-
Hybridní téma
Slíbil jsem dokončení blogu o výběru SUV s testem XC90 T8. Pomalu jsem si zvykl na zadní část auta, která mi zprvu připomínala první Ceed v kombíku a tak můžu prohlásit, že v jakékoliv verzi vypadá „devadesátka“ velmi dobře. Mohutná, místy ostřeji řezaná, neotřelá a zajímavá (co by za to Q7 dala). Testovaný exemplář má pěkna 21″ kola, šedivou metalízu a pastelkově hnědá sedadla. Thorovo kladivo je ojedinělé, světla svítí pěkně čistě, ale bez fičur typu Matrix apod, slušné xenony udělají tu samou práci.
Interiér je vepředu prostorný, místo na zadních sedadlech je pak spíš průměrné, potěší délka kufru. Na cukačku s lyžemi nemusíte při jejich uložení napříč do takových 170cm brát střešní box. Bohužel T8 nedostanete údajně nikdy v 5-ti místné verzi, takže na větší schránky pod víkem dna můžete zapomenout, přesto jedna zadní je slušná.
Infotainment má pěknou grafiku, ale spoustu menších ikonek, kdy jízdu obecně bych dal pod jeden soubor, odezva je však rychlá. Nastavení klimatizace preferuji pomocí klasických ovladačů, tady to není. Navigace kupodivu nezná novou D8 (většina ostatních výrobců vás přes nově otevřený úsek navádí už nějaký ten rok, protože zřejmě průšvihový úsek vypadal ze satelitu dokončený), jinak ale relativně pohodová, údaje jsem si promítal mezi budíky.
Trochu překvapuje zpracování, auto se nestydí si vrznout, kůží potažené plastové prvky jsou podřené, potah je prostě příliš tenký. Sedačky se dají zároveň vyhřívat i větrat, což dělá málokdo a za to palec nahoru. Bohužel však ta krásná křesla mají vadu, odhlédnu-li od složitého nastavování, tak se nejen mě na dlouhou cestu zdají nepohodlné. Problém je ve výsuvném segmentu sedáku, který je výš než tělo sedadla. Tudíž ti zvedne přední část stehen, střední je bez opory a sedíš pak až čistě zadkem, ten mě jednoduše po pár desítkách km začal bolet.Aktivace pohonu Volva se děje přes zajímavý knoflík na středovém tunelu před skleněným dildem, jiné pojmenování voliče jízdních režimů mě nenapadá. Elektrický dojezd ukazuje cca 30km, ale šlo mi o běžné jezdění, tam kapacita rychle klesá. Umím si ale představit skoro čistě elektrickou jízdu do kanceláře, zřejmě by mě to vyšlo. Pokud je ještě kapacita baterií slušná, je potřeba zkusit jak se projevuje deklarovaných 400koní…
Přes všechny papírové předpoklady to vypadá, že jich pár běhá ještě na trajektu mezi Čínou a Švédskem, nebo se utopili v Baltu při přepravě k nám. Takhle, XC90 je rychlé to ano, ale nepřijde mi rychlejší než cca 300koňové ropáky konkurence. Bohužel v téměř jakémkoliv režimu slyšíte vyjma podvozku ke kterému se ještě dostanu i motor. Běžná jízda je jakoby čtyřhrnek spaloval naftu a ne benzín, snaha o zrychlení přinese utrápené sténání, kdy vám připadá, že motor prostě nechce. Celková spotřeba bez dynamické jízdy (tam cca 13,5) byla 10,5l/100km. Jezdil jsem v režimu hybrid a striktně dodržoval předpisy, maximálně využíval režimu B, kdy se kinetická energie vrací pomocí většího brzdného efektu do baterií. Jet kombinaci na trase cca 50km a udržet prvních 30 na elektriku, asi bych normované spotřeby dosáhl, ale bez dálnice.
