• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > vladi.blog.auto.cz  > 80. roky – posledné obdobie skutočných rally

  • 80. roky – posledné obdobie skutočných rally

    Publikováno: 15. 3. 2008

    Už dlho som nič nenapísal, ale posledné články na auto.cz ma inšpirovali na také menšie zamyslenie. Presnejšie články ohľadom výročia modelu Sport Quattro, a tiež neuveriteľné novinky v oblasti dnešných WRC, kedy začínajú platiť nezmyselné obmedzenia v stále väčšom rozsahu.
    Začiatkom osemdesiatych rokov vznikol vo svete automobilového športu projekt, ktorý dovtedy a ani potom nemá obdobu – Rally skupiny B, technicky najvyspelejších pretekárskych vozidiel, s obrovskými investíciami do vývoja, nasadením najlepších inžinierov, mechanikov i jazdcov. Audi bolo prvé, ktoré prinieslo revolúciu v podobe permanentného pohonu všetkých kolies do rally (tu mi nedá nespomenúť automobil Jensen Interceptor FF(Ferguson Formula) r. 1966, ktorý využíval pohon 4 kolies a Dunlop Maxeret ABS v sérii pred svojimi nemeckými kolegami ), postupne prišli ďalšie vozidlá, len spomeniem, pretože článkov na nete je dosť – Peugeot 205 T16, Lancia 037 (konštrukcia podobná F1), Ford RS 200, Renault 5 Turbo, osudná Lancia Delta S4, či nevyužité Citroen BX 4 TC, Opel Kadett…

    Preteky boli veľmi populárne pre svoju dynamiku a neustálu zmenu vozidiel i poradí jazdcov. Diváci lemovali po stranách celú trať a nezriedka dochádzalo k nebezpečným situáciám, zraneniam, či úmrtiam na oboch stranách. Ale či tí ľudia nevedeli, že sa nejdú pozerať na šachový turnaj? Predsa tam išli s vedomím, že sa môže niečo stať, rovnako to vedeli aj jazdci. A tom to je, v tom je krásny automobilový šport, pocit adrenalínu a skúšanie možností svojich aj techniky, až na hranu. To je to hlavné, čo nás láka na tom športe. Ale obmedzenia a zákazy idú tvrdo proti akejkoľvek aj tej najmenšej živelnosti a potom výsledok je taký aký je, a to neplatí len pre WRC.

    Chcel som vyjadriť svoj názor, nechcem zľahčovať nebezpečenstvo ani strašné udalosti ktoré sa stali v 80. rokoch v rally. Česť pamiatke všetkým, ktorí zahynuli vo vozidlách či pod kolesami týchto automobilov. Ale zákazmi sa veci vždy neriešia, tak možno mi dáte za pravdu.


Opel Kadett Rallye 4×4 – zabudnutý?

11 Responses to 80. roky – posledné obdobie skutočných rally

  • [1]

    15. 3. 2008 v 13:40elemet5

    Ahoj Vladi, jsem rád, že jsi na auto.cz nezanevřel. Už jsem skoro nepředpokládal, že se tady ještě nějaký článek od tebe objeví.

    S tím co píšeš se nedá než souhlasit. Bezpečnostní omezení jistě mají svůj smysl, ale jestli patří, zvlášť v míře dnes uplatňované, do motoristického sportu je na zamyšlení. Obzvláště mě mrzí, že dnes i někteří jezdci zapomínají, proč a jak si motoristický sport vydobil svou oblibu. Jistě, i curling je celkem populární, ale nebýt hrdinů, kteří v každém závodě riskovali své životy, nebyla by ani F1 tam, kde se dnes nachází. A zmiňovaná rallye? Nedá se jednoznačně říci, že by s koncem třídy B upadla, ale už to není ono …

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    15. 3. 2008 v 13:41ojo

    1) audi prineslo do rally i dsg
    2) ze nas laka na rally jizda na hrane? = v 80. letech jizda na smrt a plati to i pro F1. jen vzpomen na portugalskou rally 86, ford vjizdi do divaku, byvaly mitr Toivinen uhori i se spolujezdcem v lancii
    koho dnes bavi koukat na skupinu N?
    3) pro mne je nejkrasnejsi rally 1. polovina 90. let, protoze diky homologaci jezdili seriovky jako impreza, evo, escort cosworth, celica, delta atd. a ne jako pro B nekolik kousku S4, 037, metro atd.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    15. 3. 2008 v 18:23vladi

    element5: Ďakujem, tak ešte si niekto na mňa pamätá…Súhlasím.Pravdaže bezpečnosť je dôležitá, bez premyslenej konštrukcie, prilieb, pásov atď by to bolo určite oveľa horšie. Ale zas prijímať také opatrenia, ktoré privedú motošport bezpečnostne na úroveň nakupovania v supermarkete, to sa mi zdá zvrátené.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    15. 3. 2008 v 18:29vladi

    ojo: Áno, ten prelom 80/90 a začiatok 90. rokov bol ešte v pohode. Ale tie B má aj tak viac láka, práve kvôli tej ojedinelosti.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    15. 3. 2008 v 20:04kuní xicht

    Skvelý článok. Bohužiaľ som sa nikdy nezúčastnil žiadnej relly ani ako divák, a už vôbec nie ako jazdec( s Citroenom C3 1.1 toho veľa nenatrénujete), avšak súhlasím. Dnes WRC a aj F1 sú urobené aj na bezpečnosť trochu to stráca na pôvodnom adrenalíne. Nuž a v F1 je to už celkom ako v PS3.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    15. 3. 2008 v 21:17T613

