-
Kočka na Ringu
Před pár týdny jsem obdržel pozvánku k testování kompletní řady F-Type a XKR na Salzburgringu. Pro mě v tomto rozsahu a na rakouským okruhu první podobná možnost a ta se samosebou neodmítá. Vzhledem k tomu, že by bylo škoda se „nakazit“ sám a příjemně rychle zafungovala dohoda ohledně termínu s dnes už klasickým pardem na testování, jelo se ve dvou. To se při seznámení se s organizací jízd ukázalo jako nejlepší řešení.
Králové jezdí včas a i přes nemalou vzdálenost dojíždíme „akorát na čaj“. Zbejvá pár chvil na seznámení se s lidmi z „backgroundu“ akce, příjemně působí čistá, nefalšovaná angličtina jednotlivých lidí ať už externích nebo interních z Coventry. Dáváme kafe a hurá na pitlane, kde už řvou motory skupiny, která začala dřív. První průjezd skupiny F-Typů nás nechává na pochybách, jestli je to jen V6 nebo V8, až výfuky prozradí, že i šestihrnek umí řádně zařvat. Úžasnou zvukovou show, ale předvádí taky dvojice XFR-S…famózní!Jsme vyzváni k obědu (aby bylo co odkládat při jízdě 🙂 ), následuje krátkej brífink s časovým harmonogramem a mažeme do boxů, kde každýho z nás čeká ostrý kolo s profesionálem za volantem…nejdřív XKR-S, pak F-Type V6S. Vyfasuju bejvalýho pilota F3, příjemnej chlapík…celý instalační kolo vysvětluje brzdný body, stopu apod, vše co se následně za volantem hodí. Druhej průjezd je o něčem jiným, brutální zaražení plynu do podlahy, tvrdě na brzdy, znova plyn, podřazení s bubláním a štěkáním a fantastickej powerslide. Držím se jako klíště, rafička mine v kroutivým stoupání 250, auto je řízený na hraně a přesouvání hmotnosti doprovází citelný smýkání ze strany na stranu, opět tvrdý brzdy…auto se pod nima kroutí, bláznivá rychlost v obrácený „spoon“ ze Suzuky, šikana a výjezd na rovinku. Jsem rád, že mám helmu a pod ní kuklu, celá jízda je natáčená a nechci se sám na sebe donekonečna dívat jak se idiotsky řechtám 🙂
Výdech a jízda v třistaosmdesátikoňovým F-Type S…
Autu možná chybí něco málo ze surovosti motoru V8 v XKR-S, ale zvuk je přesto úžasnej! Obrovskej rozdíl je v ingotóznosti auta, tam kde se XK svíjelo jako had, jede eFko neomylně jistě a přilepeně, je neuvěřitelný, stejně jako hra závodníka s ním. To už se ale spíš soustředím na trať, jelikož nás čekají vlastní řidičský zážitky.
Dělíme se na dvojice (pak je fajn střídat se s někým, koho znáte), vybíráme si svýho F-Typea s nejslabším V6, dávám uctivě přednost Dinarovi (trať už jel a před jeho řidičskými schopnostmi smekám), vyrážíme ve skupince dalších dvou aut a profesionála, kterej vede celou skupinu. Samozřejmě jsme vzali poslední místo umožňující větší svobodu. První kolo opatrnější, přesto na klasický poměry rychlý. Strach jde u mě stranou a to nesnáším jízdu na místě spolujezdce, shodujeme se na dostatečnosti motoru a celkově výborným naladění auta.
Měníme se po třech okruzích, přes vyznačený brzdný body hned první šikanu probrzdím, ne moc, ale zbytečně. Auto se řídí skoro jako playstation (v dobrým smyslu slova!), bez odmlouvání jede tam, kde ho člověk pošle, ve výjezdech se drobně projevuje absence klasickýho samosvoru, ale na základní model je přesto divadýlko parádní. Ke konci jízdy už získávám větší jistotu vzhledem k znalosti trati a cítím se královsky.