Jízdní vlastnosti začnu v zásadě na veselou notu…jaksi gumovou kůží potažený volant (zklamání, protože sedadla mají jemnou kůži) v případě dynamické jízdy pěkně přesně nasměruje volant, sice jen tušítě jak jsou natočená přední kola, ale pokud taháte, XC90 se nádherně stáčí do zatáčky zřejmě i díky vetorování přenosu výkonu na kola a jejich přibržďování. To vše za předpokladu, že je silnice maximálně mokrá. Jakmile zasněží přesnost je ta tam a nebyl jsem si vůbec jistý, stejně tak při běžné jízdě s menšími oblouky je patrná vágní odezva kolem středové polohy, to na druhou stranu má ráda spousta lidí. Ten, kdo umí citlivě v T8 dávkovat brzdy by si zasloužil Nobelovku. Buď nic nebo moc, je mi líto, ale za 2 dny jsem se s nimi nenaučil. Další kousek je chybějící mechanické spojení mezi motorem a zadní nápravou, tu pohání jen elektromotor. Už z toho je jasné, že AWD nemůže fungovat zcela ideálně, pokud vybijete baterky, sedíte v dost drahém FWD velkém SUV, které se za aktuálních podmínek dost trápí. Běžné verze pak disponují klasickým Haldexem, myslím, že to je mnohem lepší řešení.
No a nakonec jízdní vlastnosti. Jednalo se o MY16, údajně nějaké úpravy proběhly tady ale nebyly ještě aplikovány. Podvozek je hlučný, uskákaný, tvrdý a karoserie se přitom kolébá. Rozbitější vozovka, trochu rychlejší jízda a přestože tě pérování oblažuje ranami, tak se při houpavém zmítání zbytku auta dostavuje rychle mořská nemoc.Mám domluvenou ještě jízdu v modelu D5 MY17 a věřím, že by to mělo být mnohem lepší, pro mě totiž verze T8 nedává v žádném ohledu smysl.
Downsizing (ne)FUNGUJE Gazíková koleda
36 Responses to Hybridní téma
[1]
1. 2. 2017 v 8.40Dinar
Pěkně jsi to shrnul. 😉
Já můžu hodnotit jen těch cca 50 celkem dynamických kilometrů, takže za sebe říkám, plusy – povedený design exterieru, agilní podvozek, dobře vyvážené řízení, pěkný infotainment, velký kufr, interier umí na pohled zaujmout. Mínusy – nekomfortní odpružení, odskakování zadní nápravy, hluk od kol, aerodynamický hluk, hluk od motoru, kroucení karoserie – vrzání interieru, nižší kvalita kůže, pitomé sedačky (při prodloužení sedáku se sedí půlkou zadku v díře, chabé boční vedení), málo místa v druhé řadě, hybridní pohon – citelné prodlevy při spínání el. motoru, nedokonalé sladění s motorů s převodovkou, reál performance neodpovídá 400 koním.
Za 2,5 milionu se dají v této třídě koupit výrazně lepší auta.
[2]
1. 2. 2017 v 8.43Dinar
A ještě dodám, ať je tu trochu živo, projel jsem vrcholnou specifikaci kodiaqa, což je auto za poloviční cenu, a například v odhlučnění a odpružení se na něj tohle vrcholné XC90 dívá pěkně s odstupem, je prostě horší, aby mi bylo rozuměno. 😉
[3]
1. 2. 2017 v 8.47webpaja
(2) To je odstřel 😀
[4]
1. 2. 2017 v 9.27woody-alien
[2] Ty máš štěstí, že blogy jsou přece jen malinko schovaný a není tam tolik vykřičníků v nadpisech. Jinak si ani nedovedu představit ten humbuk, co by nastal. 😉
[5]
1. 2. 2017 v 9.31webpaja
(4) Asi pár vykřičníků přidám 🙂
[6]
1. 2. 2017 v 9.40woody-alien
Jakkoli je Vám (ano, i tobě Zdeňku :D) v diskusích pod články podsouváno kdejaké fandovství a fanatismus, nacházím na blogu opět textík věcný, plný zajímavých informací, ve kterém se ani pasáž o jízdních vlastnostech neokecává tisíckrát omletými frázemi, ale jde se k jádru věci. Dobrá práce.
