-
Rapid zůstal Rapidem
S příchodem nového Rapida vzpomínám na dětství kdy nám sloužil jeden Rapid a jedna 120LS. Zvláštní je to, že po mnoha letech vidím v novém Rapidu toho starého Rapida. Proč? To vám prozradím v následujících řádcích. Nejprve začnu u 120LS. Bylo to krásné tmavě zelené čtyřočko, áčkové nápravy… tedy „užovka“, zadní světla „žehličky“ až podezřele podobné těm co zdobí Avie Furgon a krásné chrom nárazníky. Dodatečně přidělaný černý spoiler na kapotě motoru z pozdějších Š120, samolepka Kamei a v interiéru ekonoměr, který byl tak horkým zbožím, že nám jej někdo odcizil, Tohle auto bych přirovnal k dnešní Fabii. Vždy nás všude dovezlo, nebyl s ním větší problém a tak když si naše máma udělala řidíčák tak byla Škodovka jasnou volbou. A tím se tedy dostávám k Rapidu. Nejprve to vypadalo, že budeme mít další Škodu 120 jen s tím rozdílem, že už to byl nový typ…. (plasťák, M nápravy… atd). Nakonec tedy vyhrál první dojem a před domem nám dělal parádu červený Rapid… což byla disciplína která mu šla nejlíp. Je to neuvěřitelný ale ta stará 120LS byla lepší než Rapid jehož rodištěm byl BAZ (Bratislavský Automobilový Závod). Z venku to auto působilo nádherně skoro až sportovně, úžasný byl světlý interiér který měl podstatně pohodlnější sedačky a nám capartům se vzadu v takovém tom „žlabu“ sedělo dokonale. Super byla palubovka která byla gumová… nevím jestli to byl plast nebo pěna nebo co, ale byla opravdu tak měká, že i dnešní měkčené plasty mohou závidět. Realita byla ovšem taková, že celé to auto byla navoněná bída a naprosto zbytečně byl kolem toho auta rozruch stejně jako v případě nového Rapidu. Vzhledem k nedostatku „pětikvaltů“ měl náš Rapid pouze čtyřkvalt, ale na zadní části vozu nechyběla plaketka 5speed. 🙂 Natrhnuté nohavice o pojezdy sedadel to byla věc která se u LS nikdy nikomu nestala. Do auta zatíkalo zadním oknem a to i po výměně těsnění. Postupem času byl problém se zadní nápravou, která měla odklon ala přetížená Tatra. A to nebylo technickým stavem…. vždy se to seřídilo a po nějaké době se Rapid zase rozčapil a nikdo netušil proč. Na těžké dveře původní panty ze 120 nestačí a vždy si dveře po nějaké době sednou, takže omlácený lak na prahu dveří byl nevyhnutelný. A dnešní Rapid? Myslím, že je to vcelku hezké auto, ale postupem času v něm vidím toho starého Rapida víc a víc. Je to skládačka dílů mnohdy z dob kdy já byl na základní škole. Je kolem něj nesmyslný humbuk. Nohavici už si evidentně nenatrhnu, ale tentokrát to odnese košile o tu hranu dveří. Jak říkám auto je to hezké, ale ta bída je z toho cítit. Neříkám že je to chyba…. nakonec má to být lowend, má být levný, ale s tou okatou laciností nekorespondují první cenové věštby. Za těch několik let novodobé historie Škodovky byl nastaven určitý kvalitativní standard a tak je příchod lowendu od Škodovky pro některé kontroverzní. Přitom nabízet levný lowend by mělo být povinností každé mainstreamové automobilky. Já říkám Rapid ano, ale za podstatně nižší cenu protože takto bych osobně volil Fabii Combi. Nedalo se přehlídnout některé komentáře pod články o Rapidu. Osobně už se do diskuse nezapojuji, protože těch, kteří mají vůli diskutovat na úrovni a k věci je tu už opravdu málo. Tedy jen heslovitě:
Anténa „prut“ – proboha tohle opravdu někomu vadí? 😀
Krátké sedáky předních sedadel – ano tak toto je problém. Měřím 175cm a když jsem sednul do Thalie ktérá má krátké sedáky tak jsem myslel, že horší už to ani být nemůže a ejhle je tu Rapid. 🙁
Ostrá hrana přední dveří – ano to je chyba. Nejen, že si můžete natrhnout oblečení ale až tou hranou trefíte na parkovišti vedle vás stojící auto tak to taky nebude radostná údálost.
