Hezký článek o autu,které psalo historii.Nádherná fota a video.
[11]
15. 1. 2007 v 9:50element5
Tead, moc pěkný článek… Sám jsem měl v plánu napsat něco o 205 T16, ale nechám to tobě a budu se těšit, třeba se dozvím něco nového.
[12]
25. 1. 2007 v 22:26Pavelproch
Tead, moc hezký článek, vzpomenul jsem si na léta kdy jsem jako kluk tomuhle autíčku a jeho posádkám a vůbec celé skupině B vážně moc fandil..výstřižky z novin,časopisů Motor,Svět motorů..atd vše to do dnes mám. Jen pro zajímavost Audi S1 nemělo normální řazení, ale speciální řadící páku která se pouze posouvala vpřed a vzad,spojka byla na tlačítku v řadící páce..mrkni sem http://homepage.virgin.net/shalco.com/quattro_s1.htm
dík za vzpomínku
[13]
25. 1. 2007 v 22:39Pavelproch
tady je ješte jedno dost dobré video téhle káry v pohybu
http://www.youtube.com/watch?v=ArPgSDVWFsU&eurl=
[14]
17. 6. 2007 v 20:13pepagt
miluju audi!!! jednou se v tehle kare projet je muj sen. skoda ze uz ted audi nejezdi rally… pekny clanek i video
[15]
7. 2. 2008 v 21:46Dave.01
Audi quattro sport s1 je pojem, když tydle auta jezdily rally chdil jsem ještě po houbách, Ale uchvátila mě celá skupina B. Nejvíc quattro a 206 T16. Porstě skvostný auta na která se nezapomíná… jo a fakt pěknej článek…
[16]
6. 8. 2008 v 21:33Gabrielle
Zdar kluci,to Audi Quattro S1 prostě žeru,je to super auto jak v civilu tak v rally kabátě,kvůli němu jsem si koupil Tuning magazine a v něm bylo dvd Audi Quattro The Full Story s cz titulkama.Je to mrtě dokument jak vlastně Audi začínalo a je tam zmínka i o jeho konkurentech (např.:Lancia Stratos,Peugeot 205 GTI,Opel,Ford RS200 a později Peugeot 405 T16),máš to tu suprový a jen taková připomínka Peugeot205 neměl koncovku T16,ale GTI,tu T16 měla 405 (mám to ověřený) Tak zatím kluci……
[17]
13. 8. 2008 v 21:39ZMT
ja osobne si myslim ze rusit skupinu b je skoda a nejhorsi je ze ty auta sou drahy a je jich malo.mislim ze s1 bylo moc hezky a nadejný auto ve svi ere
[18]
7. 9. 2008 v 21:45marty321
všichni co máte rádi auta musíte prostě klikat na web…
[19]
29. 9. 2008 v 13:12Luky
super clanok o super aute:) ale podla mna je cela skupina B doslova fascinujuca. a niekto tu pisal o dvd tuning magazine kde je nico o S1,nemozes mi napisat, ja ho nemam a strasne by som ho chcel vidiet
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.