-
Půjčování aut, Peer-to-peer a Car-pooling!
Historie a současnost půjčování aut, Peer-to-peer a Car-pooling
Nejstarší motorové vozítko si sice pan Karl Benz nechal patentovat v Německu již v roce 1886 (byla to spíše taková trojkolka), ale traduje se, že pronajímání aut poprvé rozkvetlo až ve dvacátých letech minulého století za oceánem, spolu s rozšířením Modelu T od Fordu mezi americkou střední třídou (ten pro změnu vypadal jako zastřešený historický kočár se skřínkou na motor vpředu, viz obrázky na konci článku). První autopůjčovnu, o které so dochovaly záznamy, si tam otevřel jistý Joe Saunders, a jeho prvním zákazníkem byl prý obchodní cestující, který chtěl oslnit dívku, kterou pozval na večeři. Saundersův populární a prosperující podnik ale zadusila velká hospodářská krize třicátých let.
Po druhé světové válce pak business pronajímání aut zažil velký boom, také díky vzestupu letecké dopravy. V této době se proslavila firma Hertz, jedna z největších půjčoven aut na světě dodnes. Podnikání fungovalo na jasném principu: Cestujete do místa, ať už služebně nebo na dovolenou, kde nemáte k dispozici vlastní vůz, nebo jste naopak doma ale vaše auto je v opravě či nepojízdné, nebo vůbec vozidlo nevlastníte, a potřebujete krátkodobě zajistit svou mobilitu. Tradiční autopůjčovny disponovaly vlastní flotilou vozů k pronájmu — ať už tyto byly reálně v majetku firmy (proto se také v tomto směru zprvu angažovali sami výrobci aut), nebo byla auta pořízena na splátky.
Později přišla éra klubů, které umožňovaly sdílení aut — «car-sharing»: zejména v osmdesátých letech vznikaly v zemích jako je Švýcarsko, Německo, Švédsko nebo Nizozemí různá sdružení, obvykle nezisková, jejichž členové mohli za úplatu dávat vlastní vozy k dispozici ostatním členům. Tento model je založen na konceptu «peer-to-peer car rental» (člověk člověku) — spolek jako takový vozy nevlastní a za jejich pronájem nic neinkasuje. K dokonalosti tuto praxi dovedla v roce 2001 společnost RentMyCar (se sídlem v německé Kostnici, kde nám upálili Husa), která lidem umožnila vzájemné půjčování aut bez toho, aby byli členy nějakého klubu, pěkně pohodlně přes internet, globálně, a kterou pak řada dalších firem napodobila.
Moderním trendem je také «carpooling». Nejde o nic prostějšího než o to, že když například cestujete do práce nebo za exotikou, přiberete do auta robotníka či dobrodruha, který má stejný cíl, a oba vás to vyjde levněji. Sdílení jízdy důrazně doporučovaly orgány mistní i státní zprávy po celém světě například v době ropné krize. Punc «trendovosti» tomuto systému dodává rétorika ohleduplnosti k životnímu prostředí (nižší spotřeba paliva, méně jedovatých zplodin, plynulejší provoz na silnicích a nižší nároky na parkovací místa) a skutečnost, že hlavním médiem pro zaranžování spolujízdy je dnes internet. Ve Spojených Státech tvoří car-sharing v dnešní době 10% přepravy ve městech, v Čechách je typickým příkladem ránní a večerní spolujízda zaměstnanců škodovky, kteří se do Boleslavi sjíždějí ze všech stran.
Půjčování aut je v současnosti nedílnou součástí cestovních plánů celé třídy obchodních zástupců a manažerů mezinárodních firem, a to i navzdory ekonomické recesi. Velké sítě půjčoven dnes mají zpravidla řadu poboček u letišť a ve velkých městech, a tak si třeba můžete vypůjčit vůz na Německo-Rakouské hranici, projet se až do Hamburku a tam jej odevzdat.
Benz Patent Motorwagen, snímek z r. 1888. Do deště ne moc praktické
Model T Ford v okázalém červeném provedení
Napsáno pro blog.ucar.cz
Přetištěno se svolením autora.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.