[7]
1. 2. 2017 v 10.00Dinar
[6] Zajímavé je, že v tom, v čem S90 vyniká, a co jí umožňuje srovnání s premiovou konkurencí, tj. komfortně odladěné odpružení, výborné odhlučnění, jsou naopak slabinami XC90. Z ní jsem přesednul bezprostředně do svého Range Sporta, takže si troufám tvrdit, že to hodnocení je relevantní, je v kontextu přímé konkurence. Ten Kodiaq je tam navíc, ale mně to auto překvapilo právě tím, jak je odhlučněno a jak funguje odpružení. Že dostanu čočku, budu fanda koncernu a bla, bla, s tím počítám, ale ať si to jde každý sám zkustit. Každopádně je třeba to na blozích trochu rozproudit. 🙂 😉
[8]
1. 2. 2017 v 10.22Emel
Třeba s tím řízením se úplně neshodnete… ale z obojího vyplývá, že i přes super design nemá smysl o T8 uvažovat. A to to byla verze, do které jsem vkládal největší naděje. D5 fajn, ale s přefouknutou R4 naftou by se mi do toho nechtělo… i v Tiguanu bych s tím měl problém.
BTW, potkal jsem dneska první dvě čtyřočka (v Active na plecháčích). Můj dojem je, že to naštěstí v šedi silnic do očí nebije, při delší „kochačce“ to bude asi horší, ale takhle při letmém setkání se to dá.
[9]
1. 2. 2017 v 10.24Emel
Dinar: že by byl fakt důvod uvážit Kodiaq proti Superbu kvůli komfortu? Co to bylo za verzi, nějaká typická 2.0TDI 4×4 DSG?
[10]
1. 2. 2017 v 10.37Dinar
Emel: na řízení jsme se shodli na suchu, bez citu (kdo ho má), ale pěkně vyvážené, webpaja s tím pak odjel do hor, já jsem s tím na sněhu nejel.
T8 opravdu nemá čím zaujmout, její bezradnost jen zvýrazňuje, jak moc volvu chybí pořádný motor. D5 bude nejspíš lepší, už jen pro klasický haldex awd, které bude zcela jistě fungovat lépe, než ta pseudočtyřkolka v T8. Ale zas, pokud za stejné peníze dostaneš u konkurence šestihrnek, viz. srovnávačka s touaregem, pak se XC90 obhajuje fakt těžko. Ale vzhledem k tomu, kolik jich jezdí, to zjevně kupcům nevadí.
Ano, byl to vrchol, 140kW tdi, awd, dsg, veškerá výbava. 😉
[11]
1. 2. 2017 v 10.56Dinar
Jen pro zajímavost, jak je to s dynamikou XC 90, data z youtube videí zrychlení, takže přesnost v řádu sekund.
0-200 km/h
XC90 D5 – 48,3 s (225 hp)
XC90 T8 – 35 s (400 hp)
Kodiaq 2,0 tdi – 43 s (190 hp)
Range sport SDV6 – 30 s (306 hp)
[12]
1. 2. 2017 v 11.02woody-alien
[8] Emel: Dneska jsi je potkal ? No tak to muselo být takhle nějak. http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600×338/Oct2014/1699315.jpg?d41d
To pak jo, to už se celkem dá. 😀
[13]
1. 2. 2017 v 11.10webpaja
(6) Vše nej k svátku Hynku a díky za slova uznání 🙂
(12) Jo :-DDD
[14]
1. 2. 2017 v 11.11webpaja
(8) Bohužel nové R4 benzíny chlastají první ligu a je potřeba se držet nafty.
[15]
1. 2. 2017 v 11.20MariAchi
Aplikovat pidimotor do velkeho auta je asi proste blbost. Kor u auta za davapul mega. Zakladni verze muze byt zklamanim, proti tomu nic, ale pokud je zklamanim i verze TOP, tak tomu rikam pruser. Nicmene nova XC90 o zakazniky nouzi nejak nema, asi typicky kupec konkurenci neresi, nebo co…
[16]
1. 2. 2017 v 11.57Emel
woody: uvidíme… ale čím horší to bude, tím lépe si bude držet cenu to moje 😉 … právě jsem po opatrném rozhlédnutí se po trhu potvrdil plánovaný odkup od firmy… nějak nevidím na trhu nic, co by mě v mých cenových hladinách chytlo u srdce.
BTW, ten Swift je na sněhu fakt neposeda 🙂 , asi budu muset zainvestovat do nových gum.
[17]
1. 2. 2017 v 14.05webpaja
(16) Pořád trváš na superuniverzálu, tj. výkonný motor, hodně místa a kufr v kombíkový kastli? 😉
[18]
1. 2. 2017 v 14.28Dinar
[16] Jo, jo, ono se to na netu pindá, oktávka je na prd a všechno ostatní je lepší, jenže jak dojde na lámání chleba a chceš univerzalitu s prostorem a motorem pod milion, pak těch variant mimo koncernové sourozence moc není. Lidí, co jezdí eresa coby firemní auta s tím, že je mají právě z důvodu použitelnosti pro rodinné potřeby je spousta. 😉
[19]
1. 2. 2017 v 14.32woody-alien
[16] Hele, a máš na něm vůbec zimáky ? 😉
Mě včera se Swištěm dostihla karma, nebo jak to říct. Ranní cesta po českolipsku na sněhu v pohodě a pak cestou domů jsem potřeboval něco koupit a zajel jsem na parkoviště v centru Děčína.
http://www.koraldecin.cz/galerie_foto/15/364.jpg
Ten výjezd/sjezd do druhýho podlaží je sice chráněnej střechou, ale odtávající sníh tam vytvořil ledovou krustu. Takže ač připraven, stejně jsem byl dole u závor natošup. Jenom jsem se snažil držet přímej směr a doufal, že se dole nebude nikdo motat, protože zastavit nešlo. Ale dobře to dopadlo.
Tak nasadil sis laťku výš, to se pak hůř hledá nějakej „srdcerváč“ za podobný peníze. Čerstvá zkušenost s podobným autem mě nutí ještě si to „dobře na dvoře promyslet“. 😉
[20]
1. 2. 2017 v 14.38Emel
webpaja: lze se odchýlit v tom nebo v tom, pokud by za to byla odpovídající protihodnota. Třeba vyměnit silný motor za lepší řízení a řazení (dále viz Mazda 6) nebo objem kombíku za siluetu liftbacku (např. Superb, nová Insignia, teoreticky Civic). Že bych ale šel do sedanu nebo hb, to asi ne… a SUV se zatím taky vyhýbám.
Co by mi vrtalo hlavou by asi byla Giulietta v kombíku a benzínu, ale musel bych hodit oko na servisní náklady, pojistku apod.
[21]
1. 2. 2017 v 15.10manitou
Dinar: mám na Tebe otázku ? Kodiaq na 18* nebo na 19* ? standard podvozek nebo nastavitelné tlumiče ? díky
[22]
1. 2. 2017 v 15.15HaroldKytka
ja nevim, je pravda, ze XC90 vypada dobre, ale je to par dni, co jsem vedle nej na semaforu videl BMW X5 a Volvo vypadalo jen jako chudej pribuznej. to se vubec nedalo srovnat. ale je klidne mozny, ze to byla nejaka „lowcost“Volvo verze versus top verze BMW.
[23]
1. 2. 2017 v 15.32webpaja
(22) X5 nutně potřebuje M Paket nebo lux barvu a velká kola, XC90 v základu nevypadá vůbec špatně. „Moje“ T8 byla celkem vyšperkovaná a musím říct, že slušelo 😉
[24]
1. 2. 2017 v 15.33Emel
woody: karma by tě dostihla, kdyby tam šel chlapík s nákupem z Bauhausu 😉 . Zimáky jasně, na pohled vypadaj ok, ale už to není úplně ono.
Jaká zkušenost, Astra, MegGT?
[25]
1. 2. 2017 v 15.34webpaja
(20) Myslíš Giulii, že jo? 😉
(19) Led je mrcha, mě ale dokázal horký chvilky s XC90 připravit i sníh.
[26]
1. 2. 2017 v 16.01Emel
webpaja: ups, jasně… Giulii.
Hrál jsem si s konfigurátorem, do milionu to ani v sedanu a s tím 200k benzínem moc není, koupit to bez xenonů nepadá v úvahu a ochudit se o samosvor a pádla by byla taky asi škoda.
Hodně mě pobavil paket klíma plus… bohužel zimní paket se jmenuje normálně zima a ne zíma 🙂
[27]
1. 2. 2017 v 16.52iudex
Paja: ako vždy, vecné, jasné, uveriteľné, palec hore. A potvrdzuješ už x-krát povedané, že postaviť luxusné SUV len na štvorvalcoch je blbosť.
Kamarát a jeho brat si nedávno kúpili nové autá, jeden Mercedes V – Klasse (veľká rodina) a druhý XC90. Keď zastanú vedľa seba ráno pred školou, Véčko v štýle skriňovej dodávky si nik nevšimne, ale za Volvom sa všetci obzerajú. Ale majiteľ Véčka jednoducho zotrie brata hláškou, že on má vo svojej „polo-dodávke“ šesťvalec, zatiaľ čo to parádne veľké SUV len R4. 😉
[28]
1. 2. 2017 v 17.05woody-alien
[26] Tak to je škoda….mohlo ti to v zimě hrát hity z Vlachovky. Takhle ti to maximálně přečte Milence na jednu noc. 😀
MegGT. Ne, že by to bylo zase něco superturboextra, ale rozhodně zaujal.
[29]
2. 2. 2017 v 7.22Dinar
Manitou: adaptivní podvozek na devatenáctkách.
[30]
2. 2. 2017 v 8.43Emel
woody: to se pozná intelektuál, mě napadly Černé ovce 🙂
[31]
2. 2. 2017 v 9.42MariAchi
[27]
v-class se jeste dela se sestivalcem..?
[32]
2. 2. 2017 v 10.28simon_sez
vdaka za test – klikol som nan, aj ked nebol v titulke pouzity otaznik/vykricnik a ani zaklinadlo ‚Vime jak na to’… – takze kludne ostan pri ‚suchych‘ nadpisoch.
Co sa tyka auta, tak je to pre mna cisto bycharska kategoria, ak by som mal vybrat velke suv, tak podla exterieru X5 2gen. s 30d.
Tato XC90 ma dizajnovo az tak nezaujala, narozdiel od S/V90. XC60 je tiez este celkom fesanda, na svoj vek, ale skor pre zenu a mne osobne sa paci este stara XC70.
Tie sedadla ma dost prekvapili, predsa len nastavit podvozok, alebo kombinaciu el. a spal. motoru je alchymia, ale vyrobit dostatocne pohodlne sedadla a este vo volve? – ved ich sedadla niekedy odporucalo 9 z 10tich ortopedov…
[33]
2. 2. 2017 v 10.28iudex
(31) To je dobrá pripomienka, ako pozerám stránku M-B, najvýkonnejšia verzia je 250d. Tak buď sa tam v minulosti dával V6, alebo chalan sám nevie, čo má pod kapotou (aj také sa občas stáva; kolega mi tvrdil, že má GLK so šesťvalcom a ukázalo sa, že je to 2,2 R4). 🙂
[34]
2. 2. 2017 v 13.15speedfred
ľudom asi ozaj nevadí ako to jazdí (alebo máš extra nároky 🙂 ) ,pretože tu v CZ XC90 vidím celkom dosť na cestách.
pekné čítanie,ale na druhej strane asi aj sklamanie z top motorizácie.
[35]
2. 2. 2017 v 14.42MariAchi
[33]
Zalezi kdy to kupoval, ale soucasna generace v6 nema, ta predchozi ho mela. Znamy ma prave V s V6 3.0cdi a za soucasnou generaci zatim nehodla menit prave kvuli motoru.
[36]
2. 2. 2017 v 16.59webpaja
(27) Bohužel to auto minimálně v této specifikaci funguje jen tvarově. Uvidím po vyzkoušení D5. Díky 😉
(32) Ano, sedačky překvapily. Bohužel negativně. Máme s Dinarem jiné tělesné rozměry (ne totálně) a pocit stejný.
(34) Obal prodává, jinak by se psalo o vědcích, lékařích, technicích a ne pipinách, které si „zapoměly“ vzít spoďáry 😉