Vstup AUX/USB – No není zrovna hezký ale funkčnost bude perfektní a pořád je to lepší než connection box v přihrádce spolujezdce.Pokud jde o design tak v tomto případě nikomu nehodlám vyvracet jeho názor, ale za sebe mohu říct, že auto jako takové je hezké a vadí mě jen zadní víko kufru a jeho napojení na zadní světla. Trochu nevyvážený je Rapid při pohledu z boku. Krátká příď moc nesedí ke zbytku karoserie. Pokud to měl být pokus o lowend pak je to na velký potlesk a standing ovation… ale za tu cenu… ne díky. Já bych volil Fabii combi, tedy za předpokladu, že bych se omezil jen na lov ve vodách Škodovky.
Závěrem bych chtěl říct jen to, že i přez ty všechny anabáze mám v pokoji vystavenou fotku našeho Rapida. Zážitky s ním spojené prostě přeráží všechny ty problémy. Nakonec v dobrém vzpomínám i na našeho Trabanta a na svůj první motorový dopravní prostředek ČZ 175.
Cenová realita: VW Golf vs. Rapid Čau lásko aneb prodej prvního auta.
7 Responses to Rapid zůstal Rapidem
[1]
4. 7. 2012 v 0.20Frantizsekk
Ja jsem se jako capart taky vozil v rapidu. Oznaceni mel myslim 130, byl to petikvalt a vyrobenej v (pry) kvasinach. Vydrzel toho opravdu hodne, nic do nej neteklo, krom dvou srnek zadny zavady. Acka vzadu nakonec mel, prototze musel tahat material na stavbu baraku atd..Po 100 tisicich prodanej.
[2]
4. 7. 2012 v 21.05Ronault.
*YES*
[3]
9. 7. 2012 v 21.10Klaudius
No tak ten bratislavský Rapid bol za trest – jak pre zákazníkov, tak pre samotného výrobcu. Garde a Rapid dostala Bratislava na „obsadenie voľných kapacít“ po niekoľkých stopnutiach a zrušeniach vývoja nových áut. Tak sa k tomu aj stavali, navyše výrobné zariadenia dodané do BA boli „béčkové“, záložné, teda nedokonalé, neúplné a nepresné. Doladiť to sa rovnalo umeniu.
Vieš, prečo mali bratislavské vozy čiernu matnú strechu? Pretože výlisok strechy bol zvlnený, nebolo možné ho navariť bez tohto neduhu, strecha sa vždy prehla. Čiastočne to vyriešila čierna matná strecha – priehyb sa neleskol na svetle, takže nebol tak veľmi vidieť.
Paralelu medzi bratislavským Rapidom a novým Rapidom nevidím, iba ak vo výsledku. U nového Rapida ale spôsobeného nie nedbalou výrobou alebo druhotriednymi dielmi, ale lacnotou za každú cenu od prvého do posledného detailu. Hľadať lacné veľké auto, tak Rapid nemá šancu, obyčajný Logan ho s prehľadom zvalcuje.
[4]
10. 7. 2012 v 10.57t613
Ani střechu neuměli pořádně navařit 😛
[5]
10. 7. 2012 v 21.09vrkuboy
Klaudius: s tou střechou je to zajimavá informace. Náš už byl asi „vychytany“ a střecha byla červená jako zbytek auta 🙂
[6]
16. 7. 2012 v 13.32Stejsn
Mám kamaráda, kterej děla ve škoda-auto v montovně. A říká, že do toho Rapida by nesed. Že je to tak neskutečně šizený všude, že by si připadal jak sebevrah. Těžko říct no, v podstatě je to „jedna paní povídala“, ale sám jezdí oktávkou tak nevím proč by si vymýšlel.
[7]
26. 7. 2012 v 10.41Honza
Tak nový Rapid je na venek opravdu pěkný, ale uvnitř je to bída teda.
Komentáře nejsou povoleny.