Další jízda je v silnějším šestiválci a oba se musíme řechtat…auto je citelně rychlejší a ve výjezdech ze zatáček dovolí víc. Pro většinu lidí bude právě tenhle model ideál. Troubí, řve, ječí a tahá neskutečně a v rámci slušnýho vychování dokáže naprosto kontrolovatelně mrskat zadkem, když dostane svůj příděl newtonmetrů. Jízda je kratší kvůli drobný ohnivý show, která se odehrála přímo před náma, ale v pauze máme zase čas chvíli poklábosit. Ano V6S je fantastický a dává podstatně víc než napovídá papírovej rozdíl 40koní. Jen čekám na porovnání s V8, to se chovalo i na okreskách viz minulej blog dokonale. Každopádně V6S je parádní kára, normálně ho jezdit jako cesťák a o víkendu se vyřádit.
Následně sedáme zpátky do nejslabších roadsterů před hlavní budovou a jedeme na malou testovací dráhu, kde je připravenej slalom a driftování na mokru. Jde spíš o legrační intermezzo, auta mají základní 18″ pneu, který se rychle zahřejou a při řádění na betonce i přehřejou, třetí rundu už Jag lítá mezi kužely jak hadr na holi a přichází opět řehot. Bohužel sem není možný vložit video, ale zábava nechyběla, přestože jsem byl na začátku skeptickej.
Drift s elektronickou uzávěrkou diferáku samozřejmě nemůže vypadat jako s klasickým samosvorem, vysvětlení bylo jednoduchý…není zase tolik místa a se špérou se dá F-Type vodit bokem dlooouuuuho 🙂 Moje první jízda připomíná spíš baleťáckou piruetu, druhá a třetí už je lepší, ale dýlce Dinarovýho driftu jsem se nepřiblížil… Výbornej!Čeká nás finále…F-type V8 a XKR Coupé. První jde na řadu „eftájp“, nastavení Track DSC úplně mění dosavadní nadšení z šestiválců na absolutní extázi!!! Zvuk motoru je ještě o řád intenzivnější a orgasmičtější! Reakce auta v žádným případě těžkopádnější než u slabších verzí, chování je příkladný a řízení tak jednoduchý a lehký! Stopu ve výjezdu i průměrnej řidič (za kterýho se snad můžu označit) umí upravit přidáním plynu a krásně vyklouznout se zadkem, kterej rozhodně nejede ve stopě předních kol. Nálehavost a brisknost brzd, řízení i motoru je famózní, na cílový rovince jdu na brzdy později než kdy dřív, jejich naprosto tvrdý využití ani náznakem nerozhazuje auto, pomalá pravá levá, pádlo za 3, pádlo 4, ostrý brzdy a pravá otevirající se curva, kde mi Dinar na začátku radí nechat pustit auto řízeně k levý krajnici, stoupání, mírná levá, pak pravá, noha z plynu, mírná levá, tvrdě brzdy a nájezd do „lžíce“. Za 3, plnej kotel, 4, brzdy, stáčet se doprava a trefit apex, 2-3…ostrá levá, ihned pravá a pod plným plynem 3-4 výjezd na cílovku! Naprostá řidičská nirvána!!!
Maximálním vypětím a soustředěním se mi klepou ruce a možná i natěšením na přechod do XKR. Je v něm víc místa, ale chybí opora pro levou ruku (to madlo na středovým tunelu F-Type není na parádu pánové!) Auto vystřelí zcela samozřejmě jako dělo, výjezd z boxů, brzdy a…sakra velkej rozdíl! Oba prošlapujeme podlahu, rozdíl oproti menšímu bráchovi je znát! Jedeme ve velkým GT a přechod z mrštnýho roadsteru je zvláštní, auto se mírně kroutí pod plynem i brzdama jako na začátku v rukou pilotů. Naprosto čitelně a kontrolovatelně, ale je to prostě jiná jízda. Můžu odpřísáhnout, že do tý doby jsme se vždy jen jemně upozornili, že je něco moc, teď ale oba na druhýho s řehotem ječíme, že je to přes úplnou hranu (jedno XKR končí v bariéře…člověk musí mít neustále v sobě pokoru…je to velká přemotorovaná a důstojná kráva…teda jaguár :-D).
Přestože na trati je XKR měkčí, zábava za volantem přináší skvělý zážitky, není tam přesnost a brisknost, exaktnost jako u F-T, ale smýká se pod vší vahou a výkonem pořád kontrolovatelně a jedinej strach může mít kopilot :-).
Dojíždíme, necháme dochladit, vypínáme…zkoušíme se ještě dostat za volant XKR-S, ale ty pro dnešek zůstávají v rukou profíků. Sice je to škoda, ale je se aspoň na co těšit…na jaře…znova!Auf Wiedersehen Salzburgring, Thanks Jag! Díky pražský kočce a Dinarovi 🙂
P.S.: Auta jezdila celou dobu na sériovejch gumách a brzdách! Velká poklona!
MS Topgearovský den …část první
32 Responses to Kočka na Ringu
[1]
19. 9. 2013 v 10.24woody-alien
Pavle, klobouk dolů. Tohle není nějaká lehká erotika, to je řidičský porno jak vystřižený. 😀 Famózní text, ze kterého emoce a klukovská radost doslova stříká. Nedá mi to nevzpomenout na jízdní dojmy Jagů od pana Vaverky, které tě druhdy tolik rozčílily. Jó, jak sám říkáš, každý je sám sobě nejlepší testér. A tobě to jde, chlapče, opravdu jo. 😉 Díky za vylepšený den. (y)
[2]
19. 9. 2013 v 10.33webpaja
(1) Já děkuju 🙂 Píše se to samo, dával bych to každýmu fandovi do aut na recept, aspoň 2xročně 😀
[3]
19. 9. 2013 v 10.38Andromeda
Co dodat Pájo – kouzelně popsáno. Jako by čtenář seděl uvnitř vozu. Klobouček dolů kluci, a dík za „ochutnávku“ z té dobroty 🙂 …
[4]
19. 9. 2013 v 10.42Franke
Dost dobrý. Máš perfektní sloh 😉
[5]
19. 9. 2013 v 10.43webpaja
(3) To je ten druh zážitku, ke kterýmu se vrátíš v zimě, se skleničkou vína a když o něm začneš vyprávět, všichni protáhnou obličeje, že to už slyšeli 5x 🙂
[6]
19. 9. 2013 v 11.04webpaja
(4) Děkuju 😉
[7]
19. 9. 2013 v 11.12woody-alien
Jo, to znám. Moje řidičské zážitky (sice o pár pater níže ;-)) „odnáší“ manželka. Má ovšem moje uznání, že i po několikerém opakování dokáže zachovat dekórum a na to, kdy konečně dodělám designové osvětlení na chodbě, se zeptá až později. 🙂
[8]
19. 9. 2013 v 11.37iudex
Fantastický text, Pavle, od Teba by sa mali učiť niektorí nemenovaní redaktori auto.cz, ako sa píše emotívny text o „drivers car“. Opis jazdy bol taký napínavý, že som podvedome sám brzdil do koberca. 😉
A pri tom víne si to rád vypočujem ešte raz. 🙂
[9]
19. 9. 2013 v 11.58webpaja
(8) Slíbil jsem před vínem nějakej emotivní volant, tak si pak můžem s dětinsky přiblblým úsměvem žvatlat všichni v zásadě tu samou story dokola 🙂
P.S.: Mám probržděnou podlahu z psaní 😀
[10]
19. 9. 2013 v 12.20Dinar
Parádní shrnovačka! 🙂 Jo, jo, takto příjemně strávené dny si člověk hýčká v paměti jako takový vohřejváček na zimu. K textu nemám co dodat, užili jsme si to, mně nezbývá než webpajovi poděkovat za pozvání a milou společnost, je hrozně příjemné jet s někým, a jet i doslova, na stejné vlně. Na adresu značky Jaguar, potažmo jeho aktuálního českého zastoupení musím dodat, že se v poslední době opravdu snaží a jejich auta i organizace zaslouží jen zdvižené palce. 😉
Ovšem musím se znova vrátit k f-typu. Posledně jsem psal, že to auto působí jako zjevení, jeho chuligánský charakter vůbec nekoresponduje se zregulovanou eurodobou, kdy automobilky obecně obírají v každé nové generace i své druhdy sportovní modely o poslední zbytky testosteronu. Ne tak Jaguar, f-type už na silnici dával tušit potenciál, ale co to auto předvádělo na okruhu, překonalo mé očekávání desetinásobně. Jak webpaja zmiňuje, všechna auta byla naprosté seriovky, které celodenní tlačení na okruhovou pilu zvládaly naprosto s přehledem. Už to je na velký potlesk, protože pamatuju dost aut, která tváříc se našlapaně po pár kolech na okruhu zvadla jako pověstná lilie. F-type je naštěstí jiná story. Záměrně vynechám V6 a V6S, protože ve stínu, masivním stínu, svého osmiválcového bratra se tyto, byť velmi schopné verze, jen krčí. Jaguar f-type, ten pravý f-type, je v mých očích V8. Obavy o jeho agilitu s velkým motorem vepředu vzaly za své v první zatáčce, takto ryze přetáčivě nastavené auto nepamatuju, možná charakter bmw roadsteru patnáct let zpátky, ale taková akt. Z4 je proti f typu nedotáčivé nedochůdče. Perfektně vyvážené řízení, skvělé brzdy, dostatečně rychlá a přitom komfortní převodovka s krásnými meziplyny, řvoucí silák vpředu, to všechno jsou doplňky naprosto fantastického podvozku. Fakt nechápu, jak to auto, které bylo absolutně bez kompromisu použitelné na rozbité okresce mezi kotěhůlkami za Prahou, může předvádět neotřesitelnou stabilitu a nulové náklony na okruhu, tlačeno nadoraz. U jaguaru pracují kouzelníci a f-type pomáhal ladit někdo s hůlkou Harryho Pottera, to je jediné vysvětlení. Po přesednutí, pak XKR připomíná jízdu na žvejkačce, a uvádí věci do reálu, ano XKR je perfektní kára, ale na okruhu se chová jako většina aut, jsou cítit limity jeho konstrukce, tu nějaké to zkroucení, tu neklid zádě při brždění, přenosy váhy, f-type nic takového nezná, je z jiné planety. To vše říkám s vědomím, že srovnávám dvě různě zaměřená auta, ale XKR je auto plně srovnatelné s čímkoliv od konkurence, co se dá na okruh vůbec poslat. F-type je bůh, momentálně není lepší auto pro milovníky řízení, které dokáže zkombinovat denní použitelnost s takovou okruhovou performance. Tečka. 😉
[11]
19. 9. 2013 v 12.25webpaja
(10) Uffff, tak tohle je perla!!! Děkuju za fantastický resumé 🙂
[12]
19. 9. 2013 v 12.42GTI
Skvělá auta, skvělý zážitek, skvělí jezdci a skvělý text. Text mi lez´ tak pod kůži, že jsem se při čtení chvilkama vlastně i bál. Velmi silný zážitek i pro čtenáře. No, tohle se tu bude těžko překonávat. Zvedám všechny palce. Jaguar, jaguar… no zřejmě slušnej oddíl 😉
[13]
19. 9. 2013 v 12.47webpaja
(12) Vážím…:-)
P.S.: není jedinej den, kdy bych nevzpomněl na ryzí radost z řízení, na srovnání s auty, na který se člověk těšil a nedaly co slibovaly…mockrát jsem si to přehrál v hlavě.
P.S.2: V pondělí jsem osedlal RR Sport V8 Supercharged…ten chuligán je v něm na požádání taky 😀
[14]
19. 9. 2013 v 12.48woody-alien
No tak nám Dinar svojí „tečkou“ celý text ještě vyšperkoval a alespoň podle mě si autoři mohou dělat „čáku“ na zisk prvenství v kategorii „Událost a text roku“. Čtenáři maj zpocený ruce, koberec zvlněnej od brždění a po dočtení ztěžka oddychujou a nechávaj dochladit srdce. Perfektní, perfektní.
[15]
19. 9. 2013 v 20.09gil54
Atraktivní zážitek, krásně podáno. Takový blog si každý rád přečte a byla by velká škoda, kdyby nevznikl. Na rozdíl od některých jiných.
Děkuji za nádherné zprostředkování události, která se mnohým z nás třeba nikdy nepoštěstí.
[16]
19. 9. 2013 v 20.46kyklop
Nádherný text, istotne aj zážitok.Manželka nemala pochopenie pre moje virtuálne šlapanie na plyna a brzdu pri čítaní tvojho textu a doporučila mi návštev lekára 😀 😀 . Krása
[17]
19. 9. 2013 v 21.37Ondris
Jsem rád, když se ti šťastnější alespoň touto cestou podělí o zážitky s námi ostatními.
No a co se textu týče, je o několik tříd lepší než rádobyvtipně sepsané nesmysly ve Speedu a TG nebo na kost ořezané články tady (samozřejmě, výjimky se najdou)!
Mockrát děkuji!
[18]
19. 9. 2013 v 22.09Fechta74
pánové, smekám. fakt dost dobrý!
[19]
20. 9. 2013 v 9.31manitou
jste se zbláznili ? takhle tady všechny vyštengrovat ? před víkendem ? jedním dechem, ani co by meziplyn nedal … blahopřeji, gratuluji, závidím a děkuji. a teď už jen to VIDEO !!!!!! VIDEO !!!!!!S VIDEO !!!!!!!! a VIDEO !!!!!!!!R 😉
[20]
20. 9. 2013 v 16.19šmoula nešika
Uhh. Co dodat… Krásný a dech beroucí okruh a ještě krásnější a dech-beroučtější káry. Obtížně budu na dnešním trhu hledat hezčí auto než F-Type. A když říkáš, že jezdí stejně dobře jak vypadá… Já koberec neprobrzdil, jelikož mám pod nohama podlahu. Tohle musela být – slovy Clarksona – motoristická erekce, ne-li orgasmus.
[21]
20. 9. 2013 v 20.37jazva
Gratulujem ku skvelému zážitku a ticho závidím za ten dar, čo ti umožňuje ten zážitok takto podať. F-Type som skúsil iba po BA cca pol hodinku(skôr menej 🙂 ) a je to fakt super auto. Na tom okruhu si to neviem ani moc predstaviť. Teda viem, ale radšej nechcem. 😀 Začiatkom októbra ma čaká podobná akcia s MB na Slovakia ringu, tak hádam niečo zosmolím aj ja. A možno to bude aj čitateľné… 😀
[22]
21. 9. 2013 v 9.01T613
dlouho tu přemýšlím co napsat, abych neopakoval výše napsané.. nejde to, už je tu všechno. Tak tedy gratulace k zážitku pánové a díky za podělení se o něj! 😉
[23]
21. 9. 2013 v 22.13Pekelná Micinka
Vpodstatě mohu zopakovat to co píše T613 nade mnou. Tak tohle by byl super zážitkovej víkend!
[24]
22. 9. 2013 v 1.36Pekelná Micinka
Jen doplním, že mi chvíli trvalo, než jsem zjistil, že slovo „ingotóznost“ je od slova ingot a má význam torzní tuhosti.
[25]
22. 9. 2013 v 14.06Emel
Brutálně-výborné 🙂 . Já teď po delší době sedl do pořádného závoďáku a připadal si jako chlapeček v autoškole… upřímně, nevím jestli bych měl na tohle odvahu 🙂 .
[26]
23. 9. 2013 v 3.41webpaja
Jsem rád, že vás ten neotasenej popis zážitků pobavil, tak jak to na na pár řádkách vytavil Dinar to shrnuje dokonale.
A odvaha? Ta se fasuje v prvních kolech, na konci jí bylo na rozdávání 🙂
[27]
23. 9. 2013 v 9.33Emel
S tou odvahou máš pravdu… brácha vždycky trefně mluvil o kritickém období, kdy už ses přestal bát, ale ještě ti to nezačlo jít 😉 . Teda já, ne ty 😀 .
[28]
23. 9. 2013 v 10.16webpaja
(27) Sám se radši neznámkuju 😀 Kritický by to bylo zůstat tam ještě o hodinu, den, dva dýl… 🙂
[29]
24. 9. 2013 v 8.23sgt
Len by som doplnil jedno pekné video testu F-Typu od Rasťa Chvály, tiež ho vychválil do neba 😉
http://auto.sme.sk/c/6920786/test-f-type-s-je-najlepsi-jaguar-sucasnosti.html
[30]
24. 9. 2013 v 12.15webpaja
(29) Děkuju! Výborný…jen jedná drobná, Rasťo má pravdu…jen netrefil motor, V8 je nej 🙂
[31]
26. 9. 2013 v 9.22Emel
V8 ve mě budí posvátnou hrůzu… 🙂
[32]
29. 9. 2013 v 10.02Ronault.
Pájo, Dinare, pánové, tedy v tomto případě rozjaření chlapci, DÍKY! To je text, který i tu rozvrzanou kancelářskou židli, na které právě na inspekčáku sedím, mění v sedačku F-TYPE! Parádní čtení a všechyn palce zvedám vzhůru a zcela upřímně závidím!