-
Čína: V6 v pětimetrové limuzíně je nutností
Evropa má ráda své turbodiesely a když už někdo chce tankovat do drahého auta benzin, hledí na koně a nešetří na objemu motoru. Ale ne všude ve světě to funguje zrovna tak.
Jako první příklad nám skvěle poslouží Porsche Panamera. Evropský zákazník je zhýčkaný – když už si může dopřát takové auto, zvolí Turbo (500 k). Pokud to snad finanční situace nedovolí, sestoupí o krůček níž k osmiválcové Panameře S (400 k). Proč by měl volit šestiválcovou Panameru, jejíž 3,6litr ze sebe vymáčkne nanejvýš 300 koní? Ano, dobré číslo, ale dnes jej dokáže vyrovnat i šestiválcový Passat nebo Focus RS.
Odpověď zní – ať Evropan nad takovým motorem vůbec neuvažuje. Porsche ho totiž pro něj nevyrábí! Šestiválcová Panamera se představila přesně před rokem na autosalonu v Pekingu a právě tam také cílí.
Vysvětlení? Panamera S je v Číně o 50 % dražší než základní Panamera. Přitom na českém trhu je rozdíl výrazně menší – jen 25 %. A to není vše: Čech za základní Panameru s V6 vydá 2,07 milionu korun, Číňan v přepočtu 2,89 milionu.
Pojďme o dům dál. BMW 750Li je vynikající příklad rychlé osmiválcové limuzíny. V Číně vyjde v přepočtu na 5,27 milionu korun (našich 2,43 milionu jim musí znít jako z ráje). Cesta k úspoře při nákupu vede skrz model 740Li (stojí o 40 % méně!), pak ale existuje lokální specialita jménem 730Li. I v Evropě dobře známý třílitr se 190 kW srazí cenu o dalších 25 %, u nás ho BMW nabízelo naposledy v minulé generaci.
Už asi víte, kam tím mířím. Celou tuto pro mě novou záležitost rozkryl šéf Jaguaru Adrian Hallmark při prezentaci nejbližších plánů své značky. Do XJ umístí atmosférický třílitr, který se mezitím pro malý zájem v tichosti vytratil i z menšího XF, a s třímilionovou cenovkou se bude ucházet o přízeň čínských boháčů. Poptávka má být obrovská – vždyť je to přesně polovina tamní ceny osmiválcového XJ a milionáři z Číny V8 k harmonickému životu nepotřebují, na rozdíl od těch našich.
Zjistit tvrdá fakta je bez znalostí čínštiny obtížné, nicméně podle všeho jsou luxusní auta v Číně zdaněna 13 až 33 % v závislosti na objemu motoru. A k tomu se samozřejmě přidává clo, protože všechny zmíněné modely jsou importované z Evropy.
Podobné daňové experimenty jako Čína uplatňuje v praxi například sousední Rakousko nebo Chorvatsko. Takže jednoduše – můžeme být rádi na naše „rovné“ 20% DPH.
10 584 Responses to Čína: V6 v pětimetrové limuzíně je nutností
[1]
19. 4. 2011 v 14:00reza.traktor
Zajímavé!
A kromě Rakouska a Chorvatska dělá podobné psí kusy taky Belgie: platí se poplatek za uvedení do provozu (a to i u ojetých, kde se snižuje podle stáří) a roční daň (s tím rozdílem proti Česku, že ji platí i fyzické osoby).
Např. auto se 110 kW vyjde asi na 800 eur při uvedení do provozu a další tři nebo čtyři stovky každý rok.
Kdo přeleze 211 koní, zaplatí za uvedení do provozu 5000 eur. Takže lidi jezdí se slabčákama – třeba BMW jsou všude, ale v 3er i 5er téměř výhradně jako 520d.
[2]
19. 4. 2011 v 14:43Magistr
Zajímavé informace, díky za ně. Mám dotaz: je to danění v Číně opravdu podle OBJEMU, nebo podle výkonu, popř. podle nějaké kombinace?
Kdyby šlo opravdu o objem byla by to obdoba té známé italské „daně z luxusu“ (nebo jak se to přesně jmenovalo) na auta s objemem nad dva litry, což vedlo italské značky k vývoji mnoha (skvělých) motorů s turbem… V takovém případě by se spolu s rostoucím významem čínského trhu a s módou downsizingu v Evropě dalo v nejbližší době čekat ještě masivnější nasazení přeplňovaných motorů, a to i v nejvyšších kategoriích autosvěta.
Naopak pokud by se danil výkon, je to o něčem jiném…
[3]
19. 4. 2011 v 15:33Navtech
Mám tomu rozumět tak, že v Číně se u aut stanovuje DPH podle objemu motoru?
[4]
19. 4. 2011 v 15:59Pekelná Micinka
Prima článek!
[5]
19. 4. 2011 v 16:17Cara Binieri
Kdyby se danil výkon, jediná cesta by vedla přes moderní materály a snižování váhy. A to by bylo bezva, některé dnešní automobilky to už s vahou přehánějí.
[6]
20. 4. 2011 v 10:05iudex
Ako už naznačil Navtech, nie je jasné, o akú daň sa jedná. Je to priama daň (zdaňuje sa kúpa auta a rozlišuje sa sadzba podľa objemu), alebo je to nejaká forma nepriamej dane (DPH)?
Každopádne zdaňovať vlastníctvo auta v závislosti od premenných veličín, ako je objem motora či jeho výkon je choré. Ak zdaním objem, nepriamo podporujem vysoké výkony menších motorov (napr. je výhodnejšie mať 2,0Turbo – 180 kW ako 3,0 V6 – 180 kW – roivnaký výkon a menšia daň); ak zdaním výkon, podporujem objem motorov (radšej mať 170 kW trojliter ako z nadupaný dvojliter so 180 kW). Trh si vždy nájde obchádzku takýchto administratívnych obmedzení.
[7]
20. 4. 2011 v 10:14Kuko
Ako píše Iudex, každé podobné vymýšlanie extra zdanení je choré – teda pre normálnych ľudí, pre štát samozrejme z toho tečú love. Aj keď… ľudí to potom ženie k nižším objemom, nižšej cene (= menej DPH), nižšej spotrebe (= menej spotrebnej dane + DPH), takže nakoniec možno štát ušetrí nula nula nič. Krásne sa to sice masám v MHD počúva, ako tých zbohatlíkov brutálne zdanie a pod., ale koľko luxusných áut do roka sa predá v porovnaní s bežnou produkciou?
[8]
20. 4. 2011 v 10:33Ingister2
Hmmm, to znamená, že 9-5 sedan so šetválcom bude to pravé orechové pre čínu… 🙂
[9]
20. 4. 2011 v 21:14palmexman
Kuko:
ty jsi opravdu kukin. to extra zdanění má hlavu a patu. nízká spotřeba pohonných hmot na měrnou jednotku je pro ekonomiku ve výsledku výhodná, protože snižuje import. v rusku, saúdské arábii nebo iránu tohle logicky neplatí.
ps. francie má zase zdaněny auta podle množství emisí CO2. proto jednoznačně dominují diesly
Komentáře nejsou povoleny.