    S tou F1 máš pravdu. Stačí se podívat na start a pak později na průjezd cílem.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    15. 3. 2008 v 21:36trigger

    Pravda, rally auta rychlá jako tehdejší turbo formule1… myslím tže smrt doiváků která se stala v portugalsku je věcí těch kteří stáli na okraji, vinu nenese nikdo, bylo to z jejich rozhodnmutí a museli s tím počítat, ale smrt toivonena je příčina snahy o co největší úsporu váha na proti bezpečí což… není optimální, tehda hořelo i v F1 všude… byla to chyba inženýrů že již nepužívali moderní materiály na výrobu nádrží a nechránili je i na afaltových rallye nějakým pleche… i tak, být nejrychlejší a nejlepší, zaplatit za to životem a být nesmrtelný je lepší než umřít v gauči po 100 leteém životě… God bless všehcny , kteří za to aby byli nejrychlejší a nejlepší položili život..: Toivonen, Villeneuve, Ascari, Rosemeyer, Renault R.I.P.

    P.S. Ačkoliv jsuo dnešní WRC technkou úplně jinde, jsou rychlejší než group B a jezdci ač na mnohem čistších tratích, musejí jet naplno a využívat hodně fyzických sil, proto se ve všech sportech stále snižuje věkový průměr… dokud to vydržíš tak jezdíš a pak už ti nestačí ani zkušenosti;-)

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    24. 3. 2008 v 0:54itchy355

    No, tak toto je dosti ozehave tema..

    rekl bych asi tolik. Do sportu a toho automobiloveho zvlaste ten adrenalin o kterem mluvis patri, a vzdy tam patrit bude. Nicmene, to co se delo ve zminene B skupine, bylo opravdu prilis. Jiste, ti lidi tenkrat si byli vedomi vsech nebezpeci co hrozily. Jenomze..a ted mluvim hlavne k triggerovi, predstav si to z pohledu pilota. Myslis ze se jen tak smiri s tim ze zabil 3 lidi at uz to jeho chyba byla nebo nebyla? Dost o tom pochybuju. Koho zajima ze stali primo v unikovy zone.

    Rozhodnuti FIA zrusit tuto tridu vsak moc nechapu. Portugalsko byla chyba poradatelu, to si myslim ze je jasne. Lidi jsou pitomi a nedokazou pripustit ze se muze neco stat. a obecne veskery problem s divaky na trati byl resitelny. Korsika uz byla jina historie, ale bohuzel jak jiz bylo receno, nejde o sachy a toto se proste jednou za cas stane:(

    Tezko rict. Ja se priklanim spise k nazoru ze tymy a hlavne jezdci musi sami vedet do ceho jdou a byt si vedomi nebezpeci ktere v tomto sportu existuje — a z vetsi casti si i sami rozhodnout jak se tomuto branit..prehnana pravidla vse jen stezuji a davaji prostor k ruznym tahanicim mimo zavodni trat. Takze, vyhazet z trate divaky a pravidla tolik neutahovat..tot muj nazor.

    Nakonec chci rozhodne podekovat za vzpomenuti..moooc me mrzi ze v dobe vrcholu teto neskutecne silene ery mi byly 2 roky..a je skoda, ze nic podobneho uz asi svetlo sveta nespatri..cas od casu se bavim premyslenim jak by dnes tato skupina vypadala..slovy by to asi vyjadrit neslo:)

    Jeste jednou dik..

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    24. 3. 2008 v 14:50vladi

    Ďakujem všetkým čitateľom, čo sa zapojili do diskusie, prípadne sa im článok páčil.
    kuní xicht: Dobré prirovnanie, tuším si mal na mysli ovládanie F1, kde už pomaly aj volant bude mať tvar joysticku;)
    trigger: Nie som si istý, že dnešné WRC sú rýchlejšie ako niekdajšie B. Aj keď je pravda, že pri výkone „len“ 300 koní dosahujú rovnaký alebo vyšší krútiaci moment ako vtedajšie 350-500 koňové vozidlá. S tou snahou o úsporu máš pravdu, veď tie autá zriedkakedy presahovali 900 kg.
    itchy355: Vďaka, mňa to tiež mrzí, že iba zo starých záberov možno pozrieť tieto úžasné preteky. Ja som sa narodil v roku, kedy mala byť zavedená nová skupina S, ešte rýchlejšie a nebezpečnejšie vozy.

    Podrobné technické informácie o všetkých vozidlách skupiny B sa nachádzajú v prílohe časopisu Automobil z r. 1986, ktorú možno nájsť tu:

    http://motortech.sk/motortech.htm
    záložka foto/video

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    24. 3. 2008 v 16:00itchy355

    Jaaj tak to dik za ty scany, to si proctu:)

    inac S funguje s jistymi zmenami ted jako vsem znama WRC — planovalo se stejne omezeni vykonu na 300 koni, podobne maly pocet vyrobenych kusu nutnych pro homologaci..akorat WRC musi byt prestavbou z produkcniho modelu, coz S by byla byvala nemusela byt. Kazdopadne jeji zruseni nechapu uz vubec….

    No, fakt hezky pocteni, tesim se zas jindy..

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    25. 3. 2008 v 14:23vladi

    itchy355: Podľa toho pdf nebolo známe žiadne obmedzenie výkonu (začiatok článku o Kadette), a tak Opel svoje auto vyvíjal tak, aby bolo schopné zvláídnuť motor výkonu až 380 kW(temer 520 PS).

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

vladi.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Březen 20081 Příspěvek
  • Leden 20072 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura