-
Jag XF Mk.II poprvé za volantem
V sobotním ránu se mi poprvé podařilo projet (nejen mě, takže se dají další komentáře očekávat) druhou generaci Jaguaru XF, přičemž bych se rád zaměřil na srovnání s MK.I.
Zvenku působí auto o něco protáhlejším, nižším a širším dojmem. Příčinu vidím v užití hran místo oblejších linií předchůdce, celkově pak vypadá trochu jako dozadu natažené XE. Nic jiného se nedalo čekat, když i šéfdesigner přiznal, že mu jde o zajištění brand identity na první pohled. Pohříchu musím uznat, že Jagu začala slušet šedá barva, zvlášť pak díky užití jejích hutnějších a opticky dražších tónů. Zvenku tedy žádná revoluce, spíš jen čistota tvarů, třetí boční okénko pak „netrčí“ tolik jako na prezentačních fotografiích.
Zevnitř nabídne XF konečně tolik prostoru, kolik by zákazník od tak velkého vozu očekával. Šířka nebyla téma ani u první generace, ale místo v podélném směru už výrazně pokulhávalo. Teď si nemá s žádným s konkurenčních vozů co vyčítat, jen je potřeba vnímat nižší výšku vzadu u verzí s panoramatickým oknem. Rozložení všech ovládacich prvků se nijak zásadně nezměnilo, avšak předchozí model měl umístěný sporákový volič na straně řidiče a nabízel tak odkládací prostory po stranách. Nyní je knoflík uprostřed a místo na mobil, kávu či menší PET až za ním před loketní opěrkou. Dřívější řešení bylo podle mě o něco lepší.
Otočné výdechy klimatizace zůstaly jen v rozích palubní desky, což umožňuje některým umístit „voňavou lahvičku“ do pasivní části větracích šachet nad obrazovkou. Ta měla ve zkoušeném autě základní infotainment, který si sice svou práci odvede, nicméně neoslní. Jeho dražší verzi jsem viděl, ale zatím jen v Demo modu, tedy nemůžu reálně porovnat. Snad vyjma výrazně lepší grafiky, možnosti přepnout do verze satelitní foto mapy a náhradu klasických budíků před řidičem za TFT display. Základní analogové provedení se nijak neliší od XE nebo původního F-Type a je zaměřen spíš na efekt než přehlednost. Co se výrazně zlepšilo je množství informací na jednom „slide-u“ palubního PC mezi budíky. Mnohem lepší jsou i standardní sedadla (o příplatkových ani nemluvě) nebo tlustší ale menší volant.
Vznětový motor V6 po posílení dává rovných 300 koní a 700Nm. To jsou parametry naprosto dostatečné pro zcela nenucené cestování a ačkoliv měl vůz najeto něco kolem 200km, tak působil velmi přesvědčivě. Akustické utlumení motoru je pak lepší než dříve, ale řekl bych, že naopak lehoulince vzrostl hluk od kol (ne od podvozku). S postupujícím zahříváním pneumatik, byl ale i ten velmi nízký.
Na co jsem se opravdu těšil bylo srovnání řízení a jízdy. Řízení opět (jako u menšího modelu) překvapí svou linearitou, přesností a jemností (jen je potřeba vypnout systém na udržení auta v jízdním pruhu, ten umí volant při přejezdu bílé čáry náležitě umravnit)…tohle umí Jag naprosto perfektně. A opět mi to přišlo o malinkatý kousek lepší než naladění hydraulického serva u mého auta. Podvozek pak jasně dává najevo, že když shodíte dva metráky, nikdy nemůžete prohrát. I na 19″ kolech je jízda jemná a hladká a to i v případě, že přepnete auto do sportovního modu, agilita příkladná s jasnou dikcí na chování jaké člověk předpokládá od RWD. Velká škoda, že teploty byly kousek nad nulou a tak stabilizace stejně jako Torque vectoring zasahovaly častěji než by člověk chtěl. Na druhou stranu ale bez výraznějšího omezení výkonu a nějakého škubání, vždy XF jelo tam, kam mířil volant. Jen si naprosto čerstvá brzdová souprava lehce zasmrděla… ;-).
To, jak jezdí novinka, i přes stále na poměry třídy výborné jízdní vlastnosti, první generace prostě neumí. A s danou hmotností asi ani nemohla.
Za sebe pak vidím coby ideální variantu model R-Sport, 20″ kola, příplatková přední sedadla a dražší infotainment s digitální verzí přístrojové desky.
webpaja
- Duben 20201 Příspěvek
- Červen 20191 Příspěvek
- Duben 20191 Příspěvek
- Březen 20191 Příspěvek
- Únor 20191 Příspěvek
- Říjen 20181 Příspěvek
- Září 20181 Příspěvek
- Červen 20181 Příspěvek
- Únor 20181 Příspěvek
- Leden 20182 Posts
- Říjen 20172 Posts
- Květen 20171 Příspěvek
- Únor 20171 Příspěvek
- Prosinec 20161 Příspěvek
- Říjen 20162 Posts
- Červen 20161 Příspěvek
- Květen 20161 Příspěvek
- Listopad 20151 Příspěvek
- Říjen 20151 Příspěvek
- Srpen 20151 Příspěvek
- Červen 20153 Posts
- Květen 20151 Příspěvek
- Únor 20151 Příspěvek
- Říjen 20141 Příspěvek
- Září 20141 Příspěvek
- Květen 20141 Příspěvek
- Březen 20141 Příspěvek
- Únor 20142 Posts
- Leden 20141 Příspěvek
- Prosinec 20131 Příspěvek
- Září 20131 Příspěvek
- Srpen 20131 Příspěvek
- Březen 20131 Příspěvek
- Únor 20131 Příspěvek
- Srpen 20121 Příspěvek
- Červen 20121 Příspěvek
- Leden 20121 Příspěvek
- Prosinec 20111 Příspěvek
- Listopad 20111 Příspěvek
- Srpen 20111 Příspěvek
- Červenec 20111 Příspěvek
- Červen 20111 Příspěvek
- Květen 20111 Příspěvek
- Duben 20111 Příspěvek
- Březen 20111 Příspěvek
- Únor 20112 Posts
- Leden 20111 Příspěvek
- Prosinec 20101 Příspěvek
- Listopad 20101 Příspěvek
- Srpen 20102 Posts
- Červenec 20102 Posts
17 Responses to Jag XF Mk.II poprvé za volantem
[1]
12. 10. 2015 v 13.194bytelnýkola
to se vždycky pohříchu dobře čte:) nějaké fota nepřidáte?
[2]
12. 10. 2015 v 15.48webpaja
(1) Poprosím kluky, co tam měli foťáky 😉
[3]
12. 10. 2015 v 16.15covenant
Snad to nebude Woodymu vadit….tady jeho pár fotek http://woody-alien.rajce.idnes.cz/Motobydlo 🙂
PS:Moc pěkně napsané Pajo, jen škoda že jsem ještě nevyzkoušel Danovu zadokolku, abych měl aspoň trochu srovnání :-)…..jinak řídilo se fakt supr a když jsem přesedl do toho mého 300 koňového přibližovadla, tak musím říct, že je XF i nad 19 fakt pohodlné v tom nejtvrdším sportovním módu.
[4]
12. 10. 2015 v 17.20Dzakobo
Text výstižný jak od Ondry Ch. 🙂
Škoda, že dynamika výrazněji nehraje ve prospěch benzínu. I tak si snad najde „kompresor“ dost svých kupců. Alespoň že tak, to u Alfy se na rozumně výkonný zážehový V6 vybodli, takže kdo nechce QV a nebo R4, musí koupit naftu.
[5]
12. 10. 2015 v 17.46webpaja
(3) Díky za přidání 😉
(4) Dzakobo, smutnej fakt je ten, že kompresor nejede reálně o nic líp, ale umí u toho být podstatně dramatičtější. 🙂 Určitě to není špatnej motor a má svoje neoddiskutovatelný kouzlo, ale to, že když jsou rozumný podmínky tak přeletíš D s ručičkou na tachometru u číslice začínající dvojkou a pořád pod 10 litrů s naprosto stejnou dynamikou tě nečeká.
[6]
12. 10. 2015 v 17.59woody-alien
Tady pár fotek, aspoň pro představu. http://woody-alien.rajce.idnes.cz/XF/
[7]
12. 10. 2015 v 18.26webpaja
(6) Woody na Tebe je vždy spolehnutí! 😉 palec nahoru!
[8]
12. 10. 2015 v 20.03Pekelná Micinka
Díky za článek i za fotky. To je S verze? Trochu mě matou přední světla, na první pohled vypadají spíš jako ta nižší verze.
[9]
12. 10. 2015 v 20.28Dzakobo
Nějak se roztrhl pytel s šedivými a stříbrnými metlami. Zkuste se chlapi někdy při koupi víc odvázat, je tu přeci červená, modrá, popř. hnědá, vínová apod..
Co se týče Ska, určitě je o kousíček rychlejší než nafta, jen to není snadné poznat. 🙁
Když už kompresor, tak nejlépe v L-R Sport SVR 5,0S/C, mazec strojovna.
[10]
12. 10. 2015 v 21.09covenant
Dzakobo ty fotky zkreslují…sice mám na autě osobně červenou, ale ta šedá XF fakt sluší…a třeba to trojkové BMW je v nádherné světle modré a naživo je to pecka 🙂
[11]
12. 10. 2015 v 23.51boost.
Teda ta zapadlá kola na XF mě trochu vyděsila…
[12]
13. 10. 2015 v 9.06iudex
(11) To je tá blbá móda čiernych diskov, kolesá opticky zmenšujú, woddyho 18ky na GTI vyzerajú výraznejšie a väčšie.
[13]
13. 10. 2015 v 11.39figurka
Vzhledem k Pájově vyčerpávajícímu shrnutí je celkem těžké něco doplňovat.
Je trochu zavádějící hodnotit auto po párkilometrovém projetí, kdy šlo především o dynamické parametry. Navíc u auta, které většinu života bude plnit roli cestovatele.
Jízdně grip přední nápravy a ještě jednou grip přední nápravy. Vynikající, jen je třeba umravnit elektroniku. Nemohu si (s notnou dávkou nadsázky) odpustit klišé, jako „drží se stopy, jak lovecký pes“ a „s nadšením se vrhá do zatáček“ 🙂 (sorry kluci, musel jsem). A celkové vyvážení předek/zadek, stabilita pod brzdami, přenos hmotnosti. To vše jsou disciplíny, kde XF exceluje. V kontrastu k tomu odhlučnění a celkový komfort. To zase napovídá, že v roli cestovatele bude XF více než dostatečné. Tím se také posouvám k možnému pohledu „neřidiče“, resp. někoho, pro koho je řízení nutné zlo. Tento typ možného zákazníka, kterého neoslní průlet okreskou by totiž mohl mít problém s některými detaily v použitých materiálech a i detailech zpracování. Pro mne osobně ale malichernosti. Takže well done.
[14]
14. 10. 2015 v 6.24webpaja
(13) Díky za komentář Figurko. 🙂
[15]
14. 10. 2015 v 22.58jazva
[6] Tú čiernu hrču v pozadí si si mohol odpustiť… 😉
k textu len palec hore 🙂
[16]
20. 10. 2015 v 10.51RADEK1
Dobrý Pájo, dá se vypnout stabilizace?
[17]
23. 10. 2015 v 3.04webpaja
(16) To ani nebyl čas zkoušet, ale u XE to jde. Tady nemám pochyb :-). Budeš nadšenej 😉